Abandonul şcolar echivalează cu un eşec naţional în viitor, atrage atenția Confederația pentru Antreprenoriat Feminin

301 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Este nevoie ca autorităţile locale să-şi construiască o agendă punctuală de urmărire şi de prevenţie a fenomenului abandonului școlar, deoarece amplitudinea lui are efecte negative pentru viitorul social şi economic al comunităţilor locale, potrivit unui comunicat al Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), citat de Agerpres.

În urma unor dezbateri pe marginea proiectului “Pactul pentru Tineri”, inițiat de organizație, aceasta arată că, pentru a calibra intervenţiile menite să reducă abandonul şcolar şi să atragă tinerii care au renunţat prematur la educaţie în traseul de învăţare profesională, este nevoie de cunoaşterea aprofundată a cauzelor acestuia.  

Radiografia regională a abandonului şcolar scoate la iveală complexitatea cauzelor, diversitatea impulsurilor negative impune soluţii diferenţiate, dar şi un efort atent de observare şi cunoaştere a fenomenului, a observat Cristina Chiriac, preşedintă CONAF.

Potrivit acesteia, “datele dure, statistice, ale abandonului şcolar sunt mai mult decât îngrijorătoare. 41,5% dintre copiii se află în risc major de sărăcie. Suntem de ani de zile pe locul întâi în Uniunea Europeană ca număr al mamelor juvenile, avem acelaşi loc fruntaş în ceea ce priveşte gradul de alfabetizare în rândul tinerilor. Este un fenomen care ne afectează pe toţi în termen de predictibilitate, dezvoltare sustenabilă şi securitate socială şi sigur, am putea să ne punem întrebarea – care este rolul mediul de afaceri în tot acest proiect şi ce ne dorim să schimbăm? Doar împreună, la nivel extins ca societate, putem identifica soluţii”.

Potrivit sursei citate, fenomenul este înrădăcinat adânc şi problemele care îi stau la bază sunt diferite de la o zonă la alta, de la un oraş sau sat, la altul. Totodată, există o relaţie de necontestat între nivelul de sărăcie al fiecărui judeţ şi rata abandonului şcolar iar aici intervine mediul de afaceri şi dezvoltarea economică pe orizontală şi pe verticală. 

“Este imperios necesară ridicarea nivelului de trai şi toţi actorii sunt importanţi, fie că vorbim de primărie, consiliul judeţean, prefectură, ministere sau mediul de afaceri. Ne-am propus să identificăm problemele corect şi să găsim soluţii pe termen scurt, mediu şi lung. ‘Pactul pentru Tineri’ înseamnă conştientizarea unei nevoi şi puterea de implicare a tuturor: profesori, elevi, antreprenori, ministere, deputaţi şi senatori ai unei societăţi reale, interconectate”, a subliniat Cristina Chiriac.

La rândul său, Natalia-Elena Intotero, preşedinta Comisiei pentru Învăţământ a Camerei Deputaţilor, consideră că este nevoie de unitate pentru a combate abandonul şcolar, violenţa şcolară, bullyingul, consumul de droguri şi creşterea numărului de mame minore. 

Imaginea abandonului şcolar este dramatică, deoarece impactul se va resimţi negativ în viitor atât la nivel personal, cât şi la cel al întregii societăţi, a avertizat Sorin Costreie, consilier de stat în Cancelaria prim-ministrului, şi prorector al Universităţii din Bucureşti. Potrivit acestuia, întreruperea călătoriei educaţiei individuale are cauze multiple şi, ca atare, va avea nevoie de soluţii diferite şi complexe. 

“Şcoala este ca o călătorie, iar această călătorie poate fi întreruptă în multe puncte şi în multe moduri. Copiii noştri nu ajung la şcoală, unu, pentru că nu au ce mânca. Aici avem programul ‘Masa Caldă’, care este doar un proiect pilot. Poate nu vin la şcoală pentru că nu au cu ce să se îmbrace, nu au rechizite, nu au ce le trebuie. Unii nu au cu ce să se încalţe. Dincolo de toate acestea, care impun măsuri sociale, pentru care avem nevoie de ministere şi, în special, de colaborarea public-privat, bine, îi aducem la şcoală, dar reuşim să îi facem să rămână? Ce fac ei la şcoală? Ce învaţă? Iar aici, noi toţi trebui să răspundem la această întrebare. Este şcoala interesantă? Este relevantă? Îi pregăteşte pe elevi pentru a-şi înţelege mai bine rolul în societate? Şcoala trebuie să fie o prelungire a familiei”, a declarat Costreie. 

În context, Antoneta Bolchiş, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, a arătat că instituţia este conştientă de intensitatea abandonului şcolar şi a iniţiat o serie de programe educative şi de asistenţă socială.

