Aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a din județul Ilfov, care au susținut simularea Evaluării Naționale nu au reușit să ia nota 5 la matematică, potrivit rezultatelor publicate de Inspectoratul școlar Ilfov. Rezultatele sunt puțin peste media națională. Amintim, anul acesta a fost înregistrat un record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică, adică 57%. Școlile din Ilfov urmează să analizeze rezultatele și să stabilească “propriul plan de măsuri privind îmbunătățirea rezultatelor la Evaluarea Națională”.
- Ministra Ligia Deca a spus că va cere ca fiecare școală cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale să aibă un plan dedicat de intervenţie. Planul de intervenție va fi monitorizat prin inspecții, potrivit ministrului Educației
59,83% dintre elevii de clasa a VIII-a din județul Ilfov au luat sub 5 la simularea Evaluării Naționale, potrivit datelor centralizate de Inspectoratul școlar Ilfov. Procentul este puțin peste media pe țară din acest an la proba de matematică – 57%, când s-a înregistrat un record negativ, cu cel mai mic procent de elevi care nu au luat nota 5 la această disciplină.
Anul acesta a fost prima oară când lucrările de la simulare au fost corectate digital la nivel naționale, ceea ce a permis o analiză detaliată pe itemi a gradului de reușită. Astfel, Inspectoratul școlar Ilfov promite că “va realiza o analiză a rezultatelor, inclusiv prin
identificarea greșelilor tipice și a gradului de reușită pe fiecare item, pentru limba și literatura
română și matematică, precum și subiectele și baremele probelor scrise la aceste simulări”.
După analiză, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov mai spune că “va elabora un plan de măsuri privind îmbunătățirea rezultatelor la Evaluarea Națională și va monitoriza activitatea de pregătire remedială. Unitățile de învățământ realizează în această perioadă analiza rezultatelor referitoare la măsura în care sunt dezvoltate competențele vizate prin evaluarea națională și stabilirea propriului plan de măsuri privind îmbunătățirea rezultatelor la Evaluarea Națională”.
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale pe județul Ilfov
Informații de context
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Un elev din 5 de clasa a VIII-a nu a reușit să rezolve un exercițiu de clasa a II-a privind ordinea operațiilor, arată datele ministerului Educației.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
Patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ crede că este timp “suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date”.
“Rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați. Este o tragedie națională iar în 10 ani va fi un dezastru”, spune profesorul Cătălin Ciupală. Același profesor a remarcat că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.
În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Evaluarea activităţii cadrelor didactice prin asistențe la orele de curs, organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de învățare remedială, cu frecvență săptămânală, pentru elevii claselor a VIII-a, sunt printre aspectele vizate.
„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației pentru 5 luni, în perioada 2020-2021, astăzi profesor de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate”.
Foto: © Diego Vito Cervo | Dreamstime.com /
6 comments
Simplu: simplificarea subiectelor. Ce fac copiii astăzi, este mult mai complicat decât ce făceam, noi, în anii ’90-2000, în gimnaziu. Nu toți vor să facă matematică la liceu. Poate unii dintre ei vor alege să meargă la un liceu cu mai multă materie de uman și nu vor face decât o oră sau două de matematică pe săptămână și oricum, în viață nu îți trebuie atâta matematică, că la cumpărături nu folosești decât aritmetica, nu geometria în spațiu, nu integralele, matricile sau determinanții de la algebră. Trebuie dat examen diferențiat pentru cine alege să meargă la uman și pentru cine alege să meargă la real.
Se putea să nu apari și tu!
@vasile: când a venit comisie din Norvegia la noi în țară, au zis foarte clar că materia predată la matematică, în gimnaziu, ei o fac la liceu și materia predată la matematică e liceu, ei o fac la facultate, cine alege să facă o facultate cu profil real, așa că scutește-mă.
sigur,Oana M…sa le dea dictare…de fapt,nu….e prea complicat… mai bine copiere…sau mai bine nimic …sau,introducem opționale: matematica de cumpărături, matematica de vacanta, să râdem cu matematicienii, etc ..
@Anna: cum i-am răspuns și lui Vasile: când a venit comisie din Norvegia la noi în țară, au zis foarte clar că materia predată la matematică, în gimnaziu, ei o fac la liceu și materia predată la matematică la liceu, ei o fac la facultate, cine alege să facă o facultate cu profil real, așa că scutește-mă.
Lasati-ma sa ghicesc: limbaj de lemn si inspectii si mama inspectiilor ca la Iasi si Botosani si Bacau, nu? Lingailor! Lingeti blidele partidelor, apoi va erijati in mari inspectori. Aveti in vocabular si in arsenalul de solutii un singur lucru: amenintarea profesorilor cu inspectia. Veniti, va asteptam. Am sa ma opresc din lectie si am sa invit 10 elevi sa scrie alfabetul si tabla inmultirii. Dupa care, rog inspectoarea sa faca ea disciplina pe care o predau cu respectivii. Fara sa stie sa citeasca, sa socoteasca, uneori si numaratul il fac pe degete la spate la clasa a VI-a. Asa ar trebui sa decurga o ora de inspectie. Se cheama INDRUMARE si control nu joaca de-a cum ne facem noi sa amenintam profesorul pentru ceea ce nu au rezolvat inainte: genetica, familia, educatia de acasa si invatatorul de la clasa.