Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) “salută inițiativa Ministerului Educației și Cercetării de reducere a birocrației din cadrul sistemului de învățământ”, printr-un comunicat de presă. ARACIP răspunde, astfel, criticilor formulate vineri de ministrul Educației, Monica Anisie, care a anunțat că va revizui toate procedurile agenției care “îngreunează activitatea în cadrul unităților de învățământ”.
ARACIP arată, în comunicat, că la începutul acestui an “a reluat procesul de aprobare a două Hotărâri de Guvern privind noi standarde și noi proceduri de evaluare externă, simplificate)”, proces inițiat încă din 2015, dar întrerupt. Instituția arată că cele două proiecte de HG sunt acum la MEC, în circuitul intern de avizare.
Proceduri pentru autorizare și acreditare, reduse
Prin aceste documente s-ar reduce numărul de proceduri necesare autorizării și acreditării unităților de învățământ la 180.
Agenția declară în comunicat că în activitatea sa nu poate cere alte hârtii decât cele prevăzute de lege și că susține “toate eforturile de modernizare a sistemului de învățământ, inclusiv de simplificare legislativă și de promovare a e-guvernării”.
Comunicatul vine după ce, joi, ministrul Anisie transmisese, pe Facebook:
- „Am hotărât să revizuiesc toate procedurile Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) care îngreunează activitatea în cadrul unităților de învățământ. Degeaba am inițiat procesul de debirocratizare la nivelul unităților de învățământ, dacă activitatea acestora e blocată de niște decizii și cutume ale celor de la ARACIP. Nu voi ezita să iau decizii în ceea ce privește activitatea celor de la ARACIP!”. În urmă cu un an, premierul Ludovic Orban spunea că ARACIP este instituția care-i „agasează cel mai mult pe profesori”. Detalii aici
Comunicatul ARACIP – integral:
“Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar salută inițiativa Ministerului Educației și Cercetării de reducere a birocrației din cadrul sistemului de învățământ – prin proceduri pentru autorizare reduse.
Ca parte a acestui efort, ARACIP a reluat, încă de la începutul anului 2020, procesul de aprobare a două Hotărâri de Guvern (privind noi standarde și noi proceduri de evaluare externă, simplificate). Precizăm că acest proces a fost inițiat încă din anul 2015, dar a fost întrerupt, în repetate rânduri, din diverse cauze. Cele două proiecte de acte normative sunt, la momentul actual, pe circuitul intern de avizare din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.
Cele două propuneri, odată aprobate, vor simplifica procesul de evaluare internă și externă a calității, așa cum a fost inițiat la nivelul anului 2005. De asemenea, se va diminua încărcarea birocratică. Astfel, noile cerințe pentru autorizare au fost reduse cu 54% (de la 93 la 43,) iar acelea pentru acreditare cu 75% (de la 560 la 137). Noile proceduri de evaluare externă prevăd ca întregul proces să fie documentat online. Platforma https://calitate.aracip.eu este funcțională din anul 2013, iar unitățile de învățământ o utilizează. Astfel, activitățile de evaluare externă s-au putut derula pe perioada stării de alertă, în conformitate cu prevederile ORDINULUI nr. 4488/2020.
Menționăm că ARACIP nu poate solicita, în derularea activității de evaluare externă, alte documente în afara celor prevăzute de cadrul normativ existent la un moment dat. În conformitate cu prevederile legale, evaluarea externă atestă, pe baza standardelor de acreditare, funcționarea legală a unității de învățământ, fiind solicitate doar documente prevăzute în mod expres de legislația în vigoare.
Ca instituție publică în coordonarea MEC, ARACIP a susținut și va susține, în continuare, toate eforturile de modernizare a sistemului de învățământ, inclusiv de simplificare legislativă și de promovare a e-guvernării.
Președinte ARACIP,
Constantin – Șerban IOSIFESCU”
Foto: Pexels.com
5 comments
Căpușă !!
Subscriu ! Această agenție este absolut inutilă , o sinecură pentru diverși indivizi care s-au propulsat în funcții adunând hartii la dosar ! Desființați-o , nu va plânge nimeni ! Domnul profesor Marian are dreptate , în preuniversitar nu prea are ce controla Aracip, doar să numere băncile sau florile din curte … Am avut ” norocul ” să prind nu mai puțin de patru inspecții Aracip, la trei unități de învățământ diferite ( în 12 ani ). Ei bine, la discuția ( cică interviu !! ) cu profesorii , ” experții ” veneau cu întrebările ( patru la număr ) notate pe hârtie !! Am crezut că sunt recent cooptați, de unde …una dintre doamne era chiar de la agenție , erau pe cai mari ! Iar la oră m-a întrebat de proiectul didactic , de ce nu am așa ceva , i-am explicat că am 28 de ani vechime în învățământ, gradul I luat pe când dumneaei nu absolvise măcar liceul și sunt înscrisă și la doctorat, așa, de variație , nu e lecție de recapitulare, deci nici Dumnezeu din ceruri nu îmi poate cere proiect didactic ! Răspunsul ei : ” Aaaa ! Da ? Aha ! Bine ! ” Ce mai vreți ?
O unitate de învățământ poate functiona foarte bine fără certificatele de acreditare Aracip .
Nu este buna de nimic comisia Aracip.
Sau fac un efort și mai mare și desfințează ARACIP. Oricum e inutil!
Aracip nu este necesara si zadarniceste infiintarea unor noi profile si specializari utile in multe comunitati locale. Eu am inteles rostul birocratic al crearii acesteia: derobarea Ministerului Educatiei de raspunderea aparitiei unor clase speciale de elevi, mai ales in Banat si Transilvania. Dar acum deja s-au creat acele clase, deci se poate renunta la agentie!😃
In invatamantul preuniversitar, unde planurile de invatamant, programele scolare si manualele sunt obligatorii, nu sunt create de scoli, nu are ce verifica agentia. Diplomele profesorilor si certificatele de calificare sunt emise de universitati si nici aici nu au ce verifica.
La mine la ora de fizica venise o doamna profesoara de stiinte sociale de la Aracip si evident ca n-am primit-o, pentru ca fizica nu stia, metodica predarii fizicii n-o stia, a inceput sa planga si a plecat.
In rest, ca sa fiu constructiv, cred ca invatamantul preuniversitar trebuie atasat complet autoritatilor locale in ce priveste dotarea materiala, constructii, laboratoare, iar in ce priveste pregatirea si formarea profesorilor, urmarirea desfasurarii stiintifice a activitatii sa se ocupe exclusiv universitatile, care sa formeze un cluster zonal, comunitar cu toti profesorii din preuniversitar. Ar disparea astfel ca inutile si politizate inspectoratele scolare, pe unde s-au perindat tot felul de penali si repetenti.
>> Prin aceste documente s-ar reduce numărul de proceduri necesare autorizării și acreditării unităților de învățământ la 180.
Poate mai fac un efort si reduc la 10 proceduri :)).