Până să umblăm la calendarul examenelor de final, „ar fi trebuit întâi să se înceapă cu o nouă programă, un nou plan-cadru”, este de părere Octavian Lucian Popa, directorul Școlii Centrale din București. Acesta consideră că propunerea ministrei Educației ca elevii care nu dau Bacalaureatul în 2025 și profesorii lor să fie în programele Săptămâna „Școala Altfel” sau „Săptămâna Verde”, pentru a „ușura” aglomerația suprapunerii cu finalul de cursuri, nu este una fezabilă.
Octavian Lucian Popa a spus miercuri seară la TVR Info că nu are o soluție încă în acest moment cu privire la finalul anunțat aglomerat al anului școlar care abia a început, „dar mai am timp să mă gândesc, pentru desfășurarea probelor scrise din 10 iunie, când încă este școală. Este foarte ușor să spunem «facem Școala Altfel, facem Săptămâna Verde atunci», dar dacă toate unitățile vor face atunci, nu vei avea timp – totuși, în Școala Altfel, în Săptămâna Verde mai au loc și excursii tematice, nu ai logistica necesară, va fi o buluceală continuă”.
Popa, director la Școala Centrală, a contestat astfel propunerile recente ale ministrei Educației, Ligia Deca, despre care a scris Edupedu.ro – elevii și profesorii să intre în programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” când vor fi examene în iunie 2025. Asta deși școlile au avut de stabilit încă de pe cel târziu 1 aprilie când se pun aceste programe speciale, date fixate pe care le-au avut de transmis inspectoratelor școlare.
- Tot recent, Deca a propus ca elevii și profesorii să meargă sâmbăta la școală pentru recuperarea orelor care se vor pierde în liceele care organizează probele de la Bacalaureat 2025, și a anunțat că ar putea modifica structura anului școlar, ca Școala altfel și Săptămâna Verde să se organizeze și după 30 mai – data limită stabilită prin ordin de ministru.
„Cred că la noi ar fi trebuit întâi să înceapă cu o nouă programă, un nou plan-cadru până să umblăm la examenele de final”, a completat Octavian Popa. Planurile-cadru sunt în analize de impact, după cum a declarat luni ministra Ligia Deca, adică Ministerul Educației măsoară câte ore și posturi dispar sau sunt adăugate pe noile organizări ale disciplinelor în școală. Procesul de analiză este „foarte amplu” pentru că „ții legătura cu experții din domeniu, profesori, vorbești și cu ONG-urile, cu universitarul”, a spus marți secretarul de stat Bogdan Cristescu.
„Pentru partea cu examenele – le-aș fi așezat pe toate, pentru că toată lumea acuma s-a concentrat pe partea de a VIII-a și a XII-a, dar să știți că în învățământ mai sunt și alte examene pe care tot profesorii din învățământul preuniversitar le suportă”, a completat Popa, care a subliniat că „toată lumea zice «a, mă duc în învățământ cam trei luni de vacanță», credeți-ne că vacanța… deci ultimul examen, cu contestații cu tot, a fost 6 august. Dacă din 6 august până în 25 august sunt cele trei luni de vacanță, e ideal pentru oricine”.
Redăm integral fragmentul de discuție din emisiunea Info Edu:
„Moderatoare – Diana Dumitrașcu: Despre noutățile din acest an școlar în 2024-2025. Sunt mult discutate în ultima perioadă câteva dintre prevederi. Aș vrea să începem cu această devansare a examenului de bacalaureat. O să trebuiască să susțineți probele de competențe în ianuarie-februarie, după care probele scrise le începeți pe data de 10 iunie și întrebarea mea e cum reușiți să acoperiți, cum vă gândiți că veți reuși să acoperiți pe de o parte orele de la clasă care sunt în desfășurare la momentul respectiv, pe de altă parte acest examen. Și ministrul educației a venit cu propuneri. Fie derulați în acea perioadă Școala Altfel, Săptămâna Verde, fie mai faceți niște recuperări sâmbăta.
