Asociația Școlilor Particulare îi cere ministrului Educației, Ligia Deca, să introducă elevii din școlile particulare și confesionale în rândul beneficiarilor de burse de merit. Într-o scrisoare deschisă, Christian Comșa, președinte al Asociației Școlilor Particulare, anunță că luni, 13 mai 2024, Ministerul Educației va discuta în cadrul Comisiei de dialog social Ordonanța de Urgență care propune modificări ale Legii Învățământului Preuniversitar.
„Unul dintre cele mai critice puncte abordate este acela al burselor de merit pentru elevii din învățământul preuniversitar. Într-un punct de vedere emis în data de 2 aprilie 2024, Consiliul pentru Combaterea Discriminării a subliniat necesitatea de a nu face distincție între elevii din sistemul de învățământ preuniversitar particular, confesional și cei de stat, argumentând că toți elevii merită recunoaștere egală pentru performanțele lor academice. Cu toate acestea, Ministerul Educației continuă să promoveze o abordare care exclude copiii înscriși în școlile particulare și confesionale de la beneficiile meritat câștigate. Această practică nu doar că neagă egalitatea de oportunități, dar transmite și un mesaj profund negativ: că eforturile și realizările lor sunt mai puțin valoroase”, se arată în scrisoarea deschisă emisă de Christian Comșa.
- Amintim că CNCD [Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării] a transmis Ministerului Educației că proiectul de OUG prin care ministrul Ligia Deca vrea să-și modifice pentru a treia oară propriile legi ale învățământului limitează beneficiarii de burse doar la categoria elevilor din școlile de stat. Ministerul Educației încalcă astfel Constituția României, interzicând acordarea burselor școlare către elevii din școlile particulare, transmite CNCD. Consiliul a recomandat oficial Ministerului Educației să nu facă nicio distincție în acordarea burselor între elevii din școlile private și elevii din școlile de stat (Detalii aici)
Amintim că pe 5 aprilie 2024 Ministerul Educației a organizat o dezbatere publică online a proiectului de lege prin care ministrul Ligia Deca vrea să-și modifice, pentru a treia oară în mai puțin de un an, propriile Legi ale învățământului. Și în cadrul dezbaterii, Comșa a solicitat Ministerului Educației să ia în considerare recomandările CNCD. În replică, oficialul care modera dezbaterea, secretarul de stat din educație Gigel Paraschiv, i-a răspuns: „Luăm în considerare, puteți să fiți sigur de lucrul acesta.” Proiectul de OUG dezbătut pe 5 aprilie ar fi trebuit, conform Legii 52/2003, publicat cu modificările aplicate în urma dezbaterii iar aceste modificări ar fi trebuit listate alături de inițiatorii lor. Concret, Legea transparenței decizionale statuează la articolul 7 alin. 10 lit. d că „în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se asigură accesul public, pe site-ul și la sediul autorității publice responsabile, la următoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătățite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum și versiunea finală adoptată a actului normativ”. Niciun astfel de document nu a fost publicat până la această oră de Ministerul Educației, condus de Ligia Deca.
Conținutul integral al scrisorii deschise trimise de Christian Comșa, președinte al Asociației Școlilor Particulare:
„În calitate de reprezentant al școlilor particulare și confesionale, precum și de părinte, simt o responsabilitate să adresez această scrisoare deschisă în contextul unei decizii care afectează nu doar prezentul, dar și viitorul educațional al copiilor noștri. În prezent, elevii din școlile particulare și confesionale sunt excluși din schema de burse de merit, o situație care persistă în ciuda recomandărilor Consiliului pentru Combaterea Discriminării și a dezbaterilor în cadrul Comisiei de dialog social a Ministerului Educației.
Luni, 13 mai 2024, această comisie va dezbate o Ordonanță de Urgență care propune modificări ale Legii Învățământului Preuniversitar. Unul dintre cele mai critice puncte abordate este acela al burselor de merit pentru elevii din învățământul preuniversitar. Într-un punct de vedere emis în data de 2 aprilie 2024, Consiliul pentru Combaterea Discriminării a subliniat necesitatea de a nu face distincție între elevii din sistemul de învățământ preuniversitar particular, confesional și cei de stat, argumentând că toți elevii merită recunoaștere egală pentru performanțele lor academice.
