Apel la pregătirea profesorilor și la descentralizare pentru punerea în aplicare a contractelor de dotare a școlilor, cu bani din PNRR. Emil Boc, Asociația Municipiilor: fără descentralizare, contractele “nu se vor realiza” / “Nu trebuie să construim catedrale în deșert”

1.364 de vizualizări
Sursa: Captura Youtube – Guvernul Romaniei
“Dacă n-avem descentralizare, [contractele de dotare a școlilor cu bani din PNRR] nu se vor realiza, pentru că nu va putea un minister să gestioneze” toate aceste contracte, a spus miercuri Emil Boc, primarul Cluj-Napoca, în calitate de președinte Asociației Municipiilor din România. El a spus, totodată, la ceremonia de semnare a circa 2.500 de astfel de contracte de finanțare prin PNRR, desfășurată la Palatul Victoria, că pentru folosirea dotărilor și a noilor elemente de infrastructură trebuie pregătiți și profesorii.
  • Ceremonia a vizat semnarea contractelor de finanțare din apelul pentru dotarea claselor cu mobilier, a laboratoarelor de informatică, de științe și a cabinetelor școlare –  LISTA FINALĂ cu cele 2.538 de proiecte care vor fi finanțate 

“În primul rând, avem nevoie de pregătirea profesorilor. Avem infrastructură, dar să nu uităm că avem copii digitali, dar avem nevoie de cadre didactice capabili să înțeleagă nevoile elevilor și capabile să implementeze această infrastructură pe care o avem”, a spus Boc la ceremonia menționată.

El a menționat și nevoia de adaptare a școlii la piața muncii, cu ajutorul administrațiilor locale, pentru că “nu trebuie să construim catedrale în deșert. Avem nevoie ca exigențele de pe piața muncii să se regăsească în școli.”

Și în această privință, și în cazul administrării contractelor de dotare a școlilor, el a insistat pe colaborarea autorităților centrale cu cele locale și pe descentralizare. În condițiile în care ministrul Ligia Deca vorbise și de faptul că urmează să fie semnate alte mii de contracte pentru sistemul de învățământ, Emil Boc a spus că ministerul nu le poate gestiona singur: “Dacă n-avem descentralizare, nu se vor realiza”.

Emil Boc, declarațiile pe larg:

“Asociația Municipiilor din România salută această investiție istorică în învățământul românesc. Categoric, investiția în educație este de departe cea mai sigură investiție din lume, pentru că este lipsită de grija falimentului. De asemenea, știm foarte bine că educația este cel mai puternic instrument prin care putem schimba lumea. N-am spus-o eu, a spus-o Nelson Mandela. Știm bine că, prin educație, avem cheia de a ieși din sărăcie, cheia pentru prosperitate. Cel mai important antidot la fascism, la rasism, la violență și la tot ceea ce înseamnă o viață democratică îl putem realiza prin educație. De aceea, această investiție este de natură istorică. Asociația Municipiilor din România doar dorește să sublinieze câteva alte elemente importante, pentru ca reușita acestei reforme să fie până la capăt. 

În primul rând, avem nevoie de pregătirea profesorilor. Avem infrastructură, dar să nu uităm că avem copii digitali, dar avem nevoie de cadre didactice capabili să înțeleagă nevoile elevilor și capabile să implementeze această infrastructură pe care o avem.

Doi: avem nevoie să conectăm mai bine lumea educației cu lumea și cu piața muncii. Nu trebuie să construim catedrale în deșert. Avem nevoie ca exigențele de pe piața muncii să se regăsească în școli. Și pentru asta ne aveți parteneri pe noi, cei din administrația locală, pentru a adapta curricula la nevoile reale ale pieței muncii.

În al treilea rând, aș vrea să vă precizez faptul că avem nevoie de abilități noi în școală. Lumea se schimbă sub ochii noștri. Mi-ați amintit dvs. de inteligența artificială și nu numai. Sunt noi abilități care nu mai sunt specifice nouă, care eram bazați pe memorare și pe alte abilități care se formau în școală. Gândirea critică e abilitatea fundamentală pe care trebuie să o formăm. Aceste dotări ne vor asigura șansa ca noi să pregătim copii cu o gândire critică. Copii capabili să se descurce în orice situație și nu să dea un telefon acasă, la mama, la tata sau să caute alte soluții. Să fie capabil să se descurce. Pentru asta avem nevoie de gândire critică, dar și de celelalte abilități moderne, care înseamnă spirit de toleranță, spirit de echipă, cunoaștere a problemelor legate de mediu, cultură civică și democratică. Aceste lucruri trebuie să le formăm împreună. 

