Angajările în Educație, permise prin ordonanță de urgență de către Guvern / Cele 10 argumente aduse de ministrul Sorin Cîmpeanu

9.354 de vizualizări
Sorin Mihai Cîmpeanu / Foto: INQUAM Photos – Liviu Chirica
Guvernul României a adoptat o ordonanță de urgență prin care se permit în continuare angajări în Educație, atât ca profesor prin concursul de titularizare, cât și ca director prin concursul de ocupare a unei asemenea funcții, anunță Ministerul Educației într-un comunicat de presă semnat de ministrul Sorin Cîmpeanu. Prin acest lucru se completează textul ordonanței de urgență 80 din 17 iunie 2022 care oprea angajările la stat pentru mai multe categorii de personal bugetar.

Ordonanța 80 interzicea concursurile de ocupare a posturilor de la stat care nu au început până la 1 iulie 2022. În sistemul de educație, este vorba despre două concursuri: concursul de titularizare 2022 și etapa a III-a de concurs pentru directorii de școli. Ele au început pe 5 mai 2022, respectiv 27 iunie 2022, deci înainte de 1 iulie.

Astfel că guvernul a adoptat completarea următoare la ordonanța menționată: La articolul unic, după alin.(5) se introduce un nou alineat, alin.(6) cu următorul cuprins: “(6) Prin excepție de la prevederile alin.(1), prin memorandum inițiat de Ministerul Educației și aprobat în ședința de Guvern, se poate aproba organizarea de concursuri pentru ocuparea posturilor didactice, didactice auxiliare și nedidactice, precum și a funcțiilor de conducere, vacante sau temporar vacante din unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior”.

Printre argumentele lui Sorin Cîmpeanu în această privință se numără faptul că “educația de calitate depinde de existența, stabilitatea și motivația resursei umane”, iar în acest sens dă exemplu următoarea situație: “Sunt absolvenți de învățământ superior (promoția 2022) care doresc să se îndrepte către o carieră didactică. Mulți dintre aceștia nu au reușit sa finalizeze procedurile pentru înscrierea la concurs până acum. Ar fi, oare, mai bine să rămână până anul viitor fără un loc de muncă în condițiile în care este nevoie de profesori în școlile românești?”.

Ministrul menționează și concursul de directori, a III-a etapă, care a început pe 27 iunie cu anunțarea posturilor libere de către inspectoratele școlare și care se încheie pe 5 octombrie 2022. “Vrem sau nu vrem să ne îndreptam către profesionalizarea managementului școlilor?”, este întrebarea retorică a oficialului din comunicat.

Argumentele ministrului din declarația de presă, redată integral:

“Referitor la importanța angajărilor în sistemul național de educație, se impun o serie de
precizări:

1. Într-un context în care Guvernul trebuie mai mult decât oricând să gestioneze responsabil resursele țării in încercarea de a genera creștere economică, managementul cheltuielilor publice reprezintă o prioritate. Pe de altă parte însă, suntem cu toții conștienți că educația de calitate depinde de existența, stabilitatea și motivația resursei umane. Copiii noștri au nevoie să se pregătească cu oameni care își doresc sa facă acest lucru într-un cadru pe care noile legi ale educației îl vor asigura în spiritul unei necesare reforme reale. Acesta este cadrul general în care Guvernul a adoptat vineri, 15 iulie, ordonanța de urgență prin care se permit angajări în sistemul național de învățământ.

2. Restricțiile de angajare sunt prevăzute prin OUG 80 până la 31 decembrie 2022 pentru diminuarea cheltuielilor bugetare acolo unde este posibil.

3. Prin ordonanța de urgență adoptată de Guvern vineri, 15 Iulie, la propunerea Ministerului Educației nu „se dă liber” la angajări nejustificate! Textul OUG precizează: „Prin excepție de la prevederile alin.(1), prin memorandum inițiat de Ministerul Educației și aprobat în ședință de Guvern, se poate aproba organizarea de concursuri pentru ocuparea posturilor didactice, didactice auxiliare și nedidactice, precum și a funcțiilor de conducere, vacante sau temporar vacante din unitățile de învățământ”. Ministerul Educației este în proces de analiză a solicitărilor motivate de asigurare a resursei umane în educație.

