Bătaie de joc la adresa profesorilor și elevilor, din partea Ministerului Educației. Instituția le-a cerut cadrelor didactice să facă reperele metodologice pentru clasa a XI-a, pentru peste 80 de discipline, în doar 10 zile lucrătoare, în plină vacanță – document

48.698 de vizualizări
Foto: captura nota ME
Profesorii din grupurile de lucru pentru elaborarea/revizuirea curriculumului pentru disciplinele/ domeniile de studiu obligatorii din învățământul liceal și pentru calificările/domeniile de pregătire profesională pentru care se școlarizează prin învățământul profesional și tehnic au aflat pe 10 august că până pe 28 august la ora 16:00 trebuie să trimită la Ministerul Educației edițiile pentru clasa a XI-a ale așa-ziselor „Repere metodologice pentru aplicarea curriculumului”, pentru toate disciplinele. Informația a ajuns la aceste cadre didactice printr-o notă, obținută de Edupedu.ro, în care sunt trasate aceste sarcini obligatorii, fără drept de apel, fără să țină cineva cont de timpul foarte scurt rămas – 10 zile lucrătoare – sau de faptul că în luna august este vacanță pentru toți profesorii. Oficialii din Ministerul Educației știau de anul trecut că nu vor fi programe școlare noi pentru liceu, așa că va fi nevoie din nou de aceste repere, dar au ales să le dea în lucru cu o lună înainte de începerea cursurilor.

Reperele metodologice pentru clasa a XI-a vin după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.

Justificarea oferită de oficialii din minister, în 2021, a fost că planurile-cadru pentru clasele IX-XII (lista cu disciplinele din orarul elevilor și numărul de ore pe săptămână pentru aceste materii) au primit prea multe propuneri de modificare.

În documentul consultat de Edupedu.ro, prin care sunt anunțați profesorii că trebuie să scoată rapid Reperele pentru clasa a XI-a, scrie că solicitarea a fost făcută de Ministerul Educației (ME), iar „Centrul National de Politici și Evaluare în Educatie (CNPEE) a fost desemnat pentru organizarea activităților de elaborare a colectiei „Reperelor metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a XI-a, în anul școlar 2023-2024. Orientarea procesului educativ la disciplina/disciplinele/modulele de studiu, în vederea atingerii de finte și obiective stabilite prin documente de politică educationald/metodologii. Valorizarea de oportunități asigurate prin proiectele și programele Ministerului Educatiei”, denumite în continuare Repere, cu implicarea grupurilor de lucru (GLC) pentru elaborarea/revizuirea curriculumului pentru disciplinele/ domeniile de studiu obligatorii din învățământul liceal și pentru calificările/domeniile de pregătire profesională pentru care se școlarizează prin învățământul profesional și tehnic, constituite prin Nota ME nr.2111/2021, cu modificările și completările ulterioare”.

Într-un limbaj de lemn specific, mai scrie în document că profesorii vor coordona activitatea de elaborare a reperelor „în acest sens, informăm responsabilii GLC asupra solicitării ME și că, în această calitate, vor coordona activitatea de elaborare a Reperelor pentru disciplina/grupul de discipline pentru care GLC au fost constituite. Menționăm că, în baza Notei ME-CNPEE-DGIP nr. 2139/20.06.2023, a fost actualizată lista responsabililor GLC”.

Asta deși în comunicatul oficial din 2022 scria că de fapt Ministerul Educației și CNPEE ar fi coordonatorii acestor documente, când de fapt totul este făcut de către profesori.

„Termenul limită pentru predarea catre Serviciul Dezvoltare Curriculum a formei finale a documentului elaborat în cadrul fiecărui GLC este luni, 28 august 2023, ora 16.00”, scrie în nota oficială, în condițiile în care termenul pentru comunicarea acestor informații profesorilor a fost 10 august. Conform calendarului lunii august, în acest interval mai sunt doar 10 zile lucrătoare. Perioada lunii august este cunoscută pentru faptul că profesorii sunt în plină vacanță, fiind încheiate examenele naționale, cu excepția sesiunii a doua de Bac, și concursurile pentru cadrele didactice – titularizarea și definitivatul. Pe 14 și 15 august sunt zile libere pentru angajații din sistemul public, fiind punte creată cu weekendul de către Guvern, pentru sărbătoarea Adormirii Maici Domnului (15 august) – zi de sărbătoare legală.

