BAC 2024 Economie. Recomandări pentru candidați de la profesorul Mihai Mihăescu

361 de vizualizări
Foto: © Vinnstock | Dreamstime.com
Un set cu recomandări pentru proba de Economie – probă la alegere a fost făcut pentru candidații cititori Edupedu.ro de profesorul Mihai Mihăescu.

„A răspunde strict la cerințele subiectelor, fără elemente în plus cu sau fără legătură cu rezolvarea cerinței este o dovadă de raționalitate, de înțelegere și aplicare a economiei, a argumentării corecte și a comunicării eficiente”, susține profesorul în setul de recomandări, într-o variantă actualizată a articolului publicat în anul 2022.

Calendar BAC 2024 pe scurt:
  • 1 iulie 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 2 iulie 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 4 iulie 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 5 iulie 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

Seria de articole cu sfaturi pentru probele de BAC 2024 poate fi accesată aici –edupedu.ro/tag/sfaturi-bac/ și se va actualiza pe măsură ce publicăm ghidurile cu indicații de la profesori.

Mihai Mihăescu este profesor de economie la Colegiul Național „Alexandru Odobescu” din Pitești. Cu o experiență de 20 de ani la catedră, este expert evaluator CNPEE, realizator RED, formator național, evaluator la olimpiade naționale.

Redăm integral recomandările făcute de profesorul Mihai Mihăescu:

„A răspunde strict la cerințele subiectelor, fără elemente în plus cu sau fără legătură cu rezolvarea cerinței este o dovadă de raționalitate, de înțelegere și aplicare a economiei, a argumentării corecte și a comunicării eficiente.

Impresionăm doar negativ dacă scriem tot ce credem că are legătură cu rezolvarea și lăsăm evaluatorul să aleagă ce punctează și ce nu din ceea ce am scris. Nu e bună nici varianta unei rezolvări schematice în care evaluatorul trebuie să deducă ce am vrut să scriem și la care dintre subiecte.

În cele trei ore cât durează proba, ai timp suficient pentru a rezolva integral subiectele pe ciornă (dacă vrei), pentru a verifica dacă ai răspuns corect la toate cerințele (obligatoriu) și de a scrie (sau transcrie, dacă ai scris întâi pe ciornă) corect și citeț toate rezolvările conform baremului. Este ultima probă și, din păcate, pentru mult prea mulți absolvenți, ultimul contact cu școala și cu examenele.

Subiectul I.

Așa da! 1-F sau 1.F sau 1 F

Așa nu! 1,f sau 1-1 sau 1-f sau alte modalități de precizare a răspunsului

Răspunsurile (cu majuscule) A și F trebuie să fie clare, fără elemente suplimentare și fără corecturi. Dacă vrei să schimbi răspunsul, tai orizontal  litera A și scrii alături litera F (sau invers, tai F și scrii A). Nicio literă trecută, ambele litere trecute, literă cu adăugiri, îngroșări sau alte intervenții înseamnă 0 puncte pentru răspunsul respectiv.

Pe foaia de examen nu transcrii propozițiile, nu marchezi termenii, nu reprezinți grafic corelații logice, nu faci nimic altceva decât să răspunzi clar și explicit la fiecare cerință!

Poți sublinia pe foaia cu subiecte termenii cheie. Citește de cel puțin 2 ori fiecare item în ritm potrivit fără grabă. Dacă este nevoie poți transcrie pe ciornă enunțul și analiza corelațiile atât din punct de vedere al dinamicilor, cât și al semnificației termenilor și bineînțeles al corelației dintre termeni.

Chiar dacă nu sunteți siguri de răspuns nu lăsați itemul fără răspuns, iar dacă simțiți că un singur aspect teoretic este contrazis, dar nu sunteți siguri de celelalte, atunci enunțul este Fals.

Subiectul al II-lea

A) Transcrieți integral pe foaia de examen tabelul fără alte adăugiri!

a) Recomand ca valorile fictive pe care le completați  în cele două coloane să fie multiplu de 10 sau de 100 pentru a ușura calculul indicatorului solicitat la subpunctul  ulterior. Primești punctajul doar dacă toată succesiunea de valori fictive de pe fiecare coloană este cea potrivită. Nu se acordă punctaje intermediare! Atenție la corelații (legea cererii-relație inversă preț cantitate cerută, relația directă venit consumator-cantitate cerută, legea ofertei-relație directă preț cantitate oferită, corelația Umg, UT-doze consumate, costuri-producție etc.)!

b și c) Recomand ca primul pas să fie identificarea (încercuiți în tabel) cu răbdare a valorilor necesare calculului coeficientului de elasticitate pentru perioada T0-T1, respectiv între momentele/pentru perioada dintre anii  1 și 2/ 1 și 3/ 2 și 4 sau alte posibile intervale în datele din tabel și pentru că  nu se cere în barem să fie precizate și notațiile/ simbolurile din formula utilizată nu sunteți nevoiți să faceți acest lucru. Nu calculați mai mulți coeficienți dacă este precizat un interval/perioadă de tipul 1 și 3/2 și 4 etc.!

Nu uitați când stabiliți tipul de elasticitate să comparați valoarea coeficientului cu cifra 1, iar dacă acesta este mai mic cererea/oferta este inelastică, dacă este egal cu 1 este elastic unitară, iar dacă este mai mare decât 1 este elastică.

