Babasha la Coldplay: incluziune sau intruziune? Ce se întâmplă când ideologia nu ține cont de context

Sursa: Captura G4Media.ro

Am fost litera ”C” din Ceaușescu la un miting omagial pe stadion în 23 august 1989. Aș fi vrut să mă opun, să huidui, să fluier, dar nu puteam. Ideologia transformată în politică de stat mi-ar fi adus o pedeapsă. Invitarea pe scenă a manelistului Babasha de către Coldplay e tot un gest ideologic și a fost sancționat cu huiduieli, acum posibile în România, din fericire. Momentul, parte a ideologiei progresiste a Coldplay, nu a ținut cont de context: în România, manelele sunt peste tot, în cazul lor nu mai e vorba de incluziune, ci de intruziune, scrie Cristian Pantazi pe G4Media.ro.

Probabil că mulți dintre spectatorii care l-au huiduit pe Babasha au fost scoși din minți măcat o dată de manelele care se revarsă la orice oră din cluburi, discoteci, mașini parcate în campinguri ori din apartamentul de lângă.

Sunt mulți români pentru care maneaua e sinonimă cu deranjul, cu disconfortul, cu prostul-gust. Să nu înțelegi asta e o problemă culturală. Să le bagi pe gât o manea hăulită în mijlocul unui concert Coldplay cu tema Music Of The Spheres e un risc: huiduitul la concerte există de când lumea, iar dacă trupa Coldplay și-a asumat acest risc, nimic de comentat.

Altor spectatori maneaua de la Coldplay le-a amintit de votul din 9 iunie, cu AUR și SOS printre performeri. Da, au fost oameni pe stadion care au pus în legătură maneaua cu George Simion și Diana Șoșoacă și au avut o reacție viscerală.

Au fost huiduielile o dovadă de rasism, așa cum acuză manelistul Babasha? Poate or fi fost printre spectatorii care au huiduit și rasiști, că România colcăie de ei, să nu ne ascundem după deget. Dar sunt aproape convins că dacă pe scenă era invitat Damian Drăghici ori un cântăreț de muzică lăutărească precum Ionel Tudorache sau Caliu de la Clejani reacția ar fi fost diferită. Și asta dintr-un simplu motiv: muzica lăutărească nu e omniprezentă ca manelele, nu e asociată de o parte a societății cu intruziunea în viața privată.

Huiduielile de la concert arată reacția unei părți semnificative a publicului atunci când simte că ideologia progresistă îi e băgată pe gât, cu forța, pe banii lui. Atitudinea de educator omniscient care promovează urletul și hăulitul pe post de marcă culturală musai de acceptat și aplaudat a primit reacția inversă.

Citește articolul complet pe G4Media.ro

Exit mobile version