Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
Secretarul de stat a pus nevoia îndemnului pe seama crizei de profesori: „în România în acest moment, nu știu cum se vede și se știe lucrul ăsta, dar realmente avem o criză de profesori de știință, de matematică, fizică mai ales, de informatică. Și îndemnul meu este să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
„Nu e un moment publicitar pentru mine, nici pentru Ministerul Educației. E realmente – și e adevărat că acum pare că o să spun cuvinte mari și informale -, dar e pentru țara asta”, le-a transmis Sorin Ion studenților din anul I, la festivitatea de deschidere din amfiteatrul R3 al Facultății de Chimie a UB.
„Vă îndemn să veniți în sistemul de educație. Știu cum o să spuneți: sunt salariile mici – ei, nu mai sunt chiar atât de mici. Să știți că veți avea satisfacții pe care cu siguranță în niciun alt domeniu nu le veți găsi”, a mai spus secretarul de stat, la bază profesor de matematică, fost director de școală și inspector școlar general în județul Dâmbovița. Intervenția demnitarului – redată complet mai jos în articol.
- Și ministra Educației, Ligia Deca, a avut o parte similară de discurs în intervenția de la deschiderea anului universitar 2024-2025 la Universitatea Politehnica București (UNSTPB): ea i-a încurajat pe studenți să urmeze o carieră în sistemul de învățământ, adăugând că „avem mare nevoie de cadre didactice pregătite, care să predea disciplinele de știință, tehnologie, inginerie, arte sau matematică și care să trezească pasiunea pentru ele”.
- Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
- România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității săptămâna aceasta de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Redăm integral intervenția secretarului de stat din Ministerul Educației (ME), Sorin Ion, la deschiderea anului universitar 2024-2024 de la FMI-UB:
„Cătălin Gherghe, decanul FMI-UB: Următorul invitat are o funcție mare, dar nu pentru asta l-am chemat. Este secretar de stat, în Ministerul Educației, dar nu în principal pentru asta l-am chemat ci pentru faptul că, iată, este un secretar de stat care a făcut matematica. Ok, e foarte bine, mai e un secretar de stat care a făcut matematica, dar a făcut matematica chiar la facultatea noastră și a fost foarte bucuros să să-l chem aici pe domnul profesor de matematică, că miniștrii vin și pleacă, Sorin Ion.
Sorin Ion: Bună dimineața! Cred că se vede că eu am făcut-o [facultatea N. Red.] în mileniul trecut. Eu am venit aici cu câteva obiective foarte, foarte precise. Primul este un moment publicitar. Da, nu știu dacă voi vă uitați în jur unii la alții și nu știu ce anume vedeți, dar eu de aici, de la tribună, văd o groază de viitori profesori de matematică și de informatică și de fapt acesta este momentul publicitar – pentru că vă îndemn să veniți în sistemul de educație. Știu cum o să spuneți: sunt salariile mici – ei, nu mai sunt chiar atât de mici. Să știți că veți avea satisfacții pe care cu siguranță în niciun alt domeniu nu le veți găsi.
Și vă spune asta cineva care și-a petrecut majoritatea anilor de viață la catedră cu copii foarte mici, de gimnaziu. Și spunea domnul decan mai devreme că sunteți inteligenți, acum nu a făcut-o doar ca să vă perie. Una dintre cele mai dificile întrebări cu care m-am confruntat în viață la ora de matematică a fost de genul: «Domnul, la ce-mi folosește mie în viață teorema lui Thales?». E greu de răspuns la întrebare, dar de-a lungul anilor am găsit răspunsul și spun foarte simplu: probabil ea însăși la nimic, dar te face mai deștept. Și asta e valabil pentru fiecare dintre cei de aici, pentru că dacă s-ar face cumva, nu știu, o hartă din satelit a distribuției inteligenței pe metru pătrat în țară, astăzi, aici, sigur s-ar concentra un punct roșu și ar semnaliza că e mult peste media națională.
Așadar, dragilor, în România în acest moment, nu știu cum se vede și se știe lucrul ăsta, dar realmente avem o criză de profesori de știință, de matematică, fizică mai ales, de informatică. Și îndemnul meu este să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta. Și nu e un moment publicitar pentru mine, nici pentru Ministerul Educației. E realmente – și e adevărat că acum pare că o să spun cuvinte mari și informale -, dar e pentru țara asta. De ce o fi criză? E foarte simplu. Pentru că e un domeniu greu și nu oricine se încumetă să mai meargă pe acest lucru. Iar aici, când am ocazia să vorbesc cu câteva sute de potențiali profesori pentru câțiva ani, încă o dată vă adresez acest îndemn: încercați cariera didactică. Al doilea moment pe care îl am este să-i mulțumesc public domnului decan.
