Aproximativ 600 persoane din Harghita și Covasna, care au abandonat școala au revenit la cursuri printr-un proiect european / Merg la școală părinți și copii din aceeași familie sau părinți, bunici și nepoți

848 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Un proiect al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Harghita finanțat din fonduri europene a readus la cursuri 602 persoane care abandonaseră școala sau nu terminaseră educația obligatorie, scrie Agerpres. Unii dintre ei sunt soț și soție, sau chiar membri ai aceleiași familii: părinte și copil sau părinte, bunic și nepot. Proiectul se numește “REAL – Şcoala deschisă pentru toate vârstele”, este cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020 şi are o valoare de aproximativ 9,5 milioane de lei.
  • Perioada de implementare proiectului se încheie pe 31 decembrie 2023.

Obiectivul general al proiectului “REAL – Şcoala deschisă pentru toate vârstele” este creşterea ratei de reintegrare în sistemul de educaţie şi formare a copiilor şi tinerilor care au părăsit timpuriu şcoala şi adulţilor care nu şi-au finalizat educaţia obligatorie din judeţele Harghita şi Covasna, în cadrul unor programe de tip “A doua şansă”, spune, pentru Agerpres, inspectorul şcolar general adjunct al ISJ Harghita, Cristinel Glodeanu.

Cursurile se desfăşoară în 19 şcoli din cele două judeţe, atât din mediul rural cât şi din mediul urban, alese în funcţie de rata abandonului şcolar înregistrat.

Elevii din grupul ţintă au fost identificaţi şi selectaţi de către specialiştii din echipa de proiect, în colaborare cu cadrele didactice din şcoli, cu reprezentanţii autorităţilor locale şi, acolo unde a fost cazul, şi cu liderii comunităţilor de romi.

“Au fost selectaţi şi şcolarizaţi 271 de elevi din judeţul Harghita şi 327 din judeţul Covasna, din totalul de 602 asumaţi în proiect. Dintre aceştia, până acum, 61 din judeţul Harghita şi 68 din judeţul Covasna au finalizat programul ‘A doua şansă’ şi au obţinut o diplomă de absolvire”, a arătat inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu, managerul proiectului.

La cursuri au revenit și persoane care abia au învăţat să scrie şi să citească.

Pentru a fi motivaţi să participe la activităţi şi să nu abandoneze proiectul, cursanţii au primit obiecte de îmbrăcăminte, produse de igienă personală, rechizite, dar şi bani, pentru fiecare nivel absolvit.

321 de cursanți au primit subvenţia de 500 lei pentru un nivel de şcolarizare absolvit.

La începutul proiectului au fost pregătite 526 de cadre didactice pentru a preda la programele de tip “A doua şansă”, care să fie de calitate şi adaptate nevoilor participanţilor.

De asemenea, au fost dotate unităţile de învăţământ incluse în proiect şi partenerii de implementare cu echipamente performante interactive de prezentare, laptopuri, aparate foto, mobilier sau materiale sportive şi auxiliare necesare, conform sursei citate.

La cursuri au revenit generații diferite de elevi-copii cu părinți sau bunici cu nepoți

“Cei incluşi în proiect au renunţat la şcoală din mai multe motive. Pot fi motive financiare, pot fi motive privind migrarea în altă localitate pentru a putea să muncească cu ziua, ca să îşi câştige existenţa. De asemenea, mai ales la populaţia romă, sunt situaţii în care s-au căsătorit şi au făcut copii şi au abandonat şcoala. E o cazuistică destul de complexă, dar ceea ce este foarte important este că ei au dorit să revină înapoi pe băncile şcolii, pentru a-şi completa studiile”, a declarat inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu pentru Agerpres.

În peste jumătate din şcolile incluse în proiect merg la şcoală părinţi şi copii, sau părinţi, bunici şi nepoţi,  fie toţi în cadrul proiectului, fie unii la programele “A doua şansă”, iar alţii la cursurile normale din cadrul unităţilor de învăţământ.

Datele puse la dispoziţie de ISJ Harghita arată că în 11 şcoli, din cele 19, se înregistrează astfel de cazuri. Spre exemplu, la o şcoală din municipiul Sfântu Gheorghe, mama, tata şi fiica merg la activităţile din cadrul proiectului, iar un bunic şi o bunică sunt incluşi în cursurile “REAL – Şcoala deschisă pentru toate vârstele”, în vreme ce nepotul merge la şcoală.