Cu toate acestea, Ministerul Educației continuă să promoveze o abordare care exclude copiii înscriși în școlile particulare și confesionale de la beneficiile meritat câștigate. Această practică nu doar că neagă egalitatea de oportunități, dar transmite și un mesaj profund negativ: că eforturile și realizările lor sunt mai puțin valoroase.
Este demoralizator și frustrant pentru elevi, care acumulează nu doar cunoștințe, ci și sentimente de nedreptate și neputință. Această situație are un impact direct asupra moralei lor și, pe termen lung, asupra aspirațiilor lor profesionale și personale.
Trebuie să ne întrebăm, ce fel de mesaj transmitem viitoarei generații? Vrem o societate care măsoară succesul unui individ nu prin eforturile și realizările sale, ci printr-o discriminare instituționalizată? Această abordare nu doar că subminează principiile de bază ale drepturilor omului și ale justiției sociale, dar contravine și valorilor pe care ne mândrim că le susținem ca națiune europeană.
Este timpul să privim dincolo de zidurile școlilor și să vedem talentul, munca și potențialul fiecărui elev. Fiecare copil merită să fie încurajat și sprijinit, să i se recunoască calitățile, indiferent de natura școlii pe care o frecventează.
În fiecare zi, văd strălucirea în ochii acestor copii când vorbesc despre viitor. Văd determinarea lor când înfruntă provocările academice și emoția cu care își împărtășesc succesele. Nu sunt doar elevi ai unei școli particulare sau confesionale; sunt viitorul acestei țări, sunt tineri care vor construi societatea de mâine, vor inova, vor îngriji și vor guverna.
De ce le spunem că nu contează? De ce îi sancționăm pentru alegerea unei educații care, credem, le va oferi cele mai bune șanse de succes? Acești copii nu înțeleg de ce statul, pe care ar trebui să-l poată privi ca pe un protector și un promotor al drepturilor lor, își întoarce ochii de la ei.
În prag de alegeri, vă întreb, dragi decidenți: este aceasta România pe care doriți să o construiți? O țară care nu își valorizează toți copiii în mod egal? O țară care măsoară valoarea educației nu prin ceea ce învață copiii noștri, ci prin tipul de ziduri între care învață?”
Foto: © Dimitar Gorgev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Această discriminare instituționalizată nu doar că subminează egalitatea de șanse, dar transmite și un mesaj negativ către viitoarea generație. Este esențial să valorificăm eforturile și realizările fiecărui copil pentru a construi o societate echitabilă și justă. Sper ca Ministerul Educației să ia în considerare aceste aspecte și să promoveze o abordare inclusivă.
De ce?Dacă sunt asa plini de bani și i-au dus la particulara,nu le mai trebuie bursă. Vor burse,sa vina la stat!
Huooo! De când și până când statul trebuie să finanțeze afacerile privare? Chiar ne-am tâmpit la cap? Ajunge cu devalizarea bugetului de stat.
NU e devalizare si nu este sprijinirea unor “afaceri private!”
Este vorba despre copiii cu rezultate merituoase – bursa de merit pt copiii cu media anuala peste 9,50 (nu pt scoala).
Nu parintele invata,copilul are rezultate fie la stat,fie la particular!Este normal sa fie egali in drepturi!!!Nu amestecati merele cu perele!!!
E rușinoasa discreditarea!!!! Ne mândrim cu rezultatele obtinute de copiii de la scolile particulare si ii recompensam pe cei care nu invata!
Sper că Ministerul Educației va lua în considerare recomandările Consiliului pentru Combaterea Discriminării și va asigura egalitatea de oportunități pentru toți elevii. Este esențial să recunoaștem și să valorizăm eforturile tuturor studenților, indiferent de tipul de școală pe care îl frecventează.