Bacalaureat 2022. Sfaturi pentru probele la Biologie de la profesoara Mihaela Drăcea / Despre structura subiectelor și abordarea exercițiilor

10.755 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Proba la alegere din cadrul sesiunii iunie-iulie a examenului de Bacalaureat 2022 este programată miercuri, 22 iunie 2022. Profesoara de Biologie Mihaela Drăcea a realizat pentru EduPedu.ro un ghid cu sfaturi despre această probă: cum este structurat subiectul și cum pot fi abordate cerințele.

“Dacă subiectul I și subiectul al II-lea sunt rezolvate corect și complet, elevii pot obține nota 7, dar nici subiectul al III-lea nu ar trebui să fie greu de rezolvat”, spune aceasta. În ceea ce privește ultimul subiect, “elevii trebuie să aibă noțiuni generale despre cele trei funcții de bază ale organismelor vii, să fie atenți la argumentările și explicațiile pe care le fac”.

Mihaela Drăcea este profesor de biologie la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia.

În ghidul de mai jos, aceasta a explicat fiecare din cele trei subiecte de pe fișa cu subiecte de examen și modul în care elevii pot redacta rezolvarea cerințelor pentru exercițiile date.

Conform calendarului oficial de Bacalaureat 2022, proba la alegere a profilului este programată în ziua de miercuri, 22 iunie 2022.

Recomandările complete:

“Disciplina Biologie este una dintre alegerile elevilor de clasa a XII-a la proba E.d) a Examenului Național de Bacalaureat. Elevii au posibilitatea de a opta pentru Biologie vegetală și animală (clasele IX-X) sau pentru Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană (clasele XI-XII).

Programele pentru susținerea acestor probe sunt cele aprobate prin Ordinul Ministrului Educaţiei nr. 3.237/2021, în care, pe lângă conținuturi din programa de biologie pe care elevii le au de studiat pentru examen, se specifică și că timpul alocat probei este de 3 ore, punctajul maxim este de 100 de puncte dintre care 10 puncte se acordă din oficiu, nota finală se calculează prin împărţirea punctajului obţinut la 10 și că nota minimă pentru promovarea probei este 5, echivalentul a 50 de puncte.

Pentru ambele variante, Biologie vegetală și animală (clasele IX-X) și Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană (clasele XI-XII), există trei tipuri de subiecte.

Subiectul I

Astfel, în cadrul subiectului I.A, elevii au de scris două noțiuni pe care le consideră corecte pentru a completa o afirmație. Urmează subiectul I.B: pentru clasele IX-X se poate cere să se dea două exemple de componente ale celulei eucariote și pentru fiecare component numit elevii trebuie să scrie și o caracteristică, atenție dacă se cere o caracteristică funcțională sau o caracteristică structurală, iar pentru clasele XI-XII se pot cere, de exemplu, numirea și asocierea a două compartimente ale inimii cu venele mari, pentru acest tip de subiect regula este simplă, venele mari comunică cu atriile inimii, iar arterele cu ventriculele.

Subiectul I.C cuprinde 5 itemi cu alegere simplă, pentru care elevii trebuie să scrie pe foaia de examen doar litera corespunzătoare răspunsului corect. Pentru Biologie vegetală și animală itemii pot conține cerințe referitoare la noțiuni pe care elevii trebuie să le aibă despre diversitatea lumii vii, de exemplu ar trebui să știe:

  • care sunt grupele de animale vertebrate/ cordate – peşti osoşi, amfibieni (anure, urodele), reptile, păsări, mamifere placentare;
  • despre bolile sistemelor de organe la om, din programa de examen, așa cum sunt bolile respiratorii – bronşită, laringită, astm bronşic, pneumonie, TBC;
  • dar și diferența dintre mitoză și meioză trebuie să le fie foarte clară – prin mitoză din celulă diploidă, 2n, se formează celule diploide, iar prin meioză din celulă diploidă, 2n, se formează celule haploide, n – deci, dintr-o celulă-mamă 2n=44 cromozomi se formează prin diviziune mitotică celule-fiice tot 2n=44 cromozomi și prin diviziune meiotică celule-fiice n=22 cromozomi.

Pentru Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană, itemii cu o singură variantă de răspuns se pot referi la exemple de oase și mușchi scheletici ale membrelor superioare sau inferioare, exemple de căi ascendente ale sensibilităților, de boli ale sistemelor de organe, așa cum sunt bolile respiratorii – gripă, fibroză pulmonară, emfizem -, dar și la alte noțiuni generale, care ar trebui să fie ușor de identificat ca și răspuns corect, printre cele patru variante de răspuns.

