Anturajul l-ar fi schimbat fundamental, în ultimele 6 luni, pe elevul din Brăila care a luat 2.95 la Evaluarea Națională și avea media 9.59 în gimnaziu. Interviu cu directoarea școlii, despre un caz îngrijorător: Băiatul spune că oamenii cu școală sunt săraci și abia au ce să mănânce

78.224 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
O analiză în 8 județe a notelor sub 3 de la Evaluarea Națională 2022 a arătat că, în peste 90% din situațiile analizate, mediile de gimnaziu sunt mai mari cu cel puțin 4 puncte față de cele de la examene. Printre acestea s-a remarcat un caz al unui elev din Brăila care are media de gimnaziu 9.59, iar cea de la Evaluarea Națională este de 2.95. Directoarea școlii a contactat Edupedu.ro și a semnalat faptul că este un caz în care diferența dintre media din cei 4 ani de gimnaziu și cea de la Evaluarea Națională provine din alte cauze decât cele aparente: “A intrat într-un anturaj foarte nepotrivit, iar aspirațiile sale au luat o cale îndoielnică. De circa jumătate de an și-a schimbat foarte mult comportamentul atât la școală cât și în familie. Nici nu voia să se prezinte la examene”, povestește directoarea Școlii Gimnaziale Nikos Kazantzakis din Brăila, Daniela Surdu.

Elevul, care are media claselor V-VIII 9.59, a obținut nota 3.40 la limba română, iar la matematică – 2.50 la Evaluarea Națională. Directoarea școlii ne-a povestit că media din gimnaziu este una muncită și care a reflectat realitatea: “Copilul a fost foarte bun la învățătură mereu, dar de circa jumătate de an și-a schimbat foarte mult comportamentul atât la școală cât și în familie. A fost un elev implicat și iubit de la bun început, nu exista activitate de voluntariat, de ecologizare în parc, în curte, de parteneriat în școală sau proiect Erasmus la care să nu se implice. 

Elevul este pentru noi, în acest moment ca și școală, o mare dezamăgire, pentru că a fost un elev foarte bun în toți anii de școală implicat în toate activitățile școlare și extrașcolare, am fost cu el în proiecte Erasmus. Chiar era speranța și mândria noastră alături de o altă colegă a lui de clasa VIII-a care a reușit mai bine la evaluare.

A intrat într-un anturaj foarte nepotrivit, iar aspirațiile sale au luat o cale îndoielnică. El își dorește să se ducă la muncă în Anglia să facă bani, spune că școala îl ajută cu nimic că oamenii cu școală sunt săraci și abia au ce să mănânce. Noi am încercat să-l sprijinim, să-l încurajăm permanent, sperând că va depăși un moment critic în adolescența sa. L-am încurajat zi de zi nu numai eu ca director și cadru didactic, nu doar doamna dirigintă care a fost a doua mamă pentru toată clasa, ci și tot personalul de la paznic, la administrator, la secretar”, spune directoarea.

“Notele mici de la Evaluare nu le-a luat pentru că nu a știut, ci pentru că nu a fost interesat să scrie”, mai povestește aceasta. “În ziua evaluării a refuzat să vină să dea testul. M-am dus la el acasă pentru că stă foarte aproape, la două străzi distanță. Nu voia să vină. Părinții erau acasă, doamna dirigintă a sunat să-l cheme la școală să dea examenul pentru că are o șansă în plus dacă ia notă bună. 

Din păcate, la prima probă a refuzat să scrie pur și simplu, iar a doua probă cea de matematică a boicotat-o, spunând că “de ce trebuie să se supună la examene, lui oricum nu-i pasă”, iar la repartizarea a venit plângând să îmi spună că ar fi vrut să meargă la un anumit liceu. Acum regretă, dar nu cred că a părăsit anturajul. Momentan a prins un loc la un liceu profesional pe locuri de etnie romă. La noi în școală, majoritatea copiilor locuiesc în Centrul Vechi și aparțin 90% din etnia romă.  

I-am spus că voi ține legătura cu directoarea liceului unde a intrat. Sper să își revină și să fi fost doar o pasă proastă prin care a trecut. Ieri am avut o discuție cu el și cu mama lui cu care am avut o relație foarte apropiată mereu. Copilul chiar are capacitate să învețe și putea să reușească, este un copil inteligent, descurcăreț, prinde foarte repede și, totuși, uitați ce s-a întâmplat. 

