Propunerea de a avea un bacalaureat diferențiat “în mod special pentru liceele tehnologice” ar putea fi inclusă în noua lege a educației. Cel puțin asta lasă de înțeles ministrul Ecaterina Andronescu, care a declarat la TVR că ideea are o susținere extrem de importantă din partea directorilor de școli cu care a stat de vorbă în mai multe județe în ultima perioadă. Bacalaureatul profesional sau tehnologic este o temă vehiculată de actualul ministru încă din luna decembrie 2018.
Experții în educație avertizează că simpla schimbare a diplomei nu va face decât să aducă clienți în plus universităților.
Declarația făcută de Ecaterina Andronescu la TVR, legată de bacalaureatul diferențiat:
”Deci în acest moment legea care este în vigoare și, deci, ceea ce se va întâmpla anul acesta, nu avem cum să vorbim de examen de bacalaureat diferențiat. S-a anunțat la începutul anului un singur tip de bacalaureat, este cel prevăzut de lege și pentru acela se pregătesc și elevii, se pregătesc și cei care au responsabilitatea sprijinirii acestui examen. Dacă în viitoarea lege și din dezbaterea publică și din Parlament o să rezulte o susținere a acestei idei de a avea bacalaureat diferențiat, atunci din momentul aprobării viitoarei legi putem să discutăm despre această formulă.
Eu vreau să vă spun că în această perioadă am fost puțin și m-am întâlnit cu directorii școlilor din țară. Și-am fost și în județul Cluj, și în Bistrița-Năsăud, și în județul Buzău, și la Constanța, și pe unde am fost am încercat să-i întreb dacă această idee li se pare că este fezabilă și că este oportună pentru a o aplica, în mod deosebit pentru liceele tehnologice. Pentru că, din păcate, din liceele tehnologice se îngroașă rândurile celor care nu promovează examenul de Bacalaureat. Și are o susținere care mi se pare extrem de importantă: n-am văzut oameni care să se împotrivească, ci mai degrabă susținători ai acestei idei”.
Informații de background
Amintim că liceele tehnologice sunt cele în care din 2009 încoace intră elevii care, tradițional, ar fi mers către școlile de arte și meserii. În 2009, Ecaterina Andronescu a desființat această rută profesională, dând cifră de școlarizare zero către SAM-uri.
În comunicatul dat de Guvern în 2009, fără explicații, se vorbea despre ”creșterea cifrei de școlarizare pentru învăţământul liceal, cu 72.000 de locuri, ajungând la 221.000”.
Creșterea aceasta a locurilor de la liceu era făcută prin desființarea Școlilor de Arte și Meserii. În Nota de Fundamentare a HG 77 din 11 februarie 2009, la pagina 9, scrie următoarele:
”Analizând evoluţia demografică şi fluxurile de intrări-ieşiri ale elevilor pe niveluri de pregătire pentru anul şcolar 2009-2010, neluând în calcul rata de repetenţie, faţă de anul 2008-2009, propunem creşterea cifrei de şcolarizare la învăţământul liceal, clasa a IX-a învăţământ de zi, cu 72.000 locuri, prin preluarea locurilor care se şcolarizau în cadrul şcolilor de arte şi meserii (clasa a IX-a SAM);
SAM-urile nu se finalizau cu Bacalaureat, iar din 2009 încoace copii care s-ar fi pregătit în mod normal pe o rută profesională care se termina cu certificat de calificare profesională ajung în fața examenelor de bacalaureat.
În 2012, fostul ministru Daniel Funeriu a lansat școlile profesionale duale de scurtă durată, care nu se termină prin examen de BAC. Introducerea unei rute de BAC tehnologic lovește direct în școlile profesionale de scurtă durată.
Bacalaureatul este diferențiat și în prezent, în sensul în care pentru profile diferite sunt variante de subiecte cu dificultate diferită de la un profil la altul. Propunerea de a avea un bacalaureat profesional sau unul tehnic/tehnologic, pe lângă cel de acum, a fost explicată în trecut de ministrul Ecaterina Andronescu, drept o psibilitate pentru elevii din ruta profesională, de a avea o diplomă care să le facă mai ușoară angajarea.
O propunere în acest sens a fost făcută și de UDMR.
Bacalaureat diferit este propus și în Raportul România Educată, al președintelui Klaus Iohannis. Documentele aflate în dezbatere folosesc termenul de bacalaureat aplicat. Acesta “include un număr limitat de materii și probe de ucenicie specifice pentru filiera profesională absolvită. El conferă dreptul de acces ulterior la învățământul terțiar non-universitar (colegii cu durată de 2 ani) și apoi la ciclul de licență filiera profesională (cu durată suplimentară de 1-2 ani)“, se arată în document.