Octavian Lucian Popa: Acum că aceste examene de competențe s-au mutat în timpul anului școlar – ele au mai fost în anul 2010-2011 și lucrurile au mers mult mai bine. Pentru orice examen pe care școala îl desfășoară noi reușim să asigurăm atât resursa umană, logistica necesară desfășurării examenului, deoarece acele clase ar fi avut niște ore și atunci profesorii implicați acolo participă la asistență, la corectură – nu asta era o problemă.
Nu am soluție încă în acest moment, dar mai am timp să mă gândesc, pentru desfășurarea probelor scrise din 10 iunie, când încă este școală. Este foarte ușor să spunem «facem Școala Altfel, facem Săptămâna Verde atunci», dar dacă toate unitățile vor face atunci, nu vei avea timp – totuși, în Școala Altfel, în Săptămâna Verde mai au loc și excursii tematice, nu ai logistica necesară, va fi o buluceală continuă.
Plus că nici nu cred că își mai atinge scopul această săptămână Școală Altfel sau Săptămâna Verde înainte cu două săptămâni de vacanță. Nu știu cum va fi atunci, mai ales că sunt o unitate care nu am doar ciclul liceal, îi am și pe cei mici. Personal mă bucur s-au mutat competențele care până acum se desfășurau în primele două săptămâni din iunie, pentru că toate serbările din ultima săptămână de școala erau pe ceas. La 9 începea premierea celor de-a V-a că la 10 trebuia să ne ducem să înceapă examenul de competențe digitale. Deci pentru orice școală faptul că s-au mutat este o ușurință a logisticii.
Moderatoare: Dar devansarea probelor scrise trebuia făcută sau nu?
Octavian Lucian Popa: Devansarea putea fi făcută altfel. Cred că regândit un pic și durata anului școlar.
Moderatoare: Adică redusă?
Octavian Lucian Popa: Da, reașezat.
Moderatoare: Deși România are un număr foarte mic de zile de școală. Dacă mai tăiam… Eventual propuneți să începem mai devreme.
Octavian Lucian Popa: Puteam începem mai devreme, mai târziu, dar nu cred că România are cele mai puține zile de școală, să știți.
Moderatoare: Este pe ultimele locuri în acest clasament.
Octavian Lucian Popa: Pentru că probabil celelalte țări își numără inclusiv perioadele de practică. Eu cu asta nu sunt de acord. Cred că la noi ar fi trebuit întâi să înceapă cu o nouă programă, un nou plan-cadru până să umblăm la examenele de final, noi tot rostogolim, că-mi spuneați la început de noutățile din acest an: oricine a citit anul trecut legea educației știa că aceste metodologii vor urma, că au ajuns mai târziu, mai devreme, dar ele erau deja… adică eu doar așteptam să vină. Pentru partea cu examenele – le-aș fi așezat pe toate, pentru că toată lumea acuma s-a concentrat pe partea de a VIII-a și a XII-a, dar să știți că în învățământ mai sunt și alte examene pe care tot profesorii din învățământul preuniversitar le suportă.
Moderatoare: Evaluări de II-IV-VI.
Octavian Lucian Popa: Alea sunt tot locale, te descurci. Mai sunt examenul de titularizare, examenul de definitivare. Că toată lumea zice «a, mă duc în învățământ cam trei luni de vacanță», credeți-ne că vacanța… deci ultimul examen, cu contestații cu tot, a fost 6 august. Deci, dacă din 6 august până în 25 august sunt cele trei luni de vacanță, e ideal pentru oricine.
Moderatoare: În orice caz, Bacalaureatul – vara viitoare dați pe 10 iunie. Aveți în plan o soluție în acest moment?
Octavian Lucian Popa: Sincer, o soluție, pentru că mă blochează un pic… Evaluarea Națională este cu comisie formată din profesorii din școală. Examenul de bacalaureat este cu comisie formată din afara școlii. Bun, să zicem că logistic relochez niște clase, să fie liniște. Dar acei profesori care vor fi aduși în Școala Centrală să supravegheze, să scaneze – ei vor fi luați de undeva și vor fi văduviți copiii de cursuri. Numai așa văd de aici. Deci, credeți-mă, din toate noutățile, asta mă macină de vreo 3 zile chiar nu văd…. Dar am zis «ok, mai este timp»”.
