Atractivitatea scăzută pentru profesia de cadru didactic din motive financiare, una dintre amenințările identificate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București în planul managerial – document

7.534 de vizualizări
Foto: © Zorandim | Dreamstime.com
Una dintre amenințările identificate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) se referă la atractivitatea scăzută pentru profesia de cadru didactic din motive financiare. Este vorba despre planul managerial pentru anul școlar 2024-2025.

La partea de resurse umane sunt menționate următoarele amenințări, potrivit ISMB:

  • declinul demografic;
  • atractivitatea scăzută pentru profesia de cadru didactic din motive financiare;
  • fonduri financiare încă insuficiente pentru desfășurarea activităților educative școlare și extrașcolare și pentru formarea cadrelor didactice;
  • rezistența la schimbare/competențe insuficient dezvoltate în contextul nevoii de digitalizare a procesului educativ.

Proiectarea, în multe școli, de documente manageriale improvizate și nerealiste este unul dintre punctele slabe identificate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB).

Edupedu.ro a scris că utilizarea metodelor tradiționale de predare-învățare-evaluare și analiza superficială a rezultatelor nesatisfăcătoare la examenele naționale, a cauzelor acestora și lipsa planurilor de măsuri remediale și de suport sunt alte puncte slabe.

Documentul Inspectoratului Școlar al Municipiului București poate fi consultat mai jos:

Informații de context

La sfârșitul lunii august, Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că în 2025 vor fi creșteri salariale pentru profesorii și angajații din Învățământ: „Mai este o diferență de încă 50% care trebuie acordată. A nu se înțelege 50% creștere suplimentară a salariului”. Acesta a spus că „va fi diferența dintre maximul pe care trebuie să-l atingi pe legea salarizării și maximul pe care îl ai în plată în momentul de față.”

Pe 1 iulie, Edupedu.ro a scris că aplicația de salarizare pentru profesorii și angajații din Învățământ a fost actualizată cu noile majorări de la 1 iunie, potrivit unui document ajuns în școli. Este vorba despre Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 128/2023. Aceasta prevede că, la 1 iunie, salariile pentru profesori vor fi cele din grilele aprobate de Executiv. Majorarea din luna iunie se aplică pentru salariile pe care cadrele didactice le-au primit în luna iulie.

Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, i-a mulțumit Ligiei Deca pentru majorarea salariilor din Învățământ: „Vă vorbesc în calitate de ministrul al Finanțelor, dar și de profesor universitar, în care simțim cu toții îmbunătățirea reală a sistemului nostru de remunerație, iar din acest punct de vedere nu putem decât să adresăm, încă o dată, felicitări doamnei ministru (…).” Declarațiile au fost făcute la un eveniment dedicat Zilei Educației Financiare, organizat de Ministerul Educației.

Salariul unui cadru didactic debutant să fie 23% din indemnizația președintelui României, este una dintre propunerile Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, potrivit unei informări. Conform reprezentanților profesorilor, pe 6 februarie a avut loc o întâlnire informală cu conducerea Ministerului Muncii și a reprezentanților Băncii Mondiale și s-a discutat despre noua lege a salarizării.

La sfârșitul lunii decembrie 2023, Guvernul a adoptat proiectul de ordonanță de urgență care stabilește salariile din învățământ de la 1 ianuarie 2024. Potrivit acestuia, cele mai mari creșteri sunt pentru funcțiile administrative, atât în mediul academic (19% pentru rectori) cât și în cel preuniversitar (26-28% pentru inspectori și aproape 30% pentru directorii de școli).

Iată ce prevede Ordonanța urgență nr. 128 din 28 decembrie 2023:

Articolul II – „(1) Începând cu salariile aferente lunii ianuarie 2024, prin derogare de la dispozițiile art. 12 alin. (2) din Legea- cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, salariile de bază pentru personalul didactic auxiliar din cadrul bibliotecilor centrale universitare, personalul Bibliotecii Naționale a României și Bibliotecii Academiei Române, precum și pentru celelalte categorii de funcții prevăzute în anexele la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, și care au calitatea de personal didactic auxiliar, conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, și Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, și care își desfășoară activitatea în sistemul național de învățământ și care nu se regăsesc în anexa prevăzută la art. I se majorează cu 8% față de nivelul salariilor de bază aflate în plată în luna decembrie 2023, respectiv se majorează cu 12% începând cu salariile aferente lunii iunie 2024 față de nivelul salariilor de bază aflate în plată în luna decembrie 2023.

(2) Începând cu salariile aferente lunii ianuarie 2024, prin derogare de la dispozițiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, salariile de bază pentru personalul administrativ/nedidactic din sistemul național de învățământ se majorează, începând cu data de 1 ianuarie 2024, cu 250 de lei față de nivelul salariilor de bază la gradația 0 de vechime în muncă din luna decembrie 2023, respectiv se majorează cu 450 de lei începând cu salariile aferente lunii iunie 2024 față de nivelul salariilor de bază la gradația 0 de vechime în muncă din luna decembrie 2023.

