Apel puternic al sindicatelor din Educație pentru debirocratizarea profesorilor / Marius Nistor: În această țară se merge pe un principiu – mortul se acoperă cu pământ, iar viii se acoperă cu hârtii. Avem nevoie de profesori dedicați elevilor, nu documentelor

6.860 de vizualizări
Marius Nistor / Foto: ISMB.ro
Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH), Marius Nistor, lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar, ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Nistor miercuri, la Prima News.

La început de an școlar, profesorii au de completat “sute și mii de hârtii, un proces extraordinar de complex pentru un cadru didactic care răpește foarte mult timp“, mai spune liderul Federației Spiru Haret.

Edupedu.ro a lansat campania Lăsați profesorii să fie profesori! – un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.

  • Edupedu.ro face un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori. Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic.
Declarația liderului sindical Marius Nistor la Prima News:

Marius Nistor: „Totuși, colegii mei au suficient curaj ca să scoată în evidență faptul că sistemul este pur și simplu birocratizat în mod excesiv. Le-am recomandat de multe ori factorilor decidenți să intre într-o cancelarie și să constate un lucru foarte îngrijorător: că dacă întreabă cadrele didactice care este principala problemă care ar dori să fie rezolvată, paradoxal, nu este de natură salarială, vor discuta în primul și în primul rând de reducerea cât mai mult cu putință a birocrației. Ceea ce înseamnă începutul de an școlar, cu completare a zecilor, sutelor, miilor de documente vizavi de acordare a burselor elevilor. Este un proces extraordinar de complex pentru un cadru didactic care răpește foarte mult timp.

În această țară se merge pe un principiu, o s-o spun așa mai pe românește: mortul se acoperă cu pământ, iar viii se acoperă cu hârtii. Ori noi suntem învățați să facem hârtii, să producem hârtii, deci va conta prea puțin calitatea muncii noastre, vor conta în primul și în primul rând hârtiile care ar trebui să probeze, așa-zisa calitate.

Din păcate, când ești verificat, când ești controlat, primele controale se fac întotdeauna pe documente”.

Reporter: Ce impact are această birocrație asupra elevilor? Dacă un profesor are foarte mult de lucru cu hârtii, mai are el energie să fie odihnit și să le predea?

Marius Nistor: „Este imposibil, pentru că timpul pe care îl alocă cadrul didactic pentru completarea unor documente este timp care le este răpit copiilor, timp pe care l-ar putea petrece cu ei, timp pe care l-ar putea dedica pregătirii elevilor și relationării cu elevii. Așa stau lucrurile în sistemul de învățământ românesc. 

Au existau tentative de debirocratizare, existau perioade în care aveam câte 15 comisii cu caracter permanent, au existat liniște educației care au mers pe ideea reduceri la maxima noului de comisii, să rămână doar cele strict necesare și, bineînțeles, tentativa de a merge pe un sistem digitalizat. Numai că, din păcate, constatăm că, deși documente ștampilate nu mai sunt de actualitate nicio țară europeană, în România încă mai contează hârtia cu stampila pusă pe ea. Iar comisiile, chiar dacă au fost reduse într-o anumită perioadă, am constatat că numărul lor a început să crească ulterior schimbării ministrului în cauză.

Aceste comisii sunt impuse și de alte legi care nu sunt într-o conexiune directă cu legea învățământului preuniversitar. (…)

Cred că ar trebui să facem următoarea precizare: sindicatele sunt cele care au ridicat acest subiect spre dezbatere publică. Am prezentat această problemă guvernanților, indiferent care a fost partidul care a asigurat guvernarea țării. Am indicat această problemă și am cerut soluții, într-o anumită perioadă s-au identificat soluțiile respective. Din păcate, n-au fost soluții cu bătaie lungă. Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar, ca actul educațional să fie debirocratizat. Avem nevoie ca totuși cadrele didactice să poată fi dedicate în integralitate de ceea ce trebuie să întâmple, de relația cu elevii și nu pe completare acestor documente. O societate modernă înseamnă o societate digitalizată. O societate în care același document nu poate fi cerut de 10 instituții”.

