10 iunie 2022 este ultima zi în care elevii de clasele a XII-a și a XIII-a susțin evaluarea competențelor digitale, sesiunea iunie-iulie, potrivit Ministerului Educației. Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională se desfășoară în perioada 14-16 iunie, conform sursei citate anterior.
- Amintim că peste 126 de mii de absolvenți de liceu s-au înscris în cadrul sesiunii iunie-iulie a examenului de Bacalaureat. Edupedu.ro a scris că peste 40 de mii de elevi de clasa a XII-a din generația curentă nu s-au înscris la examenul de Bacalaureat 2022, sesiunea iunie-iulie, potrivit datelor oferite de Ministerul Educației și consultate de Edupedu.ro. Mai multe detalii aici.
- Mai amintim că Sorin Cîmpeanu a declarat săptămâna aceasta că „numărul celor înscriși la Bacalaureat este cel mai mic din istoria postdecembristă a României. Și înainte de 1989 aveam, de asemenea, un număr mult mai mare”. Mai multe detalii aici.
În privința evaluării competențelor digitale, „fiecare examinator acordă un punctaj exprimat printr-un număr întreg cuprins între 0 și 100. Punctajul final al fiecărui candidat se calculează ca media aritmetică a punctajelor celor doi examinatori, rotunjită la cel mai apropiat întreg. În cazul unei fracțiuni de 0,50 puncte, rotunjirea se face în favoarea candidatului, la numărul întreg imediat superior”.
În funcție de punctajul final obținut, se stabilește nivelul de competență digitală a candidatului, după cum urmează:
- 20-30 de puncte – utilizator începător;
- 31-55 de puncte – utilizator de nivel mediu;
- 56-74 de puncte – utilizator avansat;
- 75-100 de puncte – utilizator experimentat;
Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională se face prin trei tipuri de probe, conform procedurii:
- proba de înțelegere a unui text audiat, cu durata de 20 de minute, în cadrul căreia se evaluează competențele privind receptarea textului audiat;
- proba scrisă, cu durată de 120 de minute, în cadrul căreia se evaluează competențele privind receptarea textului citit și producerea de mesaje scrise;
- proba orală, cu durata de 10-15 minute, în cadrul căreia se evaluează competențele privind producerea de mesaje orale și interacțiunea orală;
La proba de înțelegerea unui text audiat, instrucțiunile pentru candidați sunt citite de către un membru al comisiei / asistent, în limba română / maternă, în fiecare sală de examen. Instrucțiunile standard, pentru toate limbile moderne la care se organizează examen, sunt următoarele:
„Veți asculta două materiale audio diferite, fiecare de câte două ori. Pentru fiecare dintre acestea, veți avea la dispoziție aproximativ un minut pentru a citi întrebările de pe foaia primită. Prima audiere a materialului va fi urmată de un minut de pauză în care puteți începe să răspundeți la întrebări. A doua audiere a materialului va fi urmată de două minute de pauză, pentru a vă definitiva răspunsurile. Aceleași etape se vor succeda și în cazul celui de-al doilea material audio.”
În document apare că nu se admit întreruperi în timpul audierii textelor și se iau măsuri pentru a se asigura audiția în condiții optime.
Proba scrisă a probei de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională este structurată în două părți:
- prima parte a probei scrise evaluează competența de înțelegerea unui text citit;
- partea a doua a probei scrise evaluează competența de producerea de mesaje scrise;
În privința probei orale, fiecare bilet conține câte trei întrebări de dificultate progresivă, pe baza cărora profesorii examinatori stabilesc încadrarea candidatului în unul dintre nivelurile A1-B2, atât pentru componența de producere de mesaje orale, cât și pentru componența de interacțiune orală. „Nu se admite schimbarea biletului de examen”.