Părinții au încercat toate variantele de coerciție, mai puțin violența, firește: l-au închis în casă, i-au luat telefonul, toate metodele pe care le poate aplica un părinte. Și au pierdut controlul. Sunt niște oameni fără școală, mama nu știe să scrie și să citească dar femeia i-a explicat în toate felurile că ea nu a avut parte de carte și vrea să le ofere copiilor mai multe șanse. Mama nu este școlarizată, dar cu toate acestea a insistat ca toții copiii ei să facă școală. 

S-a făcut tot posibilul pentru el. Pentru mine este un mare regret, nu mă așteptam. Putea să se ducă la liceul sportiv, are condiție fizică, capacitate intelectuală”, spune directoarea școlii.

Școala are activități și programe pentru prevenirea abandonului școlar

La Școala Gimnazială Nikos Kazantzakis din Brăila sunt mulți copii care provin din familii nevoiașe, care nu au ce mânca, și pe care conducerea școlii încearcă să îi ajute prin programe, donații și voluntariat.

“Noi ne implicăm în foarte multe proiecte de voluntariat, facem donații și îi ajutăm cum putem pe toți copii care nu au posibilități. De exemplu, paznicul școlii a asigurat anul acesta o masă caldă copiilor în fiecare zi. Suntem o școală destul de mică și am apelat la toți profesorii au încercat să îl sprijine în toate felurile. 

Avem o colaborare foarte bună și cu inspectoratul școlar, facem programe împreună.

Nu știu ce schimbări ar putea fi în regulament, în legislație ca să se ne ajute. Noi am încercat toate variantele. Anul acesta am colaborat cu direcția de asistență socială și protecția copilului în mod constant. În fiecare săptămână am trimis adrese, am trimis profesorii diriginți, noi personal am mers la copii acasă, am trimis informări cu articol din Lege că primesc amenzi dacă nu vin copiii la școală. Credeți-mă că nu le pasă. Părinții, majoritatea, sunt cu foarte puțină educație spre deloc și nu au niciun interes pentru școală. Unii dintre elevii chiar vin din proprie inițiativă, nu pentru că îi împing părinții de la spate. Principalul nostru obiectiv în această școală este prevenirea abandonului școlar și integrarea lor în societate și să le arătăm un alt univers în afară de cel al comunităților. 

Sunt foarte mulți elevi în această situație, iar așa cum v-am spus, obiectivul nostru principal este încurajarea lor să nu renunțe la școală. Avem în fiecare clasă cel puțin un elev de care tragem mult să învețe, să nu abandoneze. 

Noi acordăm consiliere și părinților, trebuie să le explicăm într-un mod foarte pueril ce înseamnă să nu aibă școală copiii. De fiecare dată când e nevoie, îi sunăm noi sau ne sună părinții când sunt probleme. 

Îi încurajăm la modul că nu își pot lua permis de conducere dacă nu termină 10 clase. Am încercat toate modalitățile de a expune realitatea, dar modelele lor sunt cele mondene dintr-o altă categorie socială. Un elev la un moment dat i-a spus doamnei diriginte care îl tot încuraja și explica de ce trebuie să meargă la școală: ‘Dumneavoastră aveți mașină? Unde stați? Eu îmi doresc mai mult eu vreau să fiu că nu știu care vedetă'”, explică directoarea Daniela Surdu.

Au fost 16 elevi de clasa a VIII-a, o singură clasă. 11 elevi  au fost înscriși la Evaluarea Națională și 8 s-au prezentat, deși directoarea și diriginții au încercat să îi convingă și pe ei să vină la examen, dar nu au venit. 

Ce se întâmplă cu elevii care iau medii mici la Evaluarea Națională  

Cei care n-au luat Evaluarea Națională cu o medie mare, peste 5, se pot duce pe locurile care rămân în prima sau a doua etapă.

“Majoritatea ajung la licee tehnologice. Dar să știți că eu îmi doresc asta pentru ei. Din punctul meu de vedere, cred că ar trebui noi ca si unități școlare să promovăm liceele tehnologice. Mi-as dori să între toți la tehnologic pentru că mai departe vor avea o meserie și se vor putea susține financiar. Familia nu îi poate susține în viață”, spune directoarea școlii Nikos Kazantzakis din Brăila, Daniela Surdu.

