Sorin Borodi, profesor de matematică la Școala Gimnazială “Ion Creangă” din Cluj-Napoca, a declarat, într-un interviu pentru Radio Iași România, că ar trebui schimbată programa la matematică. „Toți profesorii, de mulți ani, ne plângem că trebuie să galopăm, ăsta e cuvântul, fără nicio exagerare, să galopăm prin materie. Nu există acele ore care ar fi obligatorii pentru fixare”, a spus acesta.
Andreea Daraban: Ar trebui schimbată programa pentru gimnaziu?
Sorin Borodi: Da, pentru că toți profesorii, de mulți ani, ne plângem că trebuie să galopăm, ăsta e cuvântul, fără nicio exagerare, să galopăm prin materie. Nu există acele ore care ar fi obligatorii pentru fixare. Nu există așa ceva, ceea ce e dezastruos pentru priceperea materiei în ceea ce-l privește pe elev. Acesta este un motiv. Am spus, motivele sunt complexe. Deci când trebuie să analizăm cauzele eșecului în matematică, acestea sunt multe. Vina poate fi împărțită. O parte din cauze se regăsesc la familia elevului. O parte din cauze ne aparțin nouă, profesorilor, și o mare, mare parte în societate, în vremurile pe care le trăim. La tot pasul, copilul vede lucruri mult mai atractive decât ceea ce i se predă în clasă.
Ligia Deca a declarat, într-un interviu pentru stiripesurse.ro, că profesorii sunt responsabili pentru predarea încărcată de la gimnaziu, la fel și modul în care sunt concepute manualele. Ministrul a explicat că schimbarea nu ar trebui făcută la nivelul programei școlare, care, în opinia sa, „este suficient de aerisită”, ci „în cancelarii”.
„În ceea ce privește programele de la gimnaziu, ni s-a semnalat în repetate rânduri că avem o problemă legată de încărcare. Specialiștii ne spun că nu este neapărat o chestiune legată de programă – programa este suficient de aerisită – ci mai degrabă de reflex al cadrelor didactice și de manuale foarte încărcate”, a precizat Ligia Deca.
Informații de context
Elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Ministerul Educației condus de aceeași Ligia Deca ce a promovat Legea nu a pus, însă, în dezbatere nici până acum vreo propunere de programă școlară liceală.
Planurile-cadru, care conțin disciplinele pe care trebuie să le urmeze elevii din România și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei materii, pentru fiecare an de studiu, filieră, profil și specializare, au fost amânate succesiv de ministrul Ligia Deca în anul 2024, an cu patru rânduri de alegeri.
Cel mai recent, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a declarat că planurile-cadru care conțin materiile pe care elevii de liceu ar trebui de acum înainte să le studieze, considerate de reprezentanți ai Ministerului Educației „o problemă arzătoare”, ar putea fi publicate în consultare publică abia peste două luni, de la 1 ianuarie 2025.
- Noul termen este a cincea amânare a planurilor-cadru care ar fi trebuit să fie dezbătute și aprobate în luna martie a acestui an, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației prin ordin al ministrului Ligia Deca. De remarcat că data de 1 ianuarie 2025 ocolește toate alegerile politice din România, alegeri în care de la vârful educației candidează chiar secretarul de stat Florian Lixandru și ministrul Ligia Deca.
Planurile-cadru noi ar fi trebuit finalizate și aprobate de peste jumătate de an, potrivit calendarului oficial stabilit prin ordinul de ministru semnat de Ligia Deca, ce conține termenele legislației subsecvente legilor educației Deca-Iohannis. Cel mai recent termen stabilit oficial a fost de 31 martie – și el amânat declarativ – când planurile-cadru nu au mai fost puse în dezbatere.
Primele două termene avansate de ministra Ligia Deca și încălcate de instituția pe care o conduce au fost consemnate în acte normative semnate chiar de aceasta – un ordin de ministru din luna septembrie care stabilea termenul de 29 februarie și un ordin de ministru din luna februarie, prin care amână termenul de 29 februarie pentru finalul lunii martie.
Ligia Deca a răspuns pe 5 septembrie la TVR Info că noile planuri-cadru de liceu „o să le vedem în dezbatere publică în curând”. Tot „în curând” estima ministra că vor fi puse în dezbatere publică și acum un an și jumătate, în Senat.
Ministra Ligia Deca, care a amânat în iulie pentru luna septembrie publicarea în dezbatere a planurilor-cadru, cele actuale de liceu fiind nereformate din anii 2000, a spus în prima zi de cursuri din septembrie, la Digi24, că până la finalul anului calendaristic „trebuie să avem planurile-cadru”. De atunci, nu s-a mai întâmplat nimic cu acestea, între timp Deca devenind candidată PNL Vâlcea la Senatul României.