Există situaţii în care cupluri, soţ şi soţie, urmează cursurile împreună, dar sunt şi multe cazuri în care părinţii merg la activităţile din proiect, iar copiii lor sunt la şcoala care găzduieşte cursurile “REAL – Şcoala deschisă pentru toate vârstele”.

Beneficii pentru cursanți dar și pentru profesori

Pentru a fi atraşi către activităţile din proiect, cursanţii participă, pe lângă orele teoretice, la ateliere inovative, pe teme diverse, de la gătit, muzică sau pictură, până la realizarea de decoraţiuni şi promovarea tradiţiilor şi obiceiurilor, cum ar fi încondeierea ouălor de Paşti.

Cursanţii sunt antrenaţi şi în concursuri tematice, iar cei clasaţi pe primele locuri sunt răsplătiţi şi cu diverse sume, până acum 126 de persoane primind premii în bani. Şi cadrele didactice sunt recompensate, pentru bunele practici promovate, mai precizează inspectorul general școlar.

Totodată, în cadrul proiectului, participanţii au beneficiat şi de consiliere profesională, individuală sau de grup, iar în mai multe comunităţi defavorizate din cele două judeţe au avut loc şi campanii de informare despre importanţa continuării studiilor.

Una dintre cursantele proiectului este Szilvia, care a povestit, potrivit unei postări de pe Facebook, “că acest program este o oportunitate care apare o dată în viaţă pentru cei care nu au putut termina şcoala, dintr-un motiv sau altul”.

De asemenea, Melinda vine zilnic la cursuri, după ce i se termină programul de muncă şi, cu toate că este obosită, zâmbeşte mereu, fiind “foarte recunoscătoare că a primit şansa să înveţe tainele cititului şi scrisului în cadrul proiectului REAL”.

O altă cursantă, Violeta, îşi completează studiile gimnaziale, fiind conştientă de importanţa unei educaţii temeinice, fiica sa terminând liceul, anul trecut, ca şefă de promoţie, conform Agerpres.

Beneficiarul proiectului este ISJ Harghita, iar parteneri sunt ISJ Covasna şi Casa Corpului Didactic “Apaczai Csere Janos” din Miercurea-Ciuc, perioada de implementare finalizându-se la  31 decembrie 2023.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În grupurile sanitare din școli se va folosi doar săpun lichid și vor fi puse afișe cu mesaje “Apa este bună de băut” sau “Apa nu este bună de băut și se va folosi doar pentru spălat pe mâini” – proiect Ministerul Sănătății

Toaletele din școli, laboratoarele și atelierele să fie dotate doar cu săpun lichid, nu și săpun solid, cum este menționat în normele actuale, propune Ministerul Sănătății în proiectul de ordin…
Vezi articolul

Guvernul a aprobat cifrele de școlarizare pentru anul universitar 2019-2020: peste 62.000 de locuri în facultăți, 158 de specializări modificate la stat și privat

Guvernul a aprobat Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2019 – 2020, potrivit gov.ro. Potrivit documentului care a…
Vezi articolul

BAC 2027. Noțiunile de limbă română și matematică de la unica probă scrisă vor avea o pondere de 40-50% și până la 60% împreună cu geografia și istoria, propune ministrul Educației

Ministrul Educației a făcut declarații de presă miercuri, după ce în ședința de Guvern au fost prezentate, în primă lectură, proiectele legilor Educației – Proiectul de lege pentru Învățământul Preuniversitar și Proiectul…
Vezi articolul
Babeș-Bolyai - Mobilități virtuale

Universitatea Babeș-Bolyai anunță că a inițiat “intern” procedurile de analiză privind teza de doctorat a ministrului Bode / Deciziile CNATDCU “transcend deciziile oricăror instanțe din universități”, spune instituția clujeană

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca declară, printr-un comunicat de presă emis luni, că verificările pe care le face în cazul tezei de doctorat a ministrului Lucian Bode, despre care Edupedu.ro a…
Vezi articolul

VIDEO Szekely, Ministerul Educației: Sunt 11 cereri de școli pilot / Scrisorile de intenție se pot depune oricând / Dacă așteptați să vă dau eu o rețetă, cum să faceți școala pilot, nu o să v-o dau, pentru că ne plângem de ani de zile de centralizarea excesivă a sistemului

Au solicitat să deruleze proiecte pilotate 11 unități de învățământ din toată țara, a spus secretarul de stat Radu Szekely la conferința SuperTeach din 11 mai 2021. Cererile se pot…
Vezi articolul