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


19 comments
  1. Pai… sa analizam :din pibul romaniei nu este alocat cat scrie pe foaie spre învățământ, la TV sunt reclame … va las pe voi sa le enumerați.. deschideti tv-ul si lăsați comm cu primele reclame .. chiar primele 10 .. planul de a indobitoci o tara chiar funcționează… trist dar oare cât de mult a crescut nr agramatilor din România și oare PSD și PNL ce pot spune despre asta.. ? Au alte treburi … sefi lor pe care ii pupa în cur nu’i lasa pt ca le pun un teanc de bani în fata si’n secunda 2 le sclipesc instant ochișorii… ce drăguț… uii love love sweety !!!

  2. Problema cu diferenta dintre media de absolvire si media la EN este cam asa: media de absolvire cuprinde mediile la religie, muzica, sport, educatie tehnologica, stiinte sociale, samd iar media la EN este ca urmare a notelor la romana si mate.
    E normal sa fie oarecum mai mare, acele materii au alte standarde de notare, copilul nu trebuie sa simta presiunea notei la sport sau religie spre exemplu, el trebuie sa participe…
    Daca doriti sa analizati evolutia scolara, urmariti doar mediile la romana si mate.

  3. Asta cu anturajùl, o scuză la îndemînă. Ține de om dacă face sau nu face ce îi spun alții. Am avut prieteni care participau la mici găinării și, cu toate că mă băteau la cap să merg cu ei, nu am răspuns invitațiilor. Este o vîrstă periculoasă și tine numai de educație(de acasă, de la școală și personală).

  4. Si totusi, daca veti cauta notele pe academia.edu.ro ale celor 11 copii din scoala doamnei director, pe langa acest caz veti mai vedea si alte medii de absolvire de 8.5 dar in evaluare note de 2, 2.5 etc.

    De fapt este spaga si lipsa de interes a profesorilor din acea scoala. Mai sunt alte exemple si in Bucuresti, deci nu vorbim de “saracie”. Media ultimilor 4 ani 9,11 in examene copilul a luat 2,35 la romana si 2.5 la mate.

    Alo, Ministerul, procuratura? Sau asta este sistemul: toata lumea cu diploma cu note mari, iar detinatorii sa nu stie sa faca media aritmetica intre doua numere?!?!

  5. Statul PSD te vrea prost. Astfel incat sa nu putem vedea mizeria si incultura celor ce ar trebui sa administreze tara asta. Sa nu ne punem semne de intrebare la diplomele lor la facultati de debara cu lucrari de diploma plagiate.

    Este totul atat de simplu: trebuie sa intre cat mai multi copii de 8 si 9, la licee de 5 si 6 cu promovabilitate bac 60% prin reducerea nr. de clase la liceele foarte bune. Astfel, blocam reforma in scoli, si mentinem pe post profesori de la licee cu promovabilitate 0%. Statul social pornit de Iliescu: indiferent cat si ce faci sa ai o paine.

    Iar ministrul rade: este vina parintilor ca au nascut copii in 2007 si 2008. Ghinion. Munciti de 9 si 9,5 sa ajungeti la licee de nota 5. Sa traiasca tampeanu si androneasca. Vom avea din nou o generatie la facultate fara diploma de bac, sau cu diploma de bac dar fara sa invete nimic.

    Incentivam parintii sa isi trimita copiii afara. Unde daca esti de 9 primesti profesor de 9. Nu unde trebuie sa dai spaga sa ai copil de 10 pe hartie, sa iei in evaluare 6 sau cu evaluare 9 sa ajungi la liceu de profesori care nu au crescut niciun copil. 42 de licee cu rata de promovabilitate la BAC 0% vor primi copii de nota 9. I-am distrus, ii prostim sa nu vada mizeria.

  6. Și să vedeți de acum încolo ce va fi în școli! Cineva are interesul să distrugă tot, să ne transforme în sclavi.

