Bacalaureat 2024, competențe de comunicare într-o limbă străină. Audierea textului se face de două ori și timpul de lucru este de 20 de minute, iar la scris candidații au două ore

41.853 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Sesiunea de vară a Bacalaureatului 2024 continuă pentru candidați cu probele orale la limba străină, începând de marți, 25 iunie, potrivit calendarului de examen și planificării probelor de competențe stabilită de Ministerul Educației. Competențele se susțin din nou, ca în anul 2022, după ce anul trecut au fost echivalate cu mediile din liceu în baza unei proceduri, în contextul grevei profesorilor.

Mai exact, marți, 25 iunie, este ziua în care candidații care au studiat limba engleză ca limbă modernă 1 la liceu vor susține proba orală din cadrul probei de competențe într-o limbă de circulație internațională, conform unui document trimis de Ministerul Educației inspectoratelor școlare pe 4 iunie.

Candidații la examenul de bacalaureat 2024 care au studiat tot engleză sau o altă limbă străină – franceză, spaniolă, germană, italiană, ebraică, japoneză, chineză, rusă, portugheză și turcă – vor fi programați la proba orală joi, 27 iunie, potrivit sursei citate.

Proba de înțelegere a unui text audiat, urmată de proba scrisă este programată miercuri, 26 iunie 2024, indiferent de limba studiată/aleasă de candidați, reiese din același document organizatoric.

Biletele și baremul de evaluare pentru proba orală se transmit centrelor de examen în zilele stabilite la ora 09:00. La ora 09:30 sunt transmise securizat materialele audio, urmând ca la ora 11:00 să ajungă variantele de subiecte pentru proba de înțelegere orală (audio text). La ora 12.00 ar trebui să fie primite în centrele de examen variantele de subiecte pentru proba scrisă, iar la ora 15.00 – baremele aferente probelor de înțelegere orală și scrisă.

Două ore la dispoziție pentru proba scrisă

Art. 2 — (1) Proba C se realizează prin trei tipuri de probe, după cum urmează:

a) proba de înțelegere a unui text audiat, cu durata de 20 de minute, în cadrul căreia se evaluează competențele privind receptarea textului audiat;

b) proba scrisă, cu durata de 120 de minute, în cadrul căreia se evaluează competențele privind receptarea textului citit și producerea de mesaje scrise;

c) proba orală, cu durata de 10-15 minute pentru fiecare candidat, în cadrul căreia se evaluează competențele privind producerea de mesaje orale și interactiunea orală”, potrivit procedurii de organizare a probei de competențe la limba străină, publicată pe subiecte.edu.ro (documentul poate fi consultat mai jos în articol).

Conform procedurii, textul audio este ascultat de candidați de două ori:

Art. 5 — (1) La proba de înțelegere a unui text audiat, instructiunile pentru candidati sunt citite de către un membru al comisiei/asistent, în limba română/maternă, în fiecare sală de examen. Instrucțiunile standard, pentru toate limbile moderne la care se organizează examen, sunt următoarele:

« Veți asculta două materiale audio diferite, fiecare de câte două ori. Aveți la dispozitie un minut pentru a citi întrebările referitoare la primul material, apoi urmează două audieri ale acestuia, separate de un minut de pauză. După alte două minute în care definitivați răspunsurile referitoare la primul material şi cititi întrebările referitoare la cel de-al doilea, urmează cele două audieri ale celui de-al doilea material, separate şi acestea de un minut de pauză. »

2) Fiecare candidat primește sarcinile de lucru după citirea instrucțiunilor de către un membru al comisiei/asistent.

(3) Audierea propriu-zisă a materialului audio se face după citirea instructiunilor și familiarizarea candidaților cu sarcinile de lucru.

(4) În timpul audierii textelor nu se admit întreruperi și se iau măsuri pentru a se asigura audiția în conditii optime”.

Citește și (articolul continuă după recomandări):

Biletul de la proba orală nu poate fi schimbat

Art. 6 — (1) Proba scrisă este formată din două părți: prima parte a probei scrise evaluează competenta de înțelegere a unui text citit, iar partea a doua evaluează competența de producere de mesaje scrise.

(2) Pentru evaluarea competenței de producere de mesaje scrise, fiecare profesor evaluator acordă un punctaj corespunzător unui nivel de competență. Punctajul final pentru competența de producere de mesaje scrise se calculează ca medie aritmetică a punctajelor celor doi evaluatori, rotuniită la cel mai apropiat întreg. În cazul unei fractiuni de 0,50 puncte, rotunjirea se face în favoarea candidatului, la numărul întreg imediat superior.

Art. 7 — (1) Fiecare bilet din cadrul probei orale conține întrebări de dificultate progresivă, pe baza cărora profesorii examinatori acordă punctaje si niveluri de competență conform baremelor de evaluare, atât pentru competența de producere de mesaje orale, cât și pentru competența de interacțiune orală. Punctajul final pentru fiecare competență se calculează ca medie aritmetică a punctajelor celor doi examinatori, rotunjită la cel mai apropiat întreg. În cazul unei fractiuni de 0,50 puncte, rotunjirea se face în favoarea candidatului, la numărul întreg imediat superior.

(2) Nu se admite schimbarea biletului de examen”.

(…) „(5) Candidații care refuză să rezolve subiectele propuse se consideră că nu au susținut proba de evaluare a competentelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată pe parcursul învățământului liceal”, mai scrie în document.

FOTO DOCUMENT Procedura pentru proba de competențe la limba străină – Bac 2024:

Elevii de clasa a XII-a au terminat cursurile vineri, 7 iunie, cu două săptămâni mai devreme decât restul elevilor și cu o săptămână mai devreme decât absolvenții de clasa VIII-a, potrivit calendarului anului școlar 2023-2024.