4. Sunt absolvenți de învățământ superior (promoția 2022) care doresc să se îndrepte către o carieră didactică. Mulți dintre aceștia nu au reușit sa finalizeze procedurile pentru înscrierea la concurs până acum. Ar fi, oare, mai bine să rămână până anul viitor fără un loc de muncă în condițiile în care este nevoie de profesori în școlile românești?

5. Titularizarea (angajarea pe durată nedeterminată), dar și angajarea cadrelor didactice pe durata determinată trebuie să se facă înainte de începerea anului școlar, în data de 5 septembrie. Dacă nu angajam, cine ar intra la clasă începând cu 5 septembrie? Sau nu mai derulăm proces didactic?

6. Concursul de directori – Runda a 3-a (20% din posturile de director și director adjunct nu sunt ocupate prin concurs). Vrem sau nu vrem să ne îndreptam către profesionalizarea managementului școlilor?

7. În sistemul de educație apar, înainte de începerea, dar și în timpul anului școlar/universitar, situații de tipul concediilor fără plată din motive personale sau pentru studii/concediilor de îngrijire a copiilor, numiri prin detașare în funcții de conducere, îndrumare și control, dar și situații generate de finalizarea înscrierilor la clasa pregătitoare sau în grădinițe și de preluarea creșelor în sistemul de educație începând cu 1 septembrie 2022, precum și alte situații (demisii, pensionări anticipate, pensionări pe caz de boală, decese titulari). Acestora li se adaugă posturi unice în școli și grădinițe care se vacantează prin pensionare în lunile Iulie-august, spre exemplu. Activitățile corespunzătoare acestor posturi cum ar putea fi acoperite în interesul superior al copiilor/elevilor?

8. Este foarte probabil/personal sunt convins că anul acesta se vor adopta legile educației! Pentru reforma în educație resursa umană este esențială! Adoptarea legilor educației ar însemna să facem pași importanți către ce ne dorim în educație. Or, imediat după adoptarea legilor, ar însemna să facem tot atâția pași înapoi – prin blocarea recrutării de resursa umană într-un sistem care suferă de mult timp de lipsa unei resurse umane calificate.

9. Guvernul a înțeles atât specificul, cât și importanța educației pentru societatea românească, iar acest lucru este unul foarte bun! Este un lucru care ne dă speranța că legile educației vor putea fi implementate cu succes, după adoptare!

10. Deoarece noile legi ale educației răspund nevoilor educaţionale, socio-emoționale, de incluziune școlară si socială, de atingere şi valorizare a potențialului maxim de către fiecare copil în parte, respectându-i-se particularitățile de vârstă și individuale, confortul și siguranța în spațiul școlar, noi, decidenții trebuie să le oferim dascălilor un statut demn al profesiei lor, o salarizare motivantă şi contexte de progres profesional.

Sorin Mihai CÎMPEANU,
Ministrul Educației”, este comunicatul acestuia trimis jurnaliștilor acreditați la minister.

Declarația de presă în format .pdf:

15 comments
  1. @…: Se vede ce profesor/învățător “bun” ești, după cum scrii. Nu este Facebook sursa mea de informare, căci nu stau aproape deloc pe el, asta ca să înțelegi și afirmația ta, citez: “nu fac meditații”, este o minciună mare cât Casa Poporului. Orice profesor face meditații, dacă predă materiile de bază.

  2. @Elia: De ce crezi că majoritatea tinerilor pleacă să studieze în afara țării? Pentru că s-au săturat de metoda învechită și comunistă a unor profesori și pentru că nu sunt ascultați și apreciați. Am cunoștințe care mi-au spus că ai lor copii au spus clar că după ce vor termina studiile în străinătate, vor rămâne acolo. Nici gând să se întoarcă în țară să muncească aici. Au zis că vor veni doar în vizită și foarte bine fac, pentru că România a ajuns o țară jalnică și cu conducători jalnici, cărora le pasă doar de bugetari puturoși și nu le pasă și de sistemul privat, care susține toți acești bugetari leneși, indolenți și care vor doar salarii mari, fără să miște un deget pentru a câștiga acești bani

      1. Am părinții bolnavi și sunt singurul lor copil și de aceea nu pot pleca din țara asta jalnică. După ce nu vor mai fi pe lume, vând tot și plec

  3. O corectare a legii blocării angajărilor(gândită fără situații excepționale, forță majoră) este prezentată ca o mare victorie nu ca eșec.
    Copy-paste de la Emil Boc.
    A făcut același lucru apoi si-a dat seama ca nu are cine sa intre la clasă sa susțină orele si a dat o ,,derogare” ca si cum ar fi un favor.

