Asociația Elevilor din Constanța anunță că a acționat astăzi, 30 septembrie 2019, în instanță Ministerul Educației, pentru anularea Ordinului ministrului care prevede că elevii cu medie de admitere de 5 nu pot intra la liceu. Motivul îl reprezintă “efectele discriminatorii pe care le are față de elevi, dar și faptul că denotă o atitudine de tipul ‘ascundem gunoiul sub preș'”, spune AEC, într-un comunicat remis Edupedu.ro.
“Recomandăm Guvernului României să se preocupe de susținerea elevilor aflați în situații de risc, de regândirea sistemului de orientare profesională din învățământ, precum și de alinierea programei și planurilor-cadru cu formule care să asigure libertatea elevilor de a își urma drumul ales în viață, fără a fi constrânși în niciun fel, dar nici aglomerați cu informație în volume foarte mari, aspectele practice lipsind cu desăvârșire”, spune Asociația Elevilor din Constanța.
Comunicatul integral al Asociației Elevilor din Constanța:
“AEC a chemat Ministerul Educației în judecată pentru anularea măsurii care trimite elevii cu media de admitere sub 5,00 la profesională!
Luni, 30 septembrie a.c., Asociația Elevilor din Constanța a acționat în instanță prevederea din Ordinul ministrului educației nr. 4948/2019 privind dreptului elevilor care obțin media sub 5,00 la admitere de a urma un liceu, având în vedere efectele discriminatorii pe care le are față de elevi, dar și faptul că denotă o atitudine de tipul „ascundem gunoiul sub preș”.
În data de 5 septembrie a fost publicat ordinul de ministru privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal. Anul acesta actul normativ aduce o noutate față de anul trecut, în sensul în care, conform art. 2, alin. (10), al Ordinului, elevilor care nu obțin peste media 5.00 în cadrul admiterii în învățământul liceal nu le mai este permis să urmeze un liceu, fiind nevoiți să meargă la o școală profesională sau să abandoneze școala.
În ciuda controverselor privind acest subiect, Asociația Elevilor din Constanța și-a păstrat punctul de vedere ferm în privința măsurii. Considerăm efectele ei ca fiind nu numai de natură să afecteze serviciul public de învățământ, prin haosul ce va fi creat ca urmare a stabilirii cifrelor de școlarizare și a cererilor de transfer numeroase ce vor fi depuse, dar și în ceea ce privește parcursul educațional al elevilor, existând posibilitatea ca rata abandonului școlar să crească semnificativ.
De regulă, cifrele de școlarizare, care reprezintă numărul de locuri alocat pentru fiecare liceu în parte, sunt stabilite anterior organizării admiterii în învățământul liceal, atât pentru școli și licee, cât și pentru unitățile de învățământ profesional. Or, având în vedere că numărul elevilor ce vor obține media sub 5,00 la admitere nu este cunoscut decât după organizarea ei, considerăm că va fi dificil să se producă o estimare a numărului de locuri necesare, drept care un număr mare de elevi vor rămâne fără locuri, fiind, astfel, nevoiți să abandoneze școala.
De asemenea, considerăm revoltătoare intervenția statului în alegerea traseului educațional al elevilor, această alegere aparținând, în mod normal, acestora. Conform Legii educației, sistemul de învățământ românesc este centrat pe beneficiarul primar, elevul, căruia statul se angajează să-i ofere cadrul necesar pentru ca el să își dezvolte competențele și să își fructifice potențialul, dar și să îl ajute să descopere profesia pe care vor să o urmeze, printr-un proces de consiliere profesională. Din păcate, în România, acest proces este unul fie absent, fie foarte deficitar. Replica conducerii Ministerului Educației Naționale la această situație este tocmai opusă față de cum ar fi firesc, și anume de a impune elevilor un traseu deja ales.
