Articole întregi din proiectul legii învățământului superior sunt luate cu copy-paste și puse într-un proiect de ordonanță de urgență, potrivit documentului pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Educației, care nu are nicio legătură cu învățământul superior, ci reglementează acordarea unei alocații forfetare pentru decontarea transportului elevilor. OUG propune modificarea mai multor articole din Legea Educației în vigoare.
UPDATE 16 septembrie – Ministerul Educației a retras proiectul de ordonanță de urgență care dădea posibilitatea universităților să înființeze societăți comerciale și consorții de învățământ dual
- Proiectele legii Educației au fost în dezbatere publică timp de 43 de zile. Au fost aduse 10.431 de amendamente, potrivit ministrului Educației, și urmează să fie modificate pentru a se lua în calcul propunerile primite în perioada de dezbateri. În curând va fi prezentată o formă finală pentru a ajunge pe masa Guvernului în această lună, conform anunțului ministrului.
Proiectul de ordonanță de urgență lansat joi în dezbatere publică prevedere o alocație forfetară pentru elevi pentru decontarea transportului în cazul în care elevul învață în altă localitate decât cea de domiciliu. Aceasta măsură a fost singura din proiect, prezentată ca intenție de modificare a Legii Educației nr 1/2011 de către oficialii ministerului. Detalii aici
Fără vreo justificare prealabilă, în proiectul de OUG au fost incluse și patru articole copiate din proiectul legii învățământului superior prin care se înființează, practic, învățământul superior dual.
În plus, în proiectul de OUG este modificat alin. 1 din art. 129 din Legea 1/2011, permițând universităților să înființeze societăți comerciale, cu singura condiție ca acestea să contribuie la creșterea performanțelor instituției. Până acum era vorba doar despre „societăți”, prin această modificare apare „societăți comerciale”.
Ce prevede în prezent, art. 129, din legea Educației Naționale 1/2011
În prezent, după cum reiese din articolul din LEN 1/2011, mai există o condiție care a fost însă eliminată în propunerea de OUG: “să nu influențeze negativ în niciun fel activitățile de învățământ, cercetare și consultanță”.
În ordonanța de urgență, articole întregi din proiectul legii Educației din Învățământul Superior de la capitolul Învățământ superior dual (pagina 50 din proiectul legii) sunt luate cu copy-paste și puse în document.
De exemplu, unele texte au fost puse în altă ordine în proiectul OUG față de proiectul legii Educației, dar textele sunt copy-paste.
Redăm pasajele copiate cum apar în imaginile de mai jos:
La art. 129, alin 2^2 din Ordonanță se propune: “Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri.” Același text apare identic în proiectul legii învățământului superior, la art. 96, alin 3: “Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri.”
Alt exemplu, în proiectul de OUG, art. 129 alin 2^3 se precizează că “la organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autorități locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură precum și alți parteneri relevanți la nivel național sau internațional”. Același text apare și în proiectul legii Educației, la art 96, alin 4: “La organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autorități locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură precum și alți parteneri relevanți la nivel național sau internațional.”
Art 129 Alin 2^4 din proiectul ordonanței de urgență este identic cu art. 98, alin 1 din proiectul legii Educației și precizează: “Pentru derularea activităților, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, finanțarea se realizează conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.”
Art 129 Art 2^5 din OUG este copy paste articolul 98, alin 2 din proiectul legii Educației: “Operatorii economici acordă burse, cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul universitar, precum şi din alte fonduri, pentru învățarea în condiții de calitate.”
În proiectul de ordonanță de urgență la art. 137, se propune alin 2^2 care prevede că “după absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă.“ Frază identică apare și în proiectul legii Educației art. 101, alin 2: “După absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă“.
La art. 137, alin 4^1 din Ordonanța de urgență se propune același lucru ca în art.99 din proiectul legii Educației: “Învățământul superior dual se organizează:
a) pentru ciclul I – programe de studii universitare de licență, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 și maximum 240 de credite;
b) pentru ciclul II – programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 și maximum 120 de credite;
c) pentru ciclul III – doctorat profesional.“
Justificarea din nota de fundamentare a proiectului, pentru „urgența” cu care se înființează învățământul superior dual este reforma PNRR care prevede finanțarea consorțiilor universitare duale cu peste 338 de milioane de euro. Dar acea reformă este condiționată de un termen de implementare în trimestrul al III-lea abia anul viitor, 2023.
Definirea „societăților comerciale” în legea actuală și introducerea învățământului dual arată o posibilă intenție a universităților de a înființa chiar ele firme cu care să se asocieze în aceste consorții care vor fi finanțate cu câte 33 de milioane de euro pe bucată.
Deși nu este legislație fiscală, ci a educației, proiectul de ordonanță prevede beneficii fiscale pentru firmele care intră în aceste consorții duale universitare. Cele care se asociază cu școlile profesionale pentru a crea clase de învățământ dual nu sunt vizate de aceste beneficii, potrivit proiectului.
„Operatorii economici care încheie contract de parteneriat cu instituțiile de învăţământ superior pentru organizarea și desfăşurarea formei de învățământ superior dual, beneficiază
de facilităţi la plata impozitelor, taxelor şi contribuţiilor datorate bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor
legale, după cum urmează:
a) valoarea cumulată a burselor plătite de către operatorii economici studenților înmatriculați la forma de învățământ superior dual se deduce din impozitul pe profit al acestora;
b) valoarea cumulată a investițiilor dedicate activităților de învățare prin muncă se deduce din impozitul pe profit al operatorilor economici;
c) personalul desemnat de către operatorul economic pentru îndrumarea directă a învățării
prin muncă beneficiază de scutire a plății impozitului pe venitul din salarii“, scrie în proiect.
Proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea legii 1/2011:
Proiectul legii Educației pentru Învățământul Superior:
Foto: © Zerbor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.