Numărul elevilor și studenților a scăzut cu 6.200, iar cel al profesorilor a crescut cu 4.348 în anul şcolar/universitar 2023-2024, față de anul precedent. Doar 36 de studenți din mediul rural au absolvit învățământul superior în anul universitar 2022-2023, dintr-un total de 126.537, ceea ce reprezintă 0,02%, conform raportului Sistemul educaţional la sfârşitul anului şcolar/universitar 2022-2023 şi începutul anului şcolar/universitar 2023-2024, publicat de Institutul Național de Statistică pe 20 iunie.
Informații pe scurt:
- Numărul elevilor și studenților a scăzut cu 80.800, din 2018 și cu 59.700 din 2019.
- Numărul profesorilor din învățământul preuniversitar a crescut cu 9.697 din 2019.
- Unui profesor din învățământul profesional îi revin 63 de elevi, iar unui profesor de liceu 11 elevi în anul școlar 2023-2024.
- Doar 36 de studenți din mediul rural au absolvit cu diplomă învățământul superior în anul universitar 2022-2023.
- Cei mai mulți studenți au absolvit domeniul Afaceri, administraţie şi drept, 22.429 de absolvenți la nivel de licenţă.
- 3.729 de studenți au absolvit Ştiinţele educaţiei, la nivel de licență.
- 41% dintre laboratoarele școlare sunt în învățământul superior, 1% în învățământul profesional, 29% în învățământul liceal.
Din 2018 numărul elevilor și studenților a scăzut cu 80.800. Ȋn anul şcolar/universitar 2023-2024, populaţia şcolară din sistemul naţional de educaţie a fost 3.466.500 de elevi şi studenţi, în scădere cu 6.200 comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, conform INS.
Evoluția populației școlare 2019-2024
An școlar | Populația școlară |
2019-2020 | 3.526.200 |
2020-2021 | 3.494.600 |
2021-2022 | 3.495.800 |
2022-2023 | 3.472.800 |
2023-2024 | 3.466.500 |
Evoluția numărului profesorilor din învăţământul preuniversitar 2019-2024
Personalul didactic din sistemul de învățământ a crescut cu 4.348 de persoane în anul şcolar/universitar 2023-2024, față de anul precedent, când erau 245.039 de profesori.
Cu 4.074 a crescut numărul profesorilor din învățământul preuniversitar, în anul şcolar 2023-2024, conform INS.
Ministerul Educației a publicat următoarele date privind numărul cadrelor didactice în Raportul privind starea învățământului preuniversitar din România (an școlar 2022 – 2023):
An scolar | Număr cadre didactice preuniversitar – Ministerul Educației | Număr cadre didactice preuniversitar – INS |
2019-2020 | 207.484 | 208.419 |
2020-2021 | 208.642 | 209.572 |
2021-2022 | 210.317 | 211.299 |
2022-2023 | 212.332 | 214.042 |
2023-2024 | 218.116 |
Sursa date: INS și Ministerul Educației / Grafic: Edupedu.ro
Numărul numărul elevilor și studenților înscriși în anul şcolar/universitar 2023-2024
În anul şcolar/universitar 2023-2024, aproape jumătate din populaţia şcolară s-a regăsit în învăţământul primar şi gimnazial (46,1%), iar circa o treime în învăţământul liceal (17,4%) şi în educația timpurie (15,8%), conform datelor INS.
Populația școlară pe niveluri educaționale în anul școlar/universitar 2023-2024
Nivel educație | Număr elevi/studenți |
---|---|
Învățământ antepreşcolar şi preşcolar | 547.748 |
Învăţământ primar şi gimnazial | 1.597.499 |
Învăţământ liceal | 601.974 |
Învăţământ profesional | 92.098 |
Învăţământ postliceal | 82.606 |
Învăţământ superior | 544.623 |
Comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, învăţământul liceal și respectiv învăţământul superior sunt nivelurile care au înregistrat creşteri ale populaţiei şcolare (+6,7 mii elevi, respectiv +5,9 mii studenți/cursanți).
În învăţământul postliceal au fost înscrişi 82,6 mii elevi, acest nivel educaţional fiind cel mai puţin reprezentat în totalul populaţiei şcolare (2,4%).
Învățământul primar și gimnazial, precum și cel profesional au cunoscut cele mai semnificative diminuări ale numărului de elevi înscrişi în anul şcolar 2023-2024, faţă de cel anterior (-9,5 mii, respectiv -4,2 mii).
În anul universitar 2023-2024 au fost înscrişi în învăţământul superior 544,6 mii studenţi, din care 55,4% au fost studente, conform INS.
Personalul didactic în anul şcolar/universitar 2023-2024
În anul şcolar/universitar 2023-2024, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 245.000 de persoane.
Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritară, atât la nivelul sistemului educaţional preuniversitar (83,0%), cât şi pe nivelurile: educația timpurie (99,7%), învățământul primar şi gimnazial (82,1%), postliceal (79,1%), liceal (72,9%) şi profesional (67,3%), conform datelor INS.
