Eliminarea notelor de la Educație Fizică, Muzică, Desen și Religie „este un neadevăr la fel ca povestea cu dirigenția”, a declarat pentru Edupedu.ro ministrul Educației, Ecaterina Andronescu.
Întrebată de Edupedu.ro dacă “se ia în calcul eliminarea notelor”, Ecaterina Andronescu a răspuns: „este un neadevăr, ca și povestea cu dirigenția. Îmi pare rău, le-aș categorisi destul de dur, dar sunt minciuni. Nu îmi place să vorbesc așa, dar în această situație suntem”. Ministrul a subliniat în continuare că nu se ia în calcul nici eliminarea notelor de la educație fizică, nici schimbarea orei de dirigenție. „Cineva care n-are ce face scrie lucruri neadevărate. Îmi pare rău”, a spus Andronescu. La întrebarea “deci ele rămân acolo și vor conta în ponderea de 20% la admiterea la liceu?”, ministrul a replicat: “Absolut”.
Informația privind eliminarea notelor de la cele patru materii a apărut recent în atenția publicului și, potrivit surselor Edupedu.ro, ea a fost discutată în luna februarie în cadrul întâlnirilor care au avut loc la minister pe tema unei reforme în Educație.
Am vorbit și cu reprezentanți ai părinților, profesorilor și elevilor să vedem ce au ei de zis despre o astfel de măsură.
„Ar fi normal să nu se mai pună presiune pe elevi cu aceste discipline care sunt vocaționale. Nu este normal ca un profesor de sport să-l noteze pe copil cu o notă mai mică dacă nu se încadrează într-un anumit barem. Ei trebuie să fie motivați să vină la ora de sport. În ultimul timp, din ce în ce mai mulți copii nu vin la ora de sport pentru că se pune presiune să se îndeplinească niște parametri, așa că își iau scutire și nu mai fac mișcare”, a spus Iulian Cristache, președintele Federației de Părinți din Preuniversitar.
El a explicat mai departe că, din punctul de vedere al părinților, notele de la materiile vocaționale nu ar trebui să mai conteze la calculul mediei generale de la sfârșitul ciclului gimnazial, care are o pondere de 20% la admiterea de la liceu.
La rândul său, Marius Nistor, președintele Federației „Spiru Haret”, crede că ideea eliminării notelor la aceste materii nu poate fi luată în calcul decât dacă este supusă unor dezbateri foarte ample. „Nota este văzută în sistemul preuniversitar ca o formă de sancțiune a elevilor. Cu alte cuvinte, nu încercăm să scoatem în evidență ceea ce are cel mai bun fiecare copil, ci din contră, scoatem în evidență exact disciplinele la care nu poate performa sau nu are abilitățile necesare pentru a excela într-un anume domeniu, dar asta nu înseamnă că dacă nu-i place sportul nu trebuie să facă ore de educație fizică. Sunt lucuri care trebuiesc discutate, este bine că sunt aduse în dezbatere publică”, a spus Nistor.
De ce elevii nu mai sunt interesați de Educație Fizică
Problema aceasta a lipsei de interes în educația fizică vine de la faptul că orele de sport sunt construite la fel cum erau înainte de 1989, cu un accent pe performanță fizică care amintește de selectarea sportivilor din loturile naționale, spun elevii. Pe scurt, în loc să se pună accentul pe educația fizică, pe plăcerea sportului, se pune accent doar pe performanță, și majoritatea copiilor sunt lăsați în urmă, a explicat pentru Edupedu.ro președintele Consiliului Național al Elevilor, Petru Apostoaia.
„Interesul elevilor în aceste ore (Sport, Muzică, Desen, Religie) deja este foarte scăzut, nu cred că ar putea să scadă și mai mult dacă elimină notele. Majoritatea profesorilor pun note pe ochi frumoși la aceste materii. La Sport, dacă s-ar face notarea după standardele impuse de minister, cu alergare și rezistență, cred că în jur de trei sferturi din copii ar fi corijenți”, a spus Petru Apostoaia.
O soluție ar fi scoaterea Educației Fizice din planul-cadru, dar lăsând la dispoziția copiilor infrastructura sportivă a școlii, a propus reprezentantul elevilor.
„Ei nu mai sunt notați să facă sport, pur și simplu sunt lăsați să facă sport când simt ei nevoia. Educația Fizică de la noi este gândită ca și cum ai pregăti niște sportivi, în loc să fie educarea unor cetățeni normali care să privească sportul ca pe o rutină”, a mai spus Apostoaia.