Bacalaureat 2021. Pregătirea psihologică pentru examen – ghid al Ministerului Educației: Ce faci până la examen, în ziua examenului, după prima probă și între zilele de test

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com

Pregătirea psihologică pentru examenul de Bacalaureat cuprinde mai multe etape, iar cele mai importante sunt redate în Ghidul pentru consilierii școlari, nivelul liceal, volumul III, publicat de Ministerul Educației prin Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, la Editura Didactică și Pedagogică. Fiind un ghid pentru profesori/consilieri școlari, tema examenului este prezentată sub formă de fișă de lucru pentru o oră de curs, iar autorul acesteia este Florin Ulete, consilier școlar la Colegiul Național „Matei Basarab” București.

Dezvoltarea capacităţii de a gestiona situaţii de stres provocate de examen pentru elevii care anul acesta susțin Bacalaureatul – aceasta este obiectivul unei fișe de lucru din ghid. Sfaturile prezentate pot ajuta elevii să gestioneze stresul, nu sa-l elimine, pentru că „la examen stresul este un ‘rău necesar’, problema nu constă în a elimina complet stresul,
ci doar în a-l transforma într-un factor de optimizare a stării de concurs”, scrie autorul.

Conform descrierii Ghidului, programele și activitățile de consiliere sunt prezentate pe baza aceluiași format: Fișa de prezentare – Program de consiliere, Fișa de prezentare – Activitate de consiliere și pot fi realizate: față în față, online,  față în față și online, atât de către consilierii școlari din CJRAE/CMBRAE cât și de către echipe formate din consilier școlar și profesori/alți colaboratori.

Redăm sfaturile din ghid

”Pregătirea psihologică pentru examen: principalele tehnici folosite pentru controlul stresului

Gândirea pozitivă

Autocontrolul emoţional

Combaterea insomniei înainte de examen

Ritualurile somnului constau în gesturi, acţiuni şi obiecte care alcătuiesc comportamentul obişnuit al celui care se pregăteşte de culcare:

Ziua examenului

S-a spus despre examen că cei mai mulți dintre elevi dau fiecare examen de trei ori: odată în
drum spre sala de examen, din nou atunci când se află acolo și a treia oară în mijloacele de transport când se întorc acasă. Din nefericire li se recunoaște numai una din aceste performanțe. Ca atare:

Comportamentul eficient între două examene succesive

După încheierea examenului, zarurile au fost aruncate, ocupă-te de alte lucruri acum:

Învață din examene

Cele mai multe examene nu sunt examene finale şi este posibil să înveţi din rezultatele lor:

Nu uita! Pregătindu-te şi în plan psihologic vei reuşi să obţii progrese considerabile la studiu şi performanţe maxime la examen. Succes!”

_______

Florin Ulete este profesor consilier şcolar la Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică din cadrul Colegiului Naţional ,,Matei Basarab” – Bucureşti, din 2000 până în prezent, în urma promovării Examenului Naţional de Titularizare, obţinând locul I cu media 9.80, potrivit site-ului propriu. Este și psiholog supervizor în specialitatea Psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională, membru al Colegiului Psihologilor din România din 2013.

Notă bibliografică: (activitate preluată și adaptată din) Ulete, F., Cristescu, R., Thot, A. (2016). Proiectarea şi realizarea orei de consiliere şcolară. Bucureşti: Editura Didactică şi Pedagogică.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version