(3) Începând cu salariile aferente lunii ianuarie 2024, prin derogare de la dispozițiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, salariile de bază ale personalului din instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau în coordonarea Ministerului Educației, altul decât cel prevăzut la alin (1) și (2), se majorează cu 8% față de nivelul salariilor de bază din luna decembrie 2023, respectiv se majorează cu 12% începând cu salariile aferente lunii iunie 2024 față de nivelul salariilor de bază din luna decembrie 2023.”

O analiză Edupedu.ro a arătat cum salariile profesorilor sunt în urma economiei: salariile din școli au crescut, în medie, cu 230% din 2010 și până în 2024, într-o economie unde salariile medii și minime au crescut cu 312%, respectiv 450% în aceeași perioadă. Cu alte cuvinte, atunci când este comparat cu doi indicatori esențiali – salariul minim pe economie și salariul mediu pe economie –, salariul profesorului nu rezistă.

Pentru profesorul debutant, cel care ar fi trebuit să aibă un salariu net, în mână, de 4.600 de lei pe lună de la 1 ianuarie 2024, conform declarației ministrului Muncii de la pupitrul Guvernului României din 12 iunie 2023, salariul este crescut de la 3.300 de lei și până la 3.550 de lei, deci o creștere de 250 de lei pe net.

În 14 iulie, profesorii au primit salariile majorate, după greva din luna mai a profesorilor. Condiția pentru suspendarea grevei a fost adoptarea unei ordonanțe de urgență care să prevadă faptul că salariul debutantului va fi cât cel mediu pe economie și creșterea salarială de 50% din diferența între salariile actuale și cele din grila nouă, la 1 ianuarie 2024.

Pe 15 iunie, în discursul său din Parlament, Marcel Ciolacu, președinte PSD, le-a promis profesorilor și angajaților din învățământ că va livra “la milimetru” ce a promis împreună cu Nicolae Ciucă, fost premier:

„Când vine vorba de educație, speranța nu va fi o opțiune pentru mine, ca prim-ministru. Voi livra la milimetru ce am promis împreună cu președintele Senatului, Nicolae Ciucă, iar cea mai mare garanție, dincolo de orice ordonanțe sau legi, este aceea că fac parte din partidul care a livrat deja și medicilor ce a promis. Sunt pregătit să discut oriunde și oricât cu profesorii pentru a găsi împreună soluțiile corecte”, a declarat Marcel Ciolacu.

Foto: © Zorandim | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Documente manageriale improvizate, nerelevante și nerealiste în școli, printre punctele slabe identificate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București
Utilizarea metodelor tradiționale de predare-învățare-evaluare și numărul încă foarte mare de profesori care nu proiectează eficient activități didactice, printre punctele slabe identificate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București
Simion Hăncescu, FSLI: În opinia mea, corect ar fi ca un debutant acum să aibă undeva în jur de 6.000 și ceva de lei. Guvernul care va veni va trebui să facă efortul ca, în următorii 4 ani, salariile să se dubleze

11 comments
  1. Buna…a văzut cineva clipul realizat de Romana te iubesc….? cu profa de Engleza care nu stia alfabetul? am fost in învățământ si stiu ce este acolo…multi nu merita nici minimul pe economie…si asta se vede si in rezultate.

    1. Ai acolo doritori de post, nu oameni bine pregătiți. Oamenii bine pregătiți ar veni dacă ar exista ceva care să-i atragă (și nu doar veniturile salariale posibile).

      Cei mai mulți doritori sunt pe partea de educație preșcolară, învățământ primar și limbi străine. La matematică, științe și informatică… mai rar.

  2. Nu are legătură cu salarizarea. Are legătură cu cerințele multiple și nemăsurate ale inspectoratelor….de ajung act didactic 30 procente și acte 70. Asta e problema. Eu nu țin minte că profesorii noștrii până în anii 2000 sa fi făcut atâtea acte….sa vină stresați la ore că nu au trimis nu știu ce formular…că nu au calculat bine bursele….că nu au citit bine sentințe de divorț… etc etc etc

  3. Problema e nu la salarizare, ci la stres, la faptul ca profesia asta e marginalizata nu mai intereseaza pe nimeni, politicienii in mare parte sunt analfabeti functionali, rolul profesorului va fi luat de vreun chatgpt ca si asa elevii il folosesc sa-si faca temele si extemporalele intr-o fericire. Nimeni nu mai invata nimic. Asa ca la ce le trebuie profesori ?

