Banca Națională a României: Sistemul educațional este ineficient, iar adaptarea sa la piața muncii lasă de dorit / Acesta este o problemă structurală

5.433 de vizualizări
Foto © LCVA | Dreamstime.com
Sistemul educațional este ineficient, iar adaptarea sa la piața muncii lasă de dorit, arată Raportul asupra inflației, publicație trimestrială a BNR, ediția pentru T1 2024. Raportul a fost lansat într-o conferință la Banca Națională de Guvernatorul Mugur Isărescu.

„Încetinirea creșterii economice a început să aibă treptat ecou și pe piața muncii, aceasta fiind însă caracterizată de un grad de inerție destul de ridicat, la care contribuie inclusiv probleme structurale precum rată redusă de participare, deficitul de personal calificat sau sistemul educațional ineficient, a cărui adaptare la cerințele pieței lasă de dorit”, potrivit publicației Băncii Naționale a României.

Isărescu a anunțat, la rândul său, că urmează o perioadă de scădere a inflației (indicelui prețurilor de consum) și a dat de înțeles că urmează și scăderi ale dobânzii de politică monetară a băncii centrale, lucru care ar duce pe termen mediu și la scăderea dobânzilor la creditele în lei.

În prezentarea sa, guvernatorul BNR a arătat că pe piața muncii unul dintre riscurile la adresa traiectoriei proiectate a ratei inflației (4,7% la finalul anului 2024) este o „posibilă amplificare a gradului de necorelare între cerințele angajatorilor și pregătirea forței de muncă”.

Conferința guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, poate fi urmărită aici:

Foto: 225900425 © LCVA / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


24 comments
  1. Ca sa faci orice DE CALITATE ar trebui in ordine: 1.Sa VREI, 2.Sa POTI, 3.Sa STII ce si cum sa faci….Ori la noi. multe se blocheaza deja in primele 2 conditii… CALITATEA inseamna “masura in care ceea ce faci tu este adecvat la cerintele celor pentru care lucrezi”. Asa cum politicienii nostri se PREFAC ca iau in consideratie cerintele populatiei, tot asa birocratii decidenti din educatie, scoli si universitati se PREFAC ca tin cont de cerintele celor pentru care functioneaza (elevi, studenti, angajatori, cadre didactice, parinti, comunitate, etc.). Pentru ei sunt mult mai importante vechile sloganuri/ mentalitati “Orice cetatean este un posibil infractor si administratia publica are datoria de-a apara legea de tentativele de incalcare a lor” si “Ordinul sefului este lege pentru subordonat si se executa la timp, intocmai si fara comentarii”. In consecinta, intrucat nici Executivul si Legislativul, nici sefii mai mari si mai mici nu vor/pot sa cunoasca si sa tina cont de cerintele celor pentru care lucreaza (uneori nici macar nu vor sa recunoasca aceasta situatie!), Romania se cufunda incet dar sigur intrun OCEAN DE NONCALITATE….Noi, din interior, nici nu ne dam seama dar cei care traiesc sau au trait in alte state descopera imediat MIMETISMUL, UZURPARILE, IMPOSTURA.. Mai sper totusi intrun reviriment, pana nu va deveni imposibil…

  2. Isărescu spune ceea ce știm cu toții. Deficitul în educație e dublat de o schingiuire a antreprenoriatului, dar mai ales a spiritului antreprenorial. Acesta este motorul unei națiuni și desigur, cercetarea aplicativă, inovația. Noi nu inventăm, nu inovăm. Ca atare muncim mult și cu rezultate slabe în timpul de munca, nu producem decât puțină plusvaloare sau altfel spus avem o f. mica productivitate a muncii. De aia se pleacă pe capete din țară…

  3. Profesorii au o mare, mare vină că nu i-au lăsat repetenți pe actualii politicieni și guvernanți!!! Aceste specimene trădătoare nu au ce căuta la conducerea unei țări, să decidă destinele unei națiuni!!!

  4. Cineva, mai sus, a propus o măsură, care mi se pare de bun simt și foarte buna: specializările din facultăți să primească bani in funcție de încadrarea în muncă sau afacere in specialitatea studiata! Abia atunci se va corela oferta învățământului cu cerințele pieței muncii! Dar asta va duce la dezvoltarea spiritului critic! Va duce la implicarea cetățeanului in treburile cetății, țării! Asta nu se dorește!

