Bacalaureat 2024. Profesoara Adelina Beldugan: Orice elev care a tratat cu seriozitate limba și literatura română ar trebui să obțină minimum nota 7 sau chiar 8

Adelina Bledugan

Adelina Beldugan / Foto: Arhiva personală

Adelina Beldugan, doctor în Filologie și profesoară la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, a spus pentru Edupedu.ro că „orice elev care a tratat cu seriozitate limba și literatura română ar trebui să obțină minimum nota 7 sau chiar 8”. Absolvenții de clasa a XII-a au dat luni, 1 iulie, prima probă scrisă la limba și literatura română. Marți, Bacul continuă cu proba obligatorie a profilului: Matematică sau Istorie.

Adelina Beldugan, doctor în Filologie, profesoară la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, cu o experiență 15 ani, a comentat pentru Edupedu.ro structura subiectelor și gradul de dificultate: „Orice elev care a tratat cu seriozitate disciplina limba și literatura română ar trebui să obțină minimum nota 7 sau chiar 8”.

Referitor la subiectul III în care elevii au avut de redactat un eseu de 400 de cuvinte în care să prezinte particularitățile unei nuvele studiate, Adelina Beldugan spune: „Nu aș vrea să fiu înțeleasă greșit, dar, în ceea ce privește subiectul al III-lea, este inadmisibil ca un elev, proaspăt absolvent de liceu, să nu reușească să abordeze o operă a unui autor din pleiadă celor clasici, indiferent care ar fi acesta, astăzi, desigur, Ioan Slavici”.

Opinia integrală a Adelinei Beldugan, doctor în Filologie, profesoară la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, pentru Edupedu.ro:

“Din experiența vă spun că niciodată subiectul de la Bacalaureat nu va reuși să mulțumească toți elevii, indiferent de ce conține acesta. Pentru cei care au învățat sistematic sau pentru cei au avut noroc „sa le pice” un eseu cu o temă pe care și-au însușit-o într-o manieră sau alta, a fost ușor, iar pentru ceilalți foarte greu pentru că … nu se așteptau la nuvela psihologică a lui Slavici.

Din punctul meu de vedere, orice elev care a tratat cu seriozitate disciplina limba și literatura română ar trebui să obțină minimum nota 7 sau chiar 8. Înțelegând mesajul textului-suport,  care este destul de clar, apoi oferind răspunsuri în funcție de verbul de comandă, elevul poate obține 30 de puncte. În aparență sunt ușor de obținut, dar în esență, tot practica îmi spune, elevii au, în general, probleme de exprimare sau încalcă reguli gramaticale de bază și, din acest motiv, pot pierde 5 puncte din cele 30, admițând că răspunsurile lor conțin informația corectă”, spune profesoara.  

Răspunsuri așteptate, Subiectul I, A, în opinia profesoarei Adelina Beldugan:

1. Sensul din text al secvenței pe neașteptate este brusc/ dintr-odată, pe nepregătite, iar al cuvântului împrejurare este situație/circumstanță. 

2. Numele revistei la care lucrează Andriana Fianu este „Gazeta literară”. 

3. Gabriel Dimisianu își propune să fie un observator tăcut în timpul vizitei pe care i-o face lui Tudor Arghezi, așa cum reiese din secvența: „Voi fi ochi și urechi, dar mut, am decis până la urmă”. 

4. Motivul pentru care Gabriel Dimisianu este surprins când Tudor Arghezi întră în cameră îl constituie aspectul său fizic care contrasta puternic cu cel cu care era obișnuit de la întâlnirile publice. Acum, Arghezi mergea fără să se mai ajute de baston sau de fiul său. 

5. O trăsătură morală a lui Gabriel Dimisianu este sinceritatea. Acesta îi mărturisește lui Tudor Arghezi că, deși este un critic literar aflat la început de drum, plăcerea de a citi este mai mare decât cea de a scrie. 

Mai departe, la subiectul I, B, textul argumentativ propus este cotat cu 20 de puncte și dezvoltă, anul acesta un subiect care nu știu  cât de bine a fost primit de elevi. Totuși, emoțiile sunt stări psihologice ce ne cuprind pe toți și, chiar și până la vârsta adolescenței,  situații similare au fost trăite din plin de elevi”.

Subiectul al II-lea

Profesoara Adelina Beldugan precizează despre cerința de la subiectul II, în care elevii trebuie să prezinte în cel puțin 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului în fragmentul dat:

“Cerința vizează rolul notațiilor autorului și este destul de agreată de elevi, comparativ, spre exemplu, cu relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice, de care cei elevi mai mulți se temeau. 

Printre altele, rolul notațiilor este de a oferi date despre locul de desfășurare a acțiunii, despre decor, și în această situație acestea sunt ample. De asemenea, didascaliile sunt și indici comportamentali sau gestuali, așa cum se poate observa în exemplele:  (Oprindu-se în prag. … arată biroul”, spune profesoara Adelina Beldugan.

Cerințele de la subiectul II:

Subiectul al III-lea

La subiectul III, elevii au avut de redactat un eseu de 400 de cuvinte în care să prezinte particularitățile unei nuvele studiate.

“Nu aș vrea să fiu înțeleasă greșit, dar, în ceea ce privește subiectul al III-lea, este inadmisibil ca un elev, proaspăt absolvent de liceu, să nu reușească să abordeze o operă a unui autor din pleiadă celor clasici, indiferent care ar fi acesta, astăzi, desigur, Ioan Slavici. Este ABC-ul disciplinei noastre, niciun elev nu ar trebui să iasă de pe băncile școlii fără să le cunoască măcar operele din programa de Bacalaureat. În ceea ce privește structura eseului, și aceasta este deja veche, prin urmare, sunt convinsă că elevii s-au descurcat și vom avea, sper, niște rezultate bune în această sesiune. 

Această operă literară, prin tema pe care o propune, de actualitate și în zilele noastre, este pe placul elevilor și mă aștept, în calitate de profesor corector, să găsesc niște eseuri bine structurate (la real vizând particularitățile de construcție a unei nuvele, iar la uman pe cele de construcție a unui personaj), căci Slavici este cel mai mare moralist al literaturii noastre. El face apel la cumpătare și muncă cinstită, valori pe care școala românească le insuflă elevilor săi pentru a fi viitori adulți responsabili, iar ei au avut astăzi șansa să o dovedească. Succes tuturor!”, a mai spus profesoara Adelina Beldugan pentru Edupedu.ro. 

Citește și:
Subiecte la Limba română, profilele uman și pedagogic – Bacalaureat 2024
Subiecte la Limba română, profilurile real, tehnologic și vocațional – Bacalaureat 2024
Exit mobile version