3 comments
De ce nu dau Bacalaureatul sâmbătă și cu cine dorește să se ducă, nu să recuperam sâmbăta cursurile?
Noi am planificat practică, SA și SV în perioadele de competențe și simulări, dar e degeaba, nu avem destui oameni pentru ce vrea ministrul. Avem și clase de seral, în clasele terminale la liceu sunt 70 de elevi. Unii dintre ei (cei de la seral) nu vor să dea bacalaureat, le ajunge certificatul de absolvire, dar vor fi programați la toate probele, că așa vrea ministrul.
Să ne spună d-na ministru cam cum să facem să organizăm simulările (nu mai zic despre cum să organizăm competențele unde se dau probe scrise – la limba străină și la cele digitale, unde avem nevoie de vreo 4 serii ca să terminăm, dacă vin toți, dar dacă vin sau nu vin nici nu contează, că tot trebuie programați). Să ne spună de unde scoatem profesori ca să aibă doi supraveghetori în sală la fiecare probă scrisă de la competențe, în 4 săli, în timpul orelor, când de-abia avem clase destule pentru orele normale. Să ne spună cum ne descurcăm la simularea probelor scrise, când e nevoie de 4 scannere și de patru profesori doar pentru scanare, plus cei patru pentru supraveghere pe lângă primii, plus membrii comisiei, plus persoana de contact, plus informatician, plus persoana care se ocupă de monitorizarea aplicației lui pește prăjit. Asta în timp ce în școală se desfășoară ore, de la care mai sus-menționații nu pot lipsi, că pentru ele sunt plătiți.
E ușor să spună că recuperăm (chiar anticipat) sâmbăta, dar habar n-are ce vorbește. Din cauza construcțiilor, în școala mea se lucrează în trei schimburi în prezent, am fost în școală ieri de la 7.30 (de serviciu fiind) până aseară la 20. Dacă merg și sâmbătă (că ar fi de ”recuperat” vreo 5 zile de la competențe, 2 de la simulare Evaluare Națională și încă 3 de la simulare Bac, 10 săptămâni la rând, înnebunesc. Nu e ca și cum mă duc la școală ca să dau cu mistria sau să pun cărămizi (meserii respectabile și epuizante fizic de altfel), fiecare lucrăm cu copii din diverse medii, trebuie să ne adaptăm la abilitățile lor, să căutăm tot felul de metode ca să-i ajutăm să învețe cât mai eficient. Se consumă imens de multă energie. Hai și sâmbătă, ca să mergem iar la școală luni ca niște zombi. Iar asta noi, adulții.
Dar elevii? La liceu au 30 de ore, hai să le dăm programul peste cap, să nu mai știe în ce zi se află și să nu se mai poată destinde sau practica propriile hobby-uri, că și ei sunt angajații ministerului, nu? Ministrul își permite să decidă ce fac cu timpul lor. Unii vin cu transport public (liceu rural), care sâmbăta nici nu circulă. Le trimite ministrul elicoptere?
Și după aceea, avem (și noi și copiii) și evaluare la a II-a, la a IV-a și la a VI-a. Tot în timpul programului. Pentru că suntem masochiști și ascultăm de toate tâmpeniile emise de politruci.
Și bineînțeles gratis, că-s în timpul programului ”normal”.
Cine e fraierul care se înscrie în așa ceva?! Avem ore! Nu există în școală doar clasele terminale, cu ceilalți elevi care n-au nicio vină că s-au născut în țara asta și Deca e ministru, ce facem?! Văd că aici încă n-au început părinții să se agite, poate n-au aflat încă. Altfel, la toate prostiile debitate de d-na ministru și cei din jurul său de până acum au aplaudat.
Parintii au grija sa umple netul de baliverne ca li se iau copiii prin semnarea contractului educational. N-am vazut unul sa se revolte pentru porcariile de EN cl.2-6 sau competente, care rapesc orele si materia celorlalti elevi.