Un copil născut astăzi în România este de așteptat să atingă doar 58% din potențialul său productiv ca adult, față de 100% la sută dacă ar primi o educație și asistență medicală de înaltă calitate, conform unui studiu Erste Group, publicat pe 30 octombrie. Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că „avem nevoie de o intervenție pe trei paliere mari”, ca răspuns la întrebarea „de ce s-a ajuns aici”, adresată de un reporter, la o conferință de presă, de pe 3 noiembrie 2023.
Intervenția ministrului Ligia Deca
Reporter: Un copil născut astăzi își atinge doar 58% din potențialul productiv și suntem pe ultimul loc din Uniunea Europeană, conform studiului Erste. De ce credeți că s-a ajuns aici?
Ligia Deca: Cred că avem nevoie de o intervenție pe trei paliere mari. Primul palier este investiția în profesori pentru a avea o calitate mai bună actului educațional și aici vorbim despre creșteri salariale și am văzut că în acest an, prin intermediul premierului de atunci, Nicolae Ciucă și a Partidului Național Liberal, a existat un angajament al coaliției și o creștere salarială fără precedent, de 25-30% pe medie pentru personalul din învățământ. Urmează și altele și acesta este un angajament ferm al Partidului Național Liberal.
Avem nevoie și de o pregătire inițială mai bună și legea învățământului nou promulgată aduce masteratul didactic de 1 an cu 80% practică și un nou parcurs de carieră pentru a crește atractivitatea acestei profesii.
Un al doilea palier de intervenție este reprezentat de ajutorul dat elevilor și studenților și aici vorbim, de exemplu, despre burse mai multe și în cuantum mai mare.
Bursa de merit a crescut la 200 la 450 lei, cea socială a crescut de la 200 la 300 lei, iar numărul lor de asemenea a crescut. Vorbim de în jur de 750.000 de burse sociale și în jur de 450.000 de burse de merit, care să stimuleze performanța în fiecare sală de clasă.
Un al treilea palier cred că este reprezentat de infrastructură, de cum avem ultimele tehnologii în sălile de clasă, în laboratoare, atelierele de practică și asta facem acum prin PNRR. Peste 5800 de școli, unități de învățământ vor avea cu totul altă față după acest an școlar, când toate sălile de clasă, laboratoarele, toate spațiile unde se întâmplă educația vor fi dotate cu echipamente și digitale, și care să sprijine procesul educațional.
Studiul Erste GroupBoosting Prosperity Through Education
„Educația nu a fost o prioritate în societatea românească în ultimele decenii, iar salariul net în educație a fluctuat în jurul salariului mediu pe economie. Personalul didactic a scăzut la sfârșitul anilor ’90, cel mai probabil din cauza atractivității scăzute pentru tinerii absolvenți, în timp ce până acum nu a fost implementată nicio reformă concretă.
Un copil născut astăzi în România este de așteptat să atingă doar 58% din potențialul său productiv ca adult, față de 100% la sută dacă ar primi o educație și asistență medicală de înaltă calitate.
Indicele capitalului uman (HCI) variază între 0 și 1. Indicele este măsurat în termeni de productivitate a următoarei generații de lucrători în raport cu standardul de educație completă și sănătate deplină. O economie în care un copil născut astăzi se poate aștepta să obțină o educație completă și o sănătate deplină va avea o valoare de 1.
Cu rezultate foarte slabe la testele PISA pentru citire, matematică și științe, sistemul de învățământ românesc are nevoie de reforme structurale profunde pentru a oferi un început de viață mai bun pentru tinerele generații”, potrivit studiului.
Puncte slabe și puncte tari ale a sistemului de educație din România, conform analizei SWOT din studiul Erste Group
Puncte slabe:
- „Cheltuielile guvernamentale pentru educație sunt printre cele mai scăzute din UE, cu 3,2% din PIB, în timp ce cheltuielile gospodăriilor pentru educație sunt cele mai scăzute din UE.