Calendarul examenului național de Bacalaureat 2024, Sesiunea iunie – iulie 2024:

3 – 7 iunie 2024: Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen

7 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

  • 17 – 19 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 19 – 20 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 19 – 21 iunie 2024: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 25 – 27 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 1 iulie 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 2 iulie 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 4 iulie 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 5 iulie 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

8 iulie 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00 – 18.00

9 – 11 iulie 2024: Rezolvarea contestațiilor

12 iulie 2024: Afișarea rezultatelor finale


2 comments
  1. S-au facut 14 ani de cand Parlamentul ne-a blagoslovit cu aceste probe de competente in locul examenelor cu note care intrau in media de Bacalaureat. De atunci avem anual doua saptamani intregi de “hai sa ne prefacem ca dam bacul”, inaintea examenelor propriu-zise, pe o canicula infioratoare, cu o organizare si birocratie separata, mai stufoasa parca decat la examenele propriu-zise!

    Cat de inutile pentru noi toti in aceasta forma, dar cat de profitabile pentru o mana de oameni, care le-au si infiintat in acest scop…! 🙁 Si nu numai inutile, lungi, obositoare, dar si extrem de discriminatorii! De observat:

    1. Se poate lua “examenul” chiar si cu 0 puncte – vezi pagina 2 din Procedura (in articol)

    2. Nivelul maxim al competentelor obtinute astfel poate fi B2. Aceasta desi manualele aprobate pt clasele a XI-a si a XII-a pot ajunge pâna la nivelurile C1 si C2, multi elevi studiind limbile straine pana la 6 ore pe saptamana, si incepand cu clasa pregatitoare. In schimb, daca gasesti in suflet si buzunare resursele pentru a plati (mult !) un examen in privat – optim ar fi si cursuri – poti obtine ce nivel doresti, pana la cel maxim, C2, daca dovedesti ca poti. La stat, nu, nu se poate, oricat de bun ai fi !

    3. Elevii care au obtinut certificate echivalabile la bacalaureat, inclusiv Preliminary English Test care se poate lua din gimnaziu, au vreo 10-13 zile in plus de pregatire linistita acasa pt probele scrise, fata de cei care se prezinta la competente. Este un argument puternic in reclama centrelor private, ceva de genul ” avand aceste certificate cu ani de zile inainte, spre deosebire de restul colegilor, veti avea un ragaz mai mare si mult mai putin stress inaintea probelor principale de la bac”. Daca sunteti dispusi la o cheltuiala serioasa in plus, adica…

    4. Inca o data, de ce probele de competente nu se pot da in vara dupa probele scrise, iar in toamna da?? Nu ca n-am sti raspunsul, vezi mai sus!

    5. Este minunat sa auzi, in calitate de profesor : “Dar cum sa iau eu nota 7, 8, sau mai jos, cand eu am deja de ani de ani de zile certificatul X/ Y/ Z … care atesta ca nivelul meu este de bacalaureat?” sau” Scuze, stiu ca nu eram atent, dar eu stiu asta deja, am certificatul *** inca din clasa a 6-a!”🙄

    6. Adaptati cele de mai sus si pt probele de TIC ! A da, si exista centre de examinare si obtinere a certificatelor echivalente chiar in unele scoli… Autorizate si CONTRA COST! Este valabil si pentru certificatele de competente lingvistice, de altfel. Cat de legal poate fi asta, mai ales avand in vedere proiectul noului regulament ???!

    Si chiar, ce se mai aude despre cazul acela de la Colegiul Goethe? Proportional, este doar un varf care abia se zareste al unui iceberg urias plutind prin niste ape adanci si pline de mâl. 😔

    1. Certificatele lui pește prăjit au viabilitate 2 ani (sau așa se discuta ultima oară când m-a interesat subiectul). Nimeni nu angajează un elev/student în baza certificatelor vieții. E pierdere totală de vreme – pentru elevi, pentru profesori, pentru toată lumea.

      Scurt pe doi – dacă vor să fie evaluate corespunzător niște niveluri de competență… să fie pe note care să conteze la media finală (evident evaluări nu cu profesorii de la clasă, ca să nu existe impresia de favorizare). Da, ne-am întoarce în timp, dar importanța probelor ar crește enorm, moment în care elevii ar fi obligați să se pregătească serios, nu doar să vină, să așeze fundul pe scaun o oră, și să primească hârtia nefolositoare.

      SAU, să existe evaluări formale, rapide, soldate cu niște rezultate pe care absolventul să le poată folosi efectiv pentru a-și îmbogăți CV-ul. Un fel de micro-SAT, doar pentru probele respective, unde – dacă le treci – să conteze că le-ai trecut.

      Altfel, în școlile fără AC, murim de cald și ei și noi pentru o idee fixă a unui fost ministru. Deși, dacă se realizează impresiile d-nei Deca, o să fie și mai rău.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pornirea permanentă a camerelor video din sălile de clasă, o posibilă soluție în combaterea violenței din școală, spune ministra Educației / Deca ar fi de acord cu exmatricularea pe 3 zile, propusă de sindicate

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat marți, 11 aprilie, că pornirea permanentă a camerelor video din sălile de clasă poate reprezenta o posibilă soluție în combaterea violenței din școală. Reacția…
Vezi articolul

Corpul de Control al Ministerului Educației face verificări la Colegiul Hasdeu din Buzău, la peste o lună de când directoarea și-a dat demisia pe motiv că Inspectoratul face presiuni asupra conducerii Liceului – surse

Corpul de Control al Ministerului Educației este în aceste zile în control la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău, potrivit surselor Edupedu.ro. Verificările vin la peste o lună și jumătate…
Vezi articolul