Bianca Ivan, președinta Consiliului Național al Elevilor, despre propunerea ca orele de educație sexuală să fie obligatorii în școli: Tragem un semnal de alarmă pentru că noi, elevii, ne-am săturat și am tot obosit să vedem aceleași argumente pentru ca noi să nu avem competențe care ne pot ajuta după ce terminăm liceul

506 vizualizări
Foto: eucultural.eu
„Mi se pare foarte interesant faptul că alegem să ne punem credințele personale și anumite biasuri care vin din anumite contexte înainte de binele copiilor noștri”, a explicat Bianca Ivan, Președinta Consiliului Național al Elevilor (CNE), în cadrul emisiunii România în Direct, realizată de Europa.fm.

În cadrul emisiunii, Bianca Ivan a explicat motivele pentru care organizația reprezentativă a elevilor a cerut introducerea educației sexuale comprehensive ca materie obligatorie în școli.

„Mi se pare foarte interesant faptul că alegem să ne punem credințele personale și anumite biasuri care vin din anumite contexte înainte de binele copiilor noștri”, a spus tânăra.

Copiii apelează la internet pentru a se documenta în legătură cu acest subiect, iar informațiile pe care le găsesc pot fi, de multe ori, negative, susține președinta CNE: „Dacă nu învățăm de la școală aceste lucruri, ne ducem pe internet sau în aceste reviste «Bravo», ca să le spun așa. Și cred că este foarte periculos că avem atât de multă informație și ar trebui să recunoaștem că informația de pe internet este, în același timp, bună, dar și rea”.

„Nu înțeleg cum un părinte, un profesor, o autoritate, o autoritate religioasă ar vrea să ca un copil să aibă ca singură sursă de informație lucruri care sunt și periculoase pentru elevi”, a mai adăugat ea.

În plus, nu toți copiii provin din familii care se preocupă de bună-starea lor, mai argumentează Bianca Ivan. Acești copii are reprezenta, de fapt, o minoritate, după spusele ei.

„Există foarte mulți copii care trăiesc în familii fericite, familii sănătoase, familii care sunt cu totul și cu totul acolo pentru ei. Haideți să ieșim puțin din bula de confort și să ne gândim și la elevii care nu au așa ceva acasă, care nu au sprijin și copiii care sunt în locuri în care nu sunt doriți și nu există niciun interes pentru ei. Ce facem cu aceia?”.

„Pentru că, într-adevăr, familia te educă și te învață foarte multe lucruri despre valorile tale, despre identitatea ta. E un mare impact pe care pe care familia îl reprezintă, dar vorbim aici de copii în situații și pot să spun asta cu tărie, în situații privilegiate, și cred că de asta este foarte important să înțelegem și să nu ne gândim numai la binele nostru – binele persoanelor care ascultă emisiunea dumneavoastră, binele oamenilor care au acces la internet, oamenilor care trăiesc foarte bine, își permit să meargă într-o vacanță, își permit să își descarce un un film, un documentar, care își permit să cumpere cărți și să se informez. Să ne gândim la aceia unde școala este singura sursă de informație pe care o au și singurul loc unde își pot găsi un refugiu”, a mai explicat aceasta.

Introducerea educației sexuale în școli ar putea diminua și problema fetelor care abandonează sistemul de învățământ în momentul în care rămân gravide, mai precizează Bianca Ivan.

„Un lucru și mai important e faptul că majoritatea acestor mame, acestor tineri care nu au cunoștințele necesare, nici măcar nu se află în școală. Educația sexuală și introducerea ei ca materie obligatorie ar fi doar primul pas spre aceste lucruri, pentru că de educație sexuală putem să legăm și rata foarte, foarte mare a abandonului școlar și toate aceste statistici negative, care ne plasează de fiecare dată aproape la fundul listei Uniunii Europene”.

Declarațiile integrale ale Biancăi Ivan, președinta Consiliului Național al Elevilor, în discuția cu moderatorul emisiuni, profesorul Marcel Bartic:

Bianca Ivan: Aș vrea să încep, înainte de a expune motivele și a reitera toate aspectele pozitive ale implementării acestei materii în mod obligatoriu, vreau să spun că vorbesc din perspectiva președintelui Consiliului Național al Elevilor, dar, în același timp, sunt una dintre cele 14 fete la nivel global, care face parte dintr-un grup consultativ al fetelor tinere lideri din partea UNICEF și scopul nostru este promovarea agendei pentru fete din 2022 și până în 2025.