- Există diferențe mari în ceea ce privește accesul la educație între zonele urbane și cele rurale; grupurile sărace și vulnerabile suferă de deficiențe în furnizarea de servicii educaționale
- Formarea profesională ineficientă limitează disponibilitatea unei forțe de muncă pregătite în producție; numărul anual de absolvenți de formare profesională a scăzut cu ~50% între 1993 și 2021
- Rezultate foarte slabe la testele PISA pentru citire, matematică și științe cer o reformă amplă a sistemului de învățământ din România
- Tinerii care nu sunt angajați și nici în educație și formare (NEET) sunt obișnuiți în România; există un decalaj uriaș între bărbați (14,5% din total) și femei (25,4%) cu vârsta cuprinsă între 15-29 de ani care nu primesc studii și nu au loc de muncă
- Participarea la educația timpurie a copilăriei este scăzută și pe o tendință descendentă, sugerând posibile concepții greșite cu privire la necesitatea de a merge la grădiniță pe lângă problemele legate de sărăcie
Puncte tari
- Nivelul de studii terțiare pentru clasa de vârstă 25-34 de ani s-a îmbunătățit la 24,7% în 2022, de la 9,2% în 2000, deși rămâne la cel mai scăzut nivel din UE; calitatea învățământului terțiar rămâne o problemă
- Absolvenții în tehnologia informației, inginerie și asistență medicală au succes în găsirea de locuri de muncă bune în România sau în străinătate
- Amprenta puternică a TIC în economia românească este legată de poveștile de succes ale marilor centre universitare
- Dezvoltarea instituțiilor private de învățământ în orașele mari, de la grădinițe la universități, care oferă o alternativă pentru cei care își permit să plătească pentru aceasta.”
Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
15 comments
Celor care tot criticati pe profesori va invit daca voi nu ati facut-o trimite-ti-va proprii copii sa devina profesori.
De ce nu intelegeti ca sistemul de invatamant in ansamblu este facut si coordonat in asa masura incat sa fie nepreformant? Si nu doar nepreformant ci o afacere ptr unii atat de la stat cat si de la privat.
Ce puteti vedea palpabil pe langa lucrurile nevazute, uite cateva:
– se zice ca e criza de profesori, dar nici nu angajeaza profesori.
– zic de invatare centrata pe elev dar supraaglomereaza clasele si folosesc acea amestecare a elevilor incat e foarte greu sa mai se faca carte
– sunt promovate extremele, adica olimpicii si elevii problema, in timp ce marea masa de 90% e lasata de izbeliste trebuind evident sa se mediteze. Care profesor sa se mai ocupe de ei cand olimpicii interlopii delicventii handicapatii si multe alte birocratii le ocupa tot timpul?
– dau burse si alocatii imense la toti mediocrii si se plang de explozia consumului de droguri. Pai de burse se cumpara droguri
– partea cu meditatiile: pai sistemul le sustine prin profilele nepotrivite admiterile si repartitiile la liceu aiurea si nepotrivite plaja orara proasta lipsa profesorilor si subiectele nepotrivite date la bac admiteri etc.
Ce mai vrei de la prapaditul ala de la catedra? sa faca minuni? sa lucreze cu 10 maini?
Cei mai multi pleaca si mai raman aia pasionati + aia legati de glie deja titulari si aia care nu gasesc altceva de lucru, dar si profitorii sistemului.
Din pacate parintii isi varsa furia pe profesori si pe directori ca ei sunt prima instanta pe care o pot intalni, dar ei nu pot schimba nimic. unde ar trebui sa vada miezul cepei? pai la factorii decizionali si cei de conducere, adica mult mai sus, unde evident nu au acces ptr ca sunt bine paziti aia de sus si camulfati.
La greva totul s-a tradus in cereri de bani ptr ca alte cereri nici nu au fost posibil sa fie formulate ca ar fi fost considerate ilegale.
