„Specialiști în domeniu”, care nu sunt profesori, vor putea preda de anul viitor în clasele din învățământul dual, cu avizul firmei care organizează cursurile, potrivit unei modificări la metodologia de mobilitate

14.253 de vizualizări
învățământul profesional și dual
Foto: alegetidrumul.ro
Din anul școlar 2022-2023 vor putea preda în învățământul dual și specialiști care nu sunt profesori și nu au pregătire psihopedagogică, potrivit ebihoreanul.ro. Publicația relatează o întâlnire pe care inspectoratul școlar județean și Consiliul Județean Bihor au avut-o săptămâna aceasta cu reprezentanții a 20 de companii din județ pentru a le prezenta modificările aduse metodologiei-cadru pentru mobilitatea personalului didactic.

În data de 12 noiembrie, a fost publicat Ordinul în Monitorul Oficial. Poate fi consultat la finalul articolului.

Ministerul Educației a modificat metodologia-cadru pentru mobilitatea personalului didactic, care prevede acum, la articolul 95, paragraful (4), că „în mod excepțional, catedrele de discipline tehnologice sau de pregătire-instruire practică de la clasele/grupele din învățământul dual pot fi ocupate, cu avizul operatorului economic, în regim de plată cu ora, cu statut de cadru didactic calificat, și de specialiști în domeniu care nu îndeplinesc strict condițiile prevăzute”.

O altă schimbare în metodologie prevede că, în învățământul dual, catedrele libere se scot la concurs doar cu avizul operatorului economic care sprijină respectiva clasă și care, astfel, va ști când este nevoie de un anume specialist pentru lecțiile predate elevilor, putând, eventual, să trimită un angajat să predea.

„Este esenţial ca absolvenţii învăţământului profesional să deţină, la finalizarea studiilor, nivelul de pregătire necesar integrării cu uşurinţă pe piaţa muncii, în domeniul studiat, valorificând cu prioritate oferta disponibilă la nivel județean. Cunoaşterea tehnologiilor utilizate azi presupune o strânsă legătură între şcoală şi companii, atât în ceea ce înseamnă pregătirea practică cât şi cea teoretică”, se arată într-un comunicat al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, transmis vineri.

Atât IȘJ Bihor, cât și Consiliul Județean au făcut demersuri pe lângă autoritățile de la București, cerând tocmai această modificare legislativă.

„Apreciem că prin modificările aduse este creată o nouă punte între mediul preuniversitar şi operatorii economici. Sunt puse astfel bazele unei creşteri a calităţii pregătirii absolvenţilor învăţământului profesional dual, dar şi a interesului pe care aceştia îl manifestă ulterior finalizării studiilor, faţă de operatorul economic cu care s-a pregătit. De asemenea, resursa umană înalt calificată de la nivelul companiilor poate fi accesată de către unitățile de învățământ care au nevoie de specialiști în diferite domenii”, se mai arată în comunicatul IȘJ.

În Bihor, în prezent funcționează 99,5 clase de învățământ profesional, din care 48,84 sunt de învățământ dual. Pentru următorul an școlar, la nivel de clasa a IX-a, IȘJ Bihor propune 43 de clase de profesională, din care 24 duale.

Inspectoratul Școlar are de gând să deruleze campanii de informare și să organizeze târguri și întâlniri cu părinții și diverși specialiști, pentru a asigura o informare corectă și completă privind învățământul dual, mai scrie Ebihoreanul.ro


7 comments
  1. Ce se va întâmpla cu acești elevi când fabricile se vor inchide? Iar vor pleca sa lucreze in constructii sau sa fie badante prin Italia cum au făcut absolvenții de scoli profesionale din anii ‘80 si ‘90?

      1. Meseriile de azi nu prea vor mai fi de actualitate peste un deceniu. Multe din badantele din Italia au invatat cândva o meserie însă azi nu le mai folosește la nimic.

  2. Bine,nu este asa de simplu…dupa un timp vor resimti stresul acumulat daca se implica face to face cu elevii…(daca esti slab,arogant sau expirat,elevii nu te iarta..)
    Daca o dam in digitalizare(online)rezista,chiar sa performeze,ha,ha..se stie palavrageala tragica la ecrane ..(camere inchise,dormim conectati…).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prima clasă de învățământ dual din Sighișoara, cu specializarea “Mecanic utilaje și instalaţii în industrie”, înființată din anul școlar 2022-2023 printr-un parteneriat cu două companii

Elevii din Sighişoara se pot şcolariza, pentru prima oară începând cu anul 2022-2023, prin sistemul de învăţământ dual pentru meseria de mecanic de utilaje şi instalaţii în industrie, în baza unui…
Vezi articolul

Școlile profesionale se desființează pentru a doua oară, potrivit propunerii de lege a Educației / În septembrie 2023 toți elevii lor vor trece la noile „licee profesionale”, dacă prevederea va fi aplicată

Reînființate de actuala lege a Educației, Legea nr 1/2011, școlile profesionale vor fi din nou desființate, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar publicat în dezbatere de Ministerul Educației. Desființarea…
Vezi articolul

Restaurantele să poată contracta școlile, propunere pentru noua lege făcută de Dragoș Anastasiu, antreprenor și lider al alianței „O voce pentru Educație”: Gândiți-vă că apare o nuntă, ai nevoie de 20 de tineri, să poți să ai posibilitatea de a contracta școala sau pe tinerii respectivi direct – VIDEO

Omul de afaceri Dragoș Anastasiu, antreprenor în domeniul HoReCa și lider al alianței „O voce pentru Educație”, a solicitat introducerea în proiectul legii Educației, aflat în dezbatere publică, a posibilității…
Vezi articolul

Absolvenții de gimnaziu care întrerup studiile pot fi cuprinși în învățământul dual, școlile au obligația să includă reprezentanții operatorilor economici în consiliul de administrație – printre noutățile din metodologia publicată în Monitorul Oficial

Absolvenții învățământului gimnazial care întrerup studiile pot fi cuprinși în învățământul dual, până să împlinească vârsta de 26 de ani, pentru a avea o calificare profesională, potrivit ordinului pentru aprobarea…
Vezi articolul

Nu avem profesori, instructori capabili să utilizeze resurse tehnologice avansate în învățământul profesional, spune ministrul Educației: Trebuie să flexibilizăm condițiile prin care oameni pregătiți de la nivelul operatorilor economici să poată avea acces în școală

Trebuie să flexibilizăm condițiile prin care oameni pregătiți, de la nivelul operatorilor economici, să poată avea acces în școală, susține ministrul Educației Sorin Cîmpeanu. Acesta a vorbit despre dotările pe…
Vezi articolul