Anul școlar 2023-2024 în cifre: Mai puțini elevi și studenți, mai mulți profesori și doar 36 de studenți din mediul rural care au absolvit facultatea în 2023

5.624 de vizualizări
Foto: Grafic Edupedu.ro
Numărul elevilor și studenților a scăzut cu 6.200, iar cel al profesorilor a crescut cu 4.348 în anul şcolar/universitar 2023-2024, față de anul precedent. Doar 36 de studenți din mediul rural au absolvit învățământul superior în anul universitar 2022-2023, dintr-un total de 126.537, ceea ce reprezintă 0,02%, conform raportului Sistemul educaţional la sfârşitul anului şcolar/universitar 2022-2023 şi începutul anului şcolar/universitar 2023-2024, publicat de Institutul Național de Statistică pe 20 iunie.

Informații pe scurt:

  • Numărul elevilor și studenților a scăzut cu 80.800, din 2018 și cu 59.700 din 2019.
  • Numărul profesorilor din învățământul preuniversitar a crescut cu 9.697 din 2019.
  • Unui profesor din învățământul profesional îi revin 63 de elevi, iar unui profesor de liceu 11 elevi în anul școlar 2023-2024.
  • Doar 36 de studenți din mediul rural au absolvit cu diplomă învățământul superior în anul universitar 2022-2023.
  • Cei mai mulți studenți au absolvit domeniul Afaceri, administraţie şi drept, 22.429 de absolvenți la nivel de licenţă.
  • 3.729 de studenți au absolvit Ştiinţele educaţiei, la nivel de licență.
  • 41% dintre laboratoarele școlare sunt în învățământul superior, 1% în învățământul profesional, 29% în învățământul liceal.

Din 2018 numărul elevilor și studenților a scăzut cu 80.800. Ȋn anul şcolar/universitar 2023-2024, populaţia şcolară din sistemul naţional de educaţie a fost 3.466.500 de elevi şi studenţi, în scădere cu 6.200 comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, conform INS.

Evoluția populației școlare 2019-2024
An școlarPopulația școlară
2019-20203.526.200
2020-20213.494.600
2021-20223.495.800
2022-20233.472.800
2023-20243.466.500
Sursa datelor: INS, Cercetări statistice exhaustive privind statistica educației în anul școlar/universitar 2023-2024
Evoluția numărului profesorilor din învăţământul preuniversitar 2019-2024

Personalul didactic din sistemul de învățământ a crescut cu 4.348 de persoane în anul şcolar/universitar 2023-2024, față de anul precedent, când erau 245.039 de profesori.

Cu 4.074 a crescut numărul profesorilor din învățământul preuniversitar, în anul şcolar 2023-2024, conform INS.

Ministerul Educației a publicat următoarele date privind numărul cadrelor didactice în Raportul privind starea învățământului preuniversitar din România (an școlar 2022 – 2023):

An scolar Număr cadre didactice preuniversitar – Ministerul EducațieiNumăr cadre didactice preuniversitar – INS
2019-2020 207.484208.419
2020-2021 208.642209.572
2021-2022 210.317211.299
2022-2023 212.332214.042
2023-2024218.116

Sursa date: INS și Ministerul Educației / Grafic: Edupedu.ro
Numărul numărul elevilor și studenților înscriși în anul şcolar/universitar 2023-2024

În anul şcolar/universitar 2023-2024, aproape jumătate din populaţia şcolară s-a regăsit în învăţământul primar şi gimnazial (46,1%), iar circa o treime în învăţământul liceal (17,4%) şi în educația timpurie (15,8%), conform datelor INS.

Populația școlară pe niveluri educaționale în anul școlar/universitar 2023-2024

Nivel educațieNumăr elevi/studenți
Învățământ antepreşcolar şi preşcolar547.748
Învăţământ primar şi gimnazial1.597.499
Învăţământ liceal601.974
Învăţământ profesional92.098
Învăţământ postliceal82.606
Învăţământ superior544.623
Sursa datelor: INS, Cercetări statistice exhaustive privind statistica educației în anul școlar/universitar 2023-2024

Comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, învăţământul liceal și respectiv învăţământul superior sunt nivelurile care au înregistrat creşteri ale populaţiei şcolare (+6,7 mii elevi, respectiv +5,9 mii studenți/cursanți).

În învăţământul postliceal au fost înscrişi 82,6 mii elevi, acest nivel educaţional fiind cel mai puţin reprezentat în totalul populaţiei şcolare (2,4%).

Învățământul primar și gimnazial, precum și cel profesional au cunoscut cele mai semnificative diminuări ale numărului de elevi înscrişi în anul şcolar 2023-2024, faţă de cel anterior (-9,5 mii, respectiv -4,2 mii).

În anul universitar 2023-2024 au fost înscrişi în învăţământul superior 544,6 mii studenţi, din care 55,4% au fost studente, conform INS.

Personalul didactic în anul şcolar/universitar 2023-2024

În anul şcolar/universitar 2023-2024, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 245.000 de persoane.

Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritară, atât la nivelul sistemului educaţional preuniversitar (83,0%), cât şi pe nivelurile: educația timpurie (99,7%), învățământul primar şi gimnazial (82,1%), postliceal (79,1%), liceal (72,9%) şi profesional (67,3%), conform datelor INS.

Numărul profesorilor în anul școlar/universitar 2023-2024, pe niveluri de educație și mediu de rezidență 

NivelUrbanRural
Învăţământul antepreşcolar şi preşcolar26.77213.626
Învățământul primar şi gimnazial62.02958.635
Învăţământul liceal50.0543.635
Învăţământul profesional1.033421
Învăţământul postliceal1.87833
Învăţământul superior26.90716
Sursa datelor: INS, Cercetări statistice exhaustive privind statistica educației în anul școlar/universitar 2023-2024

Deși raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost 14 elevi/studenţi la un cadru didactic,, sunt 63 de elevi la un profesor în învățământul profesional și 43 de elevi la un profesor în învățământul postliceal.