Reperele ar urma să fie publicate în luna septembrie, în condițiile în care pe 11 septembrie încep cursurile.

În anexele notei de la minister sunt câteva elemente de conținut pentru aceste repere.

Aceste repere trebuie realizate pentru cel puțin 80 de discipline, conform structurii actuale a programelor clasei a XI-a, atât pentru învățământul liceal cu toate specializările, cât și pentru învățământul profesional și tehnic, plus cele pentru modulele de specialitate.

Citește și:

Noile planuri-cadru pentru liceu ar trebui să fie aprobate până pe 29 februarie 2024, iar programele școlare noi ar ajunge la elevii care încep clasa a IX-a în 2025 – proiect / Patru generații de liceeni, cu reforma curriculară suspendată de politicieni

18 comments
  1. Daca materiile sunt lafel si programele scolare lafel planurile cadru lafel nu ai ce sa modifici reperele alea care sunt oricum orientative. Au schimbat cumva complet modul de predare si abordare si cerintele de la evaluari, cerintele ptr bacalaureat? nu, asa ca isi fac ei de lucru degeaba.

    In fond nu e nimic schimbat deocamdata, doar ca s-a introdus istoria evreilor si holocausului ca materie noua separata la toti, in rest toate celelalte materii sunt lafel cu acelasi nr de ore cu aceleasi continuturi in unele cazuri inutile si chiar multe materii inutile. Dupa schimbarea planurilor cadru sa speram la ceva schimbari mai substantiale si ceva ajustare cu piata muncii.

    Mai departe profii buni vor preda clasic in stil academic iar ce vedeti ca alte metode alternative de lucru la clasa doar pe la inspectii apar. Mai face cate un ametit de suplinitor inspectie din obligatie.

    Sa nu ne mai aburim, ca si aia care sunt prin isj-uri sau prin minister si aia cu olimpici fac tot clasic orele, orele alea 2-3 pe care le au, daca le fac.

    Vor sa cheltuie acum ceva bani probabil din PNRR cu niste brosurici basinoase in format PDF sau chiar uneori si printate ca sa le puna prin vitrine si pe la expozitii fara participanti. Bineinteles niste abonati la bani vor primi niste remuneratii ptr realizarea acelor brosurici.

    Reforme in stilul cum e la noi s-au facut si se fac si in statele ex-comuniste din jurul nostru, ati vazut grevele recente si din Ungaria pe motive de schimbat materiile, si prin Polonia s-au schimbat si sunt aia nemultumiti. Nu e vreo noutate cu iohannis. Trebuie reforme si trebuie ajustari serioase ca deja scoala ajunge de rasul elevilor, nu se mai inscriu la liceu nu se mai duc la bac, societatea cere altceva decat ce se face prin scoli, scola ate face somer.

    1. Mai terminați cu inepțiile, școala nu e AJOFM. Dacă vrei meserie, du-te la orice curs de calificare pentru șomeri și înveți în 2 luni cum se schimbă țevile. Dacă vrei o meserie de viitor, cu care să nu rămâi șomer la fiecare trei-patru ani și poate să ai și tu o viață ceva mai bogată, dincolo de nevoile de bază, școala trebuie să-ți formeze o educație minimală și o obișnuință de a învăța pe tot parcursul vieții.

      Ați înghițit toate prostiile astea neo-liberale despre cum școala trebuie să te califice o dată pentru totdeauna, punct, și le regurgitați fără să gândiți singuri trei secunde la rând. E greu să ai și păreri proprii, le luați pe cele gata oferite de toți neaveniții care-au făcut avere din furt și au impresia că asta-i face deștepți…

      1. Ramaneti voi fara ore la materiile inutile?

        Ce educatie face elevului in scoala o materie greoaie inutila cu 1-2 ore pe saptamana si pe care nu o intelege si nu e nici de viitor?

