Un apel public pentru rescrierea metodologiei concursului de titularizare din învățământul preuniversitar a fost făcut de către profesorul Claudiu Turcuș, de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, membru al CNADTCU. Apelul este adresat în primul rând ministrului Educației, Monica Anisie, iar autorul susține că i-a spus la începutul mandatului de aceste deficiențe, dar că până acum nu s-a întamplat nicio schimbare.
În plus, Claudiu Turcuș remarcă faptul că în fișa de înscriere de la Titularizare din acest an a apărut chiar o declarație care se bate cap în cap cu scopul examenului „anul acesta în formularul de concurs esti obligat să semnezi că iţi asumi că nu există posturi pe nedeterminată”, scrie Turcuș, care are o experiență de 15 ani în sistemul de învățământ preuniversitar.
„Am luat la cunoștință faptul că nu există posturi didactice vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată”, se arătă în fișa pe care candidații o completează.
Astfel Turcuș susține că acest concurs de titularizare „a ajuns doar o formă hiperbirocratică, abuzivă şi irelevantă de evaluare”, iar „profesorii au ajuns cobaii unui mecanism birocratic abuziv, ai unei simulări sinistre”.
Redăm mesajul integral al profesorului Claudiu Turcuș, cu acordul autorului:
„În atenţia d-nei Ministru al Educaţiei, Monica Cristina Anisie
Cc: Horia Corches, Monica Halaszi, Doru Căstăian, Irina Georgescu
Ca profesoară în învăţământul preuniversitar, sunt sigur că cunoaşteţi bine situaţia actuală a examenului de Titularizare. Acest examen ar trebui să fie un filtru autentic pentru cei care intră în sistem, dar a ajuns doar o formă hiperbirocratică, abuzivă şi irelevantă de evaluare. Cum v-am scris imediat după învestirea în funcţie, metodologia acestui concurs trebuie schimbată complet. Cadrul este unul de anii ’90, nicăieri în Europa nu se mai întâmplă aşa ceva.
- Dacă până acum vreo 5 ani încă mai era scos la concurs câte un post pe perioadă nedeterminată (acesta e sensul de “titular”, contractul pe nedeterminată), în prezent se dă concurs de titularizare fără măcar a exista posibilitatea de a te titulariza. Exact cum o firmă sau orice institutie publică ar organiza un concurs de ocupare a unui loc de muncā, dar fărã a scoate efectiv vreun post la concurs.
- Totuşi, cum poate cineva deveni titular? Totul se petrece la nivelul şcolilor, cu acordul directorilor şi al consiliilor de administraţie. Desigur, cineva ocupă un post pe perioada determinată, iar dacă se doreşte la nivelul şcolii şi acel post este viabil, se poate obţine titularizarea. Acest mecanism este complet netransparent şi faptul că legea îl permite justifică nescoaterea la concurs pe perioadă nedeterminată la concursul de titularizare. Chiar dacă posturile sunt viabile pentru titularizare, directorii le dau vacante pe câte un an, având apoi pârghii de a transforma tipurile de contract de muncă. Este o procedură paralelă de accedere in sistem, considerată ilegală chiar de unii jurişti.
- O altă problemă gravă este că deşi se dă concurs de titularizare, prioritatea la repartiţie nu o au cei care dau concursul efectiv, ci persoane deja titulare în sistem. Este profund discrimatoriu, uluitor, absurd. Să ne imaginăm în continuare ca aceeaşi firmă sau o altă institutie publică care organizează un concurs fără a scoate, de fapt, la concurs tipul de post pe care il anunţă, permite cu prioritate, in urma concursului, ca persoane deja angajate, care nu au dat concursul, să se detaseze sau transfere pe diverse posturi existente in instituţia redpectivă (pe perioadā determinată, doar). Pe de altă parte, cei care au dat efectiv concurs au abia ulterior dreptul să opteze (din ce mai rămâne) pentru un contract pe determinată. Pentru cadrele didactice care se prezintă la concurs este ofensator, dacă nu cumva, din nou, ilegal (anul acesta în formularul de concurs esti obligat să semnezi că iţi asumi că nu există posturi pe nedeterminată).
- Soluţia e simplă: să se organizeze două tipuri de concurs: unul pentru perioade determinate (1-4 ani), altul pentru perioadă nedeterminată (la care eventual sa devii eligibil abia dupa 10 ani la catedrā, sā spunem). Fără detasari, fără transferuri (decât exceptional: medical, schimbare reală de domiciliu – trebuie să existe aceste forme de protecţie socială a muncii didactice). Vrei alt post, în schimb, du-te să concurezi pentru el pe “piaţa liberă”! Dar când se organizeaza un concurs, atunci să se si scoată posturile respective si să nu existe posibilitatea ca acestea să fie ocupate (1) şi prin alt mecanism la nivelul şcolilor; (2) de către angajati care nu au dat concurs, doar in baza faptului că au statutul de titular. Ar fi simplu de organizat, previzibil, relevant ca proces de evaluare şi foarte sănătos pentru sistemul preuniversitar.
