Profesoara de Fizică Mihaela Chiriță de la Colegiul Național „Sf. Sava” a realizat pentru EduPedu.ro un ghid cu sfaturi pentru elevii care susțin miercuri proba de la Fizică din cadrul examenului de Bacalaureat 2021.
Recomandări generale
„La disciplina de concurs “Fizică”, le recomand elevilor să citească cu foarte mare atenție subiectele de examen. Pentru a citi corect cerințele subiectelor tip I și a problemelor, aș sfătui elevii să urmărească cu degetul fiecare cuvânt și rând citit. Astfel, se reduce riscul de a sări o informație importantă.
Elevul trebuie să-și aleagă din cele patru arii tematice: A. Mecanică, B. Elemente de termodinamică, C. Producerea și utilizarea curentului continuu, D. Optică, doar două arii tematice pe care să le rezolve în totalitate. Dacă elevul nu cunoaște în totalitate cele două arii tematice alese nu trebuie să înceapă rezolvarea celei de a treia arii tematice.
Elevul trebuie să înceapă rezolvarea cu aria tematică pe care o cunoaște cel mai bine. Acest lucru va avea un efect pozitiv asupra moralului său. Redactarea lucrării trebuie să fie cât mai îngrijită pentru a da posibilitatea corectorului de a o verifica cât mai ușor, evitând astfel să piardă puncte pentru că a lăsat formule corecte printre cele tăiate sau a înghesuit formula într-un colț. De aceea ar fi bine ca unele rezolvări să fie făcute pe ciornă și ulterior transcrise.
Cum fiecare elev are propriul lui ritm de lucru, el trebuie să aibă grijă să se încadreze în cele trei ore de examen. Înainte de predarea lucrării, elevul ar trebui să o citească pentru a fi sigur că nu au uitat să transcrie ceva de pe ciornă. Elevul trebuie să aloce cam un sfert de oră pentru recitirea lucrării.
Pentru o reușită cât mai bună la examen, concretizată într-o notă cât mai mare, elevii trebuie să se prezinte cât mai odihniți. Astfel, ar fi bine o plimbare înainte de culcare, pentru limpezirea gândurilor și relaxare.
Recomandări specifice
La itemii I, deși în barem scrie că elevul poate rezolva în orice ordine itemii, sfătuiesc elevii să păstreze ordinea 1, 2, 3, 4 și 5 și să scrie în dreptul numărului numai litera corespunzătoare răspunsului. Dacă la un item elevul nu știe să răspundă sau nu este sigur pe răspuns poate completa la întâmplare o literă.
La subiectele II și III, unde au de rezolvat probleme, elevii trebuie să citească atent fiecare cerință pentru a evita confuziile de noțiuni (de ex: puterea totală debitată de sursă în circuit cu puterea disipată de sursă în circuit).
În rezolvarea problemelor, elevii trebuie să fie cât mai riguroși, să scrie toate formulele utilizate în cazul unui punct al problemei și să nu sară peste etape.
Desenele se vor face cu creionul sau pixul (stiloul).
Dacă problema cere reprezentarea forțelor, când un corp se află pe un plan înclinat, este suficient să se reprezinte greutatea, nu și componentele acesteia.
În rezolvarea unui subpunct al problemei elevul va alege metoda pe care o cunoaște cel mai bine, chiar dacă aceasta nu este trecută în baremul de corectare.
Dacă elevul are probleme la un calcul numeric, este bine să-l abandoneze și să se reîntoarcă la el mai târziu pentru a nu persista în eroare.
Și nu în ultimul rând nu uitați că fizica nu este matematică și orice rezultat trebuie însoțit de unitatea de măsură!!!
Prof. de fizică Mihaela Chiriță, Colegiul Național “Sfântul Sava”, București”
Sursă foto: Pixabay