Andronescu anunță posibila desființare a Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, pentru că în 2020 învățământul obligatoriu ar putea începe la 5 ani pentru a se termina la clasa a XII-a

43.254 de vizualizări
SURSA: gov.ro
Ecaterina Andronescu a spus că a lansat ”dezbateri publice cu directorii școlilor” să vadă dacă Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a ”se mai justifică”, fiind considerată, mai spune ministrul ”o evaluare intermediară”. Asta în condițiile în care, de anul viitor, învățământul obligatoriu va fi extins cu încă trei ani, de la grupa mare până la clasa a XII-a, a mai spus Andronescu. Oficialul a anunțat că modificarea duratei învățământului obligatoriu se va face printr-un proiect de lege care modifică Legea Educației, aflat chiar pe 6 martie la vot decisiv pe ordinea de zi a ședinței de plen a Senatului.

Este acum la Senat, chiar este pe lista de vot, o lege care stabilește obligativitatea ultimelor două grupe la grădință – grupa mijlocie și grupa mare – și ultimii doi ani de liceu, începând din anul 2020. Anul acesta va trebui să pregătim preluarea, la început de ciclu și la sfârșit de ciclu, în învățământul obligatoriu,” a declarat ministrul Ecaterina Andronescu pe 5 martie la Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, din Camera Deputaților.

Dacă învățământul devine obligatoriu pe 12 clase, se justifică evaluArea de la clasa a VIII-a?

”Noi am declanșat aceste dezbateri publice cu directorii școlilor și-n București, și-n alte județe din țară să încercăm să vedem și care este percepția. Pentru că acum evaluarea de la clasa a VIII-a este doar o evaluare pentru încheierea gimnaziului și repartizarea elevilor în școli profesionale, clasice sau duale, și respectiv în licee. Clasa a VIII-a nu mai reprezintă sfârșitul învățământului obligatoriu, cum era în legea 84, de exemplu. Dacă învățământul devine obligatoriu pe 12 clase se justifică evaluări intermediare? Ca să întărim ritmul acesta al învățării continue, pentru că el este cel care dă și temeinicie învățării. Toate sunt care, fără îndoială, merită să le discutăm”, a mai spus Andronescu.

În prezent, învățământul obligatoriu este de 11 clase – începe la clasa pregătitoare și se încheie la clasa a X-a. Legea Educației în forma sa inițială prevedea însă trecerea clasei a IX-a la gimnaziu și un liceu de doar 3 ani – prevederi anulate de guvernul PSD condus de Victor Ponta.

Reamintim că în urmă cu puțin timp Ecaterina Andronescu declara că ar vrea introducerea unui examen intermediar, pe principiul examenului de treaptă, la trecerea în liceu din clasa a X-a în clasa a XI-a.

Proiectul de lege la care face trimitere ministrul a fost inițiat de un grup de 19 parlamentari UDMR în frunte cu Szabo Odon și șapte parlamentari PSD. Documentul prevede creșterea duratei învățământului obligatoriu în felul următor:

  • până în 2020 – grupa mare de la grădință și clasele a XI-a și a XII-a – 14 ani în total
  • până în 2023 – grupa mijlocie – 15 ani în total
  • până în 2030 – grupa mică – 16 ani de învățământ obligatoriu.

Proiectul de lege a fost adoptat deja de Senat (cameră decizională) anul trecut, pe 7 mai (cu 76 de voturi pentru și 27 împotrivă). Președintele României l-a contestat la Curtea Constituțională pe 7 iunie, pe motive de tehnică legislativ. Judecătorii CCR au admis sesizarea și au declarat actul neconstituțional, pe motiv că fusese adoptat în aceeași zi cu alte două modificări ale aceleiași legi și că nu fuseseră corelate între ele aceste modificări (obiecții ridicate de Președintele României). Întoarsă automat la reexaminare în toamnă, legea a fost votată pe 12 decembrie de Cameră. Pe 4 martie a ajuns pe ordinea de zi-vot final la Senat.

Ce a mai declarat Ecaterina Andronescu:

”Încercăm să respectăm calendarul pe care l-am anunțat pentru viitoarea lege a educației. Suntem acum la punctul de a fi aproape gata cu capitolul care încearcă să dea viziune și să stabilească obiective pentru sistemul de învățământ. Pentru că o lege nouă în care doar corectăm ce nu a mers în legea veche, mie mi se pare foarte puțin și nu s-ar justifica în maniera aceasta. Pe de o parte să corectăm, pentru că a devenit așa de stufoasă (Legea Educației nr 1/2011) prin modificările care s-au produs, în care cu greutate te descurci în prevederile ei. Dar un capitol care să dea viziune sistemului, să putem răspunde la întrebarea și să croim legea răspunzând la această întrebare: ce fel de personalitate vrem noi să educăm în școlile din România? O personalitate care să acumuleze informație, să nu știe ce să facă cu informațiile acumulate sau o personalitate creativă, o personalitate care să știe ce să facă cu ce a învățat, să înțeleagă lumea, să se adapteze și, de ce nu, să scoată și din mintea lui… profesională sau nu, ceea ce este confortabil și cu viața lui, și cu viața societății în care trăiește”.

