„Apelul de selecție pentru constituirea grupurilor de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru liceu va fi lansat săptămâna viitoare. Procedura a fost avizată ieri, 4 septembrie, în Comisia de Dialog Social”, a declarat, ministrul Educației, Ligia Deca, astăzi, 5 septembrie, la Radio România Actualități, unde a explicat în ce va consta reforma curriculară.
Amintim că profesorii care vor scrie noile planuri-cadru pentru liceu, aleși prin selecție publică, vor fi plătiți pentru participarea în comisii.
Calendarul lunii septembrie pentru planurile-cadru de liceu, anunțat de Ligia Deca
- Procedura pentru constituire a grupurilor de lucru pentru elaborarea sau revizuirea planurilor-cadru a fost avizată ieri, 4 septembrie, în Comisia de Dialog Social.
- Edupedu.ro a scris pe 16 august despre procedura care reglementează cine poate face parte din comisiile de elaborare și de validare a planurilor-cadru de învățământ: Profesorii care vor scrie noile planuri-cadru pentru liceu, aleși prin selecție publică și plătiți pentru participarea în comisii. Cine poate aplica și când se lansează înscrierile – DOCUMENT
- Ministerul Educației va lansa apelul de selecție pentru constituirea grupurilor de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru liceu săptămâna viitoare (11-15 septembrie)
- Metodologia pentru elaborarea și aprobarea documentelor curriculare planuri-cadru și programe școlare va fi pusă în dezbatere publică în septembrie.
„Cei care vor începe clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026 vor avea și programe noi, și planuri-cadru noi la liceu, și tot ceea ce este nevoie pentru procesul educațional, deci inclusiv manuale”, a adăugat Ligia Deca.
„Examenul de bacalaureat se va aplica începând cu elevii înscriși în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026. Bacalaureatul în formula nou prevăzută de lege va fi aplicat în anul 2029. Noi ne-am propus ca noul examen de bacalaureat să se aplice după ce noile programe de liceu sunt deja în uz. De aceea se începe cu generația care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026”, a precizat ministrul Educației.
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Potrivit procedurii anunțate în dezbatere publică, cei care vor să participe trebuie să depună dosarul cu actele necesare și să îndeplinească anumite condiții cumulate, urmând să primească apoi calificativul de admis/respins. Cei admiși vor fi apoi nominalizați de Ministerul Educației să facă parte din comisii.
Dosarele candidaților nu se vor depune fizic, ci printr-o platformă dedicată, ce va fi anunțată atunci când va fi făcut public apelul, conform documentelor puse în dezbatere de Ministerul Educației.
Intervenția ministrului Ligia Deca despre planurile cadru de liceu la Radio România Actualități
Moderator: Din câte am înțeles, va avea loc și o amplă reformă curriculară. În ce va costa aceasta?
Ligia Deca: „Reforma curriculară pleacă de la de la elaborarea planului-cadru și programelor școlare pentru liceu. Este un proces așteptat de toți profesorii, elevii, părinții, ș.a.m.d. Ne propunem să avem un proces transparent, de aceea am avizat în Comisia de Dialog Social Ministerul Educației, chiar ieri, procedura pentru constituire a grupurilor de lucru pentru elaborarea sau revizuirea planurilor-cadru și chiar astăzi am avut o întâlnire internă pentru a stabili următorii pași. Mai concret, urmează ca săptămâna viitoare să lansăm un apel de selecție pentru constituirea grupurilor de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru. În paralel, este elaborată metodologia pentru aprobarea documentelor curriculare planuri-cadru si programe școlare, document pe care o să-l avem consultare publică.
Practic, până la sfârșitul lunii ne propunem să finalizăm aceste demersuri în așa fel încât, conform calendarului făcut public pe site-ul ministerului, până la sfârșitul lunii ianuarie a anului viitor să finalizăm planurile-cadru pentru învățământul liceal și la începutul anului școlar viitor să avem gata și programele, astfel încât să existe suficient timp și pentru consultare, și pentru elaborarea manualelor. Deci, cei care vor începe clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026 vor avea și programe noi și planuri-cadru noi la liceu și tot ceea ce este nevoie pentru procesul educațional, deci inclusiv manuale.
Dacă vorbim despre examenul de bacalaureat, el se va aplica începând cu elevii înscriși în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026, adică bacalaureatul în formula nou prevăzuta de lege, va fi aplicat în anul 2029, deci nu trebuie să ne speriem. Noi ne-am propus, așa este normal ca noul examen de bacalaureat să se aplice după ce noile programe de liceu sunt deja în uz. De aceea se începe cu generația care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026”.
Informații de context despre planurile cadru pentru liceu
În iunie anul acesta, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că „procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu va începe după ce avem în vigoare legile educației. Grupurile de lucru îi vor include pe cei care au „un cuvânt greu de spus””.
Cea mai recentă referire la revizuirea programelor școlare pentru liceu a fost când au existat discuții la Ministerul Educației cu experți din Institutul de Lingvistică al Academiei Române, marți, 11 iulie, după cum anunța ministra Ligia Deca într-o postare pe Facebook. Oficialul a scris că „este necesar ca elevii să studieze elemente de exprimare corectă și la liceu, nu doar în gimnaziu”, făcând referire la introducerea gramaticii în liceu, idee discutată încă din anul 2020 la instituția pe care o conduce – detalii aici.