Numărul elevilor, studenților şi profesorilor 2023-2024 / Raport populația școlară/număr profesori

Niveluri de educaţiePopulația școlarăNumăr profesoriRaport populația școlară/număr profesori
Învăţământ antepreşcolar şi preşcolar547.74840.39814
Învăţământ primar şi gimnazial1.597.499120.66413
Învăţământ liceal601.97453.68911
Învăţământ profesional92.0981.45463
Învăţământ postliceal82.6061.91143
Învăţământ superior544.62326.92320
Sursa datelor: INS, Cercetări statistice exhaustive privind statistica educației în anul școlar/universitar 2023-2024
Baza materială din anul şcolar/universitar 2023-2024
Nivel de educaţieSăli de clasăLaboratoare şcolareBazine de înotSăli de gimnasticăAteliere şcolareTerenuri de sport
Învăţământ primar și gimnazial70.7247.499213.0384213.823
Învăţământ liceal37.4637.441101.3623.2271.560
Învăţământ profesional95814514824538
Învăţământ postliceal1.1514271113014
Învăţământ superior7.38310.58918193383252
Sursa datelor: INS, Cercetări statistice exhaustive privind statistica educației în anul școlar/universitar 2023-2024

Numărul absolvenţilor de învățământ superior din mediul rural a scăzut, 16,5 % din totalul absolvenților din anul 2022-2023 sunt din mediul rural.

Doar 36 de studenți din mediul rural au absolvit învățământul superior în anul universitar 2022-2023, dintr-un total de 126.537, ceea ce reprezintă 0,02%.

  • 45 de absolvenți din mediul rural au fost la sfârşitul anului universitar 2018-2019
  • 46,  la sfârşitul anului universitar 2020-2021
  • 46, la sfârşitul anului universitar 2021-2022
  • 36, la sfârşitul anului universitar 2022-2023
Nivel de educaţieTotalFemininMasculinUrbanRural
Total504.991265.94023.9051421.38683.605
Învăţământul gimnazial175.8768557490302105.26370.613
Învăţământul liceal143.3937536468.029135.2748.119
Învăţământul profesional 28.669991518.75424.7643.905
Învăţământul postliceal30.5161995310.56329.584932
Învăţământul superior126.53775.13451.403126.50136
Sursa datelor: INS, Cercetări statistice exhaustive privind statistica educației în anul școlar/universitar 2023-2024

Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au fost cele din grupa afaceri, administraţie şi drept (23,7% din totalul studenţilor), respectiv inginerie, prelucrare şi construcţii (19,7% din totalul studenţilor).

Domeniul de educaţieÎnvăţământ universitar de licenţăÎnvăţământ universitar de master, cursuri şi studii postuniversitareÎnvăţământ universitar de doctorat şi programe postdoctorale de cercetare avansată
Agricultură, silvicultură, piscicultură şi ştiinţe veterinare3.4291.398160
Servicii3.5432.275118
Ştiinţe ale naturii, matematică şi statistică3.6082.150151
Ştiinţele educaţiei3.7293.45748
Arte şi ştiinţe umaniste6.7593.635553
Tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor (TIC)6.7862.33455
Ştiinţe sociale, jurnalism şi informaţii7.8413.724186
Sănătate şi asistenţă socială13.1461.613416
Inginerie, prelucrare şi construcţii14.0986.995475
Afaceri, administraţie şi drept22.42911.159267
Sursa datelor: INS, Cercetări statistice exhaustive privind statistica educației în anul școlar/universitar 2023-2024
Numărul absolvenţilor cu diplomă din învăţământul superior, pe domenii de studiu, 2022-2023

1 comment
  1. Cei cu statistica lui pește – și voi, la fel ca ei – numără ca absolvenți de studii superioare din rural numai pe cei care au ocupat locuri rezervate studenților din rural. Spre cunoașterea voastră, facultățile rezervă maxim un loc per specializare pentru cei din rural, și trebuie ca elevii să ceară în mod expres locul respectiv la admitere.

    Dar sigur, sunt doar 36 că am numărat câte pere are mărul. Dacă voi și statisticienii lui pește chiar credeți că din cei 126k+ absolvenți de studii superioare, doar 36 veneau din rural, hai să vă vând niște teren agricol pe Lună. Ieftin!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii colegiului din Sinaia vor putea învăța limbi străine sau vor simula munca unui ospătar cu ajutorul generatoarelor de holograme cumpărate prin fonduri PNRR. Investiția în două smartlaburi, de aproape 120.000 de euro (P)

Colegiul „Mihail Cantacuzino”, Orașul Sinaia, în calitate de Beneficiar, anunță demararea proiectului “Dezvoltarea a două laboratoare digitale inteligente în cadrul Colegiului „Mihail Cantacuzino”, Sinaia, cod proiect F-PNRR-SmartLabs-2023-2259, proiect finanţat prin…
Vezi articolul

Proiect susținut de UiPath Foundation

RAPORT UiPath Foundation a susținut peste 25.000 de copii din familii vulnerabile și peste 3.000 de profesori / Raluca Negulescu-Balaci: Obiectivul nostru este să construim sisteme de sprijin integrat și pe termen lung, oferind contextul educațional necesar pentru a ne asigura că potențialul nelimitat al copiilor nu rămâne captiv în sărăcie

UiPath Foundation a susținut, în perioada 2019-2021, peste 25.000 de copii din familii vulnerabile din România și India să aibă acces la educație de calitate și peste 3.000 de profesori…
Vezi articolul