„Într-un județ avem anul acesta evaluare computerizată și standardizată la Bacalaureat și într-un alt județ avem același lucru la Evaluarea Națională”, a declarat aseară ministrul Educației la Digi24. El a explicat să standardizarea înseamnă „să elimini subiectivismul factorului uman”.
„Aș vrea să menționez că, dincolo de evaluarea standardizată, pe care am promis-o, cel puțin la nivel pilot, spre exemplu într-un județ avem anul acesta evaluare computerizată și standardizată la Bacalaureat și într-un alt județ avem același lucru la Evaluarea Națională, să avem evaluare la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a de asemenea standardizate. Ce înseamnă standardizare? Să elimini subiectivismul factorului uman”, a spus Sorin Cîmpeanu.
Acesta a vorbit despre avantajele evaluării standardizate: „Vă aduceți aminte diferențele enorme, zeci de mii de diferențe la notele acordate la contestații. Prin digitalizare se poate elimina eroarea umană. Prin digitalizare se pot extrage rezultatele. Pe 10 întrebări, să explic cât se poate de simplu, 5 de algebră și 5 de geometrie – un examen de matematică. Poți să ai nota 2 la algebră și nota 10 la geometrie, media este 6, până acum noi vedem doar media, 6. Dacă am vedea printr-o evaluare standardizată rezultatele la algebră și geometrie, fără doar și poate am știi că trebuie să intervenim la algebră”.
Ce înseamnă test standardizat
Dragoș Iliescu, profesor universitar și expert internațional în testare, declara pentru Edupedu.ro pe 9 iulie că „un test standardizat este orice test care este administrat și scorat într-o manieră constantă – identic pentru toți cei evaluați, adică standard sau ”standardizat”. Orice test care oferă tuturor elevilor testați aceleași întrebări, în aceeași ordine, în aceleași condiții, cu aceleași limite de timp, cu aceeași scorare [corectare, evaluare, notare a lucrărilor de examen – N. Red.] etc. este un test standardizat.
Așadar, testul standardizat poate fi orice test care se supune acestei definiții – deci poate până la urmă să fie și un test oral sau cu răspunsuri scrise, elaborate de elevul testat etc. Deci e clar că fel de fel de teste pot fi ”standardizate” pe baza acestei definiții – totuși, termenul este de regulă utilizat asociat cu testări de tip grilă, administrate în condiții de examinare cu miză înaltă unor populații largi de elevi.
Testele standardizate asigură un anumit nivel de calitate a măsurării – de validitate (acoperire corectă a domeniului de competențe educaționale testat) și fidelitate (lipsă de eroare în măsurare) – nivel de calitate care este de regulă stabilit prin studii de validare realizate anterior aplicării testului în situații de decizie. Testele standardizate fac așadar eforturi pentru a asigura validitatea și fidelitatea nu doar a conținutului testului (itemilor), ci și a scorării răspunsurilor.
Iar una din probleme intervine, evident, la momentul în care ca parte a acestor eforturi încerci să te asiguri că scorarea este uniformă sau ”standardizată” – căci observi rapid că scorarea de către specialiști (de exemplu, profesori) poate atrage după sine eroare. Pentru a evita acest lucru, testele standardizate conțin de regulă itemi cu răspunsuri pre-codificate, i.e., ”tip grilă”.
De asemenea, pentru a crește calitatea evaluării, de regulă testele standardizate includ un număr mult mai mare de itemi, care acoperă complet teritoriul competenței evaluate (adică se asigură că sunt testate toate componentele programei), atât cu itemi simpli, cât și de dificultate medie sau mare”.
- Explicațiile lui Dragoș Iliescu veneau în contextul în care ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța la începutul lunii iulie 2021 că pregătește modificări radicale în corectarea lucrărilor de la examenele naționale și în evaluarea rezultatelor, începând de anul viitor, după ce la Evaluarea Națională 2021 au fost depuse peste 20.000 de contestații.
Amintim că, în vara anului trecut, ministrul Educației anunța că din acest an va introduce evaluarea standardizată, în contextul în care „sunt încă profesori care fac abstracție de faptul că s-a schimbat programa și predau în continuare așa cum știu ei”.
Sorin Cîmpeanu spunea într-o dezbatere organizată de Edupedu.ro, în luna septembrie 2021, că Evaluările Naționale din anul școlar 2021-2022 vor fi standardizate și corectarea va fi făcută computerizat: „Va trebui însă să derulăm foarte repede acest proces, va trebui să achiziționăm și echipamentele și va trebui să formăm și cadrele didactice pentru aceste evaluări online, asumate într-adevăr pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. Asumate și la nivel de proiect pilot pentru examenul de Bacalaureat, pilot însemnând evaluarea din cel puțin un liceu în fiecare județ”.
Radu Szekely, consilier al Ministrului Educației, a explicat pentru Edupedu.ro, luna trecută, ce se întâmplă cu evaluarea standardizată la examenele din acest an, anunțată de ministrul Educației din septembrie: „Evaluarea standardizată la Bacalaureat și Evaluarea Națională se poate face relativ ușor, cu o bancă de itemi obiectivi și corectare digitalizată. Dar e doar un prim pas mic până la a avea o evaluare standardizată care să ajute procesul de învățământ, nu doar să facă evaluare sumativă la final de ciclu. Pentru asta se lucrează la standarde de evaluare pe discipline pentru gimnaziu, care durează o vreme până a fi gata. Dar da, la examenele din vară va exista o pilotare a standardizării evaluării și corectării digitalizate. Cel mai probabil vor fi 3 județe în care se va pilota”.
- Mai amintim că este pentru prima dată când România va susține testarea PISA digitalizat, după ce până în 2018 toți elevii români au susținut testarea cu pixul pe hârtie. OCDE nu mai accepta de la această ediție state care să susțină testul altfel decât digitalizat.
5 comments
Si daca elevul greseste o adunare sau o scadere, dar mersul provblemei e bun, doar rezultatul final e gresit, atunci cum facem? Sau la romana cum poti evalua standardizat creativitatea copilului? Sau nu mai trebuie creativitate, exprimarea opiniei proprii ….ne trebuie doar roboti?
Un mare rahat! Va fi un esec total…si cine sufera? Copiii!
Pai asta nu e discriminare? Cum sa evaluezi elevii cu instrumente diferite???
Daca testele standardizate le aplicam doar la Bacalaureat si constatam, cum spunr domnul ministru ca la Algebra elevul a luat 2 si la Geometrie 10, nu mai putem interveni la Albegra, cum sustine tot domnul ministru, pentru ca nu mai avem cum, elevul finalizand cursurile. Aceste teste standardizate trebuie sa le aplicam inca de la clasele primare, gimnaziale si liceale, in cadrul unor evaluari initiale si finale. Nu se incepe cu finalul studiilor.
Județele vor fi alese aleatoriu și ca din întâmplare se vor nimeri cele cei mai puțini
elevi ?
Alta idee pe care a visat-o noaptea. Rușine.