        Cel mult va trece ca gasca prin apa, nu va stii nimic, nu-l va ajuta cu nimic, va refuza sa invete si profesorul va lua bani, adica ANOFM ptr profesori. Vrei sa-l lasi corigent ca nu invata la materie care nu e de profil? ha ha, o iei pe urmele profei de la Azuga.

        Voi cand auziti de meserie va ganditi numai la constructii si soferie. Asta ptr ca si voi ati trecut ca gasca prin apa si unii ati ajuns profesori.
        Ce-ar fi sa zic si eu ca profesorii au scoala profesionala absolvita (profesorul a facut profesionala, doar seamana ca denumire) si atat iar invatatoarele au numai liceul.

        Si IT-ist si medic si traducator si profesor si e tot meserie. Iar sa ai in scoala foarte multe materii de balast care pe tine ca elev te ingreuneaza si te scoate rebut si analfabet functional e cea mai mare problema a invatamantului actual.

        Situatia e proasta si va fi mai proasta. Vor scoate mai multe rebuturi din scoli.
        Ca elev, esti obligat sa dai bac dintr-un nr limitat de materii si la unele ori n-ai profesor ori se schimba an de an, ori esti in final obligat sa alegi cea mai simpla materie ptr ca cea pe care ai dori-o in viitor sa te axezi nu ai cum s-o dai la bac. E o mare porcarie situatia.

        Hai sa dam exemple:
        – vrei sa devii economist sau IT-ist sau inginer si te obliga statul sa dai biologie la bac si sa fi bun la biologie. Te lasa sa dai doar din stiinte, pe bune? statul e tampit in privinta asta, isi bate joc. Si alegi biologia ca pe cel mai mic, rau, ca culmea ar fi sa dai chimie, macar la biologie invei despre corpul propriu, la chimie nu inveti nimic folositor, poate daca ar fi numai despre droguri. Dar la fizica, n-ai profesor bun, ai doar suplinitori si mosi la 90 ani.
        – mai nou conform noilor reguli: esti la uman si e ok, vrei sa devii traducator. Statul te obliga sa dai bac la stiinte adica chimie fizica biologie mate. Pe bune? e normal asa? Mate o inveti, ai mai facut ptr admitere si e necesara cat de cat, dar chimie? pe bune? ne jucam de-a scoala hai sa dam cu zarul ce materie pica? e in joc viitorul copiilor si al nostru. mai vrem sa ne plateasca ei pensiile? sau vor da direct bacul peste hotare si vor lucra acolo?
        – o istorie o economie o mai inveti, dar cand de la uman sau profil coplet diferit te obliga sa dai stiinte imi pare o bataie de joc enorma.

  2. Este o chestiune pe linie de partid : lipitorii de afișe, politrucii plasați în ,,elita,, învățămăntului romănesc să facă bine să ducă la bun sfărșit acestă sarcină, dacă nu, tăiem multe zerouri din sporuri(de partid).
    Apropo pentru cei care cred că suntem avantajați de concedii umflate(nu sunt membru de partid): eu personal stau în fața calculatorului minim 4 ore pe zi în vacanța de vară să fac o programare pe anul școlar care ne așteaptă; mă refer la educație plastică, și traduc din programe străine să pot fi competitiv pentru elevii mei să guste și să savureze această disciplină. Manualele agreate de M. I. sunt de toată jalea, pe bază de rubedenie, soții de deputați, amante oligrofene, verișoare și vecini, neveste obosite, secretare disperate, agitatori și șoferi, gorile analfabeți care sunt în paralel cu cerințele educației. Din cauza hobby-urilor practicate la nivel de amatorism de aceste persoane , lăsate acasă sau la birou, de deputați și senatori, avem acestă problemă.
    Educația nu omoară; este ca și săpunul, te curăță și face să vezi mai limpede.Dar prostia legalizată te omoară pe loc.

