Aproape 29 de mii de elevi încă merg la latrină, în loc de toaletă, în peste 200 de școli, potrivit Ministerului Educației. Autoritățile se pregătesc să aloce 10,3 milioane lei pentru modernizarea WC-urilor, după ce elevii au început cursurile

1.279 de vizualizări
Foto: captură – Digi24.ro
Aproape 29 de mii de elevi încă merg la toalete de tip latrină, în curtea școlii, în peste 200 unități de învățământ din țară, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației. Statistica apare în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern prin care instituția vrea să aloce bani, pentru al treilea an la rând, pentru repararea, modernizarea sau construcția toaletelor moderne în școlile și grădinițele care nu au așa ceva. Este vorba despre o sumă totală de 10,3 milioane de lei.

Prin proiect vor fi nominalizate în total un număr de 205 de unități de învățământ preuniversitar de stat, iar de condiții sporite vor beneficia peste 28.920 de elevi, se arată în proiectul de HG.

Ministerul Educației a cerut abia în această vară lista școlilor cu latrine, potrivit notei de fundamentare: „Prin adresa nr. 172/SI/22.07.2021 ME a solicitat inspectoratelor școlare județene ca împreună cu Consiliile de Administrație ale unităților de învățământ și cu autoritățile locale pe raza cărora unitățile își desfășoară activitatea să analizeze oportunitatea și necesitatea finanțării lucrărilor de investiții în vederea remedierii grupurilor sanitare neconforme”.

  • Asta în condițiile în care pe perioada verii ar fi putut avea loc lucrările necesare pentru modernizarea acestor școli. În schimb, prin alocarea sumelor în lunile octombrie-noiembrie, autoritățile locale vor fi nevoite să angajeze lucrări în școli chiar în timpul cursurilor, lucru care ar putea duce la suspendarea acestora și trecerea copiilor în online, pe motive de infrastructură, potrivit ordinului comun al miniștrilor Educației și Sănătății.

Timpul este limitat pentru aceste investiții, autoritățile locale fiind nevoite să returneze banii primiți la finalul anului, dacă nu reușesc să finalizeze investiția, prevede proiectul: „La sfârșitul anului 2021 sumele rămase neutilizate se virează la bugetul de stat”.

Lista localităților și sumele de bani pe care le primesc autoritățile locale pentru rezolvarea problemei toaletelor din curte ale școlilor este publicată în două anexe ale proiectului de HG:

„La recepționarea lucrărilor autoritățile locale se vor asigura că grupurile sanitare sunt funcționale, vor fi racordate la apă curentă și canalizare fie centralizată, fie puț forat și fosă septică, la instalația electrică și la instalația de încălzire astfel încât unitățile de învățământ să îndeplinească condițiile necesare obținerii autorizației sanitare”, potrivit proiectului de HG.

Programul de modernizare – sau construcție a toaletelor în școlile care nu au așa ceva – a fost pornit de Ecaterina Andronescu, în 2019. La prima numărătoare au fost identificate 1.459 de școli fără toalete, dar banii alocați până la urmă au fost pentru 858 de unități de învățământ. În 2020, Monica Anisie a preluat „ștafeta” și ministerul anunța, cu ocazia unei celebre vizite în teritoriu a oficialului, că au fost alocate de către Guvern fonduri pentru construcţia de grupuri sanitare în 857 de unităţi de învăţământ, pe care numai 595 le-au accesat.

Alte 347 de școli au fost incluse în etapa a II-a, în 2020.

Acest al treilea proiect include 205 unități de învățământ, iar autorii notei de fundamentare scriu că „se nominalizează atât unitățile de învățământ preuniversitar de stat care au fost nominalizate în anul 2020, prin HG nr. 479/2020 și HG nr. 992/2020, respectiv în anul 2019, prin HG nr. 363/2019 și HG nr. 674/2019, ale căror lucrări de amenajare a grupurilor sanitare neconforme nu au fost demarate sau finalizate și care îndeplinesc, în anul 2021, condițiile de finanțare și ale căror sume prevăzute în hotărârile de Guvern aprobate în anul 2020 nu au fost utilizate până la 31 decembrie 2020 (Anexa 1), cât și unitățile de învățământ preuniversitar de stat care, în anul 2021, dețin grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare și care îndeplinesc condițiile de finanțare, cu sumele estimate conform procedurii din anul 2019 (Anexa 2)”.

Statisticile despre toaletele din școli sunt diferite la fiecare raportare oficială. De exemplu, în decembrie 2020, Guvernul României a aprobat un memorandum în care scria că peste o treime dintre școli sunt fără toalete interioare și nu au autorizație sanitară. Concret, potrivit documentului situația ar sta în felul următor:

  • 12.712 clădiri școlare nerenovate;
  • 4.414 școli care folosesc sobe pentru încălzire;
  • 5.826 de școli care nu au autorizație sanitară;
  • 3.884 nu au surse de apă adecvate;
  • 6.180 de școli nu au toalete interioare;
  • 12.359 de școli nu au rampă de acces
  • 15.007 școli nu au toalete adaptate persoanelor cu dizabilități.

În raportul final România Educată, publicat pe 14 iulie 2021, scrie că „’Strategia pentru modernizarea infrastructurii educaționale 2018 – 2023′ identifică aproximativ 4.200 de școli din România (însumând peste 155.486 de elevi) care nu au grupuri sanitare în incinta școlii, jumătate dintre acestea fiind amplasate în curte lipsite de apă curentă și canalizare”.

Documentul are și o actualizare a datelor – „La nivelul anului 2021, din datele transmise de către Ministerul Educației, din numărul total de clădiri cu destinația săli de curs, laboratoare, sală de sport, cămin sau cantină din învățământul preuniversitar, un număr de 3.191 clădiri nu au autorizație sanitară, fiind proporțional mai numeroase în mediul rural decât în cel urban.
Este important să notăm și că o parte semnificativă a autorizațiilor sanitare a fost obținută în baza unei declarații pe propria răspundere a directorului unității de învățământ”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Top QS Executive MBA 2024, cele mai bune masterate în afaceri din Europa sunt la universități din Marea Britanie, Spania și Franța / Un master al ASE București apare în clasamentul Joint Programmes

Școlile superioare din Oxford, Madrid, Paris, Londra și Fontainebleu au primele cinci cele mai bune programe de masterat în administrarea afacerilor, dedicate persoanelor aflate deja în poziții de conducere, așa…
Vezi articolul

Profesorii suplinitori cer Ministerului Educației, printr-o petiție, să nu repete anual titularizarea, dacă au luat note peste 7: Este imperativ ca toate posturile vacante să fie deblocate și scoase la concurs

Profesorii suplinitori solicită Ministerului Educației, printr-o petiție, să nu mai fie obligați să repete examenul anual de titularizare, dacă au obținut note egale sau mai mari ca 7. Petiția a…
Vezi articolul