“Dacă îți dă poezie la bac, nu uita! Poezia e făcută pentru toți oamenii, nu numai pentru scriitori și olimpici la română. Dacă o să memorezi și o să scrii poezia pe ciornă, va fi imposibil să nu știi să spui câte ceva – în caz că vrei să adopți o atitudine de avarie”, este unul din sfaturile pentru proba scrisă la Limba și literatura română din cadrul examenului de Bacalaureat 2022, din partea profesoarei Genoveva Cerchez. Aceasta a realizat pentru EduPedu.ro un ghid cu 10 sfaturi esențiale în redactarea subiectului și abordarea exercițiilor de pe foaia de examen.
În ceea ce privește subiectul I din cadrul foii de examen, partea A, un sfat este ca elevii să reformuleze informația și să arate că “înțeleg nuanțe”, în răspunsurile formulate. “Răspunde în enunțuri, cu subiect și predicat. Dacă răspunzi folosind doar cuvintele din text, vei arăta că știi unde se găsește răspunsul cerut, nu și că ai acest răspuns”.
“E minunat să ai un vocabular cât mai dezvoltat, să ştii cât mai multe şi să inserezi în text aceste cuvinte, informații şi legături care îţi personalizează stilul, dar să fii sigur(ă) că ştii bine sensul cuvintelor mai deosebite pe care le foloseşti. Altfel, poţi să dai naștere unor „perle” şi să pari că ai învăţat mecanic nişte fraze”, este alt sfat al profesoarei.
“Atunci când preiei o parte prea mare din întrebare în propriul răspuns, sunt șanse să pierzi acordul dintre subiect şi predicat şi chiar logica. Sensul din text al expresiei… înseamnă/ are sensul … nu este o formulare corectă, pentru că nu sensul (înțelesul) înseamnă ceva, ci expresia înseamnă ceva”, este o altă indicație. Problema poate fi rezolvată astfel: “Mai bine începe cu: Expresia…/ Secvența… înseamnă…“.
Genoveva Cerchez este profesor de limba și literatura română și instructor de dezbateri academice la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia.
Conform calendarului oficial de Bacalaureat 2022, proba scrisă obligatorie de Limba și literatura română este programată în ziua de luni, 20 iunie 2022.
Întreaga serie de articole cu sfaturi pentru probele de BAC 2022 poate fi accesată aici: edupedu.ro/tag/sfaturi-bac/.
Recomandările complete:
“Bacalaureat. 10 sfaturi de urmat pentru examenul scris la limba şi literatura română:
1. Citeşte cu atenţie textul suport înainte de a răspunde la întrebări!
Dacă vei citi mai întâi întrebările şi apoi vei căuta în text răspunsurile, poţi greşi prin scoatere din context. Ai grijă că întrebările de la bac nu îţi cer DOAR să identifici anumite informaţii în text. Trebuie să înţelegi nuanţele, să le explici, să reformulezi.
2. Când răspunzi la întrebări, formulează în enunţuri, cu propriile cuvinte.
Răspunde în enunţuri, cu subiect şi predicat. Dacă răspunzi folosind doar cuvintele din text, vei arăta că ştii unde se găseşte răspunsul cerut, nu şi că ai acest răspuns. Dă citat din text DOAR când ţi se solicită să transcrii o secvenţă din text. De câte ori citezi o sintagmă sau un enunţ din text, pune citatul între ghilimele! Atenţie, la întrebarea 5, dacă răspunsul tău e alcătuit doar dintr-un citat, nu vei obţine punctaj prea mare.
3. Atenţie la sintaxă! Şi la logică!
Atunci când preiei o parte prea mare din întrebare în propriul răspuns, sunt şanse să pierzi acordul dintre subiect şi predicat şi chiar logica. Sensul din text al expresiei … înseamnă/ are sensul … nu este o formulare corectă, pentru că nu sensul (înţelesul) înseamnă ceva, ci expresia înseamnă ceva.
Mai bine începe cu: Expresia…/ Secvenţa… înseamnă ….