    1. Profu21, salarizarea e necesar să fie în raport și cu pregătirea (efortul devenirii), cu ce ți se cere în contextul existent să faci, cu riscurile pe care le ai- legate de stres, de inechități (inclusiv cele de management a resurselor), în raport cu condițiile de muncă ( în restul țarii nu e la fel de cald dimineața, la ora șase, când pleacă elevii și profesorii la muncă, așa, ca in sud; dar noi și elevii inghețăm în clase de frig azi și de ani și ani; suntem la mila aleșilor locali în ceea ce privește condițiile de muncă: ei cumpără lucruri care le aduc lor profit mare- prin ,,analiza de nevoi” cu directorii și C.A., iar noi ne îmbolnăvim!).
      Ne trezim la sfârșit de ,,carieră” că avem trupurile și sufletele zdrelite pentru nimic! Doctorii ne spun asta, iar atunci ne amintim de tot ce am trăit și suportat! Și nu putem întoarce nici timpul înapoi!
      Cei cu funcții și care au slăvit ( și slăbit-așa a propus automat telefonul) sistemul sunt singurii care se retrag în glorie totală (unii chiar mai devreme -își permit, căci contribuțiile lor au fost….îndestulătoare)!
      E adevărat, sunt și alții, foști șefi (nu truditori în fiecare zi cu minți în formare, ci doar veșnic manipulatori), care au stat în clasă mult peste șaptezeci de ani! Ei au putut, căci scaunul ales de ei fusese confortabil și rezistent în timp!

  4. Nici macar banii nu ma pun pe fuga. Daca n-as avea rate si copii care ar putea muri de foame as fugi in primul rand de stres si hartoage si controale si machete si inpectii si raportari si pazit copii nebuni… Vin acasa si ma scurg ca o lumanare in incercarea de a face in acelasi timp ce face o mama si o femeie cu familie si toate cele enumerate mai sus cu telefonul si laptopul vesnic dupa mine. Sunt vesnic mama pentru sute de copii +mama ranitilor si niciodata pentru copiii mei. Fugiti care puteti si care mai aveti varsta sa o luati de la capat in alt domeniu! Dragi tineri, nu veniti in invatamant!!! Uitati de balivernele cu vocatia si dragostea de copii bla bla, au fost candva, dar demult. Acum tot ce va asteapta este o legare de glie, glia in care mosieri in toate sunt directorul, inspectorii si “sefii” lor- partidele. Cum spunea Tom Hanks: ” Run, run, Forest!”

  5. ,,Suntem pe muchie de cuțit
    In stânga e hăul, în dreapta e un cui ruginit
    Unde-am pus la păstrare și râs, și mirare!
    Dar apoi am obosit!”

    Echilibrul, păstrat de noi cu efort, v-ați făcut că nu-l vedeți, politicieni și lideri sindicali!

    Noi, profesorii cu vechime mare, azi mergem ,,încet și cu tălpile goale ce ne sângerează cumplit”!
    Salariile noastre sunt mizerabile și nu-s în concordanță cu tot ce am fost și am făcut! Și ce încă mai facem – cu măiestria exersată o viață!
    Mulți nu mai știu a simți prețiosul autentic!
    Tinerii care gândesc, care muncesc cu-adevărat sunt puțini și în echilibru fragil, în loc să fie înfloritori, cu speranță!
    Ce sentiment, ce alegeri să facă atunci când văd cum tratați efortul nostru de o viață – la care au fost zi de zi martori, pe care l-au apreciat- căci l-au replicat ?!?!
    Când văd ce oameni ,,a sortat” sistemul în ultimii cincisprezece – douăzeci de ani, le vine să aplice?

    Suntem și noi vinovați! Că nu am urlat de durere când am văzut, când am simțit! Așa, puțini câți am fost!
    Dar ce am spus a fost bagatelizat!
    ,,Humanoizi- struțoizi”(nu struți; acolo, cu nisipul, e un mit) au pus capul în pământ și au format și pe alții la fel!
    Așa că ,,humanoizi-struțoizi” de toate mărimile bântuie aplaudați, mirați și ei de optimizările ce li se întâmplă!
    Plătim (frigându-ne noi, căci humanoidul-struțoid rezistă mai bine la ,,secetă”) deciziile, ierarhizările făcute de grupurile de interese care ne-au vlăguit pentru următoarea sută de ani!

    1. ca sa nu zică , că nu fac și ei ceva. fac inspecții , căuta cuiul lui Pepelea.
      caută hârtii , numără spițele de la rotile dricului numit și sistem de educație.
      un fel de ‘actele la control ‘ de pe timpul lui ceasca
      inspecțiile astea înainte de alegeri sunt un fel de ‘băgați de seamă cu cine votați că vă ia mama dracu’

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Bursele elevilor din școlile private vor fi plătite în ianuarie 2024, cu o întârziere de două luni de la termenul impus de Ministerul Educației – proiect adoptat în ședința de Guvern

Proiectul Hotărârii de Guvern privind plata burselor elevilor din învățământul preuniversitar particular și confesional este pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de astăzi, 29 decembrie. Elevii vor primi banii…
Vezi articolul

Condițiile de admitere la Rezidențiat 2023 se înăspresc prin creșterea pragului minim la 130 de întrebări cu răspuns corect, față de 120 cât era anul trecut – proiect / Propunerea invocă „ridicarea nivelului de selecție“, deși a mai fost o încercare similară eșuată în 2022, când 600 de locuri au rămas neocupate

Pragul de admitere la examenul de rezidențiat în 2023 crește la 65% din punctajul maxim realizat la nivel naţional pentru cele 200 de întrebări, pentru fiecare domeniu, față de pragul…
Vezi articolul