Fac un apel la toţi cei care cunosc situaţia şi pot să vină cu expertiză şi idei de a rescrie metodologia titularizării. Este fundamental d-nă Ministru, dar cred ca pana nu va exista dinspre noi, cei din interior, un document, o metodologie gata redactată cu care să presăm decidentul politic, nu se va urni nimic pe zona asta. Învăţământul preuniversitar este sufocat de această situaţie, iar profesorii au ajuns cobaii unui mecanism birocratic abuziv, ai unei simulări sinistre.
Ca profesoară, dar şi ca politician, ar trebui să conteze pentru dumneavoastră mesajul acesta. Aveţi puterea să schimbaţi paradigma, vă trebuie doar voinţa politică”.
___
Claudiu Turcuș este Conferențiar și Prodecan cu infrastructura academică şi cercetarea la Facultatea de Teatru şi Film, Universitatea Babeş-Bolyai. Are, de asemenea, o experienţă de 15 ani în sistemul preuniversitar. Din 2020 a devenit membru CNATDCU.
Foto: Claudiu Turcuș/Facebook.com
16 comments
Invatamantul reprezinta o particularitate pe piata muncii. Migrarea de la o scoala la alta, indiferent pe ce criterii, e lucrul cel mai nociv. In acest sector relatia profesor-elev (furnizor de servicii – beneficiar) e cea mai importanta si nu se face pocni d din degete. Si da, examenul de titularizare e dificil si irelevant in ceea ce priveste aceasta relatie. Poti sti foarte multe ca informatii de specialitate si chiar si de psihopedagogie, dar daca NU stii sa transmiti elevului, nu-ti foloseste la nimic. Asa cum e acum selectia in invatamantul romanesc acest aspect este total neglijat. Intrarea in sistem se poate face printr-un examen teoretic, ramanerea (titularizarea, de fapt) ar fi bine sa se faca dupa alte criterii ce sa ia in considerare transformarea efectiva a elevilor, starea de bine si confort si apoi nivelul cunostintelor. Ar fi multe de spus aici. Sunt sigura ca idei transformatoare si inovatoare se pot strange daca se vrea.
Aveți mare dreptate, după ziua de azi ader și eu la petiția d-voastră! Oricum am sentimentul ca pana o sa se schimbe ceva, în sens pozitiv prezentat, va trece mult timp iar unii dintre noi chiar au obosit….
Am predat timp de 3 ani matematică la una dintre cele mai prestigioase școli de fete din Anglia, având contract pe perioadă nedeterminată. Am fost promovată în fiecare an, însă în România nu mi se poate oferi un post fără a trece prin aceste examene stupide, prin județe îndepărtate, pentru a obține un post prin te miri ce sat cu care nu am vreo legătură. Am înțeles că asta este singura șansă să obții un post…
Domnule profesor, dacă examenul de titularizare este examen național, de ce nu putem accesa orice post titularizabil din țară?
Bravo!d.nule prof.conf.va multumim pt.ceea ce ati transmis d.nei.ministru. este inacceptabil cum se petrec lucrurile in acest sistem numit educatie.luati ca reper si exemplul meu note peste 9 in fiecare an la titularizare si nu am paine…!!fac acest lucru de peste 14 ani!mereu obtin super note dar niciodata nu m au ajutat! Cine poate se tit.si cu 7!!vai de competenta ministerului,de legile cele mai josnice pardon permisibile.chiar pres.sustinea ca nu este constitutional ca unii sa se tit.in scoala….despre ce vorbim!!!
Este ok sa fie doua tipuri de examene la care poți accede în funcție de anumite condiții.Si in alte instituții sunt posturi pe care le scot doar pentru cei cu anumite calificări printre care una dintre condiții este și o anume vechime in domeniul respectiv.
Este o idee bună dar cei cu corupția în sânge sau învățați pe favoritisme nu or sa va lase.Toti vor ori titularizarea in sistem ori o ceva care sa ii favorizeze.Cine vrea post sa învețe,în funcție de notă luată la examen ocupa și un post.Venitul cu notele de la nu-stiu-ce facultate, nu-stiu-cum luate nu îmi par un criteriu de repartizare corect.Post=examen.Ai note mari la facultate ,un examen ca asta e floare la ureche.Teoretic.
Cine incepe iar cu interviu la director ,zeci de lecții deschise la X sau Y …haideți să lăsăm portițele deschise spre corupție și măgarii de-o parte!
Mie mi-a ajuns!Sunt sătulă să vad cum “romanul e poet” și din ceva bun fac o oportunitate pentru o “magie”.
Cine vrea post sa dea examen.Postul pe care am fost eu,a fost eliberat de un titular,au fost două posturi în acea școală,cel titularizabil a devenit de suplinire și cel de suplinire s-a înjumătățit anul acesta.Pe postul meu a primit continuitate o colega care nu are nici macar 7.Cum au dat ei continuitate ,nu știu.
