Subiectul dat luni la proba de Limba și literatura română – Bacalaureat 2024 de toamnă, „privit în ansamblu, are o dificultate medie spre ridicată, având în vedere partea a III-a, anume poezia lui Mihai Eminescu sau George Bacovia”, spune profesoara Adelina Beldugan de la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, pentru Edupedu.ro.
Profesoara, doctor în filologie, a analizat subiectele de la profilul real, despre care am scris că au apărut în spațiul public la scurt timp după începerea probei.
- Potrivit subiectelor publicate inițial de stirileprotv.ro, candidații au avut de răspuns unor cerințe pe marginea unui fragment din interviul lui I. Valerian cu Alexandru Brătescu-Voinești la Subiectul I, să comenteze perspectiva narativă dintr-un pasaj din „Jar” de Liviu Rebreanu la subiectul II și să realizeze un eseu de cel puțin 400 de cuvinte despre o poezie aparținând lui George Bacovia sau Mihai Eminescu – la subiectul III.
- Edupedu.ro va reveni cu subiectele și baremele publicate de Ministerul Educației la ora 15:00, imediat ce acestea vor fi disponibile pe subiecte.edu.ro.
Profesoara consideră că „s-a tot împământenit ideea că, în general, poezia este acel tip de text greu de abordat de către un elev, dar nu ar trebui să fie deloc așa. În acest secol al vitezei, ne dorim să ne rezolvăm sarcinile cat mai repede (din păcate rezolvarea este superficială) și nu mai acordăm timp și energie unei creații atât de sensibile precum opera lirică”.
Adelina Beldugan a continuat, în analiza pentru Edupedu.ro: „Nici Eminescu, nici Bacovia nu sunt autori ale căror viziuni să fie înțelese sau pe placul tuturor, dar îi îndemn pe elevi să nu evite poezia, să o parcurgă cu sufletul și abia apoi să o trateze ca pe un conținut științific din programa de examen. Oricum, miza în această a doua sesiune, după părerea mea, nu este de a obține o notă cât mai mare, ci promovarea Bacalaureatului”.
Cât despre subiectul I A, profesoara Adelina Beldugan a comentat: „Subiectul I A este abordabil pentru orice vorbitor de limba română, de orice vârstă. Întrebările pe text sunt clare, fără ambiguități”.
La Subiectul I B, „cerința textului argumentativ cu siguranță a fost pe placul elevilor”. „La vârsta lor au simțit de nenumărate ori beneficiile activităților desfășurate în natură asupra stărilor sufletești. Cu câteva noțiuni de bază despre structura textului argumentativ, coroborate cu informațiile oferite de textul-suport și cele din experiența personală se puteau obține măcar 14-15 puncte din cele 20”, potrivit profesoarei de la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel.
„Subiectul al II-lea propune stabilirea tipului de perspectivă narativă și se află printre cerințele standard ale ultimilor ani.
În fragmentul-suport, citat din romanul «Jar» al lui Liviu Rebreanu, perspectiva narativă este obiectivă, heterodiegetică, dovadă în acest sens fiind prezența verbelor și a pronumelor de persoana a III-a.
Naratorul omniscient, omniprezent și omnipotent relatează folosind un ton impersonal un episod din viața personajului feminin Liana care, aflată în tramvai, îl observă pe Dandu, în mulțime, la brațul altei femei deși ea îl așteptase cu ceva timp în urmă să vină la întâlnire. Omnisciența narativă este susținută în momentul în care naratorul știe ce gândește protagonista: «O, dacă asta este la mijloc»”, a completat profesoara Adelina Beldugan.
„Cum spuneam, subiectul al III-lea cred că le-a cam dat ceva bătăi de cap din cauza acestei preconcepții că poezia este ceva de «neînvățat». Cine a trecut de acest aspect a făcut față și acestei «provocări». Elevii puteau alege, printre altele, la Mihai Eminescu «Floare albastră», «Luceafărul« sau la George Bacovia – «Plumb», «Lacustră»”, a mai spus cadrul didactic pentru Edupedu.ro.
Sfaturi pentru pregătirea BAC 2025 la Limba română
„Elevilor care susțin vara viitoare examenul de Bacalaureat le voi da câteva sugestii care să-i ajute să obțină o notă cât mai bună”, a completat Adelina Beldugan analiza pe subiectele date la Limba română – Bacalaureat 2024, sesiunea de toamnă. Redăm sfaturile integral mai jos:
„În primul rând, încă de la începutul anului școlar trebuie să dezvolte o rutină de învățare, dacă-i putem spune așa. Este important să se realizeze încă din prima zi de studiu un plan în care să-și treacă principalele obiective, pe o anumită perioadă de timp, iar pe măsură ce acestea sunt parcurse, să fie eliminate de pe listă. Vor vedea cât de mult își vor crește încrederea în ei atunci când vor bifa, rând pe rând, realizarea acestora și se vor simți pregătiți să susțină deja clișeicul examen al maturității.
Totodată, citind și învățând zi de zi și rezolvând una-două variante pe săptămână, capacitatea de a produce text scris de calitate crește cu fiecare subiect lucrat. În fond, acesta este secretul: cu cât rezolvi mai multe subiecte, cu atât vei fi mai mulțumit de nota de la examen. Și chiar aici se face diferența între un 6-7 și peste nota 9. Este aproape imposibil să realizezi, de exemplu, un text argumentativ bun, adică între 18-20 de puncte, dacă nu ai în portofoliul tău cel puțin câteva zeci de astfel de materiale lucrate cu seriozitate. Și acest lucru este valabil pentru oricare dintre cerințe. Desigur că nu vei reuși să evidențiezi relația dintre mesajul unui text poetic și mijloacele artistice folosite dacă nu ai o pregătire prealabilă dobândită de-a lungul anilor de școală și aprofundată în cel care urmează să înceapă.
Referitor la subiectul al III-lea, atât de intens contestat, primul pas este, în cazul poeziilor, să faceți o documentare în ceea ce privește opera autorului respectiv, să citiți mai multe creații ale acestuia, să o așezați pe harta literaturii române și apoi veți reuși, cu siguranță, să înțelegeți mult mai bine viziunea despre lume și viață a acestuia. La textele dramatice și cele în proză ideal ar fi fost să le fi citit deja până acum în cea mai mare parte.
În orice caz, dacă dintr-un motiv sau altul nu s-a întâmplat acest lucru, niciodată nu este prea târziu. Citiți măcăr fragmentar, pe diagonală, numai citiți și veți vedea cu câtă ușurință veți putea înțelege particularitățile de construcție ale textului. Puneți-le apoi în anumite scheme, organizatori grafici, hărți mentale, orice vă ajută să rețineți mai ușor. Faceți din studiul limbii și literaturii române un aliat de nădejde în pregătirea voastră indiferent de domeniul ales pentru viitor!
În final, mai trebuie să menționez că și părinții au un rol covârșitor în depășirea cu succes a tuturor provocărilor din acest an școlar de dinainte de examene. Ei reprezintă adevaratii stâlpi de susținere în aceste momente în care viitorul profesional al copiilor lor începe să prindă din ce în ce mai mult contur. Îmi permit să fac și o recomandare în baza experienței anterioare: chiar dacă dvs. vi se pare ca nu depun suficient efort și poate ca așa și este, găsiți o soluție să le fiți alături, încurajați-i, sprijiniți-i, acordați-le timp și ascultați-i indiferent de subiect”.