    1. Facultatea (licență+master) durează de la 3+2 ani în sus. În 5 ani multe se schimbă pe ”piața muncii”. N-are nimeni glob de cristal sau pe Nostradamus alături să ghicească ce trebuie să pregătească, din 5 în 5 ani. Nimeni nu aduce de acasă profesori specializați în ce ”cere” piața muncii, la fiecare 5 ani. Iar piața muncii nu cere decât ceva mână de lucru calificată dar IEFTINĂ (adică pakistanezi și nepalezi. Nu îi interesează câtuși de puțin la ce facultate s-au dus angajații).

    2. Isărescu spune ceea ce știm cu toții. Deficitul în educație e dublat de o schingiuire a antreprenoriatului, dar mai ales a spiritului antreprenorial. Acesta este motorul unei națiuni și desigur, cercetarea aplicativă, inovația. Noi nu inventăm, nu inovăm. Ca atare muncim mult și cu rezultate slabe în timpul de munca, nu producem decât puțină plusvaloare sau altfel spus avem o f. mica productivitate a muncii. De aia se pleacă pe capete din țară…

    3. Ceea ce ati remarcat si propuneti dvs (dar politizat si generalizat) este intradevar de mult BUN SIMT. Dar ideea de-a considera “angajabilitatea absolventilor” ca performanta esentiala a unei scoli/ universitati – asa cum se considera de decenii, de exemplu, in SUA, unde este chiar singurul indicator al unui top national – are in Romania o OPOZITIE feroce din partea decidentilor politicieni, inclusiv profesori (mai ales universitari) care nu pot accepta ca scolile/ universitatile ar functiona pentru a furniza mediului de afaceri personalul competent/ calificat de care acesta are nevoie. “Ar fi rusinos sa declaram asa ceva” considera unii… “Noi suntem oameni de stiinta, cercetatori stiintifici, savanti de renume mondial, etc. preocupati exclusiv de stiinta si deci nu putem sa ne coboram la nivelul antreprenorilor, actionarilor, managerilor, etc. din companii care sunt interesati doar de maximizarea veniturilor, profiturilor si segmentelor de piata”. Unii nu vor nici macar sa considere ca elevii/ studentii/ educabilii sunt CLIENTI/ BENEFICIARI ai personalului didactic si administrativ din scoli si universitati, care isi pot justifica astfel “atributiile”/ misiunea dar si salariile (pe care le tot revendica de decenii ca fiind problema esentiala, chiar unica, a educatiei in Romania). S-a demonstrat deja ca revendicata crestere a salariilor nu determina imbunatatirea calitatii educatiei caci, de fapt, relatia cauza-efect este INVERSA! Avem si o Autoritate Nationala pentru Calificari (ANC) – impusa de Acquis-ul comunitar prealabil aderarii – care, de peste 2 decenii, elaboreaza referentiale/ standarde privind educatia si formarea profesionala (prin “standarde ocupationale”, etc.), incluzand competentele necesare fiecarei ocupatii/ meserii/ profesii pe baza carora acestea se definesc si se includ in COR – Clasificarea Ocupatiilor din Romania. Intrucat aceste referentiale (destinate initial formarii continue (postliceale sau post universitare) si nu educatiei initiale (din scoli si universitati) ele au fost mult timp refuzate in mediul educational, iar ANC a fost inclusa initial in Ministerul Muncii. Abia relativ de curand ANC a fost inclusa in Ministerul Educatiei dar standardele sale sunt putin sau deloc cunoscute/ aplicate in mediul educational. Probabil si pentru ca sunt realizate de profesori fara colaborare cu madiul de afaceri !! In plus, “standardele” ARACIP si ARACIS si standardele ANC sunt concepte mult diferite si creeaza confuzii… Mai mult, in realizarea clasamentului/ topului national al universitatilor, ARACIS prevazuse initial si indicatorul “angajabilitatea absolventilor” alaturi de multi altii, mai mult sau mai putin relevanti. Dar, surpriza, unele universitati au refuzat sa declare valorile acestui indicator (sub diferite pretexte) si chiar au contestat in Justitie… In consecinta, pana la urma nu s-au mai efectuat alte clasamente nationale ale universitatilor!…Deci IDEEA dvs de BUN SIMT are in Romania obstacole durabile si puternice, din pacate..