Unul dintre subiectele care se discută la nivel global, și pun accent pe la nivel global, este și dreptul fetelor la educație sexuală și educație reproductivă. Așa că, dacă la nivel global vorbim despre educație sexuală, fie că acest termen poate să deranjeze sau nu, dar aș vrea să vorbim liber și aș vrea să vorbim despre faptul că fie că vorbim despre educație pentru sănătate, o materie care este introdusă în planurile cadru și curriculum în mod opțional și foarte puțini elevi au acces la ea, fie că vorbim de propunerea Bisericii Ortodoxe, educație pentru familie, noi vorbim tot de aceleași competențe-cheie pe care elevii le-ar dobândi. Și pentru mine este foarte dureros și dezamăgitor când vedem în ce situație critică ne aflăm în România, pe partea de mame sub 15 ani.

Moderator: 45% dintre mamele sub 15 ani de ani din Uniunea Europeană.

Bianca Ivan: Și vorbim doar despre acelea care sunt declarate. Vorbim despre cazuri de agresiune sexuală în universități, un loc unde ar trebui să promovăm educația și scopul nostru este acela de a învăța. Mi se pare foarte interesant faptul că alegem să ne punem credințele personale și anumite biasuri care vin din anumite contexte înainte de binele copiilor noștri. Eu am 18 ani, sunt în clasa a XII-a, așa că eu nu voi mai avea oportunitatea de a studia așa ceva la școală. Însă, dacă nu învățăm de la școală aceste lucruri, ne ducem pe internet sau în aceste reviste „Bravo”, ca să le spun așa. Și cred că este foarte periculos că avem atât de multă informație și ar trebui să recunoaștem că informația de pe internet este, în același timp, bună, dar și rea. Adică nu înțeleg cum un părinte, un profesor, o autoritate, o autoritate religioasă ar vrea să ca un copil să aibă ca singură sursă de informație lucruri care sunt și periculoase pentru elevi.

Mi se pare alarmantă situația în care ne aflăm și aș vrea cumva să mă întorc și la ce ați spus dumneavoastră, dacă școala ar putea să ajute și este pregătită să dea informațiile copiilor. Mie mi se pare că orice este posibil în momentul în care realizăm unde ne aflăm exact. Înțelegem că noi, elevii, nu considerăm ca educație sexuală ca fiind doar un simplu moft și ceva de care să ne plictisim și să realizăm că în momentul acesta școala românească nu face decât să dea niște informații fără să producă competențe. Și suntem într-un an cheie până la urmă. Avem o nouă lege a educației, avem un nou ROFUIP, avem un nou statut și în curând ar trebui să discutăm și despre schimbarea programei, schimbarea planurilor-cadru.

Moderator: De câțiva ani buni chiar.

Bianca Ivan: Exact, de câțiva ani buni tot vorbim despre asta și cred că, deși se tot vehiculează că autoritățile vor lăsa planurile-cadru pentru că este campanie electorală, mie mi se pare cel mai important să punem cumva toată presiunea aceasta, dat fiind că este campanie electorală la fiecare 4 ani, așa că este foarte trist să tot vedem aceste reticențe și aceste influențe până la urmă în care tot vin și spun, „nu, elevii nu vor învăța asta”. Eu fac parte din generația care nu are o programă actualizată, am învățat ceva până în clasa opta, acum, la liceu, total altceva și lucrurile nu sunt corelate. Eu aș spune să înțelegem lucrurile astea și, prin comunicatul nostru și prin campania asta, noi vrem doar să tragem un semnal de alarmă. Tragem un semnal de alarmă pentru că ne-am tot săturat și am tot obosit să vedem aceleași [editare ulterioară] argumente pentru ca noi să nu avem competențe care ne pot ajuta după ce terminăm liceul. Mi se pare că dacă atât de mulți tineri aleg să plece din țara asta, cred că ar trebui să ne punem și mai multe întrebări și în același timp să facem așa o introspecție și să vedem că răspunsurile sunt chiar în fața noastră.

Moderator: Bianca, permite-mi o întrebare, te rog, pentru că am am am urmărit subiectul în ultimii ani și, de cele mai multe ori, există această ezitare din partea instituției școlii, din partea decidenților politici fug de subiectul ăsta. În schimb, sunt grupuri de părinți foarte vocali, care afirmă totuși că această prerogativă ține, mai degrabă, de familie, de părinți, în virtutea ideii constituționale de a-și educa proprii copii conform convingerilor religioase sau filozofice. Și încerc să înțeleg dacă interesul primordial al copilului apărat de legislație este prevalează sau e mai important decât dreptul părinților de a-și educa propriul copil. Sunt capabili părinții de a știi ce e mai bine pentru copilul lor sau e nevoie de de o legislație care să ofere niște standarde la un moment dat?

