Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
Secretarul de stat a pus nevoia îndemnului pe seama crizei de profesori: „în România în acest moment, nu știu cum se vede și se știe lucrul ăsta, dar realmente avem o criză de profesori de știință, de matematică, fizică mai ales, de informatică. Și îndemnul meu este să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
„Nu e un moment publicitar pentru mine, nici pentru Ministerul Educației. E realmente – și e adevărat că acum pare că o să spun cuvinte mari și informale -, dar e pentru țara asta”, le-a transmis Sorin Ion studenților din anul I, la festivitatea de deschidere din amfiteatrul R3 al Facultății de Chimie a UB.
„Vă îndemn să veniți în sistemul de educație. Știu cum o să spuneți: sunt salariile mici – ei, nu mai sunt chiar atât de mici. Să știți că veți avea satisfacții pe care cu siguranță în niciun alt domeniu nu le veți găsi”, a mai spus secretarul de stat, la bază profesor de matematică, fost director de școală și inspector școlar general în județul Dâmbovița. Intervenția demnitarului – redată complet mai jos în articol.
- Și ministra Educației, Ligia Deca, a avut o parte similară de discurs în intervenția de la deschiderea anului universitar 2024-2025 la Universitatea Politehnica București (UNSTPB): ea i-a încurajat pe studenți să urmeze o carieră în sistemul de învățământ, adăugând că „avem mare nevoie de cadre didactice pregătite, care să predea disciplinele de știință, tehnologie, inginerie, arte sau matematică și care să trezească pasiunea pentru ele”.
- Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
- România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității săptămâna aceasta de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Redăm integral intervenția secretarului de stat din Ministerul Educației (ME), Sorin Ion, la deschiderea anului universitar 2024-2024 de la FMI-UB:
„Cătălin Gherghe, decanul FMI-UB: Următorul invitat are o funcție mare, dar nu pentru asta l-am chemat. Este secretar de stat, în Ministerul Educației, dar nu în principal pentru asta l-am chemat ci pentru faptul că, iată, este un secretar de stat care a făcut matematica. Ok, e foarte bine, mai e un secretar de stat care a făcut matematica, dar a făcut matematica chiar la facultatea noastră și a fost foarte bucuros să să-l chem aici pe domnul profesor de matematică, că miniștrii vin și pleacă, Sorin Ion.
Sorin Ion: Bună dimineața! Cred că se vede că eu am făcut-o [facultatea N. Red.] în mileniul trecut. Eu am venit aici cu câteva obiective foarte, foarte precise. Primul este un moment publicitar. Da, nu știu dacă voi vă uitați în jur unii la alții și nu știu ce anume vedeți, dar eu de aici, de la tribună, văd o groază de viitori profesori de matematică și de informatică și de fapt acesta este momentul publicitar – pentru că vă îndemn să veniți în sistemul de educație. Știu cum o să spuneți: sunt salariile mici – ei, nu mai sunt chiar atât de mici. Să știți că veți avea satisfacții pe care cu siguranță în niciun alt domeniu nu le veți găsi.
Și vă spune asta cineva care și-a petrecut majoritatea anilor de viață la catedră cu copii foarte mici, de gimnaziu. Și spunea domnul decan mai devreme că sunteți inteligenți, acum nu a făcut-o doar ca să vă perie. Una dintre cele mai dificile întrebări cu care m-am confruntat în viață la ora de matematică a fost de genul: «Domnul, la ce-mi folosește mie în viață teorema lui Thales?». E greu de răspuns la întrebare, dar de-a lungul anilor am găsit răspunsul și spun foarte simplu: probabil ea însăși la nimic, dar te face mai deștept. Și asta e valabil pentru fiecare dintre cei de aici, pentru că dacă s-ar face cumva, nu știu, o hartă din satelit a distribuției inteligenței pe metru pătrat în țară, astăzi, aici, sigur s-ar concentra un punct roșu și ar semnaliza că e mult peste media națională.
Așadar, dragilor, în România în acest moment, nu știu cum se vede și se știe lucrul ăsta, dar realmente avem o criză de profesori de știință, de matematică, fizică mai ales, de informatică. Și îndemnul meu este să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta. Și nu e un moment publicitar pentru mine, nici pentru Ministerul Educației. E realmente – și e adevărat că acum pare că o să spun cuvinte mari și informale -, dar e pentru țara asta. De ce o fi criză? E foarte simplu. Pentru că e un domeniu greu și nu oricine se încumetă să mai meargă pe acest lucru. Iar aici, când am ocazia să vorbesc cu câteva sute de potențiali profesori pentru câțiva ani, încă o dată vă adresez acest îndemn: încercați cariera didactică. Al doilea moment pe care îl am este să-i mulțumesc public domnului decan.
Nu i-am spus că fac asta aici, dar poate știți cu siguranță că, dacă România are rezultate la nivel mondial foarte înalte, nu le are nici la economie, nici la produsul intern brut. Are la competițiile de matematică și domnul decan Cătălin Gherghe este coordonatorul lotului național de matematică. Nu mai știu de câte ori ne-am întâlnit la aeroport în ultimii ani, întâmpinându-l cu tot respectul cuvenit pentru rezultatele excepționale pe care le aduce României în fiecare an. Nu știu dacă mai există vreun domeniu la care să fim în primii cinci din lume, dar competițiile de matematică… – sper că printre voi sunt și elevi pe care de-a lungul anilor i-am așteptat la aeroport.
Acum 37 de ani eram și eu boboc la facultatea de matematică și probabil că n-am să uit niciodată niște nume emblematice la acel moment: Constantin Niță, Constantin Năstăsescu, Laurențiu Panaitopol sunt câțiva dintre profesorii care cu siguranță mi-au marcat nu neapărat cariera, ci viața. Așadar, felicitări pentru că ați ales mergeți pe un drum greu, nu știu dacă v-a spus cineva – dar o să fie greu. Nu o să fie deloc ușor în următorii ani pentru toți cei de față. Succes în ceea ce veți face! Și revin la primul obiectiv: veniți în învățământ”.