Citește și:


14 comments
  1. Bună

    Nu toți merita un liceu. Dacă are 3 la capacitate va lua vreodată Bac ul? Va spun eu nu, va pierde timpul statul va cheltui aiurea cu el , va ajunge într o clasa unde va cobori nivelul clasei sau mai grav se va da și la profesori.!

    Nu cred ca este o rușine sa predai la profesionala
    Dacă nivelul este asade slab!

  2. Nu sunt de acord cu scoaterea evaluării la clasa a VIII, pentru că dacă până acuma se dădeau note mari pe nedrept la anumiți copiii, de acum încolo o să fie și mai și. Măcar la examenul de evaluare mai aveau o șansă cei care nu merg cu cadouri la profesori, .
    Nu este corect, trebuie sa fie o repartizare corecta pentru toți copiii, pentru că și așa ei vin a acasă supărați când văd că este nedreptate in privința notelor.

    1. Cum se va face admiterea in liceu? Pe ce criterii? Daca admiterea se va face pe baza de dosar va fi cam nasol!!!!! Sigur vor intra la lice bune copiii care au luat note pe branza, oua si cadouri duse profesorilor si vor ramane pe langa cei care cu adevarat invata….
      Coruptia va fi in floare!!!!! De ce sa tii in scoala un copil acre nu vrea sa invete si sa nu-l motivezi pe unul care vrea? Sunt scoli rurale cu 10 -15 copii in clasa a opta, de ce sa-i tii acolo cand pot veni in oras sa invete la un liceu unde ar avea alte perspective? De ce nu a venit cu ideea examenului la liceu? Parca era vorba sa introduca treapta in clasa a X-a…. IAr acum pastrezi copiii in aceeasi scoala pana in clasa aXII-a? Ai profesori pentru asa ceva? Ai locuri in scoli pentru asa ceva? Ce fel de scoli infiintezi in acest caz? Va mai exista liceul de informatica de exemplu? Si cum vor ajunge la acel liceu copii care au invatat la o anumita scoala si din clasa a IX-a vor sa urmeze informatica? Vom mai avea profilele matematica-fizica, stiintele naturii etc? Este o aberatie ceea ce se intampla!!!! Si culmea e ca desi noi comentam nimeni nu ne asculta, nu-i intereseaza… Vom avea generatii de copii tot mai analfabeti, gen….dar mai bine nu dau nume….

  3. Aberații.
    Învățământ cu forța ca să se asigure material pentru universități.
    Poate ar trebui revenit la 8 clase obligatorii.
    Apoi învățământ dual, profesională sau liceu numai pentru cine vrea sa învețe.
    Realitatea este că elevii nu aveau nicio motivație dar macar aveau constrângeri.
    Dacă e obligatoriu s-a terminat cu exmatricularea pe baza a 40 de absențe nemotivate.
    Școala devine un fel de ,,loc de relaxare cu supraveghetori,,
    Fără educație, fara învățământ, fara instrumente de control , fara niciun fel de coerciție.

  4. Nu cred ca liceul- clasele a XI-a respectiv a XII-a pot rezolva problemele elevilor- absenteism, abandon, analfabetism, toate-s cu A.
    Greseala este in clasele mici unde acum nu e permisa aprofundarea (repetentia) . Ce sa faca bietul copil, care nu a reusit sa invete a scrie si a citi (eventual adaugam a socoti). Nu intelege nimic daca merge mai departe in clasa urmatoare, daca el nu pricepe nimic, sa insistam sa-l ducem la “liceu” ? Eventual, in loc de 12 clase, sa fie trecuta o varsta minima – 18 ani, 19 … iar elevul face ce poate pana la acea varsta. Mai bine sa-i dam voie sa faca o meserie. Ceva talent exista in fiecare copil, trebuie doar lasat sa iasa la iveala si apoi ajutat.
    Eu spre exemplu nu voi putea deveni balerina – nu am talent si nici alte creiterii nu le indeplinesc, cam asa sa ne gandim si la “scoala”, nu oricine “poate”.