Citește și:
O autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația. Să ieșim și să ne spunem punctul de vedere, spune directoarea adjunctă a Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău, Anca Florea
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

14 comments
  1. E nevoie ca “școala” să (re)devină “școală”, “diploma -> diplomă”,
    “profesorul -> profesor”, “elevul -> elev”, “părintele -> părinte”, “politicianul -> om supus, nu doar sus-pus”, … , vrem normalitate, prosperitate și bunăstare și nu “înjugare”, “însărăcire” și “înrobitoare înarmare”!
    Vrem ca viața să ne fie viață, “bunicia -> bunicie”, pensia -> pensie, bucuria -> bucurie, vecinia -> vecinie, … .
    Apropo de “pensie” – parcă era în “era noastră” chiar și un motiv de bucurie, de împlinire, de sărbătorire dar, în “epoca actuală” prea e pe drumul devenirii ca moment de condamnare la sărăcie, însingurare, înfricoșare (bani puțini, copii plecați, foc în sobe interzis, casa în nevoi etc.) și “tangibil” simultan cu atingera “liniei orizontului”!
    Poate ar mai fi extremă nevoie de ceva și anume ca dăscălimea să aibă în frunte chiar “lideri” de sindicat și nu “liberi” de sindicat! Nu e de uitat că după greva din 2023, au fost “tăiate” 14 zile din vechimea în muncă deși norma expresă a fost dată după începerea grevei, iar liderii au negociat “nimic” sau au trădat “în bloc” ori “individual” (prin “infiltrați”)! Curată luptă sindicală și reprezentare! E doar “o” opinie! (?!?)
    Se (mai) poate și mai bine? (?!?)

  2. De ce profesorii care au normă formata din mai multe școli trebuie sa facă de serviciu in toate școlile unde predau, să facă un control medical de fiecare dată în fiecare școală ( adică are 4 scoli, face 4 controale și psihologice într-un an școlar), să facă fișe de evaluare și raport pentru fiecare școală la sfârșit de an școlar plus alte tabele și statistici cerute de inspectorat și minister cu aceleași date pentru fiecare școală?. Numai birocrație care ne omoară cu stresul.

    1. Sa nu mai spunem ca unii directori vin si in asistente ,si te critica prin prisma barfelor din sat sau din cancelarie Nici nu ii intereseaza rationamentul actului didactic

  3. Caravana educației, o inițiativă a unui partid foarte popular și cu idei reformatoare apreciate de public (?!), încearcă să demonstreze că se poate învăța și pe scaunele unui autocar, în timp ce profesorul predă stând în picioare pe culoar. Eu înțeleg că aceea este viitoarea școală, dacă mai lăsăm educația pe mâinile murdare ale politicienilor. Incompatibilitatea totală a profesorilor, pe durata derulării contractului de muncă, cu orice funcție administrativă sau politică, ar trebui să fie literă de lege. Nimeni nu oprește un profesor să se respecializeze, să își schimbe destinul profesional, dar a rămâne în fața elevilor sau a studenților când ești agentul de influență al unui partid sau al interesului personal de putere politică, este total imoral și incompatibil cu scopurile educației. Creditul profesoral nu ar trebui transferat pe voturi. Școala ar trebui să funcționeze dincolo de orice suspiciune de subordonare politică. Fără această separație a apelor, rectorii vor continua să alimenteze partidele cu oameni vulnerabili și cu secretele lor academice, iar astfel vor fi puternici și populari politic, inspectorii vor selecta directorii doar dintre membrii de partid și vor politiza școlile după algoritm, iar astfel vor revendica noi și noi mandate, iar directorii vor angaja doar membrii de partid, vor trafica transferurile și admiterile pentru influență politică, pentru a avea coloanele gata de start la diverse evenimente politice și la alegeri. Bineînțeles că organigramele create pe nevoi închipuite își vor justifica existența exclusiv prin producerea și manipularea de hârtii. A sluji mai multor stăpâni este specific societăților moderne, dar cu ce cost.

