Bacalaureat 2021. Rezolvarea subiectelor de la Limba Română, făcută de profesoara Ecaterina Stanca

Ecaterina Stanca / Foto: Facebook

Profesoara Ecaterina Stanca de la Colegiul Național „Tudor Vianu” a rezolvat pentru EduPedu.ro subiectele primite de elevi la Limba Română, de la Bacalaureat 2021:

Subiectul I

1. „mereu”, „tot timpul”, „întruna”

2. „sufleur de al doilea”, „copist”

3. „îngăduința relativă, care dă rezultate mai bune decât constrângerea”

4. nevoile profesionale care l-au despărțit de mamă și de soră

5. simțul responsabilității față de mamă și sora sa pe care le ajută cu banii necesari pentru întreținerea zilnică, pentru „o viață așezată”.

Subiectul III Real

Evidențierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea nuvelei studiate într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică:

Încadrarea în realism, două trăsături:

Comentarea a doua episoade/secvențe relevante pentru tema nuvelei studiate:

O secvență reprezentativă pentru tema nuvelei poate fi dialogul dintre Ghiță și soacra sa, nemulțumit de condiția sa socială, deoarece el inițial dorește să asigure bunăstarea familiei sale în timp ce bătrâna, voce a înțelepciunii populare, nu consideră sărăcia o piedică în menținerea echilibrului sufletesc.

O altă secvență ce ilustrează tema acestei nuvele ar putea fi aceea a complicității lui Ghiță cu Lică la proces, când personajul își conștientizează pierderea cinstei, ceea ce va declanșa un puternic conflict interior.

Analiza a două elemente de structură, de compoziție și/sau de limbaj semnificative pentru nuvela studiată”:

Elementele de structură, de compoziție și/sau de limbaj semnificative pentru această nuvelă ar putea fi principiul simetriei între începutul și finalul nuvelei, în care bătrâna formulează teza morală a textului asupra sensului fericirii și credința în destinul inexorabil, proprie mentalității populare.

Un alt element îl constituie titlul nuvelei, un titlu antifrastic, ce trimite la spațiul „morii cu noroc”, nefast, malefic în regim nocturn ca loc al plănuirii crimei și al jafurilor lui Lică și benefic pentru călători în regim diurn.

Subiectul III Uman:

Statutul social: Evoluția personajului de la statutul de cizmar cinstit, echilibrat și fericit, spre acela de hangiu îmbogățit, dar dezechilibrat sufletește și necinstit.

Psihologic: Fire pătimașă, orgolioasă, impulsivă, dilematică, șovăitoare.

Moral: personaj aflat în involuție, într-o degradare morală continuă, dar și cu reveniri la fondul lui de om cinstit, personaj complex reprezentativ pentru omul care se lasă dominat de slăbiciunea sa, de patima banului.

Două secvențe ce evidențiază trăsătura patimii banului:

Foto: Facebook

Citește și:
Subiecte română real Bacalaureat 2021: Particularitățile nuvelei, comentariul unei poezii scurte și text argumentativ despre greutățile vieții care pot îngreuna realizarea responsabilităților de familie
Subiecte română uman și pedagogic Bacalaureat 2021: Particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă, la subiectul III
Exit mobile version