Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a anunțat o nouă schemă de materii pentru examenele naționale de Bacalaureat. Bacalaureatul pentru studiile teoretice (științe), cel pentru studiile socio-umaniste și cel pentru studii vocaționale va conține proba de ”creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini”, arată documentul oficial primit de Edupedu.ro.
Despre această nouă disciplină de examen, ministrul Ecaterina Andronescu a spus în prezentarea sa: Nu cred că va fi foarte ușor de generat această materie, dar cred că va fi obligatorie, ea va avea caracter de interdisciplinaritate”.
În plus, ministrul propune ca cei care dau Bacalaureat de un anumit tip, să nu poată merge la facultăți de alt tip. ”Oricare din aceste formule de Bacalaureat pot fi alese, dar cel care are un Bac vocațional se duce să facă studii superioare în domeniul respectiv, de exemplu”, a mai spus ministrul.
Ministrul Educației a mai declarat că lansează în dezbatere și schimbarea numerotării claselor din învățământul preuniversitar. Clasa pregătitoare nu va mai exista și va fi numită clasa întâi.
Se schimbă și Evaluările Naționale. Dispare astfel evaluarea de la clasa a IV-a.
Materiile care se vor da la BAC A1 Bacalaureat pentru studiile de științe, potrivit propunerii ministrului pentru viitoarea lege a educației sunt:
- Limba română
- limba străină
- matematică
- fizică/chimie/biologie
- proba de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
Materiile pentru BAC A2 Bacalaureatul pentru studiile socio-umaniste:
- Limba română
- Limbă străină
- Istorie
- Filosofie/logică/filosofie
- probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
Materiile pentru BAC V Bacalaureatul pentru studiile vocaționale:
- Limba română
- Limbă străină
- probă specifică
- probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
Materiile pentru noul BAC T Bacalaureatul profesional:
- Limba română
- Limba străină
- Științe
Citește și:
15 comments
Unde apare disciplina informatica? Dar competentele digitale?
Studentii de la Automatica nu au nevoie de informatica?
Ei nu sunt in cadrul Politehnicii?
Oricum trendul este de slabire a invatamantului romanesc. Procentul de elevi care vor pleca sa studieze in strainatate va creste, iar cel de promovare a bac-ului va stagna chiar daca subiectele si materiile vor fi mai usoare.
Elevii de la liceele economice la ce vor da bac-ul? Ce tip de bacalaureat vor urma? Sunt ei mai slabi decat cei de la uman sau stiinte?
In alta ordine de idei: De ce a disparut informatica de la Bac? Dar Competentele digitale?
De latina si geografie nu mai vorbim.
Examenele de bac vor fi scrise sau orale?
Oricum elevii buni vor pleca din tara. Motivul este simplu: favorizarea elevilor slabi si ai parintilor lor. Si alti ministri au mai schimbat cate ceva. Dumneavoastra vreti sa schimbati din temelii? E cam riscant. Sanatatea si armata sunt la pamant. Urmeaza invatamantul si Biserica.
Doamna Cati,le ingraditi copiilor dreptul de a-si alege viitoarea profesie!Cei de la Liceul cu profil Economic, care dădeau pana acum Bac M2 la Matematica ,vor avea voie doar la Postliceale, nu vor mai putea urma Fac.de Științe Economice, pentru că vor da Bac T !???!Esti praf Doamna Cati, praf!!!Cel mai corect ar fi ,ca toate Universitățile sa organizeze examen de admitere,nu concurs de dosare.
Madame ministru re-re-reales, cum sa ne obligi copili sa dea la ce facultate consideri? de unde stii ca nu se razgandesc pe parcursul celor 4 ani de liceu? cum ti-a mai trecut prin cap ineptia asta pe langa multe alte aberatii? TREZITI-VA COMUNISTILOR, CRMINALI DE SUFLETE DE COPII!
Cred ca elevul care studiaza la un liceu tehnologic ar trebui sa sustina examen la o disciplina tehnica. E inadmisibil sa studieze aproximativ 11 module tehnice la care nu dau nici teza nici examen. Care este rolul lor? Stiti cati ingineri traiesc usor “predand” aproape nimic pentru ca stiu ca elevii nu sunt evaluati la aceste discipline?
Un demers rupt de realitate !