Imi zice un amic: Mai bine ar stopa ‚directorii’ practia generalizata prin care toti profesorii, de cativa ani, nu mai dau elevilor lucrarile scrise sa le arate acasa parintilor. (sigur ca daca nu-s pe-o mana unii cu altii) N-au nici o explicatie logica. Se poate intelege usor insa ca-i inca o metoda prin care vor sa nu mai dea posibilitatea parintilor de a se implica in educatia propiilor copii. Doar, daca nu vezi unde a gresit nu realizezi ce stie si ce nu copilul. Apoi esti nevoit sa ,,te bazezi” pe profesori si le dai o caruta de bani pe meditatii. ,,Te jecmanesc si nici macar nu sti cum. Uite cum se unesc si fac toti la fel cand vine vorba de facut bani.”
Bre nea Pitulice, unul din personajele lui Caragiale are o vorba in “Caldura mare”: “Amice, esti idiot!” Poti sa i-o transmiti linistit si amicului in chestiune. Pai n-ati vrea voi, parintii elicopter, sa veniti din doua in doua zile la scoala, cu sacosa de teste ale odraslei, ca sa le dati cu ele in cap tampitilor de profesori? Ca, desigur, voi sunteti homo universalis si va pricepeti la toate, de la aritmetica pana la zoologie, trecand prin muzica, desen si istorie! Si sa-i trageti un perdaf licuriciului aluia de prof care a corectat gresit doar ca sa va atraga progeniturile la meditatii.
Si, bineinteles, ca orice roman destept din nastere, generalizezi. Ca de ce ti-ai pune neuronul la treaba pentru un pic de gandire? Ce, vrei sa te doara?
PS. Data viitoare cand va duceti sa o/il atacati pe aia/ala de romana, luati cu voi un biletel pe care ati conjugat corect verbul A STI.
UIte cum arata un profesor bugetar revoltat. Ce nu pricep astia e ca noi parintii le platim salariile si nu ni le platesc ei noua. De cand au fost lasati sa se comporte la scoala ca pe tarlaua proprie se unesc si impun reguli care de care mai aberante, majoritatea in defavoarea ajutarii familiilor sa-si educe copii. Bugetarul revoltat tot n-a dat explicatia aia logica care o fi motivatia de unii ,,profesori” refuza sa dea lucrarile scrise elevilor pentru a le prezenta acasa parintilor. Asa cum ii sta bine unui bugetar ajuns stapan ,,la catedra” se comporta birjareste.
Madam’ Pruna, pot sa-ti dau cate explicatii vrei, dar ma indoiesc de faptul ca ai pricepe ceva. O incerc pe cea mai simpla, fara desen: asa spune legea.
In rest, aberezi hormonal,asa cum sta bine oricarui robotel privat feminin care are impresia ca plateste salarii de bugetari. Platesti o….
A, ca sa nu uit, pana la urmatorul nostru dialog, invata sa scrii si sa te exprimi (vezi “copii” si “logica care”).
Iar cu “astia” sa te adresezi alora de te-au proiectat.
ia un emocalm , nene. esti numa venin.
In caz ca nu trece primul comentariu, uite-l si pe al doilea, croit pe mintea ta, atata cata e : de-al dracu, de aia!
,,Profesor educat” pe care daca-l intrebi ,,de ce?” ti-o tranteste cu ,,de-al dracu, de aia” si-ti zbiara sa-ti iei ,,progenitura” sa ti-o educi singur. Individul asta se ,,exprima” asa fiind in spatele unui calculator ca daca ar face-o asa ,,in mediu scolar” sigur, sigur ,,si-ar lua-o in freza” cel putin o data pe saptamana. Si ar ramane si fara ,,servici”, ca tot nu da doi bani pe aia care-l platesc. Ma gandesc ce tragegie o fi fost pentru maica-sa dupa ce ,,l-a proiectat” vazandu-l cum creste. Ca odata ajuns mare si dobandind suficient tupeu ,,s-a scos” ajungand ,,la catedra”. Spune-ti mai ,,curajosule” numele si ,,scoala” de la care-ti iei salariu sa vedem daca te tine!