În textul argumentativ, atenţie la formulările cu caracter general! Unii folosesc persoana a II-a singular (Când eşti într-o astfel de situaţie…), alţii persoana I plural (Când suntem într-o astfel de situaţie…). Cel mai supărător e atunci când treci de la o persoană la alta în acelaşi text argumentativ. Cel mai bine e să foloseşti persoana a III-a cu caracter generic: Când este cineva într-o astfel de situaţie/ Oamenii care sunt într-o astfel de situaţie…
4. Respectă numărul minim de cuvinte!
La cerinţele care specifică numărul minim de cuvinte, e obligatoriu să îl respecţi, pentru a primi punctajul pentru redactare. Poţi să depăşeşti puţin numărul minim, dar să nu exagerezi. La întrebările la care trebuie să ai minimum 30-50 de cuvinte (adică aproximativ 3-5 rânduri – dar să le numeri!) e bine să nu depăşeşti 10 rânduri. Acolo unde trebuie să răspunzi în minimum 10 rânduri, poţi să ajungi la 20 – 25 de rânduri. Iar la eseul de la subiectul al III-lea, nu se supără nimeni dacă scrii 3 – 4 pagini, nu doar 1,5 – 2 pagini. Evident, cu condiţia ca ceea ce scrii să aibă substanţă nu doar să scrii ca să umpli paginile.
5. Trimiterea la textul suport nu este argument, ci exemplu!
Atenţie! O formulare de felul acesta: În al doilea rând, aşa cum reiese şi din textul suport,… cel mai probabil va continua cu un exemplu din text, şi nu cu o afirmaţie generală, care urmează să fie susţinută/dovedită. Acest lucru va fi depunctat.
Formularea argumentului trebuie să fie o afirmaţie cu caracter general: În al doilea rând, oamenii … . Această afirmaţie va fi apoi explicată şi susţinută cu trimitere la text. Atenţie! Şi trimiterea la text e bine să o formulezi cu propriile cuvinte, nu cu un citat! În felul acesta exemplul va fi mai convingător şi tu vei da dovadă că ai înţeles bine textul suport.
6. Tot ce menţionezi la subiectul al II-lea trebuie ilustrat cu trimiteri la text.
Dacă, de exemplu, menţionezi că rolul indicaţiilor scenice este de a contura timpul şi spaţiul prin descrierea decorului, precizează unde şi când se petrece acţiunea în secvenţa analizată.
7. La subiectul III, urmăreşte în eseu o anumită structură, pe care poţi să ţi-o notezi pe ciornă.
De exemplu, când scrii un eseu despre un text epic, trebuie să ai cel puţin câte un paragraf (alineat) pentru fiecare dintre următoarele aspecte:
- Introducere (prezentarea curentului, prezentarea textului analizat)
- Temă şi titlu
- Structură şi compoziţie
- Timp şi spaţiu
- Acţiune şi conflicte
- Personaje
- Discurs narativ
- Încheiere
Dacă ai mai multe alineate la Acţiune, la Timp şi spaţiu sau la Personaje, nu e nicio supărare, dimpotrivă, chiar!
8. Fii sigur că ştii exact sensul tuturor cuvintelor pe care le foloseşti!
E minunat să ai un vocabular cât mai dezvoltat, să ştii cât mai multe şi să inserezi în text aceste cuvinte, informaţii şi legături care îţi personalizează stilul, dar să fii sigur(ă) că ştii bine sensul cuvintelor mai deosebite pe care le foloseşti. Altfel, poţi să dai naştere unor „perle” şi să pari că ai învăţat mecanic nişte fraze.
9. Fă-ţi propriile scheme după care înveţi pentru subiectul III!
Dacă nu ştii cum să înveţi pentru subiectul III, încearcă una dintre următoarele sugestii:
a. Citeşte rezumatele, notiţele de la clasă, eseurile pe care le-ai făcut sau cele pe care le consideri bune din auxiliare, şi fă-ţi scheme! În dreptul alineatului despre timp şi spaţiu, de pildă, scrie-ţi pe scurt câteva idei secundare. La fel, în dreptul fiecărui alineat. Scriind şi subliniind, vei învăţa fără dificultate.
b. Vorbeşte cu un coleg/ o colegă. Asiguraţi-vă că treceţi în revistă toate ideile principale şi secundare pe care nu vreţi să le uitaţi.
c. Citeşte tot ce poţi pe un subiect, apoi închide toate materialele şi sursele şi scrie un eseu pentru subiectul III ca şi cum ai fi la bac. Dă cuiva să citească după ce termini (un coleg, un profesor) şi cere feedback.
10. Învaţă poeziile!
Dacă îţi dă poezie la bac, nu uita! Poezia e făcută pentru toţi oamenii, nu numai pentru scriitori şi olimpici la română. Dacă o să memorezi şi o să scrii poezia pe ciornă, va fi imposibil să nu ştii să spui câte ceva – în caz că vrei să adopţi o atitudine de avarie. Iar dacă ştii deja multe despre cum se analizează o poezie, o să poţi să îţi susţii ideile cu expresii şi secvenţe din text”, mai sfătuiește cadrul didactic.