  3. Niste prostii reperele alea.

    2 planuri de lectii la 500 de lectii si atat.
    Vorbe copiate de prin altele, cuvinte pompoase si atat.

    Nici aia de le fac nu le aplica. Stiu si ei ca sa stii materia si sa aibe copiii frica de tine sunt succesul la clasa si in “formarea deprinderilor si atingerea obectivelor si compteetentelor”.

    In rest multa hartie si intortocheli ca sa se mire aia din a;te dimenii “moama ce complicat e in invatamant”.

  4. Oare este prima baraie de joc a Ministerului Educației în ceea ce privesc profesorii și elevii? Eu sunt denigrată profesional din 2016 după 12 ani de zile de studii universitare, cărți și softuri educationale publicate cu ISBN, avand gradul didactic 1 promovat cu nota 10 în ASE București. Pe mine nu mă mai miră nimic la aceste “personalități” care ne conduc.

  5. pai nu au spus profesorii ca ei munceac si in vacanță si nu au 4 luni de concediu xum crede lumea? acum de ce sunt suparati nu sunt la muncă cumva?

    1. Gigi dragă. Cei din grupurile de lucru sunt puțini. Și oricum, nu e nicio bătaie de joc. Edupedu are o plăcere în a crea niște titluri de tabloid din când în când. Nu te agita că faci tensiune.

  6. Ticăloși ,impostori,habarniști,prosti,leneși,superficiali……..astea sunt ,,calitățile”funcționarilor de la Ministerul educației.

  7. Pe vremea ministrului Marga a existat un concurs național de programe școlare care se adresa tuturor profesorilor cu idei. Concursul prevedea formarea unor grupe de lucru din toată țara, care sa lucreze continuu și care sa fie evaluate ritmic. Au trecut 23 de ani. Nici măcar nu s-au respectat protocolul semnat de ministru. Concursul s-a ținut. Dezamăgirea celor care au participat a fost uriașă! așa că ajung și 10 zile pentru cei care nu înțeleg complexitatea fenomenului. cine nu știe că nu stie, crede că știe! Și mai e și mândru! Pentru că merită!

  8. Lasă că sunt experți în verbologie, scriptologie și burtologie. O să le aibă gata mâine.

    Nu-i bai, oricum programele sunt tot același, nu s-a schimbat nimic. Totul e pe sistemul, Mircea, fă-te că muncești!

    1. Ai dreptate toată lumea muncește, excepție făcând cei din învățământ, eu aș zice mai degrabă să se desființeze școala că și așa sunt mulți experți prin alte domenii care nu știu de unde au atâtea cunoștințe, probabil de la mama natură…. Jos cu învățământul, jos cu profesorii … Avem prea mulți deștepți inculți în tara asta

      1. Ai văzut cum arată indicațiile (metodologice) prețioase? Nu lămuresc nimic, nu stabilesc nimic, sunt pură verbozitate necontrolată. Poți să interpretezi ce e acolo în toate felurile posibile, contradictorii, simultan.

        Eu unul m-am săturat de vorbe. Nu știu alții ce speranțe mai au.

        1. Profesorii si in concediile lor muncesc: comisii de examen, fac dosare de candidatura ale scolilor, asista concursurile pentru post, pregatesc materiale pentru noul an. Cam gratis sau pe bani infim de putin. Chiar mai crede vreun prost faza cu 4 luni de vacanta?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„O mare de biciclete” în faţa şcolii gimnaziale dintr-o comună arădeană. Primarul Letiţia Stoian: Aproape 200 de elevi merg la școală cu bicicleta. Am realizat o pistă de aproape 3 kilometri, pe fonduri europene, și acum mai facem o pistă, cu fonduri de la AFM

O fotografie care surprinde foarte multe biciclete parcate în faţa Şcolii Gimnaziale din comuna arădeană Semlac este redistribuită pe reţelele sociale şi comparată cu imagini din ţările nordice, unde pedalatul…
Vezi articolul