  7. Verificați școlile din județul Giurgiu, să vedeți că 90 la sută au avut numai medii la evaloare de 3,și 4 și mediile la terminare clasa a8a toții au 9,-10 pe linie ,și fiecare primea medalii nu anturajul ,profesorii au delăsare pentru copii din provincie

  8. Nu vă mai victimizati doamna director, totul pornește și din școlii anturajul copiilor , noi că și părinți be dăm tot interesul pentru educația copiilor noștri dar societate îi distruge ,de ce nu vorbiți de builyngul din școli între elevi, aplicat chiar și de profesori ,pe scurt eu am avut copilul până la clasa a V a la o școală din Brăila a fost totul ok până la un moment dat cand diriginta a cerut părinților să faca procese verbale împotriva unui coleg de clasă a fiului meu ,in preuna cu un alt parinte acesta fiind polițist la poliția locală, un urma proceselor însoțite de abateri disciplinare și mustrări scrise pentru a fi exmatriculat și integrat în centru de plasament, m-am opus acestora și am comentat contrariu la modul frumos, nu vreau să știți ce am putut întîmpina și eu și copilul meu ,au curs procesele verbale însoțite de mustrări scrise cu acuzații de nenumărate abateri disciplinare împotriva fiului meu am făcut înscris la inspectoratul școlar județean cu probe pe cd ,înscrisuri poze etc am primit raspuns de la Inspectorat că va demara o anchetă la unitatea școlară respectivă, lucru care nici până în acest moment nu sa finalizat de doi ani în urmă, a fost acuzat de pornografie infantilă la vârsta de 11 ani de către directoarea scolii că ar fi postat poze pe saituri porno, cum se simțea fiul meu eu ca părinte cand majoritatea elevilor din școală strigau după fiul meu pornografistu la 11 ani sa trăiești asemenea traumă ,fiind umilit în școală ,norocul lui a fos că să intrat în pandemie din cauza fricii și a stresului i să declanșat o boală de piele psoriazis cu acte de la medic ,de la psiholog despre ce vorbim? Am plecat din Brăila să poată depăși l-am înscris la o școală privată în Constanta unde interesul școlilor private este taxa lunară pe care o plătesc carte …….. cand m-am declarat nemulțumită la disciplina de matematică unde doamna profesor avea 4 elevii la clasa toți cu note minime de trecere 5 în condițiile în care taxa este 600 lei pe lună doar învățământ fără after school, aceiași situație purtând o discuție cu doamna profesor de matematică și directoare unități școlare tot dansa are funcția de director, aceiași metodă au curs procesele verbale însoțite de mustrări scrise, până la exmatrculare fără drept de preaviz ,a fost bătut cu certificat medico legal ,copilul meu din victimă a fost catalogat agresor, cu memoriu la Președinție, la Ministrul educației, la Inspectoratul Școlar, la Poliție așa am reușit să salvez copilul să nu fie exmatriculat deși au comis un abuz prin rezilierea contractului cu două luni înainte de finalizarea anului școlar, în speță toate unitățile de învățământ și inspectoratele școlare sunt trase la indigo pentru a salva imaginea școlilor aplică builyngul asupra copiilor, așa că eu prin ceea ce am trăit alături de fiul meu nu cred nimic din ceea ce se motivează doamna director sunt argumente de imagine întotdeauna copilul este cel vinovat în opinia cadrelor, profesorii au dreptul să vină cu pistol la școală, profesorii întrețin relații sexuale cu elevi, ( eleve) tot ei discrimineaza elevii ,tot ei favorizează elevii ce tot ascundeti gunoiul sub preș doamna director?

  9. Felicitari doamna director pentru efortul dumneavostra! Ma bucur ca ati expus adevarul pe care cei care fac statistici nu sunt interesati sa il afle. Ma bucur ca EduPedu a fost corect si v-a permis dreptul la replica. Aveti dreptate in tot ceea ce spuneti. Dumnezeu sa va ajute sa-i ajutati in continuare pe elevii dumneavostra. Sunteti un om de mare omenie, dumneavostra si echipa dumneavostra! Felicitari si succes! Poate cei care ar trebui sa ia masuri concrete pentru schombatea acestor situatii vor veni sa va consulte ca sa faca ceva concret.

  10. Păi asta vede:politicieni,fotbaliști,maneliști,oameni de afaceri cu bani,restul trăgând la greu.
    Lăudabile eforturile școlii.
    Din păcate a ales,deocamdată cele mai proaste variante pentru el,s a razbunat pe el însuși,trebuia să își dea examenele,și apoi mai vedea.

