Bacalaureatul ar trebui să fie diferențiat „cu adevărat” și la Limba română, cum este la Matematică, susține profesoara Dorica Boltașu

1.570 de vizualizări
Foto: Alex Tudor / Agerpres Foto
Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hașdeu” din București, a vorbit, pentru TVR 2, despre „un bacalaureat diferenţiat cu adevărat la Limba română”. „La română există 2 variante. De fapt, o singură variantă, ca să fim oneşti cu noi înşine, ceea ce nu este firesc”, a precizat aceasta. Amintim că Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) solicită desfiinţarea examenului de Bacalaureat.

”Nu doar eu, ci mulţi colegi şi chiar experţi în educaţie susţin un bacalaureat diferenţiat cu adevărat la limba română. Matematica, de exemplu, are M1, M2, M3, M4. La română există 2 variante. De fapt, o singură variantă, ca să fim oneşti cu noi înşine, ceea ce nu este firesc”, a spus profesoara.

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) a criticat modul în care sunt evaluaţi elevii la finalul învățământului preuniversitar și a cerut desfiinţarea examenului de Bacalaureat. „Săptămâna trecută, în perioada 4-6 martie au avut loc simulările naţionale ale examenului de Bacalaureat. Elevii au fost dezamăgiţi de subiecte, spunând că sunt ineficiente”, susține organizația într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Asociația Elevilor din Constanța afirmă într-un comunicat remis presei că „examenul de Bacalaureat a ajuns o mare îngrijorare pentru toţi elevii. În timpul liceului, elevii sunt învăţaţi să tocească, nu să şi înţeleagă ce li se predă, iar după examen tot ce au memorat va fi uitat, acesta nefiind folositor pentru viitorul lor. Elevii ajung să înveţe doar ca să ia examenul şi să scape de o grijă, nu ca să îşi testeze cunoştinţele, deoarece acesta nu face asta”.

Andrei Huiban, inspector general adjunct din Vaslui, a declarat pentru Radio România Actualități că Ministerul Educației trebuie „să mai scoată din materia disciplinelor, de examen mai ales” la liceele tehnologice. Aceste spune că „soluţia pe care inspectoratul şcolar o consideră necesară în privinţa acestor licee tehnologice pentru creşterea procentului de promovare a Bacalaureatului este legată de modificarea programei şcolare pentru elevii care sunt axaţi în principal pe învăţarea unei meserii.”

Calendarul examenului de BAC 2024 din vară:

3 – 7 iunie 2024: Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen

7 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

  • 17 – 19 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 19 – 20 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 19 – 21 iunie 2024: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 25 – 27 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 1 iulie 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 2 iulie 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 4 iulie 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 5 iulie 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

8 iulie 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00 – 18.00

9 – 11 iulie 2024: Rezolvarea contestațiilor

12 iulie 2024: Afișarea rezultatelor finale

Citește și:
Inspector școlar, despre Bacalaureatul la liceele tehnologice: Ministerul trebuie să mai scoată din materia disciplinelor de examen
Asociaţia Elevilor din Constanţa cere desfiinţarea examenului de Bacalaureat: Elevii se declară „dezamăgiţi de subiectele” de la simulare / „Nici măcar nu îi cunoaştem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educaţiei nr. 1/2011, nici Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat” cu privire la BAC
Profesoara Dorica Boltașu: Structura examenului de Bacalaureat este gândită politic – cinci întrebări pe text au același punctaj ca un eseu de 3-4 pagini. Ca să iasă niște cifre la final și media 6. Nu încurajăm copilul să învețe nici literatură, nici limba română
Ce se va preda la gramatica limbii române va fi în concordanță cu gramaticile de la limbile străine, după ce Ministerul Educației va revizui programele școlare, spune profesorul și lingvistul Alexandru Nicolae

9 comments
  1. Elevii de la teoretic – uman au câte 4-5 ore pe săptămână de limba română. Cei de la real, tehnic, servicii, etc, au câte 3 (și mai puține pe an, pentru că ei au și practică, în a XII-a vreo 5 săptămâni, de exemplu). Programele sunt diferite (simplificate pentru cei de la profil tehnologic.)