        1. De acord! Dar fara “punct”!. EDUCATIA ESTE PENTRU OM ..Dar omul educat are nevoie de un angajator (nu neaparat fabrica!! – de unde atata dispret?) pentru a-si castiga existenta. Si acesta nu-l angajeaza daca, desi diploma pretinde ca acesta este educat, candidatul nu are competentele necesare (nu doar cunostinte cum pretind unii colegi profesori de decenii, ci si deprinderi practice, atitudini si comportamente) – asa cum ne-a recomandar UE sa modificam denumirea ministerului/ ministrului de resort, de la “invatamantului” la “educatiei”). Recititi contributia mea si …. va mai astept, cu argumente si fara “punct”! Apropos… Stiati ca devenirea/ dezvoltarea unui tanar este mult mai puternic determinata/ influentata de mostenirea sa genetica decat de educatia sa (“La nature est plus forte qua la raison”)….Si asta asteptam sa aflu de la tot mai numerosii nostri specialisti in Psihologie…

          1. Dispreț? Păstrați-vă părerile pentru dvs dacă nu știți cine e interlocutorul. Părinții mei sunt simpli muncitori, bunicii mei au fost muncitori și agricultori, toți au muncit cinstit pentru veniturile lor într-o lume mult mai rea decât cea în care ne aflăm azi. Unii au avut parte de educația la care exista acces în vremurile lor, alții au beneficiat de educația pentru mase introdusă de comuniști, dar toți au fost educați. Nu e nicio rușine pentru un om educat să muncească.

            Educația NU este un ”drept” oferit PIEȚEI forței de muncă, ci este un drept al omului de a se împlini. Piața forței de muncă este simpla cerere vs. ofertă, cu ceva ingerințe politico-sociale în funcție de interesele țării respective. Ce vrea țara (în speță guvernul/parlamentul) de la populație, eventual în baza unui plan de țară, are prea puțină legătură cu ce vrea OMUL pentru sine.

            Oamenii caută autodezvoltare și împlinire, în funcție de propriile lor planuri, abilități și resurse. Există în prezent o silă față de pregătirea în domeniul umanist – ce e nevoie de atâția filologi, psihologi, filosofi, că doar nu-i angajează nimeni? E veșnica plângere. Care e problema, dacă asta vor să studieze respectivii? E treaba lor ce fac cu acea pregătire mai târziu, dacă aleg să facă ceva. Poate o fac pentru propriul interes și nici n-au de gând să aplice acea pregătire undeva – e dreptul lor să decidă. Nu are niciun drept ”țara” să vină să ceară apoi ca ei să fie ”productivi” într-un domeniu în care n-au niciun interes să intre, și care apoi să le consume viața… pentru ce? Contractul social e pe cale de destrămare nu doar în România, ci cam în toate țările ”civilizate”, cu câteva (foarte puține) excepții – de ce-ar mai sta tinerii legați de conceptul productivității în societate?!

            Nu ne trebuie poeți, poezia nu ține de foame. Nu avem nevoie de pictori, că doar 1-2% din ei ajung să aibă succes. Nu avem nevoie de muzicieni, că doar lumea nu mai ascultă muzică clasică, nu? Nu mai e nevoie de prea mulți din orice fel de profesie cu excepția celor considerate ”productive” – IT, medicină, inginerie, în particular în domeniul auto (dar nu în România), și cam atât. Dacă ”producem” meseriași pricepuți în construcții, electricitate, exploatări miniere sau de hidrocarburi, până și linia a doua din medicină, asistenți și infirmiere, îi ”exportăm” pe cei buni imediat (se auto-exportă) în țări unde-s plătiți de câteva ori mai bine pentru aceleași activități ca aici.

            Așa că pentru ce această cramponare de ”cerințele pieții”? Piața muncii vrea ieftini și buni, dar mai degrabă ieftini. De aceea importă din plin muncitori asiatici, care învață repede ce e de învățat (nu e nevoie de educație universitară ca să pui cărămizi sau țiglă), se mulțumesc cu un salariu mai mare decât în țările de origine (exact cum fac românii care merg afară) dar minim și insuficient pentru noi și, la fel de important, NU comentează în front când vine vorba de condițiile de lucru sau salariu. Românii deja știu că mai au niște drepturi și au început să țină ca ele să fie respectate… deci au devenit prea scumpi pentru minunata piață a muncii.

            Și atunci, nu mai degrabă învață fiecare ce vrea și îl/o interesează, și măcar se bucură de educația pe care a solicitat-o, decât să se căiască tot restul vieții că a ales un câștig mai bun (la momentul alegerii cel puțin) dar își urăște meseria și își dorește mereu să fi ales diferit? O să spuneți că învățământul e finanțat de stat și ar trebui ca statul să decidă cum și cui plătește. Statul deja face asta – locurile la buget la majoritatea facultăților sunt mult limitate față de ce era acum 25-30 de ani, foarte multe sunt la taxă. Deci, cine vrea ceva special plătește taxa, cine se conformează merge (dacă poate sau asta a ales) la buget. Simplu. Și să nu mai discutăm despre finanțarea celor care, educați în România, se mută frumos în oricare altă țară din Uniune unde pot merge și lucrează acolo. Deci, cui folosește veșnica lamentare legată de ce vrea piața forțelor de muncă AZI? Mâine e altă zi, alte cerințe.