Nu i-am spus că fac asta aici, dar poate știți cu siguranță că, dacă România are rezultate la nivel mondial foarte înalte, nu le are nici la economie, nici la produsul intern brut. Are la competițiile de matematică și domnul decan Cătălin Gherghe este coordonatorul lotului național de matematică. Nu mai știu de câte ori ne-am întâlnit la aeroport în ultimii ani, întâmpinându-l cu tot respectul cuvenit pentru rezultatele excepționale pe care le aduce României în fiecare an. Nu știu dacă mai există vreun domeniu la care să fim în primii cinci din lume, dar competițiile de matematică… – sper că printre voi sunt și elevi pe care de-a lungul anilor i-am așteptat la aeroport.
Acum 37 de ani eram și eu boboc la facultatea de matematică și probabil că n-am să uit niciodată niște nume emblematice la acel moment: Constantin Niță, Constantin Năstăsescu, Laurențiu Panaitopol sunt câțiva dintre profesorii care cu siguranță mi-au marcat nu neapărat cariera, ci viața. Așadar, felicitări pentru că ați ales mergeți pe un drum greu, nu știu dacă v-a spus cineva – dar o să fie greu. Nu o să fie deloc ușor în următorii ani pentru toți cei de față. Succes în ceea ce veți face! Și revin la primul obiectiv: veniți în învățământ”.
21 comments
Au perfecta dreptare toți care au comentat! În special de cei tineri își bat joc ! Titulari care nu își mai fac treaba, își iau destule ore peste norma și la cei care dau în fiecare an examen de titularizare rămân ore mai nimic!!! Cum să mai fie tinerii motivati sa vină în învățământ când sunt tot timpul marginalizați!
trebuie avut neaparat definitivatul pt strainatate
Revin:timpuri noi/oameni noi…
sa intelegem asta,fara suparare….
F corecta interventia secretarului de Stat,la generatii noi de elevi /profesori de generatie noua…
se vorbea tare de schimbare,se petrece deja…
Pentru ce să intre în învățământ?
Ca să completeze zilnic rapoarte, tabele, situații? Suntem îngropați în hârtii.
Ți se cere să faci orice, mai puțin ceea ce trebuie nu.
Ești secretar, asistent, paznic, polițist, mai puțin profesor.
🤣🤣🤣
Ăștia sunt din altă lume.
E abia început. Sa vedeți ce va urma. Subfinantarea sistemul de învățământ are aceste consecințe. Profesori de matematică vor fi aceia care nu pot in IT, de biologie vor fi cei care nu au întrat la biologie și putem continua. Vom avea o Românie educată după cum si-a dorit Primul Profesor al țării.
când părinții, elevii și inspectorii școlari, plus ceva consilieri locali analfabeți funcționali, dictează chiar nu ai ce căuta în sistem.
zise Base
cu i nu i place , sa plece!
nu sint mici?! ce sa faci cu 800 de euro ?! dar astia ii castigi dupa titularizare.. dupa grade..etc…in fiecare an examen.. !..
pe linga germania, unde nu sint grade si titularirazi.. exista doar refendariatul si atit apoi profesorii sint angajati la stat, nu ca un angajat la o firma si are un salariu de peste 3500 netto iar pensia este tot de peste 3000 si nu poate fi dat afara…
dar trebuie 2 specializari, inca, si C2 Germana
in Austria merge doar cu o specializare si nivel C1 Germana. este mare nevoie atit in Germania cat si in Austria , cat si in Elvetia
da… asa ne zice si noua CEO cand cerem marire… “satisfactie, implinire profesionala…” dar era un sondaj pe Linkedin despre ce te motiveaza la locul de munca, iar 80% au zis ca salariul… deci cred ca asta spune tot
Bună ziua!
Doresc să aflu, cum se poate ca un profesor ciclul 1 primar, cu cinci ani absolviți la liceul pedagogic, obligat să facă studii superioare la Facultatea de pedagogie – psihologie, să nu i se recunoască studiile superioare, pentru că este încadrat educator suplinitor și nu titular? Cei încadrați pe posturi ca titulari, cu aceleași studii, nu sunt retrogradați, dar cei suplinitori, eu consider acest lucru, o mare discriminare! Cum se respectă legile în țara noastră, “un drept dobândit nu poate fi luat”, cum își permit politicienii să schimbe legile, cum îi
taie capul și doresc mușchii lor?