  5. Este teroare si in multe scoli in ceea ce priveste numarul de elevi din clase. Sunt clase de primara si de gimnaziu care au mult peste numarul maxim prevazut. Au cate 34-35-37 elevi. Sunt scoli cu clase care invata in cabinetele de lb straine, de mate, in laboratoare pentru ca au cerut si au primit clase desi nu aveau spatiu disponibil. Cu asa multi copii, sunt clase galagioase, greu de stapanit, dificil de ajutat copiii care au ceva probleme.
    Daca raman in scoli si clasele a IX a si a X a, unde vor invata? Cu cine vor invata?
    O solutie probabil ar fi sa se faca primara si gimnaziu si in liceele care au pierdut clase si au spatiu disponibil.
    Legat de evaluare si admitere in liceu, pe ce baza se va face aceasta admitere? Sper ca nu pe baza de dosar sau evaluarile interne din scoli. E prea multa coruptie in societate pentru a se proceda in acest mod.
    Reforma educatiei e absolut necesara, vitala chiar, dar nu ar trebui sa tinem cont si de logistica si de pregatirea cadrelor didactice din acest moment? Nu ar trebui sa se faca intai o reforma a modului de pregatire in institutiile pedagogice? Nu ar trebui sa se vada mai intai cum se sta cu spatiul din scoli? Nu ar trebui sa se rezolve marile probleme ale scolilor din mediul rural? De ce sa mai tii inca 2 ani un copil intr-o scoala rurala, fara logistica, fara profesori cand , poate, acesti 2 ani intr-un liceu i-ar schimba sansele?

    1. O scoala rurala este mult mai dotata decat una din mediul urban, iar profesorii sunt la fel de bine pregatiti, poate chiar mai bine. Nu asta e ideea. Doamna ministru vine cu niste aberatii fara o analiza prealabila. Mai bine s-ar da examen la liceu astfel incat elevii sa aiba motivatia invatarii, iar liceele sa ramana acolo unde le este locul. Admiterea computerizata a stricat sistemul. Cu 1 este admis la liceu. Cum sa promoveze la bacalaureat?

      1. Ma tem ca aveti o imagine idealizata despre scolile rurale. Prin logistica, in secolul XXI, eu inteleg calculatoare, laboratoare de fizica/chimie/biologie dotate macar cu trusele de baza si cu care chiar sa lucreze copiii, cabinete in care sa se predea in stil modern limbile straine. Poate ca exista cateva scoli de acest gen in mediul rural, in localitati in care primarul are banii necesari si a ibteles ca educatia este importanta.
        Cei mai multi profesori necalificati sunt in mediul rural. Daca ar fi cum ziceti, scoli bine dotate si super profesori, undeva intervine o probleme pentru ca rezultatele de la Evaluarea Nationala arata o altfel de realitate.
        Eu am un copil care a intrat cu o medie foarte mare la liceu, dar, personal, consider ca , inainte de. a introduce acest examen, ar trebui sa se ia ceva masuri:
        * supraveghere video reala atat in sali, cat si in comisiile de corectare;
        * masuri de protectie sporita impotriva scurgerii de subiecte;
        *comisii corecte, schimbate anual,pentru a nu exista tentatia bulucirii la meditatii la cine trebuie;
        *subiect adevarat de departajare, de 1 sau 1,5 puncte(si acestea impartite pe subpuncte);
        * daca nu va mai exista repartizarea computerizata, introducerea unei alternative, alta decat colegiile tehnice sau liceele slabe, pebtru copiii care pica cu medii mari de la liceele de top. Pana acum, toti pe care i-am intrebat si promoveaza acest examen nu mi-au raspuns ce facem cu acesti copii.

  6. Reforme peste reforme in invatamant. Consider ca este benefica obligativitatea celor 12 clase impreuna cu grupele de mijlocie si mare de gradinita, deoarece se vede diferenta între copii care vin la scoala si au facut sau nu au facut gradinita. Insa ar trebui sa se puna accent pe consiliere, copii sa stie ce liceu sa aleaga conform cunostintelor si dorintelor pe care le au, trebuie ca scolile de arte si meserii sa creeze din nou meseriasi.
    Nu in ultimul rand, daca devine obligatoriu invatamantul, la gradinite va fi nebunie, inghesuiala mare in clase deoarece nu se tine cont de capacitatea claselor. Ar trebui sa se specifice in lege ca nu se pot da derogari, deoarece este inuman ce se întâmplă. In lege, din cate cunosc, este permis ca maxim 20 de copii sa existe in clasa (si cam aceasta este si capacitatea claselor la gradinitele cu program prelungit – 20-21 de pătuțuri), dar in unele locuri sunt inscrisi chiar si 40 de copii, si vin constant minim 35… Este teroare..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elena Lasconi, președintele USR și candidatul formațiunii la prezidențiale: Vreau o reformă a întregului sistem de educație. Deciziile să nu mai fie luate la minister, la București, sau la inspectorate, ci la școală, consiliile de administrație să decidă asupra modului de predare

Într-o scurtă declarație pentru Edupedu.ro, Elena Lasconi, noul președinte al USR și candidatul desemnat pentru alegerile prezidențiale din toamnă, a vorbit despre viziunea sa asupra educației din România și nevoia…
Vezi articolul