Apel al Facultății de Istorie din Iași către toți profesorii, inspectorii școlari, cercetătorii și muzeografii la solidaritate pentru păstrarea Istoriei ca disciplină obligatorie, la toate specializările, în toți anii de liceu

18.049 de vizualizări
Facultatea de Istorie UAIC / Foto: Facebook.com
Profesorii de la Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași fac apel la solidaritate către profesorii de specialitate, inspectorii școlari, cercetătorii și muzeografii din țară. Reacția lor vine după propunerile din planurile-cadru de liceu care elimină orele obligatorii de Istorie în clasele XI-XII la mai multe profiluri. „O Românie educată nu poate exista fără învățarea disciplinei Istorie în fiecare an de studiu”, subliniază reprezentanții instituției de învățământ superior.

Potrivit unui mesaj publicat pe Facebook, reprezentanții facultății „își exprimă dezacordul și îngrijorarea privind propunerile de Planuri-cadru publicate spre consultare recent de către Ministerul Educației și Cercetării”. Ei susțin că cer celorlalte facultăți de profil din țară să se alăture unui demers de inițiere a unui memoriu, pe care să-l prezinte ministerului Educației.

„Istoria reprezintă atât una din garanțiile formării individuale a viitorilor cetățeni ai acestei țări, cât și un element fundamental al identității naționale. O Românie educată nu poate exista fără învățarea disciplinei Istorie în fiecare an de studiu și în cadrul fiecărei specializări sau profil, iar istoriile ca experiențe dureroase, din care trebuie să tragem învățăminte, nu pot fi înțelese și aprofundate fără o încadrare în contextul mai larg pe care îl constituie Istoria”, scrie Facultatea pe rețeaua socială.

„Facem apel la facultățile de profil din țară, la inspectoratele de specialitate, la toți profesorii, cercetătorii, muzeografii, arhiviștii și absolvenții de Istorie la solidaritate și la acțiunea comună pentru un memoriu pe care să-l prezentăm Ministerului Educației”, continuă în mesajul facultății.

Și Facultatea de Istorie a Universității din București (FI-UB) a atras atenția că este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână. Instituția din Capitală a făcut publică duminică, 2 februarie, o analiză pe noile planuri-cadru propuse în dezbatere, potrivit căreia „elevii vor risca să devină analfabeți funcțional din punct de vedere istoric”.

  • Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat sâmbătă seara la criticile recente privind reducerea importanței Istoriei Naționale în noile planuri-cadru pentru liceu. Într-o postare pe blogul său personal, acesta a respins „conspirațiile și dezinformările” și a făcut apel la un dialog responsabil în cadrul consultărilor publice, subliniind că noile propuneri întăresc, nu slăbesc, studiul istoriei.
Citește și:
Este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână, arată analiza Facultății de Istorie a UB pe noile planuri-cadru propuse în dezbatere: Elevii vor risca să devină analfabeți funcțional din punct de vedere istoric
Ministrul Educației, Daniel David, respinge acuzațiile privind marginalizarea Istoriei în noile planuri-cadru: Hai să stopăm conspirațiile și dezinformările / Istoria națională ar trebui introdusă mai repede, din clasele a IX-a sau a X-a, deoarece așa ajungem la toți elevii
Fără Limba latină, Literatură universală și ora de Științe ale naturii la specializarea Filologie – Uman, prevede proiectul de planuri-cadru 2025. Crește la cinci numărul de ore de Română în fiecare clasă, Istoria are mai puțin în clasa a X-a
Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie: În proiectele de planuri-cadru disciplina istorie înregistrează un recul absolut semnificativ. La clasa a XII-a, elevul nu mai poate parcurge istoria națională, ci doar cea rezultată din Istoria Comunismului. Cum se vor putea păstra în doar doi ani școlari cele mai de seamă jaloane ale civilizației umane?
Daniel David: În ciuda unor interpretări greșite legate de „afectarea unor discipline și ore”, numărul actual de ore se poate păstra sau chiar crește prin noile planurile-cadru / Decizia se duce mai mult spre școală și elevi. Încurajăm autonomia și performanța

15 comments
  1. Istoria înseamnă memorie. Un om fără memorie si un neam care nu- si știe istoria, a sa si a altora, sunt frunze in vânt. Oricine si orice poate veni peste ei, fara sa- si dea seama ca poate lucrurile s- au mai întâmplat cândva. De ce pun evreii atâta accent pe cunoașterea Holocaustului? “Ca sa nu se mai întâmple”. Dacă nu știm ce a fost, orice poate veni peste noi ca si cum ar fi prima oară. Si nu stii cum sa acționezi, pentru ca nu stii ce a fost in trecut.

  2. Mie mi-a plăcut puțin istoria în școală. Acum, ca și adult însă, îi văd utilitatea. Una ar fi că aceasta se aseamănă unei ”cărți de conturi”. Poți să vezi ”Aha! Deci așa s-a comportat respectivul popor atunci! Este bine să fiu prudent în relațiile cu aceștia.”.