În încheiere, ne aveți ca parteneri și avem nevoie doar de trei lucruri în administrațiile locale: de descentralizare – dna.ministru a vorbit de vreo 10.000 de contracte. Dacă n-avem descentralizare, nu se vor realiza, pentru că nu va putea un minister să gestioneze 10.000 de contracte. Utilizați-ne pe cei de la nivel local. Utilizați serviciile deconcentrate ale ministerelor care sunt în teritoriu, pentru a avea acces direct și a rezolva problemele pe care le avem în implementare. Dacă vom menține totul centralizat, nu vom reuși să le implementăm la timp. Avem nevoie de debirocratizare, de flexibilitate și de capacitate administrativă. Dacă aceste lucruri se asigură, vă asigur că vom avea cel mai de succes proiect de educație din România, iar roadele le vom culege peste ani. Astăzi punem semințele, vom culege roadele mulți ani de aici înainte.

Și cum am spus dl. prim-ministru, acum este momentul prin care pregătim generațiile noastre de copii să rămână acasă, cei care au plecat să se întoarcă, pentru că printr-o educație de calitate și prin totalitatea vieții aici, acasă, ne putem menține resursa cea mai valoroasă a planetei, resursa umană, în România.”

Citește și:
Premierul Ciolacu solicită președinților Consiliilor Județene și primarilor să urmărească personal implementarea urgentă a proiectelor PNRR pe educație: Să ne gândim că băiatul sau fata unui vecin de-al nostru așteaptă aceste dotări ca să meargă la școală cu drag și cu folos
Ligia Deca: Cunoaștem că profesorii au susținut orele fără a avea la dispoziție materialele didactice necesare, de aceea am prevazut materiale didactice în acest apel de dotare a școlilor

3 comments
  1. Zice si chestii bune debirocratizare descentralizare.

    Centralizarea oare ce a reusit? pai a reusit sa nu mai fie profesori pe la unele materii gratie subiectelor aberante date la titularizare de la bucuresti in cautarea geniilor care sa se faca dascali. Pai geniile nu se fac dascali decat pe la facultati. Nu poti cere unui geniu sa se faca invatatoare sau prof de gimnaziu.

    Descentralizarea probabil va reusi sa ocupe aceste posturi cu rubedenii.

    In rest are impresia ca profesorii sunt atat de batrani incat nu stiu a folosi un PC sau o tabla interactiva.

    Problemele invatamantului sunt complet altele decat tablele interactive PC-urile panourile solare si alte rahaturi electrice. In final examenele se dau cu pixul si hartia si calculele se fac ca acum 4000 de ani.

  2. Descentralizare sa furați voi mai bine.Ati distrus sistematic absolut totul,tara este în haos și societatea la fel pentru ca doar asta ați semănat. Legi date pentru a favoriza hoții și lichelele,totul e făcut pentru a favoriza trântori,hoții, cu…ele și toate jigodiile. Nu ați făcut nimic bun pentru tara asta.Ati dat toată munca tarii la austrieci care acum urla în parlament UE ca suntem o tara coruptă când ei sunt cei care au finanțat și favorizat corupția de la noi.Nu banii lor au sprijinit corupția ca să fure ei cât mai mult de la noi și tot banii lor au strivit oamenii care încă se mai impotriveau?Ne-ati vândut pe doi lei sa fim sclavi pana și în tara noastră. Satura-v-ar pământul sa va sature pe lumea ailaltă!!

  3. Ăsta de când a căzut în cap doar prostii vorbește.

    M-am săturat de poveștile șmecherilor politicieni. Ce vrea el să spună de fapt e că e nevoie de descentralizare ca să se poată fura mai mult și mai bine. Hai s….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii logopezi și consilieri din Timiș vor face activități online cu copiii, începând de marți. “Lucrăm la starea emoțională. Îi vrem înapoi sănătoși” – inspectorul școlar general Aura Danielescu

Profesorii consilieri și profesorii logopezi din Timiș vor derula săptămâna viitoare activități pentru ca starea emoțională a copiilor “să nu fie afectată major”, în perioada în care grădinițele și școlile…
Vezi articolul