Bianca Ivan: Eu o să vin cu o altă întrebare pentru dumneavoastră și apoi o să tot continuăm subiectul. Există foarte mulți copii care trăiesc în familii fericite, familii sănătoase, familii care sunt cu totul și cu totul acolo pentru ei. Dar haideți să ieșim puțin din bula de confort și să ne gândim și la elevii care nu au așa ceva acasă, care nu au sprijin și copiii care sunt în locuri în care nu sunt doriți și nu există niciun interes pentru ei. Ce facem cu aceia? Pentru că, într-adevăr, familia să ducă și te învață foarte multe lucruri despre valorile tale, despre identitatea ta. E un mare impact pe care pe care familia îl reprezintă, dar vorbim aici de copii în situații și pot să spun asta cu tărie, în situații privilegiate, și cred că de asta este foarte important să înțelegem și să nu ne gândim numai la binele nostru – binele persoanelor care ascultă emisiunea dumneavoastră, binele oamenilor care au acces la internet, oamenilor care trăiesc foarte bine, își permit să meargă într-o vacanță, își permit să își descarce un un film, un documentar, care își permit să cumpere cărți și să se informez. Să ne gândim la aceia unde școala este singura sursă de informație pe care o au și singurul loc unde își pot găsi un refugiu.

Moderator: O observație foarte bună, pentru că găsisem, la un moment dat, niște statistici potrivit cărora foarte mulți copii victime ale unor abuzuri sexuale au fost ținta agresiunilor chiar din partea unor membri ai familiei. Și atunci, sigur, era o întrebare: „Dacă instituția școlii are resursele, are energia, are pârghiile instituționale prin care să se poată achita onorabil de sarcina asta. Da, într-adevăr, pentru pentru multe familii s-ar putea să fie singura soluție.

Bianca Ivan: Exact, mi se pare că, dacă doar punem nu înainte și spunem „nu, eu, ca și familie, ca și instituție a familiei, pot să rezolv totul”, cred că nu o să ajungem foarte bine și putem să vedem situația în care suntem în acest moment. Iarăși, la această materie la care eu aș vrea să mă refer ca și educație sexuală, pentru că nu îmi este cumva frică să spun acest termen, nu se referă neapărat doar la actul sexual, se referă la mult mai mult de atât. Se referă la sănătate. Exact cum am spus și în comunicatul de presă, pentru că a fost scris de mine și de colegii mei. Cumva am gândit toată campania asta pentru că ne-am dat seama că noi nici măcar nu știm să vorbim în termenii corecți despre despre aceste lucruri.

Putem să vedem chiar și comunicatele candidaților la alegerile prezidențiale, care au vorbit despre tema avortului. Putem să vedem că nu au nici cea mai mică idee de a înțelege și de a vrea să înțeleagă impactul pe care lucrurile astea le au asupra populației, asupra tinerilor, pentru că noi încă nu am înțeles și aici vorbesc chiar și de societatea civilă, chiar și de autorități, că a investi în educație și pe partea financiară, dar și pe partea informațională doar o să aducă beneficii. Faptul că noi tot încercăm să ascundem sub preș anumite lucruri și să nu vorbim și să spunem până la urmă „lasă, că este un tabu, putem să trăim și fără” doar ne arată poziția pe care noi o luăm asupra grupurilor vulnerabile care există.

Un lucru și mai important e faptul că majoritatea acestor mame, acestor tineri care nu au cunoștințele necesare, nici măcar nu se află în școală. Educația sexuală și introducerea ei ca materie obligatorie ar fi doar primul pas spre aceste lucruri, pentru că de educație sexuală putem să legăm și rata foarte, foarte mare a abandonului școlar și toate aceste statistici negative, care ne plasează de fiecare dată aproape la fundul listei Uniunii Europene. Și dacă noi tot vehiculăm această schimbare, această Românie educată, aceste reforme despre care noi tot vorbim de ani de zile, dacă noi facem doar reforme de suprafață – sigur, putem să schimbăm niște legislații, putem să le reformulăm până la urmă, dar partea care ne îngrijorează pe toți rămâne tot la nivel de îngrijorare și văd că lăsăm toate aceste biasuri să intervină și nu putem să gândim cumva la rece și să ne gândim că școala, în fundamentul ei, ar trebui să fie despre cum educăm elevii și cum ei pot să devină cea mai bună versiune a lor, cum ei pot să se descopere și cum pot să plece la finalul clasei a XII-a sau clasei a X-a, oameni și cetățeni mai responsabili, oameni buni, oameni frumoși, oameni compleți, care au parte de cele mai bune lucruri pentru ei … Cu ce aș vrea să rămână și ascultătorii dumneavoastră, și oamenii care ne urmăresc activitatea la Consiliul Elevilor și pe partea aceasta legislativă e faptul că dacă noi nu încercăm să privim într-un context mult mai mare și să ieșim din această zonă de confort, pentru că cu siguranță este foarte frumos să mergem la întâlniri cu autorități, este foarte frumos să ne punem o cămașă, un costum pe noi și să vorbim despre oameni, la finalul zilei, noi nu reușim să acoperim toate zonele și să ne gândim fix la oamenii din aceste poziții vulnerabile”.


