Apel către învățători, profesori și educatori pentru a-i proteja pe copiii și elevii cu intoleranță la gluten

2.235 de vizualizări
Foto: © Photodeti | Dreamstime.com
„Să-i învățăm că nevoile alimentare speciale nu fac un copil mai puțin bun, mai puțin deștept, mai puțin curajos și că nu-l definesc”, se arată în textul unei scrisori publicate de Asociația Română pentru Intoleranță la Gluten – ARIG către învățători, profesori și educatori. Scrisoarea vine în contextul în care elevii au început cursurile anului școlar 2023-2024 luni, 11 septembrie.

„Îți scriu această scrisoare, dragă cadru didactic, pentru că știu cât de important este să construiești un mediu sigur pentru toți copiii pe care îi ai în grijă timp de câteva ore pe zi și să te rog să îi incluzi și pe cei pentru care un anume aliment poate reprezenta un pericol. Te rog, include alături de regulile de bună-purtare, siguranță și disciplină din mediul tău și reguli care să îi protejeze și să îi includă pe toți copiii care au nevoi alimentare speciale”, conform sursei citate.

Medicul Alina Stănescu Popp de la Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu-Rusescu” a prezentat, într-un interviu pentru Edupedu.ro, simptomele pe care ar putea să le sesizeze părinții și profesorii:

„Urmează o mulțime de simptome care au mai mult sau mai puțin legătură sistemul digestiv și care ar putea să facă învățătorul, profesorul și părinții să se gândească la o boală celiacă. Orice fel de tulburare digestivă poate să fie generată de boala celiacă: de la scădere de apetit, afte recurente în gură, dureri de burtică, diaree, constipație, balonare, greață, absolut orice simptom poate fi atribuit acestei boli. Un copil poate să aibă un singur simptom din acestea sau mai multe. În general, când încep să aibă simptome digestive, încet ei încep să le exprime sau părinții și profesorul la clasă observă că acelui copil i s-a schimbat starea, pentru că ei au un disconfort semipermanent: îi doare burta, le e greață, se vede clar că nu mănâncă la prânz, dacă sunt copii care mănâncă la grădiniță sau la școală, se observă imediat că se comportă altfel. Diagnosticul întârzie mai mult la cei care nu au niciun simptom digestiv, ci doar simptome pe care nu știi de unde să le apuci. Dacă vorbim de copiii de liceu, pot să existe întârzieri de intrare la pubertate”, a spus medicul.

Pe 7 noiembrie 2022, Ministerul Educației a trimis o adresă școlilor în care menționa că „ținând cont de numărul semnificativ de copii/elevi din învățământul românesc, diagnosticați cu boala celiacă, vă rugăm să transmiteți unităților de învățământ preuniversitar să acorde o deosebită atenție colaborării cu familiile acestora, precum și informării și instruirii întregului personal al unității de învățământ cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii / elevi cu produse pe bază de gluten”. Ministerul nu a prezentat o statistică a numărului acestor copii.

Redăm textul scrisorii:

Scrisoare deschisă către toate cadrele didactice din România care au anul acesta printre copiii de la grupă sau clasă un copil ce urmează un regim alimentar special.

“Dragă cadru didactic,

(educator, învățător, diriginte, profesor sau director de școală)

Îți scriu această scrisoare pentru că anul acesta vei avea în grupa, clasa sau școala ta un elev cu boala celiacă. El urmează un regim foarte strict și este extrem de important să nu consume gluten deloc. Cele mai mici urme de gluten îi pot face rău.

Îți adresez această scrisoare, dragă cadru didactic, deoarece timp de câteva ore pe zi îți încredințez copilul meu, iar siguranța lui depinde în totalitate de acțiunile tale.

Aș vrea să știi, în primul rând, că dieta fără gluten nu este un moft, este un tratament unic pentru afecțiunea de care suferă copilul meu. Deși, aparent, pare simplu să excluzi glutenul din alimentație, te asigur că este o provocare destul de mare pentru fiecare dintre persoanele cu boala celiacă.

Îți scriu această scrisoare, dragă cadru didactic, pentru că știu cât de important este să construiești un mediu sigur pentru toți copiii pe care îi ai în grijă timp de câteva ore pe zi și să te rog să îi incluzi și pe cei pentru care un anume aliment poate reprezenta un pericol. Te rog, include alături de regulile de bună-purtare, siguranță și disciplină din mediul tău și reguli care să îi protejeze și să îi includă pe toți copiii care au nevoi alimentare speciale.