Mai mult decât atât, conform studiului Workforce Disruption Index, realizat de firma de audit PricewaterhouseCoopers, 275.000 de locuri de muncă for dispărea din România, ca urmare a avansării tehnologiei. În acest sens, o bună parte din meseriile ce sunt dobândite ca urmare a studierii într-o școală profesională vor dispărea, iar elevii care, în acest moment, sunt obligați să meargă în profesională se vor adăuga, cel mai probabil, numerelor deja ridicate ale șomajului.
Totuși, foarte interesant de remarcat este atitudinea decidenților față de situația haotică din sistemul de învățământ românesc. Prezumția de la care se pleacă este că elevii sunt de vină pentru faptul că nu au reușit să obțină media 5,00 la admitere, deși acest rezultat poate avea cauze diverse: situație financiară deficitară, influența familiei și a considerentelor etnice, sarcinile în rândul fetelor minore sau pur și simplu interesul acordat către alte domenii, fie ele artistice, sportive, etc..
La acest moment, considerăm că Evaluarea Națională ar trebui să aibă un rol pur statistic, precum evaluările din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, deoarece probele susținute nu sunt de natură să orienteze elevii din punct de vedere profesional, motiv pentru care să concentrăm viitorul elevilor pe ea ar reprezenta o eroare și, în fine, încă un eșec al sistemului de a ajuta elevii să își găsească menirea. La acest moment, accentul trebuie să fie pus pe cauzele pentru care elevii obțin sub media 5,00 la admitere, și nu asupra efectului.
Recomandăm Guvernului României să se preocupe de susținerea elevilor aflați în situații de risc, de regândirea sistemului de orientare profesională din învățământ, precum și de alinierea programei și planurilor-cadru cu formule care să asigure libertatea elevilor de a își urma drumul ales în viață, fără a fi constrânși în niciun fel, dar nici aglomerați cu informație în volume foarte mari, aspectele practice lipsind cu desăvârșire.
În acest sens, astăzi a fost depusă acțiunea în suspendarea prevederilor art. 2, alin. (10), din OMEN nr. 4948, până la depunerea și soluționare acțiunii în anularea acestora. Solicităm Ministerului Educației Naționale să ia măsuri de urgență pentru eliminarea acestor prevederi, astfel încât sistemul de învățământ să nu fie, din nou, afectat de măsuri luate în mod tardiv.”
Citește și:
-
Trimiterea forțată a celor cu medii sub 5 la școli profesionale, „oferă un drum mai bun în viață elevilor”, susține Ministerul Educației
-
Măriuca Talpeș, Coaliția pentru Dezvoltarea României: În jur de 27.000 de copii vor migra de la liceele tehnologice către școlile profesionale. Copiii au de câștigat
-
ULTIMA ORĂ Învățământul profesional devine obligatoriu pentru elevii cu medii sub 5, care susțin Evaluarea Națională anul acesta. Metodologia de admitere la liceu a fost publicată în Monitorul Oficial
-
Consiliul Național al Elevilor cere măsuri compensatorii, după obligarea elevilor cu medii sub 5 să meargă la profesională
-
Calendarul de admitere la liceu 2020: Înscrierile încep pe 2 iulie, iar repartizarea computerizată la liceu va avea loc pe 10 iulie 2020
-
DOCUMENT Învățământul profesional, obligatoriu pentru elevii care dau Evaluarea Națională anul acesta și nu obțin media de admitere 5. Comisia de Dialog Social a votat propunerea Ministerului Educației
2 comments
Ii inteleg pe cei din Asociatia elevilor, dar m-as astepta la o mai obiectiva analizare a atitudinii colegilor lor fata de actul educational. Este adevarat ca multe cadre didactice mai mult ii indeparteaza pe elevi de scoala, dar decat un licean fara chemare pentru studiu si care nu va putea accede la o forma superioara de studii (pentru ca are prea multe lacuna), nu este mai bine sa formezi un meserias bun, care se poate integra mai usor pe piata muncii si care poate sa devina independent financiar si sa aduca plus valoare?
NIMIC MAI ADEVĂRAT!