Atribuțiile directorilor generali din viitoarele direcții județene, adică noile inspectorate școlare, vor fi stabilite în fișa postului și nu apar în proiectul de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei Municipiului Bucureşti, document obținut de Edupedu.ro. În prezent, regulamentul actual prevede că atribuțiile inspectorilor școlari generali sunt tot în fișa postului, după ce ordinul a fost modificat în 2015 de fostul ministru Sorin Cîmpeanu.
- DISCLAIMER: Acesta este un document în lucru și poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial.
ART. 11 – „Directorul general organizează, coordonează şi monitorizează activităţile specifice departamentelor funcţionale ale DJIP/DMBIP. Atribuţiile directorului general sunt stabilite în fişa postului”, se arată în proiectul consultat de Edupedu.ro.
Inițial, în Regulamentul-cadru din 5 octombrie 2011 de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare erau prevăzute atribuțiile inspectorului școlar general.
Mai târziu, ordinul nr. 3.400 din 18 martie 2015 a modificat regulamentul, fiind scoase atribuțiile inspectorilor generali. La acea vreme, ministru al Educației era Sorin Cîmpeanu. Paragraful inițial a fost înlocuit cu următorul:
Articolul 13 – „Atribuţiile inspectorului şcolar general sunt prevăzute în fişa postului, anexă la contractul de management încheiat cu ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice, în conformitate cu prevederile metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general/general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic.”
Iată ce prevedea regulamentul în forma de bază:
Articolul 13 – Atribuţiile inspectorului şcolar general sunt:
„a) reprezintă inspectoratele şcolare în relaţiile cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
b) colaborează cu administraţia publică locală şi cu alte persoane juridice şi fizice pentru rezolvarea problemelor privind funcţionarea inspectoratului şi a celorlalte unităţi conexe, conform competenţelor stabilite prin actele normative în vigoare;
c) asigură cunoaşterea şi aplicarea legislaţiei generale şi specifice în toate domeniile funcţionale inspectoratului şcolar, în conformitate cu atribuţiile ce îi revin personalului din inspectorat;
d) monitorizează cunoaşterea şi respectarea hotărârilor, deciziilor şi metodologiilor Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului în unităţile şcolare din judeţ/municipiul Bucureşti şi transmite Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului propunerile şi sugestiile colectate din teritoriu;
e) asigură fluxul informaţional între Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, autorităţile publice locale, instituţii deconcentrate, unităţi de învăţământ din teritoriu şi inspectoratul şcolar, cu respectarea termenelor stabilite;
f) colaborează cu inspectorate şcolare din alte judeţe în scopul derulării unui schimb util de informaţii, expertiză şi bune practici;
g) promovează imaginea inspectoratului şcolar prin massmedia, într-o atmosferă de încredere, corectitudine şi transparenţă, accentuând însemnătatea actului educaţional pentru dezvoltarea societăţii civile;
h) colaborează cu parteneri interesaţi de domeniul educaţiei cu scopul informării acestora asupra ofertei educaţionale din teritoriu, al adaptării reţelei de învăţământ la strategia de dezvoltare şi de obţinere/suplimentare a resurselor necesare;
i) acordă stimulente, premii şi distincţii pe baza performanţelor obţinute, în conformitate cu criteriile cunoscute de personalul în cauză;j) mediază conflictele din cadrul instituţiei, asigură rezolvarea scrisorilor, reclamaţiilor şi contestaţiilor în timp util, conform legislaţiei în vigoare, şi mediază conflictele şi litigiile survenite între autoritatea administraţiei publice locale şi unităţile de învăţământ;k) coordonează nemijlocit activitatea financiar-contabilă, contencios şi tehnico-administrativă a inspectoratului şcolar;
l) identifică obiectivele activităţii inspectoratului şcolar în raport cu exigenţele la nivel naţional, cu specificul ariei geografice şi elaborează strategia de coordonare şi direcţiile de dezvoltare;m) elaborează planul managerial al inspectoratului şcolar şi monitorizează îndeplinirea prevederilor acestuia;
n) planifică activităţile tematice ale consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;
o) elaborează şi prezintă un raport anual privind starea învăţământului pe teritoriul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti; raportul este făcut public prin afişare clasică sau electronică;
p) recrutează, selectează şi promovează personalul din cadrul inspectoratului şcolar în conformitate cu legislaţia în vigoare;
q) coordonează organizarea şi desfăşurarea, la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti, a evaluărilor, examenelor naţionale şi a concursurilor şcolare, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
r) deleagă, prin decizii, atribuţii inspectorilor şcolari generali adjuncţi, respectiv inspectorilor şcolari;s) asigură convocarea reprezentantului/reprezentanţilor organizaţiei/organizaţiilor sindicale din judeţ/municipiul Bucureşti afiliate la federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate de învăţământ la şedinţele consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.”
Iată ce prevede proiectul în privința numirii directorilor generali
ART. 15 – „(1) Înfiinţarea DJIP/DMBIP se realizează prin reorganizarea inspectoratelor şcolare.
(2) În vederea înființării DJIP/DMBIP prin reorganizarea inspectoratelor şcolare se derulează următoarele activităţi:
a) în termen de 5 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului Regulament se aprobă, prin ordin al ministrului educaţiei, numărul maxim de posturi al DJIP/DMBIP și se avizează, la nivelul direcției de resort, situaţia pe categorii de personal şi pe funcţii, care conține posturile pentru personalul de conducere, îndrumare şi control, personalul didactic auxiliar şi personalul administrativ;
b) în termen de 5 zile de la data comunicării avizului privind situaţia pe categorii de personal şi pe funcţii a DJIP/DMBIP, prin ordin al ministrul educației, se numesc în funcţiile de director/director adjunct al DJIP/DMBIP, prin detaşare în interesul învăţământului, până la ocuparea acestor funcţii prin concurs, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar în curs, cadre didactice titulare în învăţământul preuniversitar, care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 199 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
c) în termen de 10 de zile de la data comunicării avizului privind situaţia pe categorii de personal şi pe funcţii a DJIP/DMBIP, în funcţiile de îndrumare și control vacante, directorul general al DJIP/DMBIP, numește, cu avizul Ministerului Educației, prin detașare în interesul învățământului cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 201 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, care vor desfăşura operaţiuni legate de înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea DJIP/DMBIP;”