Amintim că în acest an școlar (2024-2025), elevii care au început clasa a XII-a sunt prima generație pentru care reforma curriculară a fost oprită de politicieni în 2021, care a învățat pe curriculum nou în clasele P-VIII și, când a intrat la liceu, practic s-a întors în timp, la curriculumul neactualizat din 2004/2009.
Nimeni nu va avea de pierdut, chiar dacă planurile-cadru vor fi cumva regândite și vor apărea schimbări structurale, a spus secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru pe 16 septembrie. Oficialul a vorbit despre faptul că vor fi puse în dezbatere publică în curând noile planuri-cadru, documente ce vor genera temeri din partea profesorilor, a spus el.
Precizările lui veneau după ce Edupedu.ro a relatat că planurile-cadru sunt în analize de impact, după cum a declarat în prima zi de cursuri ministra Ligia Deca, ceea ce înseamnă că Ministerul Educației măsoară câte ore și posturi dispar sau sunt adăugate pe noile organizări ale disciplinelor în școală.
Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Trebuie, da… Dar cine să propună si să adopte aceste modificari?
Noi am avut vreun ministru in ultimii 10 ani care sa munceascăla structura?
Doar modificăm date de începere an școlar, vacanțe, etc.
La clasa a 9-a manualele de info sunt din 2004/2007, foarte învechite. Bine ca profesorii nu le utilizează!!! Au cărți gratuite si utile in pdf pe internet.
Profesorul Sorin Borodi are dreptate, nu sunt profesor, sunt părinte, am un elev în clasa a Ii i-a, căruia îi place matematica, dar în clasa a II au făcut adunarea și scăderea până la 1000, într-o lună tabla înmulțirii, ecuații cu 3 termeni și o necunoscută, tabla împărțirii în 2 săptămâni, forme geometrice, fracții, litri, metri, și nu au terminat încă anul! anul acesta au făcut până în acum adunări scaderi până la 10.000, ecuații cu 4 termeni și o necunoscută, tabla împărțirii până la 10.000. Iar anul nu este nici la jumătate! Mulți părinți se plâng că nu pot să îi ajute pe copii sau că acasă este un stres faptul că copilul nu înțelege ce i se explică datorita ritmul galopant, iar aceasta crează tensiuni, elevul ne mai vrend să meargă la școală! Să nu mai spunem că sunt elevi care nu au matematica în sânge cum s-ar spune, au alte înclinații iar acei elevi după discuția cu mai mulți profesori de gimnaziu se pierd între clasa a II a și a III a! Menționez că și eu am fost olimpică la matematica cum este și copilul meu cel mare, cel mic este inca preșcolar, dar modul de predare este diferit de ceea ce am învățat noi, cum poate un părinte să îl ajute pe copilul său, sau începem să dăm ore în particular din clasa a II a sau a III a?
Are mare dreptate.
Sunt ore prea puține, acum 30 de ani făceam materia în 5 ore săptămânal, s-au pierdut peste 30 de ore.
Ar trebui regândita și ordinea materiei studiate.
Si la limba romana e la fel. Se tot baga materie mai multa si mai multa… chiar ma uitam… eu am invatat 6 zile pe saptamana, dar materia era mai simplificata… sunt notiuni introduse pe care eu nu le-am facut in scoala… Se preda un modul intreg, se da o lucrare la sfarsit de modul si aia e, cine a inteles bine, cine nu… asa ramane… Eu ca parinte incerc sa suplinesc profesorul si sa imi ajut copilul cum pot… dar ce sa fac cand nici eu nu stiu sa rezolv tema? Iar de partea cealalta, profesorii se plang ca daca ar sta sa rezolve teme in clasa n-ar mai apuca sa predea materia…
Si asa si este. Dincolo, noi, profesorii, suntem acuzati ca nu mai facem si fixare, dincolo, trag de noi de la director pana la inspector daca nu predam materia conform planificarii dupa programa. Mai mult, daca suntem si pe discipline de examen, riscam sa nu terminam materia pana la simulari sau examene si atunci sa vezi cum sar ca arsi parintii sau ISJ- ul daca la examen a picat ceva ce nu s-a facut efectiv. Si care e atunci calea de mijloc? Predai TOT ce trebuie si sacrifici niste ore de fixare uneori. Dar stii ca ai predat macar lectia. Macar din clasa poate or ramane cu ceva…ceva. Dar daca nu ai da-o deloc ar fi mai rau.