Efectuați calculul cu grijă fără să uitați de semnul “-“ în cazul formulei coeficientului de elasticitate al cererii în funcție de preț și al bunurilor inferioare în funcție de venitul consumatorului. Faceți proba!

Dacă vi se cere să precizați care este prețul de echilibru criteriul este valoare egală a cantității cerute cu cantitatea oferită (cantitate de echilibru), care este punctul de satisfacție totală maximă-când Umg este zero, când productivitatea medie este maximă-cele 2 productivități medie și marginală sunt egale, când se atinge pragul de rentabilitate (Q) profitul este zero, când Cmg=CTM, CTM este minim etc.

B) Este suficient să citiți cum mare atenție  cerința și să subliniați  valoarea indicatorilor precizați (atenție la sinonime) asigurându-vă astfel că ați ales corect ce vi s-a solicitat. Nu este nevoie să efectuați calcule, să respectați un anume algoritm.

C) Determinarea valorilor indicatorilor ceruți presupune scrierea formulei :

  • precizarea indicatorilor cunoscuți precizând notațiile și semnificația notației imediat ce a fost folosită (date cunoscute, premisele-ipoteza, ce se știe) – nu există notație greșită, doar trebuie precizată!
  • precizarea indicatorilor ceruți (ce se cere – cerința)
  • scrierea formulei complete și corecte
  • recomand efectuarea probei matematice pentru a evita erorile de calcul

Se poate redacta ordinea și altfel, dar așa suntem siguri că nu uităm/sărim niciuna dintre cerințele subiectului (scrierea și precizarea semnificației simbolurilor utilizate).

Nu uitați să scrieți cât mai atent formula de calcul (poate chiar sub mai multe forme), iar dacă rezultatul nu este corelat cu teoria (relație corectă cauză-efect) sau nu este un număr întreg-poate fi precizat să fie calculat reținând prima zecimală ex. 2,31 ….2,3, atunci trebuie să cauți eroarea/greșeala cu calm rescriind formula și sub alte forme pentru a recunoaște în final forma corectă.

Atunci când se face trimitere la dinamica indicatorilor nu uitați să indicizați formulele pentru a putea determina dinamica celui de-al treilea/patrulea indicator. Indicele măsoară evoluția în timp a fiecărui indicator în parte.

Subiectul al III-lea

1. a) Formularea ideii principale înseamnă redactarea unei propoziții sau fraze în care să sumarizezi/rezumi înțelesul textului precizat. De obicei fiind descrisă în detaliu o caracteristică a unei noțiuni economice recomand să formulați cât mai simplu relația dintre noțiune și caracteristică.

b) enumerați doar patru (4) noțiuni economice (pot fi și sintagme la singular sau plural)

c) precizați orice caracteristică fiind atenți să nu confundați noțiunea aleasă cu o altă noțiune economică. Caracteristica noțiunii poate viza o formulă de calcul, o clasificare (un criteriu și clasele corespunzătoare – de exemplu, pentru „Costul total” se poate preciza “costul total se clasifică, după dependența de cantitatea produsă, în costuri fixe și costuri variabile”, dar dacă nu îți amintești criteriul de clasificare, poți preciza formula de calcul „costul total se poate calcula adunând costurile fixe și costurile variabile”), o trăsătură, o definiție, o cauză, un efect, un factor de influență, o condiție de manifestare, o tendință de modificare în condiții precizate.

d) precizați doar efectele cerute (crește, scade, rămâne constant) în condițiile date cât mai simplu (subiect – Cererea sau Oferta + predicat – va crește/ va scădea/ va rămâne constantă)

Atenție la factorul determinant, el influențează doar Cererea (venit consumatori, nr. Consumatori, preț bunuri substituibile/complementare, intensitatea nevoii) sau doar Oferta (cost de producție/nr. producători, taxe și impozite (fiscalitatea), subvenții)!

Apoi treceți la pasul de identificarea a modificării prețului (de echilibru) utilizând un grafic pe ciornă (nu trebuie trecut pe foaia de examen). Se trasează cele două axe:

  • axa cantităților cerute și oferite (abscisa)
  • axa prețului (de echilibru)
  • se trasează curbele/dreptele cererii și ofertei inițiale
  • se trasează o paralelă la una dintre cele două drepte(a cererii/a ofertei) în funcție de ceea ce se dă în ipoteza de lucru: modificarea unui factor de influență al cererii sau al ofertei (costul materiilor prime, veniturile consumatorilor, prețul bunurilor substituibile/complementare etc.)
  • se identifică punctele de interesecție între cele 2 drepte și se marchează prețurile de echilibru în cele două momente pentru a putea preciza dacă crește sau scade prețul pieței (de echilibru)

Nu trebuie să facem alte însemnări pe lucrarea scrisă, cum ar fi marcarea termenilor, sublinierea lor etc.”.

Foto: © Vinnstock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări de auz, văz, învățare și din spectrul autist a fost aprobată de minister

Ministerul Educației anunță că a aprobat procedura cerută de asociațiile pentru dreturile copiilor, prin care sunt asigurate la examenele naționale condițiile adaptate pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru…
Vezi articolul