  4. Tovarasu’ Nistor, baga la cap. Eu nu sunt paznic si jandarm sa pazesc oile pe holuri. Ca tot urla parintii ca stam 4 ore in scoala. Pe langa hartogaraie, evaluare teste, stam si 2 ore in afara programului scolar. Cica profesor de serviciu. Si 8 pauze de pazit. Noi mai avem viata? Nici la toaleta nu poti sa te duci. Sau sa mananci si tu ceva linistit in cancelarie. Trebuie sa pazesti pe Ionel si Gigel sa nu se bata. De aia m-am facut profesor???
    Comunistule. Nimic nu ati schimbat in 33 de ani. Vii acum in campanie electorala cu bombonelele.
    SA NU UITI, DARIE! NE-AI SCOS FORTAT DIN GREVA! NU UITAM! AM FOST MASA VOASTRĂ DE MANEVRA. DU-TE ACASA.

  5. Nistore sunt alte vremuri.
    Grele.
    Aceste povești și îndemnuri tovărășești NU mai funcționează.

    Ministerul nu înțelege că așa nu se mai poate. Ca e un sistem decrepit și invechit, cronofag si anchilozat birocratic. In care codul muncii este doar pe hârtie.
    In care eficiența, logica, managementul birocratic sunt doar utopii.
    Digitalizare nu înseamnă doar echipamente etalate frumos ci softuri performante presetate care să facă toate aceste tabele, statistici, rapoarte pe baza datelor deja existente. Mai înseamnă oameni capabili să le utilizeze (care nu o vor face pe gratis cum v-ați obișnuit)
    pt cei care nu știu unele indemnizații de dirigenție sunt mai mici decât bursa socială.

    E bine să simulezi opoziția la Minister Nistore, mai ales ca e campanie electorală dar această ipocrită atitudine NU rezolvă nimic ca de obicei.

  6. Vorbe, vorbe, vorbe…! Cu fiecare an care trece, se mai adaugă un kilogram de hârtii la portofoliul unui profesor. Dacă acesta “arată” bine la controalele ISJ-urilor, înseamnă că actul educațional este unul “de calitate”…dovadă stau testele PISA, nu-i așa?

  7. Revin. Am uitat tocmai stresul imens cu bursele. Sa stau sa analizez dosare, sa le trec in excel toate datele. Ce face primaria? Ajung eu profesor sa fac treaba unui asistent social
    Sa calculez venit pe cap de familie? Sa inteleg logica lui madam Deca cu bursa ei de rezilienta la care copiii mei sunt total dezamagiti cand vad ca unul cu medie mai mica decat ei iau bursa la alta clasa?!
    DA, SUNT OBOSIT, in fiecare zi am de facut cate o hârtie ce o cere imperativ directorul. DE STAREA MEA DE BINE CINE SE PREOCUPA? Bine ca presa se preocupa doar de parintii reclamagii, de elevii generatie fulg de nea. O anume presa care ne-a improscat cu noroi, mai ales in greva.
    Si vine acum nenea Nistor sa mai puna paie de foc ca e campanie electorala. Ah, da. Apoi iarasi uita, mai trece un an iar noi tot cu hartiile.
    Am ajuns masa de prosti care crede ca voturile noastre conteaza. De 33 de ani, sistemul politic, acelasi, isi bate joc de învățământ. Am fost generatia de sacrificiu. Si ultima. Ne va urma AI-ul. De abia astept ca robotul sa puna la punct loaza ce nu vrea sa invete si nesimtitul de parinte care comentează ca vrea note mari ca sa ii ia loaza bursa. Hai AI-ule, vino sa fa ordine ca asta s-a dorit! Haos, discreditare profesori, invatamant la pamant ca sa apara solutia salvatoare :AI-ul.