5 comments
  1. E foarte pregătită tânăra și stați liniștit, statisticile există. Evident e și că încă nu se face educație sexuală în școli. Politicianul român? Un rumân mototol praf și pe deasupra pudic, nepăsător și cu dispreț față de realitate. Se hlizește la cameră și visează cai verzi pe pereți. Mai are să își facă un totem și la El să se închine dar acesta e probabil Microfonul.

    1. ,,Pregătirea” am văzut-o deja dar statistici făcute de specialiști NU așa că rămâne doar multă vorbă și sincronizată cu campania electorală si influența ideologică seacă.

  2. Un amestec de propagandă cu lamentații puerile ineficiente pt un discurs articulat.

    Exemple
    1.„Un lucru și mai important e faptul că majoritatea acestor mame, acestor tineri care nu au cunoștințele necesare, nici măcar nu se află în școală.”

    Deci grupul țintă nu se află in școală dar vrem obligativitate fix pt cei care nu se află în situația respectivă.

    2.Educația sexuală și introducerea ei ca materie obligatorie ar fi doar primul pas spre aceste lucruri, pentru că de educație sexuală putem să legăm și rata foarte, foarte mare a abandonului școlar și toate aceste statistici negative, care ne plasează de fiecare dată aproape la fundul listei Uniunii Europene”.

    Așadar copiii nu abandonează școala pt ca nu au ce mânca, pt ca există segregare, pt ca nu au masă caldă, transport, rechizite si mai ales o motivație profesională ci fix pt ca nu au educație sexuală.

    D-ra seamănă cu Deca in perioada studenției.
    Nu înțelege despre ce e vorba dar i s-a spus că e o temă interesantă și atractivă care face rating așa că ea chiar crede propria propagandă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un prorector al Politehnicii București, Valentin Năvrăpescu, numit președinte la agenția care se ocupă cu respectarea standardelor în învățământul superior, ARACIS, după doi ani de mandat Mădălin Bunoiu

Agenția responsabilă cu respectarea standardelor în universitățile românești, ARACIS, are un nou președinte, în persoana profesorului Valentin Năvrăpescu. Fost vicepreședinte al ARACIS, acesta preia postul ocupat în ultimii ani de…
Vezi articolul

Admiterea la liceu cu examen, introdusă în ROFUIP 2024, noul regulament de organizare și funcționare al școlilor și liceelor, deși prima admitere pe acest model „Deca” ar fi în 2027

Liceele vor putea organiza concursuri de admitere în clasa a IX-a, pe modelul „Deca”, potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP 2024), publicat pe 12…
Vezi articolul

Un elev de 2 la Evaluarea Națională, în opinia mea, trebuie să fie cel puțin corigent. Nu îl duci până în clasa a VIII-a cu media 6 sau 7 și la Evaluare ia media 2, spune șeful Inspectoratului școlar Bihor, Horea Abrudan: O să port o discuție cu directorii și cadrele didactice

Șeful ISJ Bihor, Horea Abrudan, a semnalat că nu e normal ca un elev care are media de gimnaziu la limba română sau la matematică 6 sau 7, să ia…
Vezi articolul

Universitatea de Medicină şi Farmacie ”Carol Davila” Bucureşti susţine transformarea unor spitale CFR în unităţi sanitare universitare / ”Aceste spitale vor putea oferi oportunităţi de învăţare pentru studenţi, formare pentru medicii rezidenţi”

Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” Bucureşti (UMFCD) a transmis, duminică, faptul că susţine transferarea unora din spitalele aflate în coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în administrarea Universităţilor de…
Vezi articolul