    OUG doar corectează o tâmpenie

  4. Ca sa faci performanta trebuie sa angajezi absolvenții cei mai buni pentru a scoate absolvenți și mai buni. Ca sa angajezi absolvenții cei mai buni trebuie sa le dai salarii motivante. Pot fi introduse legi peste legi, dacă nu ai resurse pentru baza materiala și salarii motivante nu ai progres. Eu am fost în sistem și am părăsit sistemul pentru un salariu de trei ori mai mare.

  5. Iar angajăm alți bugetari leneși, când inflația este imensă? Așa vor ajunge toate ministerele să ceară deblocarea posturilor. Suntem în colaps, nu mai avem nevoie de alți bugetari, care vor dori măriri de salarii. Nu avem nevoie de profesori indolenți și plini de ei. Sper ca la toamnă nu se mărească salariile cu 43%, că nu merită. Am înțeles că pentru bugetari leneși și indolenți se vor mări taxele și impozitele. Mi-e scârbă că m-am născut în România și că sunt româncă 🤢🤮

    1. @Oana e clar ca nu știi ce vorbești.
      Nu se angajează in plus.
      Nu se măresc salariile nici cu 1%.

      Nu faci diferența intre realitate si promisiuni electorale.

      1. Asta ori e proasta rau, ori e fara educatie, ori plina de ura. Nu ne-au dat nici dreptul prin lege ala amarat, nu ar avea cine intra la clasa si asta spune ca ni se fac favoruri si mariri de salariu de 43 la suta. As rade, dar nu-mi permit. Asa ca plang pe cei 2800 lei cu dirigentie dupa ce predau ca titular de 17 ani.

          1. Nu amd facut nic iodata meditatii nici macar pentru o ruda. Nici nu predau msterie de examen. Traiesc din salariu. Pardon, din jumatate de salariu. Cealalta jumatate o dau pe cursuri, naveta nedecontata, drumuri la cercuri, hartie, cartuse, manuale(predau si la clasa pregatitoare unde ministerul nu da manuale, asa ca iti cumperi tu un auxiliar si faci din el fise la xerox pe banii tai. Habar nu ai ce e cu tine. Facebookul ti-e unica sursa de informare si politicienii cea mai mare sursa de minciuni si promisiuni electorale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Florian Lixandru, secretar de stat: Meditațiile sunt în mare parte o modă, dar și o necesitate în anumite situații / Nu mi se pare deontologic ca un cadru didactic să lucreze în particular cu elevii de la clasă, nici măcar activitatea în afterschool-uri

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, spune că “meditațiile sunt o modă”, dar recunoaște că sunt și o necesitate, atunci când în clasă sunt copii “capabili de performanță…
Vezi articolul

INTERVIU Peste 100 de învățători din țară învață cum să predea prin joacă / Lecția gratuită este organizată și de doi învățători la Școala din Cîrța, județul Sibiu: Aici avem spațiu, școlile nu au locuri pe care să le transforme în atelier de practică cu elevii, deși e nevoie de foarte puține materiale

Doi învățători din județul Sibiu, Tudorel Drăgoi de la Școala Gimnazială din Cîrța și Viora Rozorea de la Școala Nicolae Iorga, au pus la punct un curs pentru învățătorii dispuși…
Vezi articolul

Proiect în campania electorală: Peste 6.300 de euro indemnizaţie pentru profesorii care se pensionează şi au 30 de ani vechime, câte două salarii minime pe an pentru ceilalţi, plus cursuri gratuite

Avalanşă de promisiuni pentru profesorii din sistemul public de învăţământ, într-un proiect semnat de mai mulţi senatori şi deputaţi PSD şi neafiliaţi, publicat în plină campanie electorală pentru alegerile prezidenţiale…
Vezi articolul