Asemănări majore între subiectele date la Română BAC 2024 și un test de antrenament publicat anul acesta de Inspectoratul Școlar Constanța. Aceiași autori la textele suport, cerință identică la subiectul II și tot nuvelă la subiectul III

18.176 de vizualizări
Foto: Captură documente
Subiectele de Bacalaureat 2024 la limba română de luni, 1 iulie, sunt similare cu un model de test de antrenament din cele publicate de Inspectoratul școlar județean (ISJ) Constanța în acest an, arată o analiză comparativă Edupedu.ro.

Este vorba de subiectele de astăzi de la uman și de la real, publicate de Edupedu.ro după încheierea probei și o variantă de Bacalaureat publicată de ISJ Constanța în luna ianuarie 2024, propusă spre rezolvare elevilor și profesorilor din județ ca antrenament.

Subiectele similare cu cele din care au exersat absolvenții de liceu vin într-un an cu patru rânduri de alegeri electorale și au fost propuse din județul Constanța, județul din care provine ministra Ligia Deca. Deca (PNL) s-ar pregăti să candideze la alegerile parlamentare din decembrie, potrivit surselor Edupedu.ro.

Varianta extrasă astăzi pentru candidați ar fi varianta 2. Tot numărul 2 are și varianta din setul de teste de antrenament al ISJ Constanța (sursa), atât pentru real cât și pentru uman. Varianta de la Constanța aparține profesoarelor Nicoleta Rotaru-Terteleac de la Liceul Energetic Constanța și Laura Ududec de la Liceul Teoretic „Decebal” din același oraș.

  • Similitudinile nu sunt doar între subiectul de Bac 2024 Limba română – uman și testul de antrenament de la ISJ Constanța nr. 2 pentru uman. În același document mai este varianta 2 pentru profilul real, cu aceleași cerințe și schimbată cerința de la subiectul III – de prezentat particularitățile ale unei nuvele studiate. Cerința a fost dată azi candidaților de la profilul real.

Mai exact, autorul textului suport de la subiectul I se regăsește, cu un text extras din același volum, în varianta de test de la ISJ Constanța, iar cerința de la I B de astăzi, textul argumentativ, este similară cerinței I B din testul nr. 2 de la Constanța.

Subiectul II are același fragment de text de la același autor, cu aceeași cerință, iar subiectul III – de scris tot despre o nuvelă studiată. Subiectele sunt astfel alese din cele date elevilor într-un set de teste de antrenament publicat în primăvară de ISJ Constanța.

Mai exact, candidații la examenul de Bacalaureat 2024 – proba scrisă la Limba și literatura română de luni, 1 iulie, au avut la subiectul I un text la prima vedere din Gabriel Dimisianu – „O vizită la Tudor Arghezi” în volumul „Amintiri și portrete literare”.

  • În subiectul de antrenament, textul este din Gabriel Dimisianu, „Trei momente cu Tudor Vianu”, în volumul „Amintiri și portrete literare”.

Cerința de la punctul I B a fost pentru candidați dacă „emoțiile influențează sau nu sinceritatea exprimării”, prin raportare la textul suport.

  • În subiectul de antrenament ISJ Constanța, candidații au avut de redactat „un text în care să argumentezi dacă umorul unei persoane influențează sau nu modul în care aceasta este percepută de interlocutori”.

La subiectul al II-lea, absolvenții de liceu în 2024 au primit în acest an să comenteze rolul notațiilor autorului pe marginea unui text din Gheorghe Ciprian – „Omul cu mârțoaga”. Cerința: să comenteze rolul notațiilor autorului.

  • În testul de antrenament ISJ Constanța – același autor, fragment din același text suport:
Foto: captură ISJ Constanța

În 2024, subiectul al III-lea a fost un eseu despre particularitățile unei nuvele studiate, fără să fie precizat un autor anume. Elevii ar fi putut alege „Alexandru Lăpușneanul” de Costache Negruzzi, „Două loturi” de I. L. Caragiale sau „Moara cu noroc” de Ioan Slavici.