Raportul prevede și un Bacalaureat teoretic, “pe bază de materii și conținut disciplinar, pe care îl pot susține absolvenții rutei teoretice sau absolvenții rutei vocaționale. El poate fi susținut și de absolvenții rutei profesionale care au urmat programul de pregătire adițională. Bacalaureatul teoretic conferă acces ulterior la ciclul de licență pe filieră teoretică”.
Autorii documentului menționează că “absolvenții rutei teoretice/vocaționale care nu promovează bacalaureatul teoretic au posibilitatea de a intra într-un program de pregătire adițională similar cu cel oferit elevilor din filiera profesională care urmăresc obținerea unui bacalaureat teoretic”.
2 comments
Nici o persoana nu accepta schimbari de ultima ora .
Omul trebuie sa fie pregatit psihic pentru a avea eficienta schimbarea.
Daca doriti sa faceti o schimbare in cadrul probelor de la bacalaureat trebuie sa o faceti din toamna nu inainte cu doua luni de desfasurarea acestora.
Păi, să ne împotrivim atunci:
(1) Poți desființa o formă de învățământ fie eliminând clasele pentru el din planul de învățămând (sau acceptând eliminarea lor), fie făcând forma respectivă indezirabilă pentru elevi (care, nealegând-o, permit mai apoi eliminarea claselor respective).
A doua s-a făcut cu ȘAM-ul, apoi a urmat prima.
A doua se face cu învățământul tehnic … urmează prima, nu?
(2) CE FEL DE MESAJ transmitem elevilor interesați și părinților, asociind în mod constant învățământul tehnic cu un învățământ „care are nevoie de un bacalaureat, cu care să nu poți merge mai apoi la facultate”?
Care este diferența dintre un asemenea mesaj și -tristul- mesaj al nenumăraților profesori de gimnaziu (ei înșiși absolvenți -mândri- ai unor școli teoretice) „învață bine, că altfel ajungi la tehnic, cu toți proștii!”?
(3) ȘANSA elevilor de-a alege învățământul tehnic și ca acesta să fie bun a fost treptat anulată de măsuri, TOATE LUATE DE MINISTER, prin care învățământul tehnic a fost împins în derizoriu:
– s-au desființat orele de practică din gimnaziu, în care elevii aveau șansa să învețe să facă în mod concret ceva (și să descopere că pot și că le place)
– s-au redus până aproape de desființare cercurile tehnico-aplicative, care pe vremuri existau peste tot și la toate nivelurile, școli, case ale elevilor, palatele elevilor, iar acum mai există aproape numai la palatele elevilor. Vorbim de aero-, navo- și rachetomodelism, de cercurile de electronică, de cercurile de țesătorie, cele de croitorie, de tipografie-legătorie, de gospodărie, de meștesuguri artizanale…
– s-a făcut o propagandă negativă, extrem de intensă, dinspre minister către părinți și elevi, școlile tehnice fiind prezentate constant ca locuri nefrecventabile și ignorându-se sistematic calitatea reală a formării profesionale și tehnice… Simultan, s-a tolerat, sau chiar încurajat, o abordare similară în mass-media…
– s-a făcut, dimpotrivă, o propagandă deșănțată pentru „olimpiade” și „olimpiadiști”, repetând mereu „avantajele dobândirii de burse de studii în alte țări”
– numărul de locuri din planurile de școlarizare a fost folosit activ pentru desființarea liceelor tehnice (după ce s-a folosit pentru desființarea ȘAM-ului):
Numărul de locuri la teoretic a crescut, treptat, spre 100% din numărul de absolvenți.
Cel puțin în București, numărul de locuri oferit absolvenților la liceele teoretice și cele de servicii a depășit cu mult numărul absolvenților care urmau să ocupe locurile. Asta, combinat și cu punctele anterioare, prin care elevii au fost determinați să completeze -cu prioritate- opțiuni pentru locuri în liceele „bune”-teoretice și „dezirabile”-de servicii (economic, turism etc.) a făcut ca an după an locurile la tehnic să nu se ocupe decât în mică măsură, sau deloc, astfel încât și oferta acestora s-a tot redus, până a ajuns la sub un sfert din numărul de absolvenți, oricum și această ofertă ÎN PLUS și PESTE deja o ofertă prezentată sistematic ca fiind „mai bună”, la teoretic și servicii.
Oferta DECLARATIVĂ a 30% din locuri pentru învățământul profesional este falsă și lipsită de obiect, cât timp acești 30% vin în afara a 100%+ locuri oferite (cu laudă și îndemnuri) la liceele „ieftine” (știm noi), „bune” (spun ei). De ce nu s-au oferit un milion de locuri, sau -dacă tot suntem aici- un miliard, cât timp s-au luat suficiente măsuri ca numărul celor care aleg profesionalul să rămână de ordinul sutelor…
Așa că, „bacalaureatul Tehnologic”, fără drept la facultate, prezentat insistent exact în această formă, este doar un cuțit înfipt în spatele unui învățământ tehnic deja muribund