  8. Sa incepem.
    Ca profesor si diriginte
    -obligativitatea testelor initiale inutile pentru clasele la care am mai predat si le cunoastem nivelul. Ne mananca 3 saptamani cu tot cu recapitulare. Apoi analiza testelor initiale, o hartogaraie inutila. Am elevi care nu pica pe subiecte, e logic sa mai uite, nu poti tecapitula tot la inceput de an. Dar aceiasi elevi iau note frumoase la următoarele teste. Total inutile testele initiale.
    -Veșnicele planificari anuale, calendaristice, pe unitati. In dublu exemplar. Si pentru mapa personala, si pentru mapa comisie. O tona de hartie. Dar trebuie sa isi pună parafa seful.
    -predare anual fisa de formare. Mama lui de AI. In era tehnologiei repetam ca papagalul aceleasi lucru. Ca o baza de date e tare greu de facut. Incompetenta de la minister.
    -predare anual CV. Aceeasi poveste de sus
    -baza de date parinti. La ce o folosi sa umplem hartii cu nume, prenume, data nastere etc cat timp completam acestea in catalogul electronic. Dar nuuuuu, trebuie si pe hartie la mapa vietii
    -o mie de procese verbale ca au luat elevii si parintii la cunoștință. Daaaa, sa ne acoperim de hartii ca li s-a dat nas parintilor sa faca reclamatii incat ajungem sa ne umplem de hartii ca sa dovedim ca ne facem treaba. Ca stiu ei parintii mai bine cum se preda.
    -fise cu absentele lunare, motivate, nemotivate. Pe cap de fata, pe cap de baiat. Pe bune?? La ce folosește? Aia de la minister freaca menta de incompetența. Din burta, tata, din burta. Cine naiba le numara? Ah, pardon, sa iasa ca sa ia copchilul bursa. Tot dureaza. Statistician, secretar, adunator de absente. Lasa-ma, frate, sa fiu profesor. Ca sunt si jandarm, politist, jurist, paznic la oi pe holuri, asistent social, medical.
    -daca da ghinionul peste noi si apare caz de violenta sau bullying, vai de noi. Conform procedurii lui pește prajit, imi iau tichia de manager de caz. Auzi la ei. Si fac si pe juristul. Doamne ferește! Asta e treaba consilierului scolar. SUNT PROFESOR! LASA-MA SA FIU PROFESOR. Nu sunt plătit pentru alte profesii.
    -am obosit. Sa mai adauge si altii din hartogaraia vietii.

  9. @Edupedu, poate aveți amabilitatea de a transmite acest mesaj tovarășului de la sindicat: birocrația excesivă este o plagă pentru tot sistemul de învățământ, nu doar pentru colegii tovarășului din cancelarie. Secretariatul unei școli, contabilitatea, administrativul, toate aceste departamente sunt la fel de sufocate. Cu toate acestea, tovarășul sindicalist își plânge doar colegii din cancelarii. Auxiliarii si nedidacticii au fost buni doar la grevă și la marșurile din București. În rest, ei nu se află niciodată printre eroii lamentărilor sindicaliste.

    1. Nu ai dreptate
      în școala mea doar profesorii au luat atitudine in greva. și personal nu îmi doream nedidactic. .la nedidactic a fost de forma. profesorii implicaț au suferit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Lista inițială cu școlile eligibile în programul de combatere a abandonului școlar, runda a II-a, publicată de Ministerul Educației cu întârziere de o lună și jumătate. 640 de școli au fost acceptate

Listele cu școlile eligibile în programul național de combatere a abandonului școlar, runda a II-a (PNRAS II) au fost publicate de Ministerul Educației, cu o lună și jumătate întârziere. Edupedu.ro…
Vezi articolul

BREAKING Guvernul vrea să forțeze închiderea grevei, băgând pumnul în gură profesorilor, prin adoptarea astăzi a unei Ordonanțe de Urgență care conține oferta de creștere salarială cu 1.000 de lei brut, care a fost respinsă aseară de sindicate. OUG cu oferta refuzată prin referendum de profesori apare pe ordinea de zi a ședinței de guvern extraordinare astăzi

Guvernul vrea să forțeze profesorii să iasă din grevă, aprobând creșterile salariale refuzate aseară de cadrele didactice prin referendum făcut de sindicate. Concret, o Ordonanță de Urgență care prevede creșteri…
Vezi articolul
Cezar Preda / Foto: INQUAM Photos George Calin

Ce a vrut să spună inginerul metalurg Cezar Preda, noul director adjunct al ICR Paris? ”Cultura noastră are valențe nu numai literare, de arte, muzicale, are și valențe tehnice, de informatică, de inteligență artificială” / ”Suveranitatea noastră, a României, este absolut importantă să o facem în domeniul culturii, pentru că, în altă parte, nu”

Numirea recentă a lui Cezar Preda și a lui Victor Paul Dobre, doi ingineri trași pe linie moartă din politică, în posturi de conducere la filialele Institutului Cultural Român (ICR)…
Vezi articolul