Numărul profesorilor în anul școlar/universitar 2023-2024, pe niveluri de educație și mediu de rezidență
Nivel | Urban | Rural |
Învăţământul antepreşcolar şi preşcolar | 26.772 | 13.626 |
Învățământul primar şi gimnazial | 62.029 | 58.635 |
Învăţământul liceal | 50.054 | 3.635 |
Învăţământul profesional | 1.033 | 421 |
Învăţământul postliceal | 1.878 | 33 |
Învăţământul superior | 26.907 | 16 |
Deși raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost 14 elevi/studenţi la un cadru didactic,, sunt 63 de elevi la un profesor în învățământul profesional și 43 de elevi la un profesor în învățământul postliceal.
Numărul elevilor, studenților şi profesorilor 2023-2024 / Raport populația școlară/număr profesori
Niveluri de educaţie | Populația școlară | Număr profesori | Raport populația școlară/număr profesori |
Învăţământ antepreşcolar şi preşcolar | 547.748 | 40.398 | 14 |
Învăţământ primar şi gimnazial | 1.597.499 | 120.664 | 13 |
Învăţământ liceal | 601.974 | 53.689 | 11 |
Învăţământ profesional | 92.098 | 1.454 | 63 |
Învăţământ postliceal | 82.606 | 1.911 | 43 |
Învăţământ superior | 544.623 | 26.923 | 20 |
Baza materială din anul şcolar/universitar 2023-2024
Nivel de educaţie | Săli de clasă | Laboratoare şcolare | Bazine de înot | Săli de gimnastică | Ateliere şcolare | Terenuri de sport |
Învăţământ primar și gimnazial | 70.724 | 7.499 | 21 | 3.038 | 421 | 3.823 |
Învăţământ liceal | 37.463 | 7.441 | 10 | 1.362 | 3.227 | 1.560 |
Învăţământ profesional | 958 | 145 | 1 | 48 | 245 | 38 |
Învăţământ postliceal | 1.151 | 427 | 1 | 11 | 30 | 14 |
Învăţământ superior | 7.383 | 10.589 | 18 | 193 | 383 | 252 |
Numărul absolvenţilor de învățământ superior din mediul rural a scăzut, 16,5 % din totalul absolvenților din anul 2022-2023 sunt din mediul rural.
Doar 36 de studenți din mediul rural au absolvit învățământul superior în anul universitar 2022-2023, dintr-un total de 126.537, ceea ce reprezintă 0,02%.
- 45 de absolvenți din mediul rural au fost la sfârşitul anului universitar 2018-2019
- 46, la sfârşitul anului universitar 2020-2021
- 46, la sfârşitul anului universitar 2021-2022
- 36, la sfârşitul anului universitar 2022-2023
Nivel de educaţie | Total | Feminin | Masculin | Urban | Rural |
Total | 504.991 | 265.940 | 23.9051 | 421.386 | 83.605 |
Învăţământul gimnazial | 175.876 | 85574 | 90302 | 105.263 | 70.613 |
Învăţământul liceal | 143.393 | 75364 | 68.029 | 135.274 | 8.119 |
Învăţământul profesional | 28.669 | 9915 | 18.754 | 24.764 | 3.905 |
Învăţământul postliceal | 30.516 | 19953 | 10.563 | 29.584 | 932 |
Învăţământul superior | 126.537 | 75.134 | 51.403 | 126.501 | 36 |
Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au fost cele din grupa afaceri, administraţie şi drept (23,7% din totalul studenţilor), respectiv inginerie, prelucrare şi construcţii (19,7% din totalul studenţilor).
Domeniul de educaţie | Învăţământ universitar de licenţă | Învăţământ universitar de master, cursuri şi studii postuniversitare | Învăţământ universitar de doctorat şi programe postdoctorale de cercetare avansată |
Agricultură, silvicultură, piscicultură şi ştiinţe veterinare | 3.429 | 1.398 | 160 |
Servicii | 3.543 | 2.275 | 118 |
Ştiinţe ale naturii, matematică şi statistică | 3.608 | 2.150 | 151 |
Ştiinţele educaţiei | 3.729 | 3.457 | 48 |
Arte şi ştiinţe umaniste | 6.759 | 3.635 | 553 |
Tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) | 6.786 | 2.334 | 55 |
Ştiinţe sociale, jurnalism şi informaţii | 7.841 | 3.724 | 186 |
Sănătate şi asistenţă socială | 13.146 | 1.613 | 416 |
Inginerie, prelucrare şi construcţii | 14.098 | 6.995 | 475 |
Afaceri, administraţie şi drept | 22.429 | 11.159 | 267 |
1 comment
Cei cu statistica lui pește – și voi, la fel ca ei – numără ca absolvenți de studii superioare din rural numai pe cei care au ocupat locuri rezervate studenților din rural. Spre cunoașterea voastră, facultățile rezervă maxim un loc per specializare pentru cei din rural, și trebuie ca elevii să ceară în mod expres locul respectiv la admitere.
Dar sigur, sunt doar 36 că am numărat câte pere are mărul. Dacă voi și statisticienii lui pește chiar credeți că din cei 126k+ absolvenți de studii superioare, doar 36 veneau din rural, hai să vă vând niște teren agricol pe Lună. Ieftin!