„Specialiști în domeniu”, care nu sunt profesori, vor putea preda de anul viitor în clasele din învățământul dual, cu avizul firmei care organizează cursurile, potrivit unei modificări la metodologia de mobilitate

14.253 de vizualizări
învățământul profesional și dual
Foto: alegetidrumul.ro
Din anul școlar 2022-2023 vor putea preda în învățământul dual și specialiști care nu sunt profesori și nu au pregătire psihopedagogică, potrivit ebihoreanul.ro. Publicația relatează o întâlnire pe care inspectoratul școlar județean și Consiliul Județean Bihor au avut-o săptămâna aceasta cu reprezentanții a 20 de companii din județ pentru a le prezenta modificările aduse metodologiei-cadru pentru mobilitatea personalului didactic.

În data de 12 noiembrie, a fost publicat Ordinul în Monitorul Oficial. Poate fi consultat la finalul articolului.

Ministerul Educației a modificat metodologia-cadru pentru mobilitatea personalului didactic, care prevede acum, la articolul 95, paragraful (4), că „în mod excepțional, catedrele de discipline tehnologice sau de pregătire-instruire practică de la clasele/grupele din învățământul dual pot fi ocupate, cu avizul operatorului economic, în regim de plată cu ora, cu statut de cadru didactic calificat, și de specialiști în domeniu care nu îndeplinesc strict condițiile prevăzute”.

O altă schimbare în metodologie prevede că, în învățământul dual, catedrele libere se scot la concurs doar cu avizul operatorului economic care sprijină respectiva clasă și care, astfel, va ști când este nevoie de un anume specialist pentru lecțiile predate elevilor, putând, eventual, să trimită un angajat să predea.

„Este esenţial ca absolvenţii învăţământului profesional să deţină, la finalizarea studiilor, nivelul de pregătire necesar integrării cu uşurinţă pe piaţa muncii, în domeniul studiat, valorificând cu prioritate oferta disponibilă la nivel județean. Cunoaşterea tehnologiilor utilizate azi presupune o strânsă legătură între şcoală şi companii, atât în ceea ce înseamnă pregătirea practică cât şi cea teoretică”, se arată într-un comunicat al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, transmis vineri.

Atât IȘJ Bihor, cât și Consiliul Județean au făcut demersuri pe lângă autoritățile de la București, cerând tocmai această modificare legislativă.

„Apreciem că prin modificările aduse este creată o nouă punte între mediul preuniversitar şi operatorii economici. Sunt puse astfel bazele unei creşteri a calităţii pregătirii absolvenţilor învăţământului profesional dual, dar şi a interesului pe care aceştia îl manifestă ulterior finalizării studiilor, faţă de operatorul economic cu care s-a pregătit. De asemenea, resursa umană înalt calificată de la nivelul companiilor poate fi accesată de către unitățile de învățământ care au nevoie de specialiști în diferite domenii”, se mai arată în comunicatul IȘJ.

În Bihor, în prezent funcționează 99,5 clase de învățământ profesional, din care 48,84 sunt de învățământ dual. Pentru următorul an școlar, la nivel de clasa a IX-a, IȘJ Bihor propune 43 de clase de profesională, din care 24 duale.

Inspectoratul Școlar are de gând să deruleze campanii de informare și să organizeze târguri și întâlniri cu părinții și diverși specialiști, pentru a asigura o informare corectă și completă privind învățământul dual, mai scrie Ebihoreanul.ro


7 comments
  1. Ce se va întâmpla cu acești elevi când fabricile se vor inchide? Iar vor pleca sa lucreze in constructii sau sa fie badante prin Italia cum au făcut absolvenții de scoli profesionale din anii ‘80 si ‘90?

      1. Meseriile de azi nu prea vor mai fi de actualitate peste un deceniu. Multe din badantele din Italia au invatat cândva o meserie însă azi nu le mai folosește la nimic.

  2. Bine,nu este asa de simplu…dupa un timp vor resimti stresul acumulat daca se implica face to face cu elevii…(daca esti slab,arogant sau expirat,elevii nu te iarta..)
    Daca o dam in digitalizare(online)rezista,chiar sa performeze,ha,ha..se stie palavrageala tragica la ecrane ..(camere inchise,dormim conectati…).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENTE Înființarea consorțiilor duale universitare, aprobată oficial. Operatorii economici trebuie să asigurare pentru elevi și studenți burse cel puțin la nivelul celor acordate din fonduri publice

Ministerul Educației a aprobat, prin ordinul de ministru nr. 6.216 din 09.11.2022, metodologia privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual. Documentul reglementează ce este un consorțiu, actorii implicați și ce drepturi și…
Vezi articolul

O treime dintre elevii de 15 ani din România văd școala ca pe o pierdere de timp, arată evaluările PISA 2022 / Elevii trebuie să își dezvolte competențele sau să fie capabili să acceseze un loc de muncă la sfârșitul școlii, iar liceul din România nu oferă aceste două aspecte – Hannah Kitchen, OCDE

România are cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii, spune Lucie Cerna, analist principal în echitate, incluziune și tranziții în cadrul Direcției pentru educație și competențe a OCDE…
Vezi articolul

Învățământul dual, în Vaslui. Din 2023 n-au mai fost solicitări din partea agenților economici pentru clase duale, spune inspectorul școlar Maria Ciulei

​În județul Vaslui, învățământul dual „este în formă foarte redusă”, iar agenții economici nu își manifestă interesul pentru acest tip de educație, a afirmat recent reprezentanta Inspectoratului Școlar Județean (ISJ)…
Vezi articolul

O afirmație a ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, a bulversat oarecum liceenii, care au reținut că ar putea să meargă la facultate din școala profesională, spune directoarea Liceului Energetic din Constanța

O afirmație a ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, a bulversat oarecum liceenii, care au reținut că ar putea să meargă la facultate din școala profesională, spune Claudia Nițu, directoarea Liceului Energetic…
Vezi articolul