  11. La majoritatea scolilor(Bucuresti) media de la evaluare este cu 1.5 -3 puncte sub media de absolvire. Si asta s-a intamplat si in perioada anterioara.Asta denota ori o supraevaluare a elevilor de catre cadrele didactice in timpul anilor scolari ori un grad de dificultate mai mare a probelor de la evaluare raportat la ce au invatat in timpul anilor scolari. Cu toate ca in unele cazuri (nu putine)au fost scosi din buzunar de unii parinti, bani “frumosi” pentru meditatii(de multe ori chiar cu profesorii din scoala unde invata copilul).Motivele…ar trebui sa le identifice cei plătiți pentru asta (si sa ia masuri). Cand media de absolvire nu va mai conta la intrarea in liceu motivele se vor evapora dar efectele,daca nu se iau masuri, vor ramane.. Referitor la explicatiile doamnei….desigur ca elevul e singurul vinovat…se putea altfel? Viitorul suna bine…tinerii (si asa putini raportat la pensionari si viitori multi pensionari)care dupa ce termina formele de invatamant fug efectiv de ce se intampla de atatia ani in RO…Se pare ca totul se trateaza ca afacere, iar ca in afaceri de multe ori se dau tepe… Doar ca aici e vorba de viitorul copiilor…. adică de viitorul tarii.. dar celor care si au facut “plinul” pt cateva generatii se pare ca nu le pasa de ce va fi in acest viitor.

  12. Interesant acest mini studiu de caz. Arata cum functioneaza statul esuat. In situatia asta sunt mii de copii.
    Amatorismul nu poate rezlva probleme. Sigur, toata lumea a fost bine intentionata si in lipsa unor servicii sociale de calitate au facut si ei ce i-a dus mintea, l-au cicalit la cap si i-au dat arest la domiciliu :)).

  13. Asta se întâmplă în România.Elevul are dreptate ținând cont cati inculti avem în fruntea tarii iar copii cu situație excepțională la învățătură nu sunt apreciați în tara.Toata inteligenta românească pleaca afara.Ar trebui sa dea de gândit guvernantilor și președintelui.Nu sunt în stare sa mărească alocatia copiilor ori sa sprijine familiile nevoiașe..Sprijinim pe cei care dorm în ședințe,plătiți din bani publici.Pentru copii nimic.Pentru asta pleaca tineretul.Sa nu se mai plângă patronii ca nu au cu cine lucra.Uitati va la preturi cum explodează.

      1. Doamna director, pusă politic pe funcție, trebuia să dea și ea săraca o explicație. Tu chiar crezi ceea ce zice?

      2. Sa explice situatia tuturor copiilor. Daca vei cauta notele date de respectiva scoala si notele reale ale copiilor vei vedea ca situatia apare la toti. Deci mai degraba, au dat dovada “de omenie” dupa ce au fost “omeniti” de parinti. Situatia apare nu doar acolo ci in multe multe scoli, la multi multi copii. Si cand vezi ca aceasta nota mincinoasa salta cu zeci de sutimi nota de admitere, si unii copii care au fost evaluati corect cad si 2000 de locuri nu prea mai vorbim de corectitudine. Cateva mii de locuri inseamna ca sansele de a nu lua bac-ul (datorita unui liceu mai prost) cresc de la 0% la 40%.

        1. Nu știu cât e vorba de mita cât e vorba de :sa le dam note mari ca să ii atragem spre școală. Dar este adevărat, indiferent de motiv ar trebui cercetați penal. Este o modă cu datul notelor mari și la cele mai amărâte licee și au media anilor 8,9,10 și ei nici de un 5 la bac nu sunt în stare. Ar trebui cercetați, ar trebui verificați pentru ca e ca o molima:unii nu își mai fac orele și le dau 10 pe banda rulantă. De asta ar fi buna o evaluare la nivel național la fiecare materie la sfârșit de an,copii ar învăța pentru evaluare și profesorii nu s-ar mai face ca muncesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nu vor mai fi publicate alte teste de antrenament în acest an școlar, anunță Centrul Național de Evaluare: Pentru a nu adăuga o presiune suplimentară elevilor de clasa a VIII-a, respectiv, a XII-a care doresc să parcurgă toate testele

Testele de antremanent pentru Evaluarea Națională și pentru bacalaureat publicate pe 31 mai au fost ultimele din acest an școlar, anunță Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE),…
Vezi articolul

Secretul rezultatelor bune de la Evaluarea Națională – testele de antrenament, spune Monica Anisie: „Elevii au văzut care sunt tiparele pe care ar trebui să le urmeze. Vom continua și anul viitor cu aceste teste”

Prin testele de antrenament „elevii au văzut care sunt tiparele pe care ar trebui să le urmeze”, așa explică ministrul Educației rezultatele bune de la Evaluarea Națională 2020 într-o declarație…
Vezi articolul