Care e diferenta intr “aptitudine” si “abilitate”? De ce sa fie considerate separat de materiile scolare deja existente? Fiecare din itemii propousi impreuna, ca meterie separata (!!) pot fi introdusi in materiile clasice. “Cunostintele” sunt deja masurate, la fiecare mateire. Cum s epot masura “cunostintele” asa, in vid?
Ajunge sa adaugati “Elevul poate sa faca cutare sau cutare lucru” la fiecare mateire, sau “Elevul stapaneste urmatoarele cunostinte – pe materie”, “Atitudinile” sunt iar in functie de materie: “Elevul face dovada de cutare sau cutare trasatura” in functie de ce se cauta in urma evaluarilor, in proiectele de grup, de exemplu. Sau cele interdisciplinare. Introduceti obligativitatea unui proiect interdisciplinar pe an, pe teme diferite, in functie de nivel, si masurati aptitudini, cu criterii de reusita, tot tacamul. ce aberatie e asta propusa ca titlu, fara nici un suport sau constatarea unei necesitati reale?
Ei, un “expert” de-al Androneascai a rasfoit intr-o dimineata la dentist o revista colorata in care se povestea despre succes si a dat peste aceste cuvinte: aptitudini, abilitati, atitudini, cunostinte, creativitate.
Doamne, ce i-au mai placut, rezonau cumva cu spiritul modern din Ministerul Educatiei.
Da, sunt minunate, dar unde sa le bage? Asa s-a nascut o noua proba la BAC. Ce conteaza ca nici ministra- sinistra nu stie sa “genereze” intrebarile, hop cu propunerea in public, sa dam de gandit fraierilor care chiar asteapta o reformă.
No, acu vedeti ce idei moderne producem noi?
Din cate mai stiu, aptitudinile sunt înnăscute, iar abilitatile se invata. Atitudinea cel putin in proiectele de grup este modul reactionezi la sarcini si la colegi/superiori.
Dar, ce sa caute toate astea intr-o proba de BAC??? Ca, in aceeasi proba, mai apat si cunostintele care se presupune ca au fost verificate printr-o alta proba, iar creativitatea ma omoara.
In concluzie, abia astept un model de subiect pe aceasta proba.
Putea sa le puna la fiecare materie, cu descriptori bine formulati: in ce masura se considera ca un elev are abilitati sau aptitudini foarte satisfacatoare, satisfacatore, reduse sau insuficiente. Bine ca nu a dat si de termenul de “competente”, ca iesea si mai complicat si inutil totul.
Plus creativitatea: sunt curioasa cum o sa o masoare in mod obiectiv, si ce misto o sa se simta unii elevi mai necreativi care se vad penalizati ca nu debordeaza de creativitate conform ministerului.
Elevul trebuie sa aibă dreptul de a alege. Trebuie sa aibă alternativa. De ce sa fie obligat sa susțină proba la filosofie/logica? Sunt discipline studiate pentru care elevii dezvolta chiar o pasiune, dar care nu se regăsesc pe lista propusa. Și de e asta:filosofie/logica /filosofie?
Doamna ministru, dacă tot vrea sa schimbe ceva, sa o facă cu cap. Bramburim totul. Tot ce s-a făcut bine înainte se schimba, ca să aibă fiecare ministru amprenta personala.
Este o mare aberatie intreg proiectul. Ii va distruge complet pe copiii acestei tari. S- a mai incercat cu ani in urma introducerea acestor examene diferentiate si inmultirea lor ca numar. S- a renuntat, din fericire. Pentru ca un bacalaureat diferentiat ii anuleaza copilului dreptul la invatatura.Iata, insa, ca d- na vesnic ministru nu se lasa.Cica din cauza rezultatelor dezastruoase la simulari.
Respect cadrele didactice si apreciez din tot sufletul si sunt recunoscatoare pentru munca pe care o depun cu toti copiii nostri. Pentru munca pe care au depus- o in trecut cu noi, cu parintii nostri.
Totusi s- a gandit oare cineva cu adevarat din ce cauza au avut elevii acest esec?
Sa fie oare din cauza ca sunt si cadre didactice pentru care profesoratul este doar o meserie care genereaza un salariu, nu o vocatie?!
Sa fie oare din cauza ca exista si cadre didactice cu slaba pregatire profesionala sau fara har didactic? (Pentru ca da, stim cu totii ca poti termina o facultate cu 9 sau 10, dar poti sa faci parte din acea categorie de profesionisti fara har didactic.)