Si pe langa toate astea, eu nu inteleg cum e treaba cu titular pe viata, adica, iti faci sau nu meseria, nimeni nu are ce-ti face. Titularii sunt Dumnezeu , sa fie clar. Nimeni nu ii mai testeaza, fac fix ce vor. Am fost “ victima “ unui astfel de titular, in sensul ca, in cei 4 ani de liceu, nu m-a invatat nimic la materia dumnealui si materia aceasta era una de baza la profilul meu. A trebuit sa merg la ore in privat, cu mari eforturi din partea parintilor mei, ca banii erau putini. Si a activat asa, fara sa faca nimic timp de 40 ani; banii au venit, el a avut locul caldut asigurat, cu vacante, program lejer. Si va rog sa nu imi spuneti ca profesorii sunt verificati prin examenele pentru grade sau inspectii; stim cu totii ca sunt formalitati.
Nu sunt posturi pentru titularizare? Stimate cadre didactice, indiferent de ciclul de invatamant, cum sa fie posturi/ norme, cand numarul de elevi si implicit de clase scade vertiginos. Vorbiti de titular in 4/ 6 scoli? Da, este o realitate si va fi chiar si pentru profesorii care predau discipline de examen . Dorim scaderea numarului de ore din planul cadru, dar sa avem norma intr-o singura scosla?!!!! De unde??? Examenul e la nivel national si toti au sanse egale de a obtine o nota de titularizare, fiind subiecte comune. Acest lucru este ,,neegalitate de sanse”? Din contra, devenind titular al sistemului, asa trebuie sa se desfasoare. In opinia mea ar trebui revizuita programa de examen, subiectele . Ar trebui lasata afara partea de teorie la Limba si Literatura Romana si pus accest mai mare pe Didactica/ metodica si pe sustinerea a cel putin 3 lectii la clasa pentru cei care doresc sa se inscrie la acest examen.
Didactica și metodica sunt total depășite! Au produs și produc birocrați!
La mine in scoala s-au titularizat la… locul de munca cateva analfabete functional. Cu greu acum incearca sa-si dea gradele didactice.
Titularizarea evaluează toceala, la ce vă așteptați?!
Unicul scop al titularizării e să demonstreze că profesorii sunt proști! Vă faceți iluzii dacă vă gândiți la altceva – ei, suplinitorii, sunt responsabili pentru dezastrul sistemului de învățământ. Asta doresc ei să spună! Dacă insistați să dați examene….nu ați înțeles că nu aveți cu cine discuta? Prin minister sunt analfabeți funcționali!
Excelent apelul domnului Turcus. Sunt de aceeasi parere.
Am fost plecata din tara 20 de ani si m-am intors de un an in invatamant.
Stiu exact despre ce vorbiti, domnule Turcus!
Acesta este adevarul! Si situatia este jalnica. In intregul sistem de invatamant. Totul a functionat si functioneaza doar in virtutea inertiei…..si a influentei politice.
Iar bazele unei societati de succes, cu valori adevarate si oameni bine instruiti incepe cu scoala, dascalii, programa scolara si gradul de aplicabilitate a celor invatate in scoala, in viata de zi cu zi.
Sincer, cred ca suntem putini, cei care ne dorim cu adevarat, sa schimbam ceva …..fiindca cei care sunt responsabili de o schimbare ( sau chiar mai multe!) in sistem, sunt cu siguranta de parere, ca asa cum a functionat pana acum, va functiona si pe viitor….
Sunt de acord, sunt într-o situație asemănătoare, cel mai greu de suportat este sentimentul ca te bați cu morile de vant, simbol al zadarniciei umane
Puneți acest apel oficial pentru semnat și el se va semna. Există platforme on line care pot media tehnic această procedură. O rectificare: titularizare înseamnă, dincolo de profesor “pe o perioadă nedeterminată”, și (aici este problema reală) “doar la o singură școală”, ceea ce, din punct de vedere practic, nu este posibil pentru disciplinele care se predau doar o oră pe săptămână, doar în câte un an școlar și doar la anumite profiluri.. La decizia școlilor, cel mult pe două școli, fără să fie aceasta o regulă automată. Deci sensul termenului “titularizare” trebuie schimbat: nu mai poate fi “post pe durată nedeterminată” și “doar pe o singură școală” ci pur și simplu profesor “cu normă întreagă la oricâte școli” ( până la 4, deși sunt cazuri și de 6…). Pentru că ore există, ajung la toți candidații, doar că nu sunt în forma de norme la o singură școală. Așadar, examene pe patru ani sau diferențiate, nu au sens: cei care sunt, să zicem, angajați în acest an pe ore, nu mai trebuie să mai dea încă în anii următori. Rămân să dea acest examen doar cei care intră prima dată în sistem, și desigur că ar trebui să apară puține posturi, dar nici candidații nu vor fi mulți. Și atunci, ca în orice profesie, în fiecare an, dacă și legea pensionării se respectă, vor apărea mereu câteva posturi, și/sau suficiente ore.