Ar trebui să existe sancțiuni la adresa elevului, dar să îl afecteze și pe părinte, pentru a fi eficiente, spune Cristian Comșa, președintele Asociației Școlilor Particulare

10.628 de vizualizări
Foto: captură – Facebook.com
Președintele Asociației Școlilor Particulare, Cristian Comșa, a spus că ar trebui să existe sancțiuni la adresa elevului, dar să îl afecteze și pe părinte, pentru a fi eficiente: “Eu o spun din perspectiva conducătorului de unitate de învățământ, în momentul în care sancțiunea atinge părintele, atunci acesta reacționează și se pot realiza îmbunătățiri, fiindcă trebuie coroborat cu fenomenul acesta al neglijării”. Cristian Comșa a făcut declarația în cadrul prezentării Raportului privind Implementarea Statutul Elevilor 2021-2022, în cadrul comisiei de învățământ din Senat.
  • În privința sancțiunilor elevilor, recent Ministerul Educației a transmis că vrea să le interzică elevilor să aibă la ei brichete și obiecte ascuțite, la școală, prin modificarea Statutului elevului. – mai multe detalii aici

În cadrul discuției din comisia de învățământ din Senat, unde s-a prezentat raportului privind respectarea Statutului Elevilor în anul școlar 2021-2022, președintele Asociației Școlilor Particulare, Cristian Comșa, a atins subiectul eliminării posibilității de exmatriculare a elevilor, din ROFUIP (n. red. prevederea este valabilă de la începutul anului școlar 2022-2023). El a precizat, într-un context în care statisticile arată că tot mai mulți elevii sunt neglijați acasă, într-o formă sau alta, că trebuie totuși să existe o formă de sancțiune a elevilor care nu respectă niște reguli ale școlii în care învață. Iar dacă sancțiunea îl va afecta pe părinte, situația elevului s-ar putea schimba în bine:

“Părerea mea este că ar trebui să existe sancțiuni. Eu spun din perspectiva conducătorului de unitate de învățământ, cum spune și doamna Dogaru, pe lângă elevi comunitatea este formată și din profesori și din părinți, și de multe ori trebuie să existe instrumente și la îndemâna unității de învățământ și la îndemâna profesorilor. Dacă nu pot să ofer o sancțiune… Ce am constatat este că în momentul în care sancțiunea atinge părintele, atunci acesta reacționează și se pot realiza îmbunătăți, fiindcă trebuie coroborat cu fenomenul acesta al neglijării. Foarte mulți părinți spun: puteți să-l sancționați, să-i dați să lucreze suplimentar în școală, dar să fie școală, nu îl trimiteți acasă. În momentul în care îl trimiți acasă o zi și trebuie să stea cu acel copil, atunci lucrurile se schimbă. Poate vorbim și într-un context socio-economic sau familii diferite, dar trebuie să vă gândiți și la zona aceasta… nu sancțiuni, ci mai degrabă consecințe ale nerespectării unor drepturi care trebuie să fie de ambele părți”.

Informații de context

Potrivit ROFUIP 2022 (Regulamentul de organizare și funcționare al școlilor) începând cu acest an școlar, 2022-2023, elevii nu mai pot fi exmatriculați, invocându-se dreptul elevului la educație.

„Eliminarea dispozițiilor referitoare la exmatricularea elevilor, având în vedere faptul că dreptul la educație este de ordin constituțional. Prin urmare, măsura exmatriculării va fi posibilă numai pentru învățământul postliceal, care nu are caracter obligatoriu”, se arată în comunicatul din iulie, al Ministerului Educației.

Articolul 127 al ROFUIP a fost modificat astfel:

„(1) Consiliile profesorale din unităţile de învăţământ de stat, particular sau confesional validează situaţia şcolară a elevilor, pe clase, în şedinţa de încheiere a cursurilor, iar secretarul consiliului consemnează în procesul-verbal numărul elevilor promovaţi, numărul şi numele elevilor corigenţi, repetenţi, amânaţi, exmatriculaţi (în cazul elevilor din învățământul postliceal), precum şi numele elevilor cu note la purtare mai mici de 7, respectiv 8 pentru profilul pedagogic şi unităţile de învăţământ teologic şi militar/calificative mai puţin de “Bine””, potrivit ROFUIP.


10 comments
  1. Da, sa fie implicat si parintele in remedierea comportamentului…As zice mai degraba sa vina la scoala impreuna, pe toata durata sanctiunii, poate asa s-ar responsabiliza mai mult toti cei implicati.

  2. Consider mai degraba mult mai buna posibilitatea de a schimba programa scolara, scoaterea atator lectii inutile, teme de cate 5 ore durata, iar profesorii, pregatiti suplimentar, prin suport emotional/psihologic.