Bobocel Bistriteanu. Acu’ poti sa ma cauti in mediul scolar 😄, sa ma gasesti si sa mi-o dai in freza.🥵
D-na Aurelia, ,,astia”-s praf si-i si platim! Asta-i tragedia! Tupeu cat cuprinde si-si incaseaza leafa, dupa care, pana la urmatoarea incasare, zbiara ca nu-i destul. Ca mai vor o tura … de mariri, indexari. Sa ajunga si ei ca ailalti bugetari ,,platiti mai bine”. Doar stiu ca-s platiti din bugetul ,,consolidat” pe datoriile care cresc vertiginos de la un an la altul, da’ n-au ei treaba, ca nu fac politica, nefiind auristi (se intelege). Tind doar sa devina aurari (sigur ca ,,profu’ b” pricepe, ca doar e vorba de bani). Mitocanii striga-n cor ca ,,asa-i legea” si te-au trimis la plimbare pe holurile scolilor daca vrei sa ai acces la o lucrare scrisa a copilului tau. Sa faci o cerere, sa-ti iei liber de la serviciu, sa anunti ,,profesorul” ca sa vina la poarta sa te preia si, daca ai noroc sa nu-si fi uitat individul cheia de la dulap in haina purtata zilele trecute, rezolvi. Abordare precum faceau boierii cu iobagii. Tu-i spui ca ceva nu-i bine si el te injura si-ti zice ca n-ai basca (iti lipseste un i de colo, un altul din alta parte si te-a facut praf). Asta-i analfabetismul functional in functiune. Cand unul ,,cu scoala”, care-i platit de altii, nu intelege o situatie banala si in loc s-o rezolve le spune celor ,,cu gura mare” ca n-au basca asa ca el nu se coboara din scaunul in care a fost cocotat prin ,,pile, cunoştinţe şi relaţii” (mai nou le spun ei ,,concursuri”) ca sa stea de vorba cu prostimea (doar nu pun ei iiiiii-uri cati trebuie, si, mai ales, unde trebuie !!! ).
😅😅
Bine tati, te-am citit, esti profund! Bravo! Ia-o pe “d-na Aurelia” si anuntati-ma cand veniti sa ma platiti. Va promit ca nu va tin la poarta si nu port hainele din ziua precedenta. 😅
Putem compara raspunsurile cu cele ale ChatGPT sa vedem care e mai bine pregatit:
Această situație poate fi atribuită unei combinații de factori structurali și circumstanțiali, inclusiv:
Investiții în Educație: Nivelul investițiilor în educație poate fi un factor determinant. Dacă resursele financiare dedicate educației sunt insuficiente, acest lucru poate influența calitatea învățământului și a infrastructurii educaționale, limitând accesul copiilor la o educație de calitate.
Calitatea Educației: Pe lângă finanțare, calitatea efectivă a educației – curricula, metodele de predare, calificarea și motivația cadrelor didactice – este esențială pentru dezvoltarea potențialului copiilor.
Disparități Regionale: Pot exista discrepanțe semnificative între zonele urbane și rurale sau între diferite regiuni în ceea ce privește accesul la resurse educaționale și la oportunități de dezvoltare.
Sănătate și Nutriție: Sănătatea și nutriția în timpul anilor de formare sunt esențiale pentru dezvoltarea cognitivă și fizică. Lipsa unei alimentații adecvate sau a îngrijirii medicale poate limita dezvoltarea potențialului.
Stabilitatea Economică și Socială: Stabilitatea macroeconomică a unei țări, precum și protecția socială pentru familiile vulnerabile, sunt esențiale pentru a asigura că copiii pot atinge potențialul lor maxim.