Ea continuă cu un exemplu, anume schema pentru poemul “Luceafărul”:
“Cum să înveţi Luceafărul? Bine, dacă ţi se pare prea lung, poţi să ţii minte structura şi compoziţia, cam aşa:
Tabloul I – povestea de dragoste imposibilă dintre fata de împărat şi Luceafăr
- Portretul fetei de împărat
- Cadrul romantic
- Îndrăgostirea
- Întâlnirea fetei de împărat cu Luceafărul, pe tărâmul visului
- Invocarea Luceafărului
- Întruparea Luceafărului în ipostaza angelică
- Invocarea Luceafărului
- Întruparea Luceafărului în ipostaza demonică
Tabloul II – povestea de dragoste dintre cei doi muritori: Cătălin şi Cătălina
- Portretul lui Cătălin
- Chemarea şi scenariul de iubire imaginat de Cătălin
- Răspunsul Cătălinei
Tabloul III – întâlnirea lui Hyperion cu Demiurgul
- Călătoria cosmică până la începuturile lumii (pastelul cosmic)
- Dialogul celor doi (antiteza muritori – oameni de geniu)
Tabloul IV – idila celor doi îndrăgostiţi, vegheaţi de Luceafăr
- Pastelul terestru
- Scena de iubire a celor doi tineri
- Invocarea Luceafărului
- Răspunsul sceptic al Luceafărului
Dar să ştii că şi dacă te apuci să îl înveţi, nu o să fie nici asa de greu, nici aşa de rău. Uite ce povesteşte Nichita despre cum a învăţat Luceafărul pe de rost (de la 4:35 până la minutul 5:35):
Succes!”, închide profesoara.
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
8 comments
Să sperăm ca pica Luceafarul la uman, asta vor toti
Oricum din pica basmul ca asta s-a dat în toamna și din 2018 se da în vara ce s-a dat anul trecut în toamna, inutil articol, pune-ti unul de basm mai bine si așa nu știu nimic la el
Doamna e evaluator? Doar ne-a spus cum ar corecta dânsa, dacă ar fi în situația să corecteze. Baremul e barem, dar e adevărat că la română se poate interpreta. Însă sunt mii de evaluatori, nu toți ca dânsa, deci despre ce sfaturi poate fi vorba?
De aceea îmi plac științele reale mai mult, acolo nu se poate trezi un evaluator să spună că nu, gravitația e mai mult așa, o părere de-a lui Newton, sau că 2+2 nu fac întotdeauna 4.
DE ACORD
Sunt de acord în totalitate! Este un articol foarte bun care m-a ajutat sa înțeleg mai bine unele lucruri referitoare la abordarea subiectelor! Cât despre “poezia e făcută pentru toți” consider ca depinde de poezie, “Riga Crypto..” sigur nu e făcută pentru toți precum “Luceafărul” sau “Testament”.
Intregul text e putin halucinant. Adevarul e ca toti oamenii sunt capabili sa invete poezii pe de rost. Si sa le si interpreteze. Si sa si scrie eseuri. Iar in continuare, din ce am vazut in programa pentru Bacalaureatul de anul acesta, se insista pe subiecte comune atat pentru real, cat si pentru uman (mai putin liceeele pedagogice). Drept e ca elevii care aleg sa mearga la licee tehnologice si-au gresit vocatia si de fapt stiu/simt sa se exprime cat mai literar si romantic.
Doamne ferește! Am trăit să mai citesc si asa ceva! Poezia e ,,făcută” pentru toți? Serios? S-ar părea că nu ați depășit faza romantismului minor (Biedermeier), de vorbiți astfel. Mă îndoiesc ca avangardiștii, ca să nu mai vorbim de ce a venit după ei, făceau poezie pentru toți.
Are dreptate, poezia e făcută pentru toţi şi pentru oricine! Poziţionările dvs. pretenţios elitiste şi ale altora ca dvs. – care credeţi că aţi depăşit vreo fază, astea sunt adevăratele probleme care îndepărtează de timpuriu oamenii de la lectură! Textul literar e pentru toţi… şi fiecare înţelege de acolo cât şi ce poate… dar e pentru toţi! Baiul e că le băgaţi în cap copiilor că ei trebuie să recepteze textul literar de pe poziţia unui critic specializat – asta e adevărata mutilare din cauza căreia suferă generaţii întregi cărora doar li se pare că literatura nu e pentru ei!