Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) cere școlilor planificări remediale pentru fiecare elev, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Este vorba de instrucțiunea nr. 3/2022, instrucțiune ce vizează evaluarea externă periodică. Nu este clar ce studiu sau analiză stă la baza deciziei ca toți elevii din România să treacă prin activități remediale, nu și de consolidare a cunoștințelor sau de stimulare a elevilor capabili de performanțe superioare, așa cum prevede Legea educației.
- Nota ARACIP obținută de Edupedu.ro nu explică motivele aplicării de planuri remediale pentru toți elevii. În document nu este precizat ce fel de planificări sunt cerute: săptămânale, lunare, anuale.
Instituția anunță că, în vederea evaluării externe privind obținerea evaluării externe periodice, pentru vizita de evaluare, se va posta în platforma https://calitate.aracip.eu și planificarea activității remediale pentru fiecare elev.
Despre activitățile remediale
Iată ce prevede Legea Educației Naționale la art. 66 alin. (3):
„Pentru fiecare disciplină și domeniu de studiu, programa școlară acoperă 75% din orele de predare și evaluare, lăsând la dispoziția cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei/ domeniului de studiu respectiv. În funcție de caracteristicile elevilor și de strategia școlii din care face parte, profesorul decide dacă procentul de 25% din timpul alocat disciplinei/ domeniului de studiu este folosit pentru învățare remedială, pentru consolidarea cunoștințelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare, conform unor planuri individuale de învățare elaborate pentru fiecare elev.”
Articolul 162 din legea menționată mai sus precizează că „activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
- a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/ examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
- b) activități de pregătire metodico-științifică, de dezvoltare a curriculumului la decizia școlii, în acord cu nevoile elevilor;
- c) activități de educație, complementare procesului de învățământ: mentorat, școală după școală, învățare pe tot parcursul vieții.
- d) activități de dirigenție.
- e) activități specifice scrierii, derulării și evaluării proiectelor educaționale”.
O altă cerință pentru școli se referă la analiza progresului fiecărui elev (pentru o clasă). Pentru grădinițe este cerută fișa de progres a preșcolarului pentru fiecare preșcolar, conform documentului documentului consultat.
Documentul poate fi consultat mai jos:
Despre evaluare externă
Ordonanța de urgență nr. 75 din 12 iulie 2005 stabilește la articolul 10^1 – (1) că „ARACIP realizează evaluarea externă în vederea autorizării provizorii/acreditării/menținerii acreditării în învățământul preuniversitar de stat, prevăzută la art. 10 pct. A lit. b), fără verificarea existenței autorizației de securitate la incendiu și a autorizației sanitare de funcționare”.
ARACIP „efectuează, periodic, din 5 în 5 ani, evaluarea externă a unităților de învățământ preuniversitar acreditate”, după cum apare la art. 24. alin. (3) lit. h.
ARACIP este o instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli, înfiinţată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, conform site-ului propriu.
- Reamintim că Guvernul a aprobat noul regulament de organizare al ARACIP pe 2 februarie 2022. Actul normativ care reorganizează Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar a abrogat hotărârea prin care instituția a fost organizată în 2005 și a instituit o nouă organigramă, noi reguli pentru stabilirea conducerii, pentru noi direcții, un număr mai mare de angajați și o cu totul altă abordare în privința acestei agenții, care până în ianuarie 2022 a fost una specializată.
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.