Migrația: Țările care se confruntă cu o rată înaltă de emigrație, în special a tinerilor și a profesioniștilor calificați, pot suferi de pe urma unei “scurgeri de creiere”, care limitează capitalul uman disponibil pentru a susține și îmbunătăți sistemele educaționale și de sănătate.
Politici Publice: Orientarea și eficiența politicilor publice în domeniile educației, sănătății și protecției sociale sunt vitale. Slăbiciunile în aceste politici pot avea un impact negativ asupra dezvoltării tinerilor.
Condiții Socioeconomice ale Familiilor: Nivelul de educație și veniturile familiilor pot influența semnificativ oportunitățile educaționale ale copiilor și, implicit, potențialul lor de dezvoltare.
Pentru a îmbunătăți această situație, este esențial un angajament susținut din partea guvernului, a societății civile și a partenerilor internaționali pentru a adresa aceste provocări complexe printr-un spectru larg de reforme și investiții strategice.
Solutii propuse:
Pentru îmbunătățirea situației și pentru ca copiii să-și atingă un potențial productiv mai mare, se pot lua în considerare următoarele soluții:
Investiții crescute în educație: Alocarea de fonduri mai mari pentru educație, care să vizeze îmbunătățirea infrastructurii școlare, modernizarea materialelor didactice și îmbunătățirea tehnologiei folosite în educație.
Formarea și retenția cadrelor didactice: Investiții în formarea inițială și continuă a profesorilor, oferirea de stimulente pentru a atrage și păstra învățători calificați, și dezvoltarea de programe de mentorat pentru cadrele didactice noi.
Îmbunătățirea curriculumului: Actualizarea curriculei pentru a reflecta nevoile pieței muncii moderne și pentru a include competențe relevante secolului 21, cum ar fi gândirea critică, creativitatea și competențele digitale.
Reducerea disparităților: Implementarea de programe care să vizeze reducerea inegalităților educaționale între mediul urban și rural și între diferite straturi sociale și economice.
Programe de sănătate și nutriție: Asigurarea accesului la programe de sănătate școlară și la alimentație sănătoasă pentru copii, în special în zonele defavorizate.
Sprijin pentru familii: Oferirea de sprijin financiar și de programe de asistență pentru familii cu venituri mici pentru a reduce povara costurilor educaționale și a permite copiilor să se concentreze pe învățare.
Politici publice integrate: Dezvoltarea de politici publice care să integreze educația cu alte sectoare, cum ar fi sănătatea, protecția socială și dezvoltarea economică, pentru a asigura un sistem de sprijin holistic pentru copii.
Adaptarea la migrare: Crearea de programe care să se adreseze nevoilor copiilor rămași acasă din cauza migrației părinților și care să încurajeze reîntoarcerea emigranților calificați.
Parteneriate public-privat: Încurajarea colaborării între guvern, sectorul privat și ONG-uri pentru a dezvolta programe educaționale inovatoare și pentru a sprijini accesul la educație.
Îmbunătățirea accesului la tehnologie: Asigurarea accesului la internet și la tehnologie educațională pentru toți elevii, pentru a îmbunătăți calitatea învățării și pentru a oferi oportunități egale de educație.
Aceste soluții trebuie să fie parte a unei strategii naționale cuprinzătoare și să fie sprijinite de un consens larg în societate, pentru a se asigura sustenabilitatea și eficacitatea lor pe termen lung.”
Sursa ChatGPT v4
foarte tare!
deci o putem inlocui cu ciatgipiti !
lasati gargara și respectați OUG 57
sincer, te poți uita cu ochiul liber sa vezi ce i nevoie, nu e necesar vreun studiu …apropo…avem nevoie și de dotările promise prin Pnrr ….profii au făcut liste,referate de necesitate …și atât.