Elevii care au intrat în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a în 2023 nu au manuale noi, ci tot pe cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Ei au fost primii care, în anul 2012, au intrat în clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial. La liceu, reforma a fost întreruptă – detalii aici. În loc de programe școlare noi, tuturor acestor elevi li se predă după niște repere metodologice, ghiduri pentru profesori de aplicare a unui „curriculum tranzitoriu”.
Ministerul Educației a publicat, cu 10 zile înainte de prima zi de școală, un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline. – Ce predau profesorii de liceu la clasa a XI-a în acest an școlar: Reperele metodologice pentru peste 80 de discipline au fost publicate cu 10 zile înainte să înceapă cursurile – descarcă documentele
Ce sunt planurile-cadru
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.
Pentru învăţământul liceal, filiera teoretică și vocaţională, planurile-cadru cuprind următoarele componente:
- trunchi comun, ca ofertă curriculară obligatorie, constituită din aceleaşi discipline, cu aceleaşi alocări orare, pentru toate specializările din cadrul unui profil;
- curriculum diferenţiat, ca ofertă curriculară obligatorie stabilită la nivel central în funcţie de anul de studii, filieră, profil, specializare;
- curriculum la decizia şcolii, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.
Ministerul Educației va selecta componența comisiei de elaborare a planurilor-cadru de învățământ prin apel public destinat cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, cât și în bază de propuneri și nominalizări, astfel:
- nominalizări ale Ministerului Educației – cadre didactice din învățământul
preuniversitar, participante la procesul de selecție, în baza Apelului de selecție; - nominalizări ale Ministerului Educației – atât personal de specialitate, propriu și
din instituțiile subordonate/conexe Ministerului Educației, cât și la propunerea
unor structuri ale Ministerului Educației /instituțiilor subordonate/conexe; - nominalizări ale Ministerului Educației – în baza propunerilor primite de la
Ministerul Apărării Naționale, cultelor religioase, structurilor reprezentative ale
mediului economic, după caz, conform prevederilor Legii învățământului
preuniversitar nr.198/2023; - nominalizări ale Ministerului Educației – cadre didactice/cercetători/specialiști din
învățământul universitar și din domenii cercetare științifică având competențe în
științele educației/domeniul curriculum, în baza propunerilor transmise de
instituții reprezentative, la solicitarea Ministerului Educației; - nominalizări ale Ministerului Educației – cadre didactice din învățământul
preuniversitar, în situația în care, în urma finalizării procesului de selecție în baza
Apelului de selecție, nu se asigură reprezentativitatea unui grup/subgrup de lucru.
Comisia de elaborare a planurilor-cadru de învățământ va avea în componența sa:
- pentru învățământul liceal, filiera tehnologică, inclusiv tehnologic dual –
reprezentanţi ai operatorilor economici şi ai altor structuri reprezentative ale
mediului economic, conform art.35, alin.(10), din Legea învățământului
preuniversitar nr.198/2023; - pentru învățământul liceal, filiera vocațională, profil militar – reprezentanți ai
Ministerului Apărării Naționale, conform art.38, alin.(3), din Legea învățământului
preuniversitar nr.198/2023; - pentru învățământul liceal, filiera vocațională, profil teologic – reprezentanți ai
cultelor religioase, conform art.48, alin.(3), din Legea învățământului
preuniversitar nr.198/2023; - pentru învățământul pentru persoanele aparținând minorităților naționale –
reprezentanți ai minorităților naționale, propuși de Direcția Generală Minorități și
relația cu Parlamentul, din cadrul Ministerului Educației, cu respectarea
prevederilor art.59 și art.60, din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023.
Comisia de validare a planurilor-cadru de învățământ are în componența sa reprezentanți ai Ministerului Educației, precum și ai instituțiilor, ai organismelor și structurilor de nivel național, relevante pentru domeniul educație. Președintele comisiei de validare este un secretar de stat, secretarul – un director general sau director din cadrul Ministerului Educației, iar membrii sunt reprezentanți ai Ministerului Educației și din alte instituții
subordonate. Pentru comisia de validare, Ministerul trebuie să aleagă și reprezentanți ai structurilor reprezentative ale partenerilor sociali (federații sindicale, federații ale părinților, Consiliul Național al Elevilor, mediul economic), experți/specialiști cu responsabilități în elaborarea și aprobarea curriculumului, experți/specialiști în domeniul educației/formării profesionale, reprezentanți ai Academiei Române, ai mediului universitar/institute de cercetare având competențe în curriculum, reprezentanți ai societății civile, organisme și ai unor instituții naționale/internaționale. Aceștia trebuie propuși de instituții.
Pentru selecție, Ministerul Educației trebuie să facă nominalizări pentru personal cu funcții de conducere/de execuție al Ministerului Educației și din instituții subordonate/conexe, cu atribuții/responsabilități în domeniul curriculumului național.