        2. O “mică” condiție de bază, necesar a fi precizată: ”piața muncii” nu reprezintă vreo fabrică, vreun angajator, ci talgerul care contrabalansează însăși existența oricărui stat și anume Sursa veniturilor sale. A nu o lua în considerare, ba mai mult a o obidi, împroșca cu noroi, blestema, ba chiar învinui închipuit, este fix marca de comportament a unui adolescent dintre aceia care se ”revoltă” asupra părinților săi.
          Da, fiecare are dreptul, ba chiar îndatorirea zic eu, să își urmeze propria cale dar nu pe banii altora, ai acelor ”nenorociți” de părinți care plătesc taxe și impozite, care formează în fapt ”piața muncii”. Și chiar nu există vreo Obligație, alta decât prin legi autoritariste, dictatoriale, socialiste, în a plăti ”drepturile” celor care se dezic de orice responsabilitate față de contribuitor, față de statul ăsta ”nenorocit” format din cetățenii săi.

    4. Ca sa faci orice DE CALITATE ar trebui in ordine: 1.Sa VREI, 2.Sa POTI, 3.Sa STII ce si cum sa faci….Ori la noi. multe se blocheaza deja in primele 2 conditii… CALITATEA inseamna “masura in care ceea ce faci tu este adecvat la cerintele celor pentru care lucrezi”. Asa cum politicienii nostri se PREFAC ca iau in consideratie cerintele populatiei, tot asa birocratii decidenti din educatie, scoli si universitati se PREFAC ca tin cont de cerintele celor pentru care functioneaza (elevi, studenti, angajatori, cadre didactice, parinti, comunitate, etc.). Pentru ei sunt mult mai importante vechile sloganuri/ mentalitati “Orice cetatean este un posibil infractor si administratia publica are datoria de-a apara legea de tentativele de incalcare a lor” si “Ordinul sefului este lege pentru subordonat si se executa la timp, intocmai si fara comentarii”. In consecinta, intrucat nici Executivul si Legislativul, nici sefii mai mari si mai mici nu vor/pot sa cunoasca si sa tina cont de cerintele celor pentru care lucreaza (uneori nici macar nu vor sa recunoasca aceasta situatie!), Romania se cufunda incet dar sigur intrun OCEAN DE NONCALITATE….Noi, din interior, nici nu ne dam seama dar cei care traiesc sau au trait in alte state descopera imediat MIMETISMUL, UZURPARILE, IMPOSTURA.. Mai sper totusi intrun reviriment, pana nu va deveni imposibil…

  5. Adevărul e că BNR-ul merge strună de când e Isărescu la conducere. Nu spune nimeni că învățământul e oglinda societății în care traim? Trebuie să mai spunem că statul e condus de securitate de cel puțin 33 de ani? Sau că Isărescu face jocurile masonilor? Suntem prea mici!

  6. e perfect adevărat ce zice guvernatorul. Dar voi batman batman vrem ore de materii inutile ca sa ne facem că muncim, nu contează că absolvenții fac facultate ca sa dea cu matura.

    tot mai multe voci apar și tot mai mulți înțeleg fenomenul. Ramane sa ne sancționeze și UE ptr neconcordanta învățământului cu piata muncii

    As da salariile angajaților din învățământ în funcție de inserția absolvenților pe piata muncii in domeniile absolvite, mai ales la facultăți.

    1. Da, da, un dinozaur școlit în vremea comunismului știe tot despre lumea modernă. Tocmai a comentat că se mai uită în buletin să-și aducă aminte că e cam bătrân, dar sigur, să-l punem să traseze liniile dezvoltării în viitor, sigur se pricepe.

    2. Profesorii functioneaza dupa programele facute de catre desteptii din minister . Romania educata nu este un proiect al profesorilor . Merge prost educatia ca vin niste destepti cu niste idei marete care functioneaza intr o alta societate . La fel si testele PISA pe care nu le trece nici dracu in societatea asta . Esti vreun parinte frustrat ?