Poate mă lămurește și pe mine cineva competent! Vă mulțumesc
Ca sa te plătească mai puțin. Nu are cum sa fie legal.Fa cerere la ei,trimiți pe mail,cu documente,cu tot și după ce primești sau nu răspuns în 30 de zile fa sesizare mai departe.Nu la ei,la finanțe ,ca ești plătită sub calificarea ta pentru ca ele la secretariat îți fac dosarul.
Doamne sper sa nu accepte vreunul. Sunt in sistem si nu am plecat deoarece imi iubesc meseria. Dar s a ajuns mult prea departe. Reforme fara fond, inexistenta oricarei consultari in ceea ce priveste luarea deciziilor. Elevi multi in clase, si stiu ce spun. Astazi numai este despre a preda ci despre a invata cu elevul, altfel nu merge. Dar nu au bani de asa ceva .
La aceasta adaugam incurajarea dezbinarii parinti profesori….
Si nu in ultimul rand imi dor3sc sa vina sa predea cohortele care afirma neincetat cat de putin lucram noi in invatamant, practicand o judecata stahanovista. Sa vada ca se duce neuronul si nu se mai intoarce
Sistemul trebuie reformat din temelii uitandu ne in propria scoala , nu intr ale altora
Problema nu sunt neapărat salariile cât lipsa de satisfacție profesionala din cauza elevilor lipsiți de disciplină până la agresivitate și nesimțire. Nu te mai lasă să îți faci meseria, ești oprit la fiecare frază, hărțuit, când te întorci la tablă vorbesc, latră și miaună. O spune un profesor cu peste 25 de ani de învățământ care are termen de comparatie. Pe ăștia tineri i-ar manca de vii. Sunt cate 30 și peste in clasă și nimeni nu se gândește să facă ceva pt. infrastructura că să îi mai rărească. La toate se mai adaugă faptul că trebuie să ai grijă și de câțiva cu cerințe educaționale speciale care nu au abilitati pt o școală de masă.
tine de educatia Romanilor…a parintilor
in timpul grevei am vazit mentalitatea societatii romanesti.
Faceti clasele de maxim 14 elevi si veti avea si profesori. La 24- 30 de elevi nu va mai veni nimeni. Pt ca generatiile de azi au multa indisciplina si tupeu. La ore trebuie intai sa faci politie si apoi te apuci de lectie. Nu salariul este motivatia ci conditiile de munca.
Minciuni de adormit copii ! Mai bine eram polițist decat profesor inginer !
Studentii vin de pe bancile scolii , stiu mai bine decat dumneavoastră domnule Ion care sunt condițiile, salariile si mai ales satisfactia de a fi profesor scuipat de trei sferturi din societate si îngenuncheat de multa vreme de clasa politica ! Ar trebui dealtfel sa menționați cu exactitate ce salarii vor avea in învățământ dupa ce isi julesc coatele in facultate!
Va spun eu cum sunt salariile , sunt mai mici decat ale oricărei cuafeze din coltul blocului !
Daca te duci la cele din Bucuresti fac intr-o luna de 4 ori salariul de profesor !
Deci nu mai prostiți pe nimeni…..
Găsiți manageri care știu sa respecte un profesor,onești .
Nu aveți profesori dar se accepta bulingul între profesori, între conducere și profesori.
în timp ce unii nu au unde sa lucreze,alții au doua norme .Este o diferență majora între a lucra cu 500 de copii (numaŕ mare de clase cu câte o ora pe de copii (nr. mai mic de elevi in clasa,nr mai mare de ore la aceeași disciplina)..Uzura nu este aceeași.unul vara are clase privilegiate își permite sa ia ore în plus.Ceilalti nu.
Tinerii care au ajuns sa vadă realitatea din scoli,întreabă de ce nu le:a spus nimeni despre asta.
sigur…sa nu lucreze în IT pe bani adevărați ci sa stea în învățământ sa vă bateți joc și de ăștia…
Merită doar învățământul primar și cel universitar.
Altfel ajungem veșnic suplinitori cu elevi nesimțiți.
Ministerul educației nu e capabil să facă atractiva meseria de profesor.
Având în vedere tipul subiectului de la titularizare și bătaia de joc cu minunatele sedinte publice e și normal sa nu vina în învățământ tinerii.