    1. lady…nu sprijin(ca suport inseamna altceva, o dai in barbarisme) …nu sprijin moral imi trebuie mie…Am nevoie de FOOD si bani, pentru ca…ce sa vezi…winter is coming. Si nu pot trai, manca sau imbraca plozii cu moralitate si psihologie si cei 2700 lei dupa 18 ani de vechime.

  3. Dacă elevul nu respectă dreptul constituțional și nu frecventează cursurile? Respectarea dreptului constituțional al copiilor de a beneficia de educație, trebuie să vină în primul rând din partea copiilor și bineînțeles al părinților acestora. Nu trebuie forțate cadrele didactice, școala, să suporte dezinteresul și indiferența părinților și a copiilor.

    1. Mi se pare corect. Daca elevul nu percuteaza la nicio sanctiune, il doare in cwr de sanctiuni, vine in continuare la scoala cat ii permite legea si legea este foarte permisiva, atunci cu ce il poti constrange? Elevul din ziua de azi este aproape sociopat. Nu da doi bani pe nimic din jur, este hedonist si lipsit de empatie si nu se gandeste la consecinte. Daca parintele nu ajuta cu nimic, degeaba sanctionezi un comportament daca nu-l si pedepsesti cumva. Iar sanctiunile din ziua de azi nu dor, nu pedepsesc. Nici inainte nu pedepseau, dar inainte era respectul si frica de parinte. Ia zi unui elev ca daca face si drege este exmatriculat. 9 din 10 elevi gandesc: Ce bine, scap de scoala. Chiar si cei buni. Dar de la gand la fapta ne impiedicam de rusine, bun simt, frica de parinte, respectul fata de profesor, educatie, gandul la consecinte, urmari, la viitor. Ori elevul din ziua de azi nu are aceste frane. Frenele trebuie create artificial, cu ajutorul familiei, pedepselor. Morala este nefolositoare. Ca si sanctiunea care nu doare de altfel.

    2. Corect ! Copiii , adolescenții cu abateri comportamentale care deranjează orele , care manifesta dezinteres pentru învățare provin din.familii dezorganizate cu un nivel educativ redus sau care oferă copiilor prea multe și nu îi cere responsabilități, nu – i verifica activitatea extrascolara !

    1. Este corect, avand in vedere ca elevii au “doar” drepturi….de obligatii uita….. Sa vedeti elevii la vartsa pubertatii cum se manifesta!

    2. Are dreptate președintele elevilor. Părinții își lasă copiii la școală ca la o creșă, să aibă cineva grijă de ei și se itneresează de ei doar când e vorba de burse sau alte beneficii și când sunt pe care să rămână repetenți. Unii părinți, bineînțeles.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PROIECT Cine nu are dreptul să participe la concursurile pentru angajările pe școală. Metodologia pentru posturile care se vacantează în timpul anului școlar, pusă în consultare publică de Ministerul Educației

Cele 4 situații în care profesorii nu au dreptul să participe la concursurile pentru angajările pe școală, potrivit unui proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre…
Vezi articolul

DOCUMENT Directorul poate cere suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru elevii cu afecțiuni, pentru una sau mai multe clase sau pentru toată școala, după ce posibilitatea legală a fost introdusă în ROFUIP – Regulamentul de funcționare a școlilor

Ministerul Educației a decis ca directorii să poată cere suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru unul sau mai mulți elevi, pentru una sau mai multe clase, sau chiar a școlii,…
Vezi articolul

VIDEO Un elev de liceu către premierul României: La școală, la ore, mi se pare că învățăm foarte multă teorie și prea puțină practică, puteți face ceva? / Răspunsul lui Nicolae Ciucă: Vouă, la școală, în curriculă trebuie să vă introducă toate acele materii și toate acele activități care să vă pregătească pentru ceea ce urmează să faceți în viitor

„Vouă, la școală, în curriculă trebuie să vă introducă toate acele materii și toate acele activități care să vă pregătească pentru ceea ce urmează să faceți în viitor”, le-a spus…
Vezi articolul

SURSE Excepția prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, a fost eliminată din proiectului Legii învățământului superior

Excepție prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, a fost eliminată din proiectul…
Vezi articolul

Sindicatele cer ministrului Educației să schimbe printr-o ordonanță de urgență o notă de subsol dintr-o anexă a Legii salarizării, care blochează creșterile salariale pentru directorii de școli: Directorii ajung să aibă salarii de bază cu sute de lei mai mici decât cele ale personalului de execuție

Sindicatele din învățământul preuniversitar i-au trimis Ligiei Deca o solicitare de modificare a unei note din anexa Legii 153/2017. Într-un document consultat de Edupedu.ro, liderii FSLI și FSE Spiru Haret…
Vezi articolul