Proba la alegere din cadrul sesiunii iunie-iulie a examenului de Bacalaureat 2022 este programată miercuri, 22 iunie 2022. Profesoara de Fizică Lăcrimioara Cojoianu a realizat pentru EduPedu.ro un ghid cu sfaturi despre această probă: cum pot fi abordate cerințele astfel încât lucrarea să arate structurat și clar.
“Pe parcursul rezolvării nu modificați simbolurile mărimilor fizice date inițial în textul problemei. Faceți-vă notațiile proprii pentru aflarea mărimilor fizice din cerințe, dacă nu sunt precizate!”, îi sfătuiește aceasta pe candidații la examen.
“Fiți darnici în explicații! Scrieți și în cuvinte ce principii și legi utilizați! Faceți desenele mari și notați pe ele toate mărimile fizice caracteristice. Pentru fiecare caz faceți alt desen!”, este altă indicație a profesoarei.
Lăcrimioara Cojoianu este profesor de fizică la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia. În anul 2021, din 11 elevi ai acesteia care au ales fizica la Bacalaureat, 7 au luat nota maximă, după cum EduPedu.ro a scris în acest interviu anul trecut.
Întreaga serie de articole cu sfaturi pentru probele de BAC 2022 poate fi accesată aici: edupedu.ro/tag/sfaturi-bac/.
Recomandările complete:
“Dragi absolvenți ai clasei a XII-a,
Pregătirea psihologică pentru orice examen este foarte importantă, astfel, indiferent de nivelul de pregătire pe care îl aveți înainte de fiecare proba, lăsați acasă teama, frica și porniți spre școală odihniți, încrezători și cu gândul la reușită.
În cazul în care acest examen nu este luat, nu disperați, există și sesiunea din toamnă și aveți timp două luni, să vă pregătiți. Totul are o rezolvare mai devreme sau mai târziu.
Bineînțeles că pe parcursul redactării lucrării pot interveni momente de blocaj, din cauza emoțiilor, din cauza crizei de timp sau pur și simplu pentru că nu aveți idee cum să abordați subiectul. Sfatul meu, în acest caz, este să treceți cât mai repede la celelalte subiecte, fără să vă mai gândiți la cel care v-a dat bătăi de cap, urmând ca la sfârșit să-l reluați și cu siguranță ideile vor veni. Important este să nu intrați în panică sub nicio formă. Fizica este frumoasă, logică și vă oferă mai multe metode de rezolvare, când încercați să vă gândiți, să vă puneți întrebări, să fiți ca niște “detectivi științifici”.
Acum să presupunem că sunteți deja în sală de examen și așteptați subiectele:
- Ar fi bine să nu empatizați cu ceilalți colegi care se plâng că nu mai știu nimic și că le este frică, astfel aducându-vă și vouă acea stare. Creați-vă un zid imaginar care stopează orice influență care nu este benefică pentru voi.
- Propuneți-vă să scrieți frumos, ordonat!
- Nu va grăbiți – stați 3 ore în sală!
- În mod normal puteți termina probă și în două ore, iar o oră să o folosiți pentru reluare și corectare dacă este cazul!
- După ce ați primit subiectele, încercați să nu le citiți dacă aveți relații, formule pe care nu le stăpâniți foarte bine și scrieți mai întâi pe ciornă acele relații de la cele două capitole pe care le alegeți. După ce ați făcut acest lucru, puteți să începeți citirea și rezolvarea subiectelor!
Începeți cu capitolul la care vă simțiți cel mai bine pregătiți!
Citiți întâi textul problemei și cerințele fără să notați nimic.
Citiți întâi textul problemei și subliniați pe foaia cu subiectele cuvintele cheie și mărimile fizice cu datele numerice date în textul problemei.
Începeți rezolvarea problemei prin scrierea, mai întâi a capitolului, a subiectului și a punctului/ subpunctului (A. Mecanică, Subiectul I, 1…, Subiectul II, a., b. …etc.), Subiectul I se rezolvă pe ciornă, iar pe lucrare să treceți răspunsul (1. a, 2. c etc.). Fiți foarte atenți la acest subiect pentru ca se poate greși în grabă, din neatenție! Deși este cel mai ușor dintre toate cele trei subiecte nu-l tratați cu ușurință! Utilizați legile, principiile și relațiile de bază din teorie.
Pentru subiectele II și III scrieți datele problemei exact cu aceleași simboluri și date numerice din text.
Efectuați transformările unităților de măsură în S.I. (Sistemul Internațional) acolo unde este cazul.
Pe parcursul rezolvării nu modificați simbolurile mărimilor fizice date inițial în textul problemei.
Faceți-vă notațiile proprii pentru aflarea mărimilor fizice din cerințe, dacă nu sunt precizate!
Fiți darnici în explicații! Scrieți și în cuvinte ce principii și legi utilizați!
Faceți desenele mari și notați pe ele toate mărimile fizice caracteristice. Pentru fiecare caz faceți alt desen!
Pentru rezolvarea și aflarea unei mărimi fizice, începeți cu legile și principiile care se aplică, scriind relațiile de bază și apoi pe cele care derivă din acestea, ajungând în final la o relație prin care exprimați mărimea fizică necunoscută cu ajutorul simbolurilor mărimilor fizice inițiale date în textul problemei.
După ce ați ajuns la relația finală a necunoscutei, înlocuiți numeric, calculați cu atenție și exprimați rezultatul aproximativ în final dacă este cazul.
Nu calculați o mărime fizică dacă nu este în cerința problemei, deoarece s-ar putea să greșiți calculul și să-l preluați la aflarea mărimii fizice solicitate, astfel greșind și rezultatul final!
Chiar dacă ați scris relațiile la o cerință anterioară, reluați-le și la cerința curentă, dar cu notațiile corespunzătoare pentru noi mărimi fizice!
Nu lăsați rezultatele numerice fără unități de măsură în S.I., iar acolo unde obțineți valori foarte mici sau foarte mari, exprimați rezultatul final în submultipli sau multipli convenabili ai unităților de măsură din S.I.
Scrieți toate relațiile unele sub altele pentru a fi ușor de urmărit și verificat.
În calculele de la punctele următoare, nu folosiți rezultatele aproximative, ci utilizați rapoarte de numere de la punctele anterioare pentru o cât mai bună precizie.
Aveți grijă la grafice și la unitățile de măsură ale mărimilor fizice reprezentate una în funcție de cealaltă.
Nu uitați: dacă o mărime fizică A se exprimă prin produsul dintre alte două mărimi fizice B și C atunci putem afla mărimea fizica A calculând aria figurii geometrice formate de grafic și de perpendicularele coborâte pe una dintre axe din extremitățile graficului pe intervalele solicitate, fiind atenți la mărimile fizice care sunt pe cele doua axe (care este pe abscisă și care este pe ordonată). Exemplu: L=F x d x cos α, F(d) sau d(F), putem avea forța reprezentată în funcție de distanța sau distanța în funcție de forță”, sunt sfaturile cadrului didactic.
“Ar fi mai multe sfaturi structurate pe fiecare capitol, dar mă opresc aici fiind convinsă că voi, dragi elevi, le știți și cu siguranța doamnele sau domnii profesori care v-au pregătit pentru acest examen și pentru admiterea la facultate au avut în vedere prezentarea tuturor aspectelor care să vă conducă spre o reușită deplină.
Vă urez succes și să ajungeți acolo unde vă doriți!”, încheie profesoara.
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.