  7. Mi se pare normal, nu ne mai complicăm să educăm omul ca să poată continua să învețe și să se adapteze pentru tot restul vieții, acum trebuie să turnăm roboți pe bandă rulantă, preferabil calificați în ceva care în România este plătit cu salariul minim (sau la negru). Cât mai repede, ca să fie și ieftini.

    Ăsta n-a observat încă cum pleacă oamenii educați PE ACELEAȘI specializări în străinătate, pentru că pentru aceeași muncă (dar în condiții mai bune) sunt plătiți mult mai bine decât în țară?

    Ori e obtuz, ori rău intenționat.

    PS Politicile economice ale României sunt controlate direct sau indirect chiar de Isărescu, de zeci de ani, și nu dă semne că vrea să plece. Dar sunt de vină alții că economia se duce de râpă.

  8. Cine ar fi crezut?
    Cum e posibil ca un sistem de învățământ idealist, extins implicit forțat în aria ”educațională” (socială, familială), care urmărește principii idealiste (aka impuse dar și elucubrate politic), cu alte cuvinte de neatins, cum ar fi dezvoltarea cognitivă pe suport emoțional (adică tocmai am spus o inepție..), de dezvoltare armonioasă multilateral dezvoltată folosind ”gândirea critică” (aka îndoctrinare) și transferul de proprietate emoțională (empatie educată) în direcția omului perfect (sau ”omul nou” cum ziceau socialiștii călare pe tancuri în România anilor ’40), docil, muncitor, fără vreo individualitate, doar în folosul unei clase politice (fie ea de conducere, fie activiste), un număr în spatele oricăror proiecte (sociale, economice, financiare, ”educaționale”, șamd), că nu ar fi în vreun fel potrivită necesităților reale ale pieței muncii?!?
    Cum să fie bună orientarea învățământului doar spre învățământ, spre nevoile pieței, adaptat nivelului real fizico-cognitiv al indivizilor, pe creșterea valorii individuale, pe competențe, pe meritocrație, pe dezvoltarea organică și nu cea impusă, pe gândirea analitică, pe elitism, pe valoare șamd?……..

  9. Sa nu vă supărați, dar cerințele unor angajatori sunt :15 ore de muncă și un salariu care nu reflectă coșul zilnic al unui om ca să trăiască decent!
    Înainte se școlarizau elevii /studenții în funcție de ce era pe piața muncii, dar acum, ce mai reflectă piața muncii când studenții tinerii finalizează studiile și nu și găsesc locul, iar părinții lor sunt pribegi prin diaspora!
    Este ineficient sistemul de educație, stimate domn?!
    Aș putea să vă întreb cum au funcționat lucrurile de sunteți eficient de când vă știu eu numai la BNR….?! Vă răspund eu, dacă nu știți!
    Mai ineficient decât credeți despre educație!
    De ce toată lumea arată spre educație când de fapt actorii sunt chiar în centrul….
    Privatizarea și multe altele poate au adus aici…
    Sigur v-ați plictisit la BNR și poate vă alege cineva șef în educație pe ultima sută de metri din viața dvs! Vă urez mult succes!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Conducerea Colegiului “I. L. Caragiale” din Ploiești a blocat toate bursele elevilor, timp de 2 luni, deși acestea ar fi trebuit virate încă din 15 noiembrie. Directoarea liceului, Laura Pandelache: Nu au verificat situația diriginții la timp așa încât să transmită numărul acela de absențe, care nu trebuie să depășească 10 lunar

Elevii Colegiului Național “I. L. Caragiale” din Ploiești primesc bursele pe lunile noiembrie și decembrie în ultima zi de școală din acest an pentru că diriginții nu au verificat situația…
Vezi articolul

Orban respinge propunerea șefului CJ Harghita de renunțare la masca obligatorie în clasele primare în județele din scenariul verde: Nu are niciun fundament, iar copiii sunt ascultători, respectă această regulă la școală

Premierul Ludovic Orban a declarat, duminică, la Iași, că propunerea președintelui Consiliului Județean Harghita, Borboly Csaba, de renunțare la masca obligatorie în clasele primare în județele din scenariul verde nu…
Vezi articolul

Președintele Academiei Române, despre posibile materii opționale noi: „Dacă crede cineva că fetele minore nasc pentru că nu învaţă la şcoală nimic despre sex se înșală amarnic. Ele fac asta fiindcă provin, în mare măsură, din familii dezorganizate sau abandonează școala”

Preşedintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, afirmă că şcolarizarea tuturor copiilor şi asigurarea unităţilor de învăţământ cu învăţători şi profesori bine pregătiţi ar trebui să constituie „prima grijă” şi susţine că…
Vezi articolul