    Subiectele la română la bacalaureat sunt identice (IDENTICE) la punctele I și II. Diferența apare la punctul III, dar cerințele sunt formulate aproape la fel. Se dă poezie, unii au eseu despre un poet/operă, ceilalți despre ALT poet/operă. Profesorii de română îmi spun că așa au fost mereu – în niciun fel diferențiate, cu excepția SIII, unde se schimbă doar autorul în discuție și tipul eseului cerut.

    Vi se pare normal?! Eu n-am mai văzut subiectele la română până anul acesta (sincer, nu m-a interesat) dar eram convins că sunt diferite, în primul rând pentru că programele pe care învață acești elevi sunt diferite. Dar nu, 66% sunt absolut identice, iar restul au doar foarte mici deosebiri, mai mult de exprimare…

    Se așteaptă cineva ca elevii de la tehnic, servicii, etc, să reușească să ia note la fel de mari ca cei de la uman, în condițiile astea?!

  2. Acesta profesoara doreste absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat, chiar daca absolventii respectivi sunt agramati. Este regretabil ca o profesoara de la un colegiu national pledeaza pentru mediocritate maxima. Comparatia cu matematica nu are relevanta. Daca nu cunosti elemente de analiza matematica sau algebra superioara, nu se observa in activitatea cotidiana, insa daca nu stapanesti bine limba romana, te faci remarcat imediat. Vezi cum vorbesc politicienii nostri limba romana, care au obtinut bacalaureatul “in rate”, la varsta cand si copiii lor nu sunt departe de absolvirea liceului.

    1. @Florin,

      Spui asta din perspectiva celui care a scăpat la Bacalaureat de matematică, informatică, fizică și chimie, dar îi vrea perfecți pe cei de la profilul real? 😀
      Văzând mediile necesare la EN pentru profilul real de la colegii, nu cred că vorbim despre elevi “agramați”! Poate doar dacă îi jignim pe profesorii de limba română care le corectează lucrările și le dau note foarte bune! 😉

      https://www.edupedu.ro/neinvatarea-matematicii-afecteaza-dezvoltarea-cerebrala-a-adolescentilor-studiu/

      1. Cei de la profilul real nu au probleme cu proba de limba romana. Limba romana la bacalaureat este o problema pentru cei care la evaluarea națională nu reușesc să obțină macar media 5. Acești elevi nu prind locuri la liceu la profilul real, ci la liceele tehnologice/colegii tehnice. Deci referirea ta la absolvenții de liceu, profil real este eronata.

        1. @Florin,

          Am înțeles, ești un absolvent de profil uman care consideră că, dacă cei de la profilul real și de la liceele vocaționale sunt capabili, merită să fie munciți suplimentar (la o disciplină care nu-i pasionează în mod deosebit)! Nu spune nimeni să nu se studieze în liceu, dar să fie opțională și adaptată ca probă de Bacalaureat (la fel ca matematica pentru profilul uman)!

          1. Limba romana proba optionala la bacalaureat? Matematica la uman, fie si ca proba optionala? Esti bun sa mergi la Cotroceni, la tovarasul Iohannis, consilier pe probleme de invatamant si ai sanse mari sa ii iei painea tovarasei Deca.

          2. @Florin,

            Aș încerca, dar cu notele mele la română ȘI matematică… nu mă primesc ăia! I-aș complexa! Încearcă tu, pari un pericol mai mic pentru ei! 😉

  3. Acesta profesoara doreste absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat, chiar daca absolventii respectivi sunt agramati. Este regretabil ca o profesoara de la un colegiu national pledeaza pentru mediocritate maxima.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Comisiile ilegale de la concursul de directori semnalate de minister într-o adresă către toate inspectoratele din țară, deși secretarul de stat Sorin Ion susținea că doar în București era „o problemă de ordin general” / Inspectoratele ar fi ignorat metodologia, iar ministerul avertizează că asta poate duce la „anularea probei de interviu” în cazul contestării

Ilegalitatea constituirii comisiilor de concurs pentru directorii de școli a fost semnalată de Ministerul Educației într-un al doilea document trimis de data aceasta tuturor inspectoratelor școlare, potrivit unei adrese obținute…
Vezi articolul