“Cu privire la cauzele sociale, există trei principale: statutul economic al familiei, caracterul şi tipologia familiei şi exploatarea copiilor prin muncă. Ministerul Educaţiei prioritizează aceste fenomene de absenteism şcolar, de abandon, prioritizează copiii aflaţi în astfel de situaţii. Aşadar, am venit cu măsuri de tip social: burse, programul ‘Masa Caldă’, transport, tichete sociale. Măsuri educative, precum programul PNRAS, pe care îl demarează instituţiile de învăţământ şi care are ca scop creşterea atractivităţii şcolii. Şi nu în ultimul rând, ministerul Educaţiei a suplimentat posturile de consilier şcolar, în jur de 1200 de posturi. De ce? Pentru că este nevoie de specialişti în şcoli. Ministerul Educaţiei îşi doreşte să fie sursă şi resursă pentru fiecare copil din România”, a spus Antoneta Bolchiş. 

Pe de altă parte, Doina Pârcălabu, secretar de stat în Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, crede că simplificarea procedurilor administrative, care traduc în practică soluţiile legale luate pentru a reduce fenomenul abandonului şcolar, este esenţială pentru a obţine rezultate.

Mai mult, Ionuţ Ciubotaru, vicepreşedinte Business Development OMV Petrom, consideră că elevii nu vor abandona şcoala dacă au o imagine clară a perspectivelor pe care le pot avea în viitor, iar rolul mediului privat este de a armoniza nevoia de lucrători calificaţi cu interesul tinerilor pentru domeniul respectiv.

Problema abandonului şcolar este complexă şi, ca atare, are nevoie de soluţii multiple, de participarea tuturor actorilor implicaţi, inclusiv a copiilor în rezolvarea sa şi, mai ales, de calibrare permanentă la o realitate socială în continuă schimbare, a spus, la rândul său, Luminiţa Costache, specialist în Educaţie la UNICEF. 

‘Sunt câteva lucruri pe care noi, la UNICEF, le promovăm şi în care credem cu tărie. Acela al participării copilului, a lua în calcul opinia pe care el o are atunci când sunt desenate soluţii cu privire la prezentul şi viitorul lui. Un alt lucru este cel al investiţiei în educaţie, iar când ne referim la investiţia în educaţie, nu ne referim doar la partea financiară. Sigur, şi fondurile sunt importante, dar la fel de important este modul în care folosim aceste resurse, inclusiv resursele umane din sistemul de educaţie. Mi-aş dori foarte mult să schimbăm retorica în România şi să ieşim din paradigma deficitului. Să trecem într-o paradigmă pozitivă. De obicei, ne uităm la ce nu avem şi ce ne lipseşte şi ne uităm mai puţin la resursele pe care fiecare le are. Cu siguranţă că orice copil, indiferent de situaţia de vulnerabilitate pe care o are, are şi nişte resurse interioare, pe care noi ar trebui să le identificăm şi să le creştem. Nu în ultimul rând, noi credem că este important ca valoarea ataşată educaţiei să crească. Copiii văd în ziua de astăzi că a parcurge un număr de ani de şcoală nu garantează şi un succes mai departe, în viaţa de adult. Este datoria noastră, a fiecăruia dintre noi, să schimbăm această paradigmă’, a adăugat Luminiţa Costache. 

Daniel Onofrei, prefectul judeţului Vaslui, a insistat asupra identificării cauzelor multiple ale fenomenului abandonului şcolar, care se pot ascunde în ceea ce el a numit ‘mediatizarea mirajului de a câştiga bani uşori, afară, fără să plăteşti taxe, să lucrezi la negru’.

Preşedintele Consiliului Judeţean, Dumitru Buzatu, a observat că intensitatea abandonului şcolar nu poate fi atribuită sistemului educaţional, deoarece profesorii sunt bine pregătiţi, şi a adăugat că ‘deşi ar fi bine ca autorităţile locale să ia nişte măsuri’, problema pare să se ascundă în ‘lipsa unor direcţii foarte clare ale societăţii, chiar şi pentru diriginţi’. 

Foto: © Vadreams | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Comitetul care a luat decizia de închidere a şcolilor în martie 2020 era format în majoritate din militari, nu medici, spune ministrul Sănătății: M-am opus vehement închiderii şcolilor în martie 2020, când la un număr foarte mic de cazuri s-a luat decizia închiderii acestora pentru o lungă perioadă

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, a declarat vineri că nu a fost de acord cu decizia de închidere a şcolilor în martie 2020, când în România erau foarte puţine cazuri de…
Vezi articolul
Noul program Erasmus+ pentru 2021-2027

Recomandări europene în educație: statele UE să adopte strategii pentru competențe digitale, cu susținerea întregii administrații publice, pentru fiecare nivel de învățământ, de la școala primară la formarea continuă

Statele membre ale Uniunii Europene, printre care se numără România, sunt îndemnate de Consiliul UE să adopte strategii naționale sau chiar regionale pentru educație și competențe digitale, prin care să…
Vezi articolul