Pentru subiectul I.D elevii trebuie să citească cu atenție cele trei afirmații, să scrie pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A, dacă apreciază că afirmaţia este adevărată sau litera F, dacă apreciază că afirmaţia este falsă și în acest caz să modifice parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Atenție nu se acceptă folosirea negaţiei, deci dacă se dă afirmația „Cistita și anexita sunt afecțiuni ale sistemului excretor”, afirmație falsă, nu se acceptă corectarea de tip „Cistita și anexita nu sunt afecțiuni ale sistemului excretor”, ci, de exemplu „Cistita și nefrita sunt afecțiuni ale sistemului excretor”, căci, anexita este boală a sitemului reproducător feminin, acest exemplu poate fi întâlnit de elevii care susțin proba la Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană.

Cei care au ales Biologie vegetală și animală, pot avea afirmație referitoare la Mecanismele transmiterii caracterelor ereditare – Legile mendeliene ale eredităţii, de exemplu „Puritatea gameților este una dintre legile mendeliene ale eredității”, afirmație adevărată, dar și multe alte variante de afirmații, care sunt ușor de apreciat dacă trebuie notate cu A sau F, știind că două dintre cele trei afirmații sunt false, iar una este adevărată.

Subiectul al II-lea

Subiectul al II-lea cuprinde, pentru clasele XI-XII, o cerință referitoare la genetica moleculară – să se numească, de exemplu, două tipuri de ARN implicate în sinteza de proteine și o caracteristică pentru fiecare sau să scrie o diferență între ADN și un tip de ARN, atenție dacă se specifică ce tip de caracteristică/ diferență; urmează o problemă de genetică – atenție să fie parcurse toate etapele de rezolvare și, bineînțeles, atenție la calcule –  și o problemă cu grupe sangvine – pentru care trebuie să fie foarte clare noțiunile legate despre aglutinogenele/ antigenele și aglutininele/ anticorpii ce caracterizează fiecare dintre cele patru grupe sangvine, prezente în populația umană.

Pentru clasele IX-X, subiectul al II-lea începe cu cerințe legate de noțiunile studiate în cadrul capitolului „Circulația la animale”, așa încât trebuie să le fie cunoscute elevilor bolile sistemului circulator la om – varice, ateroscleroză, hipertensiune arterială, infarct miocardic, accident vascular cerebral – manifestările, cauzele şi modalități de prevenire ale acestora, dar și, de exemplu, rolul fiecărui tip de celulă sangvină. Atenție la etapele de rezolvare, la calculul pentru problema în care se cere aflarea masei din plasma sângelui unei persoane, atenție la problema de încrucișare dintre două organisme, poate fi o cerință referitoare la tipurile de gameți formați de organismele din F1 care nu trebuie confundați cu gameții organismelor parentale.

Atât pentru Biologie vegetală și animală, cât și pentru Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană, problemele trebuie completate cu o altă cerință pe care elevii trebuie să o formuleze, dar să o și rezolve, deci trebuie scrisă o cerință referitoare la problema dată și nu formulată o nouă problemă. Cerința cu care elevii completează fiecare problemă ar trebui să aibă caracteristicile acestui tip de item.

Subiectul al III-lea

Dacă subiectul I și subiectul al II-lea sunt rezolvate corect și complet, elevii pot obține nota 7, dar nici subiectul al III-lea nu ar trebui să fie greu de rezolvat. Elevii trebuie să aibă noțiuni generale despre cele trei funcții de bază ale organismelor vii, să fie atenți la argumentările și explicațiile pe care le fac. Enunțurile, care trebuie construite la subiectul III.1.c), să fie în număr de două pentru fiecare conținut dat și să fie afirmative și corecte din punct de vedere științific, iar pentru minieseu, subiectul III.2.c), atenție la enumerarea celor șase noțiuni care trebuie să fie specifice temei date, cele 3-4 fraze trebuie să fie coerente, corecte și în corelație cu noțiunile enumerate”.

“Citiți cu atenție cerințele, nu vă grăbiți, cele trei ore alocate probei sunt arhisuficiente!

Multă baftă tuturor!”, închide profesoara.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește aici toate articolele EduPedu.ro cu sfaturi pentru probele de BAC 2022.
Profesorii și directorii de licee nu mai înscriu elevii la Bac ca să nu își desființeze școlile și posturile? – analiză
Peste 40 de mii de elevi care au fost anul acesta în clasa a XII-a nu s-au înscris la Bacalaureat 2022, cei mai mulți din ultimii 4 ani – analiză
BAC 2022, sesiunea iunie-iulie. Peste 126.000 de absolvenți de liceu sunt înscriși la probe. Ministerul anunță calendarul oficial al probelor de competențe / În situația în care un candidat refuză să răspundă la proba de competențe, se consideră că nu a susținut proba

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bacalaureat 2021. Proba de evaluare a competențelor lingvistice în limba spaniolă pentru elevii secțiilor bilingve româno-spaniole nu se susține, ci se echivalează cu media notelor la anumite discipline

Proba de evaluare a competențelor lingvistice în limba spaniolă care trebuia susținută de elevii clasei a XII-a ai secțiilor bilingve româno-spaniole se echivalează cu nivelul unic de competență lingvistică în…
Vezi articolul