Îți scriu această scrisoare, dragă cadru didactic, pentru că am nevoie să regăsesc în tine un sprijin, un om de încredere împreună cu care să oferim, în siguranță, un mediu potrivit pentru educația copilului meu. Te rog, atunci când metodele de învățare creative, non-formale, permit anumite activități, ai în vedere și nevoile copilului meu și nu-l exclude din aceste activități în cazul în care situația poate fi periculoasă pentru el. Te asigur că voi face toate eforturile pentru a te susține în adaptarea activităților astfel încât ele să fie sigure pentru copilul meu, pentru ca el să poată participa alături de colegii lui în siguranță la toate aceste activități. Îți voi fi recunoscătoare pentru efortul tău, iar pentru copilul meu va însemna lumea întreagă.

Îți scriu această scrisoare, dragă cadru didactic, pentru că sunt sigură că niciun părinte nu-și dorește ca ai săi copii să trăiască într-o lume rece, indiferentă, lipsită de respect și iubire față de cel de lângă el. Să începem de la noi din clasă și să construim, prin ei, o lume și un viitor mai bun. Să-i învățăm că o felie de tort este neimportantă atunci când exclude, îndepărtează, rănește un prieten. Să-i învățăm că nevoile alimentare speciale nu fac un copil mai puțin bun, mai puțin deștept, mai puțin curajos și că nu-l definesc, nu este singurul lucru care poate fi spus despre el, că el trebuie văzut pentru ceea ce este, nu pentru ceea ce poate sau nu poate mânca.

Ai ocazia să picuri în inimile tinere valorile prețioase care vor construi o lume mai bună pentru noi toți: empatie, grijă, bunătate, altruism.

Cu recunoștință,

Un părinte de copil celiac”

Foto: © Photodeti | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Tot mai mulți copii de școală sunt diagnosticați cu intoleranță la gluten, adică suferă de boala celiacă, atrage atenția Ministerul Educației. Printre manifestări pot fi simptome digestive sau statura mică, anemia și irascibilitatea, potrivit medicului Alina Stănescu Popp / Ce pot face părinții și profesorii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Unii directori de şcoli din Tulcea semnalează că deficitul de profesori la unele materii este tot mai mare / “Îmi permit să trag un mic semnal de alarmă în ceea ce priveşte obligativitatea aducerii profesorii în şcoli, a revitalizării meseriei de profesor”, spune directorul Colegiului “Spiru Haret” din Tulcea

Un reportaj Agerpres privind situația școlilor din județul Tulcea înainte de începerea școlii arată că unităţile de învăţământ din județ sunt pregătite în proporţie de 90% să-i primească pe elevi,…
Vezi articolul

Aștept de la profesori să întoarcă efortul Guvernului. Simpla prezență la clasă a profesorilor nu e suficientă. Nu cer niciunui profesor să facă lucruri imposibile, cer să își facă meseria, așa cum trebuie să o facă, spune premierul Ciolacu

Premierul Marcel Ciolacu a spus că așteaptă de la profesori “să întoarcă efortul Guvernului”, făcând referire la Legea salarizării unitare și la majorările salariale promise pentru a încetarea grevei din…
Vezi articolul

Premieră în ultimii 18 ani: un elev a luat media 10 la sesiunea din septembrie de la Bacalaureat. Rata de promovare a sesiunii de toamnă de la BAC 2020 este de 31,5%

Rata de promovare înregistrată în sesiunea august-septembrie a examenului naţional de Bacalaureat 2020 este de 31,5%, în creștere față sesiunea august-septembrie 2019 (30,8%), transmite Ministerul Educației într-un comunicat de presă.…
Vezi articolul
CIVIS Open Lab

Scenariile de predare de la Universitatea București și condițiile de cazare în cămine. Rectorul Marian Preda: „ Nu ne vom mai putea întâlni față în față la fel de des ca până acum, vom lucra pe formațiuni mai mici, vom avea trasee clare în universitate”

Majoritatea facultăților Universității din București au optat pentru varianta activităților academice derulate în sistem mixt, se arată într-un comunicat de presă al instituției. Este cazul facultăților de Administrație și Afaceri,…
Vezi articolul