Sa fie oare din cauza ca in loc sa se lucreze si sa fie predate lectiile la clasa se prefera incarcarea copiilor cu enorm de mult lucru individual?!
Sa fie oare din cauza ca programele scolare si implicit manualele sunt mult prea incarcate si greoaie, in general peste nivelul de intelegere al varstei respective?! ( Sa fim sinceri, noi, parintii: ca se intampla chiar de la clasa a III-a sau a IV-a sa nu reusim sa ii ajutam sa rezolve o problema la matematica sau un exercitiu la gramatica sau literatura.)
Sa fie oare din cauza ca subiectele la evaluari, simulari, bacalaureat sunt nu de nivel mediu, de verificare a cunostintelor acumulate, cum ar trebui, ci uneori adevarate provocari de olimpiada?
Sa fie oare din cauza ca uneori mai gasesti intr- o scoala obisnuita, de cartier, profesori care au pretentii la materiile lor ca de la elevii scolilor de specialitate?
Rezultatul?
Note dezastru la evaluari.
Copii care nu vor sa mai frecventeze orele de curs, imbolnavindu- se subit sau chiulind.
Copii umiliti in timpul orei de curs de profesori care nu au chef sa predea sau dispretuiesc insusi obiectul muncii lor: elevul.
Cumparam manuale si multe caiete speciale si culegeri. Ca asa se cere si este nevoie. Ca manualul nu contine tot ce trebuie in viziunea scolii/ invatatorului/profesorului respectiv. Si deseori si din cauza acelor parinti care pun presiune pe profesori si copii avand impresia ca mai multe culegeri, munca in exces sunt drumul corect. Ca astfel se pregatesc mai bine pentru evaluari, simulari nationale etc. Dar nu facem altceva decat sa limitam la minim timpul liber al elevului, implicit timpul de odihna, si sa ii ridicam nivelul de oboseala si stres emotional.
Se preda complet sau incomplet la clasa, dar elevul trebuie sa lucreze acasa. Pagini intregi, la toate materiile. De azi pe maine.
A devenit un lucru general acceptat, desi este gresit, ca trebuie sa platim meditatori. Care, in general, sunt obligati sa lucreze cu elevul temele curente si sa predea tot ce nu se face la clasa, in loc sa fixeze cunostinte insusite la clasa.
Daca un elev are si cel putin o activitate extrascolara, ghinionul lui. Pentru ca sa fii foarte bun atat la invatatura, cat si in sport,de exemplu, este un efort imens care, in loc sa stimuleze, sa dezvolte armonios fizicul si psihicul copilului, uneori il determina sa aleaga intre scoala si o activitate pentru care are vocatie sau, in unele cazuri, il trimite la psihoterapeut din cauza esecurilor scolare. Sau, daca nu detectezi din timp semnele fricii ( de note proaste, de profesori, de reactii ale parintilor etc ), ale extenuarii fizice si psihice si ulterior pe cele ale depresiei, poti ajunge sa faci coliva in loc de tort aniversar sau sa privesti neputincios cum copilul tau se transforma intr- un rebel, un agresiv sau un infractor. Se intampla des in ultimii ani, nu?
Vedem ca nu avem rezultate scolare bune la nivel national, vedem chiul, vedem chiar abandon scolar la scara din ce in ce mai mare. Si care este solutia dumneavoastra, d- na ministru? Sa ingreunam si mai mult programa scolara? Sa pedepsim elevii( ca asa vor percepe ei!) cu un an in plus de scoala? Sa dam bacalaureatul diferentiat?
Haideti sa “usuram” programa scolara, d- na ministru. Sa facem in asa fel incat copiii sa fie capabili a- si face singuri temele. Exista posibilitatea, conform legii, de alcatuire a claselor speciale pentru copii supradotati. Sau de ore suplimentare la diverse materii, stiti, cum erau acele “cercuri” pe vremea noastra.
Sa incercam sa ducem elevii la ore doar in cursul diminetii, atunci cand sunt odihniti si pot lucra cu performante maxime, asa cum, de altfel, ar recomanda orice studiu medical pe acest subiect.
Sa nu ii mai “cocosam” cu teme individuale in exces, doar pentru ca nu se preda ce si cat trebuie la orele de curs sau pentru ca nivelul de dificultate al examenelor este mare.
