Noul președinte al României „ar trebui să iubească educația în mod real”, nu doar la nivel declarativ, a spus Anton Hadăr, președintele Federației Sindicale „Alma Mater”, la congresul PSD de duminică. Sindicalistul a trecut în revistă o serie de probleme pe care susține că le-a identificat în sistemul de învățământ românesc și a subliniat importanța unui angajament real din partea viitorului președinte pentru a rezolva aceste dificultăți.
Printre problemele menționate de Hadăr la evenimentul de partid în care premierul Marcel Ciolacu (PSD) și-a anunțat proiectul de țară pentru un eventual mandat de președinte se numără finanțarea insuficientă a educației, salariile mici ale profesorilor, care duc la demotivare și criza profesiei didactice, precum și declinul calității educației.
De asemenea, șeful sindicatelor profesorilor din universități a evidențiat dificultățile cu care se confruntă învățământul rural, în special lipsa accesului la educație de calitate și condițiile precare din școli. Anton Hadăr este de profesie cadru universitar (profesor doctor inginer) la Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București (UNSTPB), potrivit CV-ului acestuia.
Hadăr a accentuat nevoia unui președinte care să prioritizeze educația și să lupte împotriva politizării sistemului, solicitând investiții mai mari în infrastructura școlară și cercetarea științifică. Totodată, reprezentantul organizațiilor profesorilor din facultăți a cerut măsuri urgente pentru a îmbunătăți condițiile salariale ale profesorilor și pentru a atrage tinerii cercetători înapoi în țară.
Redăm integral intervenția președintelui Federației Sindicale „Alma Mater” de la Congresul PSD de duminică, 20 octombrie:
„Dintotdeauna educația a fost mijlocul creșterii și edificării omului ca ființă complexă pe plan intelectual, spiritual, moral și social. Educația prin lumina științei de carte [(…) audio indisponibil pe transmisiune – N. Red.]. Învățământul românesc se confruntă cu o serie de probleme complexe, dintre care trebuie menționate următoarele: finanțarea insuficientă – încă departe de bugetul prevăzut în legea educației, salariile încă mici ale cadrelor didactice care duc la demotivarea oamenilor de la catedră și la criza profesiei didactice, declinul calității educației, analfabetismul funcțional, abandonul școlar, numărul insuficient al cadrelor didactice titulare, acoperirea catedrelor cu suplinitori: mii de suplinitori astăzi țin orele în învățământul preuniversitar, dificultățile învățământului rural privitoare la condiții, distanțe, acces, abandon, sărăcie, slaba finanțare a cercetării științifice ș.a.m.d. Dragii mei, până aici a fost preambulul și contextul actual.
Să vedem ce a rezultat din discuțiile pe care le-am avut cu colegii mei și cu o bună parte dintre reprezentanți de vârf ai mediului academic în legătură cu ce și-ar dori învățământul românesc, cum și-ar dori învățământul românesc să fie președintele României? Președintele României trebuie să joace un rol fundamental în ceea ce privește educația. Iată ce caracteristici consideră colegii mei că ar trebui să îndeplinească președintele României.
Noul președinte al României ar trebui, înainte de toate, să iubească educația, nu în mod declarativ, ci în mod real, sincer, curat, vizibil în planul acțiunii sale politice și să înțeleagă importanța fundamentală a educației pentru fiecare individ, pentru evoluția societății și pentru dezvoltarea țării. Ar trebui să-i pese de oricare copil care părăsește timpuriu sistemul de educație. Ar trebui să-i pese de oricare tânăr care, deși a urmat un ciclu de învățământ, a rămas în zona analfabetismului funcțional.
Președintele trebuie să fie un om responsabil, cu o conștiință superioară a misiunii sale, care să împărtășească și să promoveze, prin tot ceea ce întreprinde, principiile și valorile morale și sociale ale eticii [(…) audio indisponibil pe transmisiune – N. Red.]. Pe acest fundament ne-am dori ca viitorul președinte să aibă o viziune de ansamblu asupra educației, să acorde atenție dezvoltării uniforme și unitare a întregului sistem de învățământ la nivel național, cu eliminarea progresivă….
Suntem conștienți că trebuie eliminare progresivă, dintr-o dată nici nu se poate face, a discrepanțelor și cu ridicarea nivelului de calitate și de eficiență. Noul președinte ar trebui să întreprindă toate eforturile pentru creșterea finanțării educației și cercetării conform prevederilor legii, pentru că, fără o finanțare corespunzătoare, calitatea și performanța nu sunt posibile. Stimați invitați, stimați politicieni, educația costă.
Ne-aș dori și ne-am dori ca viitorul președinte să se gândească la profesori și la rolul lor și în acest cadru să facă toate diligențele pe care le permite funcția pentru a le crea în mod progresiv, iarăși vorbim de exprimarea aceasta progresivă, condiții salariale mai bune, cât mai apropiate de cele din țările avansate, cu sisteme educaționale dezvoltate. În ultimul an și ceva s-au făcut progrese, dar precum vedem, atractivitatea meseriei noastre de dascăl este încă jos. Ar trebui să susțină și să promoveze aprecierea salarială a eforturilor speciale ale cadrelor didactice și a performanței didactice.
Să acorde o atenție specială învățământului rural. Acolo e marea problemă a învățământului preuniversitar: în învățământul rural, care se confruntă cu probleme și cu dificultăți mari. Să asigure egalitatea de șanse pentru toți copiii și tinerii, privind accesul la o educație de calitate. La nivel de sistem ar trebui să încurajeze și să promoveze valoarea, competența și meritocrația. Să lupte împotriva politizării sistemului. Luați aminte, luptați împotriva politizării sistemului, împotriva imposturii, a diletantismului și a corupției.
Ne-am mai dori ca viitorul președinte să promoveze măsuri speciale care să-i susțină pe elevi și pe studenți prin burse de studiu, prin burse sociale și prin burse de performanță, în condițiile în care s-au făcut progrese semnificative. Astăzi o bursă la doctorat (…). Vă rog să nu uitați modernizarea campusurilor universitare. Avem cămine de prin anii 70-80. Cu greu putem să le asigurăm tinerilor noștri studenți condiții potrivit vremurilor. Toaletele sunt, iarăși, cum știm, la capăt de hol. Trebuie multe investiții. Aici ar trebui să militeze și să întreprindă tot ce este necesar pentru finanțarea cercetării în universități și instituie de cercetare, având în vedere faptul că cercetarea științifică reprezintă criteriul fundamental în dezvoltarea și ierarhizarea instituțiile de învățământ superior.
Ne-am mai dori, de asemenea, ca viitorul președinte al țării să creeze un cadru propice, prin salarii atractive și prin condiții competitive de activitate, pentru atragerea tinerilor noștri absolvenți, care activează în cercetarea de top din străinătate, în ideea implicărilor în procesul de dezvoltare a României prin inteligență și prin creativitate. Președintele ar trebui să-și asume educația ca prioritate națională. Președintele ar trebui să depună cu dedicație și cu diplomație eforturi susținute pentru crearea unui pact transpartinic pentru educație.
Prea multe s-au schimbat de la un ministru la altul, de la un guvern la altul. Președintele ar trebui să facă, practic, din educație un proiect de țară, special un proiect de țară din educație. Desigur, ar fi multe de spus. Aici se află o sinteză a ideilor generate de colegii noștri. În încheiere, îi urăm mult succes în îndeplinirea tuturor acestor proiecții și aspirații ale educației și societății românești viitorului președinte al României, cu respect”.