    Să scoți istoria este ca și cum ai scoate recenziile produselor de pe eMag. O sursă de informare vitală. Aici nu este vorba doar despre pro istorie. Este vorba despre pro educație!

    Nicolae Iorga a spus, ”Un popor care nu își cunoaște istoria este ca un copil care nu îți cunoaște părinții”.

  3. Se poate ști ce colectiv de experți în educație a elaborat aceste planuri – cadru? Ar trebui sa existe o responsabilitate individuală și de grup, precum și un set de studii și de argumente pe care s-au fundamentat aceste decizii curriculare. Nu se pot face asemenea propuneri fara o analiză riguroasă a situației actuale și fără o argumentare temeinică și pertinentă.

  4. Așa este! Sunt pentru studierea istoriei, în trunchiul comun și toți anii de studiu.
    Istoria nu te învață doar despre trecut, istoria te învață să gândești critic, să analizezi un eveniment din mai multe perspective și îți crează un sistem de valori solid.

  5. felicitări prof de istorie! la fel ar trebui sa procedeze și prof de chimie.chimia este prezenta prin produsele ei în toate domeniile de activitate,și la pedagogie unde au nevoie sa știe să facă un experiment copiilor nu se face decât o ora oin a 9 și a10,iar în a11su a,12,deloc.lla reală doar 0 0ra pe sapt.au distrus învățământul!!fiți uniți stimați profesori!!

  6. Ce nemernici, cine nu-și cunoaște istoria rămâne fără viitor.
    Trădători de neam și țară.
    Ce merită acești Trădători?!

  7. E clar, nu realizează ce face. Ciudat e ca Universitatea din Cluj, tace mâlc, inclusiv Facultatea de Istorie de acolo…

  8. Așa se întâmplă când acești globaliști ajung în posturi de decizie. Acest omuleț crescut la școală Soros vrea pur și simplu să șteargă din mentalul colectiv al nostru apartenența la patria numita Romania ,la cultura română,la valorile noastre culturale si religioase. Numai așa vom deveni o populație fara trecut ,fara jaloane specifice, mergând precum carul fara ruda cum ziceau bătrânii noștrii. Rușine Daniel David!

    1. Foarte bine ati punctat!Nu se mai doreste un popor român,ci o populatie amorfă, fără nicio perspectivă in viitor.Caci un popor care nu-și cunoaste rădăcinile,nu are nici perspectiva viitorului!

  9. nu vreau sa jignesc pe nimeni,dar de ce nu s-a luat atitudine atunci când s-a băgat forțat istoria holocaustului?Dacă a mers așa,uite că cineva de acolo de sus nu mai iubește istoria care se spune că nu este nimic altceva, decât cea mai frumoasă poveste.

  10. Aveți în Iași un alogen care conduce un partid zis național. Este cel care a reușit să dicteze scoaterea Istoriei României (cea adevărată) din școli și introducerea studierii altor istorii. Iar ieșenii și mai ales membrii acelui partid care se pretinde național îl apreciază pe individ. Râd și curcile de voi.

  11. Domnul Manea cand face afirmatia ca disciplina Istorie va ,,inregistra un recul absolut semnificativ” se gqndeste doar la reculul orelor din catedra profesorilor si nu la ceea ce-si doresc elevii. CDEOȘ asa cum apare in Legea 198 este ceea ce-si doresc elevii si nu catedrele
    care se vor micșora ale profesorilor. ( Articolul 86 din Legea 198/2023 descrie ce înseamnă CDEOȘ și cum se va aplica:

    „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere. (4) Implementarea CDEOȘ, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular. Deci cine doreste sa studieze istoria o poate alege chiar daca nu este in TC. Daca toate asociatiile profesorilor de la toate disciplinele , se vor răscula” atunci va trebui sa lasam totul ,, asa cum e ” chiar daca elevii vor sta 10 ore la scoala.

  12. Foarte simplu: introduceți istoria Holocaustului/comunismului ca unități de învățare și includeți câte o ora de Istorie în trunchi comun!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Propunerea unei eleve pentru îmbunătățirea predării: Profesorii de la oraș să se schimbe cu profesorii de la sat, pe modelul schimbului de experiență dintre elevii care pleacă în alte țări

Profesorii de la oraș ar putea să se schimbe cu profesorii de la sat, pe modelul schimbului de experiență dintre elevii care pleacă în alte țări, spune Ilinca Rădoi, eleva…
Vezi articolul

Minciuna la copii și intervievarea copiilor în context judiciar – două dintre temele conferinței organizate în premieră în România de Asociația Europeană de Psihologie și Drept, care își reunește specialiștii la Cluj-Napoca, între 4 și 7 iulie 2023 (P)

Cercetători internaționali din psihologia judiciară, profesori universitari și practicieni din țară și străinătate se reunesc pentru prima dată în România, la Conferința Asociației Europene de Psihologie și Drept. Votată în…
Vezi articolul