  • În varianta de la Constanța, subiectul III a fost un eseu despre particularitățile unei nuvele studiate, aparținând lui Slavici sau lui Caragiale.

Amintim că subiectele la Bac 2024 română au fost fotografiate dintr-un centru de examen din județul Gorj și apărute în spațiul public la nici o oră de la începerea probei.


6 comments
  1. Dacă sugerați că subiectele au fost cu dedicație, greșiți fundamental. Cine a împiedicat elevii patriei să rezolve subiectele de antrenament din județul Constanța, atât timp cât ele au apărut în spațiul public la vremea respectivă? Mai multe județe au publicat subiectele date la simulările organizate în ianuarie, așa că un efort minim din partea elevilor și a profesorilor să descarce și să rezolve împreună subiectele publicate nu dăuna nimănui. Sau așteptau să li se trimită personal în plic? Dumnezeu dă, dar nu bagă în traistă!

    1. A fost o dată ca niciodată… Era o glumă (sau poate era serios, dar pentru noi nu părea decât o glumă) cu un student arab la medicină. El nu învăța pentru examen decât subiectul ”urechea”. Nimic altceva. Zece ani – spune legenda – nu a picat subiectul respectiv la examen, iar studentul a plătit alte taxe ca să continue să încerce. În al zecelea an, a picat ”urechea” la examen, iar el a trecut cu 10.

      Nu e vorba că a ajuns la proba oficială ceva propus de cei din CT. Ci că subiectul e aproape identic (inclusiv textele propuse) cu ce s-a dat la simularea din CT. Nu s-au ostenit să schimbe nimic, chiar nimic. Deci da – subiecte cu dedicație. Dacă nu erau cei din CT, celelalte subiecte dintre care se putea extrage puteau fi de la orice altă simulare neoficială, din oricare alt județ. Hai să nu ne mai prefacem că există așa coincidențe, că nu ține.

  2. Probabil cineva din ISJ CT e parte a membrilor grupului care realizează subiectele și nimeni nu s-a ostenit să verifice ce au dat la simularea lor din județ.

    Acum vom avea o sumă de elevi ”deștepți” din CT care au văzut deja subiectele sau ceva foarte asemănător și care au rezolvat la clasă respectivele subiecte, după simulare… Mă întreb ce au crezut când au primit subiectele de azi, probabil că cineva nu a descărcat subiectele corecte.

    Parcă văd că celelalte subiecte sunt propuse de cei din Iași și parcă mai erau câteva (nu multe) județe unde inspectorii erau obsedați de simulări la fiecare două luni…

      1. VOI erați cei care mai făceau și niște școală din când în când, între două simulări și/sau vacanțe? 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Finanțarea școlilor după nevoile lor reale, restructurarea formării inițiale a profesorilor, curriculum bazat pe competența “a învăța să înveți” – priorități pe termen mediu ale Ministerului Educației, pentru învățământul preuniversitar

Restructurarea sistemului de formare inițială a profesorilor, o finanțare a școlilor legată de nevoile reale ale acestora, revizuirea evaluărilor elevilor și folosirea sistemelor informatice pentru aceste evaluări se numără printre…
Vezi articolul

Ministrul Sorin Cîmpeanu: Vom face propunerea, eventual, de vaccinare prioritară a educatorilor și învățătorilor, pentru corelare cu prioritatea acordată grădinițelor și școlilor primare

Ministerul Educației ar putea face, “eventual” propunerea de vaccinare prioritară a educatorilor și învățătorilor, “pentru a fi corelată cu (…) prioritatea acordată grădinițelor și învățământului primar”, în vederea redeschiderii, a…
Vezi articolul

Olimpiade școlare 2024. Regulamentele actualizate pentru „Lectura ca abilitate de viață” – OLAV gimnaziu, concursul de chimie „Petru Poni” și olimpiadele de arte, publicate de Ministerul Educației

Regulamentele actualizate pentru Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024, clasele V-VIII, pentru concursul național de Chimie „Petru Poni” și pentru olimpiadele naționale de arte au fost publicate de…
Vezi articolul