Sa le lasam timp liber si pentru activitati extrascolare.
Se spunea candva ca se doreste o programa care sa elimine memorarea mecanica, punandu- se accentul pe dezvoltarea gandirii si a logicii. Din pacate, acest lucru a insemnat doar cresterea nivelului de dificultate la absolut toate materiile.
Sa va ganditi, doamnelor si domnilor factori de decizie in invatamant, ca un bacalaureat diferentiat inseamna anularea sanselor copiilor nostri. Inseamna sa ii obligi sa isi rateze viitorul ajungand sa aiba meserii pentru care nu au vocatie. Sa urmeze cursuri care nu le plac si de aici slaba pregatire, chiulul si abandonul scolar vor fi probleme grave in urmatorii ani.
Si aceste probleme se reflecta toate de la nivel de individ la nivel de societate. Orice sociolog va poate spune, d- na ministru, ca promiscuitatea, infractionalitatea si tot ceea ce inseamna probleme sociale au ca punct de pornire educatia. Atat cei sapte ani de acasa, cat si scolarizarea. Si sa tinem cont de faptul ca acesti doi factori coexista, sunt interdependenti.
Stiu deja din declaratiile publice ale d- nei ministru, ca doreste reinfiintarea invatamantului vocational, al scolilor de meserii. Da, sunt perfect de acord. La ora aceasta scoatem licentiati pe banda rulanta. Unii se fac de ras si incurca locul, desi ajung uneori chiar in posturi cheie.
Dar asta nu inseamna sa o facem cu forta. Traim in democratie, traim in secolul XXI. Ceea ce inseamna ca este normal ca eu, elev, sa pot ajunge sa aleg singur ce vreau si pot sa fac.
Un copil insa nu poate alege la 14 ani, la 16 ani sau chiar la 18 ani ce va face in viata. Se poate doar gandi ce i- ar place sa faca. Si noi, parintii de azi, stim din propria experienta ca poate, la 18 ani, inainte sa dam bacalaureatul, spuneam ca ne dorim sa urmam un anumit drum. Ulterior, insa, un talent deosebit, o sansa sau viata insasi ne duce pe un alt drum, catre o alta profesie. Sunt destui cei care, de exemplu, de- a lungul vietii ajung sa urmeze cursurile a doua facultati diferite, devenind licentiati in meserii diferite. Pentru ca si la 30 de ani, si la 40 de ani poti hotari ca doresti sa mai inveti ceva, sa iti urmezi o pasiune. Avem cu totii acest drept. Nu numai moral. Este si un drept elementar conferit prin legea fundamentala. Indiferent de varsta, cetatenie, religie sau etnie.
Ne dorim copii care sa se dezvolte fizic si psihic armonios, care sa se duca la scoala cu zambetul pe buze, care sa isi dezvolte aptitudini, abilitati si atitudini( apropo de ideea domniei voastre!) traindu- le si experimentandu- le , nu memorandu- le mecanic dintr- un nou manual.
Nu dorim scolarizari cu forta. Pentru ca asta inseamna, in cele din urma, vieti in deriva.
Nu ingraditi, va rugam, dreptul copiilor nostri la a deveni ceea ce vor si / sau ceea ce pot.
Ganditi- va, cel putin, ca dreptul la invatatura este un drept garantat prin insasi Constitutia acestei tari.
Ce anume se va da la bacalaureatul Tehnologic la Științe? La ce se refera când spune științe?
nu vreau să comentez această aberație, dar îmi manifest uimirea că nu am regăsit informatica printre materiile de bac
Limbi straine la liceele tehnologice in loc de mate? I ati omorat!
Copilul meu, care face mate-info, are colegi de clasa care vor sa faca Dreptul, Litere sau Istorie. Anul viitor vor da BAC-ul.
Ar trebui sa fiti capabila, daca tot ati prezentat aceste aberatii, sa le spuneti acestor copii ce au de facut din timp. Sunt copii buni si la Mate si Info, dar care sunt pasionati de drept si literatura. Trebuie sa se transfere la Uman? Dar, asta ar produce o degringolada totala in invatamantul liceal plus diferentele care ar trebui date.
Tu, ministru, recunosti ca nu e usor de generat tampenia propusa, dar, cu toate astea, o prezinti obligatorie.
Noi, parintii, copiii , profesorii direct implicati in problema, ce sa intelegem, doamna?????